Tikai pavisam maza daļa - 6 % no visiem patērētājiem - Eiropas Savienībā (ES) patlaban iepērkas internetā, biznesa portālu Db.lv informēja Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā. Eiropas Komisija vēlas veicināt patērētāju uzticēšanos digitālajai un tiešsaistes pasaulei.
Patērētāju (mājsaimniecību un nespecializēto iestāžu) tēriņi kopumā veido 58 % no Eiropas Savienības iekšzemes kopprodukta (IKP). Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā akcentē, ka patērētāju uzticēšanās ir galvenais faktors, nosakot, kad un kādā veidā viņi tērē savu naudu dažādās tautsaimniecības nozarēs.
Patlaban visi pierādījumi liecinot par to, ka patērētāji vēl nejūtas pietiekami brīvi digitālajā un tiešsaistes pasaulē, lai pilnībā izmantotu tās piedāvātās iespējas. Tikai pavisam maza daļa - 6 % no visiem patērētājiem ES patlaban iepērkas internetā dažādās valstīs.
Komisija ar nesen pieņemtās Zaļās grāmatas palīdzību izvirzījusi mērķi ievērojami palielināt patērētāju uzticēšanos ES vienotajam tirgum, ieviešot vienotus un vienkāršus noteikumus, kas viņiem ļaus uzzināt savas tiesības, izdarīt pamatotu izvēli un nodrošināt atbilstošu aizsardzību, ja radīsies problēmas.
Skaidri noteiktas juridiskās normas motivēšot uzņēmējus, jo īpaši mazos un vidējos uzņēmumus, uzdrīkstēties starpvalstu mērogā izmantot vēl neizmantotās iespējas tirgū darbojošos mazumtirgotāju integrēšanā. Zaļajā grāmatā aicināts iesniegt komentārus, un tajā atrodami 28 konkrēti ierosinājumi (kas skar 8 direktīvas) jaunai iespējamai rīcībai.
"Ir nepieciešama tūlītēja rīcība", savā pirmajā preses konferencē Briselē teica jaunā ES patērētāju tiesību aizsardzības komisāre Meglena Kuņeva. "Mums pilnībā jāpārskata patērētāju tiesību aizsardzības jomas noteikumi. Šobrīd patērētāji, iepērkoties internetā, nesaņem vislabāko piedāvājumu, un sarežģīti noteikumi kavēs spožu biznesa ideju plūsmu nākotnē. Šiem uzdevumiem mums jārod jauni risinājumi. Mums jātiek skaidrībā par to, vai varam atļauties 27 mazus interneta tirgus Eiropā, liedzot patērētājiem izvēles iespējas un konkurētspējīgas cenas. Mums jāiedibina jauna izpratne par patērētāju uzticēšanos, iepērkoties internetā, lai interneta tirgus kļūtu par vietu, kurai var uzticēties. Ir mainījušies spēles noteikumi, un tagad pienācis laiks tiem pielāgot patērētāju tiesību aizsardzības politiku."
Pēdējā laikā saņemtie pierādījumi liecinot, ka katru gadu Eiropas patērētāju tiesību aizsardzības centri dažādās valstīs saņem simtiem sūdzību par iepirkšanos internetā, galvenās problēmas saistītas ar preču nepiegādāšanu, novēlotu piegādi, atteikuma tiesību izmantošanas termiņiem, preču nosūtīšanu atpakaļ un atmaksājumu saņemšanu.
"Spēkā esošie noteikumi patērētājiem ir bijuši ļoti lietderīgi, taču 15-20 gadu laikā tie ir attīstījušies. Patiesībā patlaban pastāv dažādi valstu noteikumi, kurus dažādās valstīs dažādos līmeņos papildina ES pamatnoteikumi. Turklāt interneta pasaulē pēdējā laikā radies vesels problēmu kopums, kuras netiek efektvi risinātas, kā rezultātā patērētāji nesaņem vislabāko piedāvājumu, bet uzņēmumi saskaras ar dažādiem sarežģītiem noteikumiem," teikts EK paziņojumā.
