Kravu apkalpošanas perona izveidē lidostā Rīga investētie 15 milj. eiro ir labs pamats, lai tā kļūtu par gaisa kravu tranzīta centru Baltijā, vēl tikai būtu nepieciešama nacionālā kravu pārvadāšanas aviokompānija ar vienu – divām lidmašīnām, kuru iegādei varētu izmantot ES Attīstības un noturības mehānisma līdzekļus.
Ja Latvija šo iespēju neizmantos, tad to varētu īstenot Igaunija vai Lietuva, kuras, tāpat kā Latvija, saņems ES Attīstības un noturības mehānisma finansējumu.
Iespēja sasniegt tirgu
“Ideju atbalstām, jo piena produktu ražotājiem ir interesants tādu tālu valstu kā Izraēlas, Apvienoto Arābu Emirātu tirgus, un cita risinājuma, kā aizvest ar lidmašīnu, īsti nav,” skaidro Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks. Viņš atzīst, ka iepriekš – vēl pirms Covid-19 – produktu nosūtīšanai uz Abū Dabī (Apvienotie Arābu Emirāti) tika izmantotas pasažieru avio pārvadātāja piedāvātās iespējas.
Vairāki mājasdarbi
“Tas ir ļoti svarīgi tiem ražotājiem, kuru produkcijai ir salīdzinoši īss derīguma termiņš un produkcijas noņēmēji atrodas pietiekami tālu, piemēram, Katarā,” uzsver Latvijas Zivrūpnieku savienības valdes loceklis Didzis Šmits. Viņš norāda, ka kravu pārvadājumiem ar lidmašīnām jābūt balstītiem uz biznesa principiem, tāpēc būtiskākais būs veidot saliktās (no dažādiem ražotājiem) kravas, kas nozīmē spēcīgu un precīzu loģistikas sistēmu. “Ja visus mājasdarbus izpildām, tad Rīga var veidoties par avio kravu tranzīta centru, kuru izmantos ne tikai ziemeļu un dienvidu kaimiņi, bet pat varbūt nedaudz tālāku valstu uzņēmēji,” tā D. Šmits.
Dārgs projekts
Ja Latvija (Rīga) vēlas kļūt par aviācijas kravu tranzīta mezglu Baltijā, tad ir jārisina jautājums par gaisa floti – kravas lidmašīnām. Tomēr kravas gaisa kuģu iegāde ir ļoti dārga, jo jauna kravas lidmašīna maksā ap 100 milj. eiro, bet lietotas (atkarībā no tehniskā stāvokļa) – 40–50 milj. eiro. Tieši tāpēc viens no risinājumiem būtu, ka valsts izveido nacionālo gaisa kravu pārvadāšanas kompāniju, kura tad iegādājas vai arī nomā kravas lidmašīnas.
Visu rakstu lasiet 18.maija žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!