ES parlaments plāno darīt grūtāku strauji augošo aviokompāniju, tajā skaitā airBaltic, attīstību, liedzot pieeju bezmaksas emisiju kvotām.
Saskaņā ar dažādiem aprēķiniem līdz ar aviācijas iekļaušanu emisiju tirdzniecības sistēmā (turp un atpakaļ) pilna ceļojuma cena ar lidmašīnu palielinātos robežās no 1.8 līdz 40 eiro, atkarībā no emisiju kvotas cenas un lidojuma attāluma.
Paliks bešā
Drūmas prognozes
Savu interešu aizstāvībai lēmuma skartajiem nozares uzņēmumiem pirms komitejas balsojuma bija ārkārtīgi maz laika, jo par eirodeputātu iecerētajiem direktīvas labojumiem informācija kļuva pieejama tikai pagājušās nedēļas sākumā. Kaut arī airBaltic, kas kvalificējas kā strauji augošs aviācijas uzņēmums, iepriekš neizrādīja ieinteresētību savu interešu aizstāvībā, šoreiz avio kompānija Latvijas speciālistiem, kas strādā Briselē, nepieciešamo informāciju piegādājuši operatīvi. Paši Latvijas interešu aizstāvji Briselē ir skeptiski noskaņoti un uzskata, ka balsojumā, kurš notiks šodien, šis labojums patiešām tiks pieņemts. Šādu, pesimistiskāku, scenāriju ticamāku dara arī fakts, ka grozījuma autori ir eiroparlamenta lielākās politiskās grupas pārstāvji. Ja komiteja izbalsos strauji augošo aviokompāniju klauzulu, tad jautājums tālākai skatīšanai ES parlamentā varētu nonākt aptuveni pēc sešiem mēnešiem. Vides ministrijas speciālistu viedokli Db neizdevās noskaidrot.
Jauni noteikumi
Db jau vairākkārt rakstījis, ka Eiropas Savienība Emisiju tirdzniecības shēmā vēlas iekļaut arī aviāciju un šīs sfēras uzņēmumiem, sākot ar 2012. gadu, būs jāiegādājas CO2 emisiju kvotas. Sākotnēji ES dalībvalstu vides ministri vienojās, ka tiks izveidots arī speciāls emisiju kvotu rezerves fonds, kuram bez maksas varētu piekļūt tās kompānijas, kuras iepriekšējos četros gados būs uzrādījušas izaugsmi, kas ir lielāka par 18 %. Latvijai šāda sliekšņa noteikšana šķita pieņemama, jo iepriekš bija apspriesta iespēja, ka tam jābūt pat 25 % lielam. Vides ministri arī vienojās, ka pirmajā emisiju kvotu plānošanas periodā aviācijai (2012.-2015.) no visām kvotām 3 % tiks atvēlēti rezerves fondam. Jau vēstīts, ka airBaltic, aizsākoties diskusijām par aviācijas iekļaušanu emisiju tirdzniecības shēmā, draudēja pat pamest Latviju un biznesu turpināt citā valstī ar draudzīgākiem noteikumiem. Aviokompānija arī uzskata, ka pat rezerves fonds nespētu izlīdzināt atšķirības starp jauno ES dalībvalstu strauji augošajām aviokompānijām un veco dalībvalstu aviomilžiem, kuru izaugsme nav tik strauja.