Tuvojas brīdis, kad internetbanku ar kodu karti lietot nevarēs, tādēļ, radinot klientus pie citiem autentifikācijas rīkiem, bankas sākušas pakāpeniski ierobežot tās izmantošanas iespējas.
Tiem klientiem, kam ir viedtālrunis, tiek piedāvātas dažādas aplikācijas, taču tiem, kam šādu ierīču nav, par jauno autentifikācijas līdzekli nāksies maksāt.
Otrā maksājumu pakalpojumu direktīva (PSD2), kas ES valstīm bija jāievieš līdz 2018. gada 13. janvārim, nosaka jaunus internetbankas autentifikācijas noteikumus. Direktīva paredz, ka visām elektroniskajām transakcijām jānodrošina klientu stingrā autentifikācija, kas nozīmē, ka, izmantojot maksājumu pakalpojumus, tajā skaitā, apstiprinot maksājumu transakcijas, jālieto vismaz divi neatkarīgi drošības elementi, turklāt vienam no šiem elementiem ir jābūt unikālam un neatkārtojamam, skaidro Latvijas Bankas eksperti. Pirmie kodu karšu ierobežojumi tika ieviesti jau 2017. gada 1. aprīlī, kad bankām papildus kodu kartei bija jāievieš papildu drošības elementi vai limiti. 2019. gada septembrī stāsies spēkā jauna regula, kas noteiks vēl stingrākas prasības kodu karšu lietošanai. Savukārt no 2019.gada 1.aprīļa starptautiskās maksājumu organizācijas (piemēram, VISA un Mastercard) nepieņems vairs kodu kartes kā bankas karšu interneta pirkumu apstiprinājumu.
Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
Bankas patlaban jau ir ieviesušas attiecīgus autentifikācijas risinājumus, kas integrējami viedtālruņos, bet tie, kuriem šādu tālruņu nav, kā unikālos elementus lieto arī kodus ģenerējošus kalkulatorus, kā arī autentifikācijas kodus un paroles, ko banka nosūta ar mobilo īsziņu starpniecību. Visi šie risinājumi tiek ieviesti, lai samazinātu elektronisko transakciju krāpniecību riskus un uzlabotu patērētāju datu aizsardzību, skaidro Latvijas Bankas maksājumu sistēmu eksperte Edīte Gailiša.
Tomēr mainīt klientu paradumus nav viegli, un daudzi aizvien norēķiniem internetā izmanto ierastās kodu kartes. Katrā bankā šis klientu īpatsvars atšķiras, taču kredītiestādes sākušas ieviest jaunus ierobežojumus darījumiem ar kodu kartēm. Daļa klientu ar jauno kārtību ir neapmierināti. Turklāt ir daļa cilvēku, kas neizmanto viedtālruņus, un viņiem nāksies iegādāties kodu kalkulatorus, kuru cena bankās svārstās no 6 līdz 20 eiro, tādējādi priekšrocības ir tiem klientiem, kuriem ir viedtālruņi, jo viņiem jaunais autentifikācijas instruments būs bez maksas lejuplādējams viedtālrunī.
Šobrīd vēl apmēram 30% AS Citadele banka klientu aktīvi izmanto kodu kartes, vēl tikpat no tiem, kas lieto kodu kartes, jau tagad papildus tai izmanto arī viedtālruņa autentifikācijas rīku MobileScan, stāsta bankas ārējās komunikācijas vadītāja Regīna Ikala. Savukārt SEB bankā oktobra beigās tikai kodu kartes lietoja aptuveni 116 tūkstoši bankas klientu, bet autentifikāciju viedtālrunī Smart-ID - gandrīz 200 tūkstoši klientu.
Swedbank Smart-ID lietotāju skaits patlaban ir vairāk nekā 300 tūkstoši, un statistika rāda, ka klienti aktīvi pāriet uz jauniem līdzekļiem. Tomēr tempi ir nepietiekami risku novēršanai, jo gandrīz 500 tūkstoši klientu joprojām, pieraduma vadīti, ikdienā izmanto kodu karti, atzīst privātpersonu komunikācijas vadītāja Sintija Kalniņa. PNB Bankā kodu kartes šobrīd aktīvi izmanto aptuveni 3% no klientiem.
Visu rakstu Bez viedtālruņa kodu karti aizstāt dārgāk lasiet piektdienas, 14.decembra laikrakstā Dienas Bizness! Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!