Zaļajā grāmatā ir aplūkota iespējamā rīcība saistībā ar 28 jautājumiem, tostarp šādiem.
- Jēdziena par pirkumu piegādi uz citu valsti nostiprināšana (joma, kurā tiek saņemts visvairāk sūdzību no patērētājiem, kuri iepērkas internetā), pastiprinot patērētājiem noteikto aizsardzību un ieviešot lielāku skaidrību par viņu tiesībām, ja preces netiek piegādātas vai tiek piegādātas novēloti vai daļēji.
- Noteikumu par to, kādā veidā preces nosūtāmas atpakaļ, precizēšana un vienkāršošana - pašreizējie ES mēroga standarti būtiski atšķiras, sākot ar paziņojuma nosūtīšanu pārdevējam e-pasta veidā līdz pienākumam izmantot ierakstītu vēstuli.
- Kopēju noteikumu par tiesībām preces nosūtīt atpakaļ un to attiecīgajām izmaksām izveide - patlaban tiek izmantoti dažādi pasākumi, sākot ar bezmaksas nosūtīšanu atpakaļ līdz pat tam, ka patērētājs sedz visas ar preču nosūtīšanu atpakaļ saistītās izmaksas.
- Patērētājiem pieejamo aizsardzības līdzekļu vienkāršošana, ņemot vērā kopējus noteikumus. Patlaban cenas samazināšanu vai līguma pārtraukšanu var izmantot tikai tad, ja remonts vai nomaiņa nav iespējama vai ir nesamērīga. Patērētājiem, jo īpaši klāt neesot, ir grūti izvērtēt, vai pārdevēja pretenzija par to, ka konkrētais aizsardzības līdzeklis nav samērīgs, ir pamatota. Zaļajā grāmatā ir piedāvāta sistēma, saskaņā ar kuru patērētāji varētu brīvi izvēlēties attiecīgos aizsardzības līdzekļus.
- Balstoties uz kopējiem ES mēroga standartiem, jāprecizē noteikumi par "atteikuma tiesību izmantošanas termiņiem", proti, par patērētāju tiesībām nosūtīt preci atpakaļ kādā laika periodā, ja viņš ir pārdomājis vai izlēmis, ka nevēlas attiecīgo preci izmantot.
- Turklāt radušās jaunas problēmas, kurām vajadzīgs risinājums, piemēram, vai pašreizējās garantijas un tiesības, kuras attiecas uz precēm, būtu jāattiecina arī uz atsevišķiem pakalpojumiem. Ja patērētājs, kurš iegādājas kompaktdisku veikalā, saņem garantiju par preces atgriešanu tad, ja tā nedarbojas, tad patērētājam, kurš lejupielādē mūziku no interneta, šādas aizsardzības nav. Turklāt jāprecizē noteikumi, lai izbeigtu nenoteiktību, kas saistīta ar pašreizējā, tā saucamajā pārdošanas direktīvā iekļauto izņēmumu par "publiskās izsolēs pārdotām otrreizējās lietošanas precēm".
Apspriešanas saistībā ar Zaļo grāmatu par patērētāju tiesību aizsardzības acquis pārskatīšanu ilgs 3 mēnešus. Šajā laika posmā patērētāju tiesību aizsardzības komisāre apspriedīsies ar ieinteresētajām personām. Viņa tiksies ar visdažādākajām ieinteresētajām personām, sākot ar sieviešu grupām līdz gados vecāku patērētāju grupām, ar patērētāju organizācijām, mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, Eiropas Parlamenta deputātiem, dalībvalstu valdībām un lielākajiem mazumtirgotājiem. Tā rezultātā tiks izvirzīti ierosinājumi konkrētām - gan normatīvām, gan citāda rakstura - iniciatīvām, lai novērstu esošās problēmas un trūkumus.