Latvijas transporta nozares pārstāvji vēlas, lai starptautisko finanšu palīdzību saņem tikai tās bankas, kas pieņem nozaru atbalsta valsts politiku un var sniegt valsts palīdzību no izdalāmajiem starptautiskajiem kredītiem.
Šis ir viens no priekšlikumiem, ko sniedz Latvijas transporta nozares pārstāvji atklātā vēstulē premjeram, kurā cita starpā lūdz palīdzību grūtībās nonākušās nozares atbalstam.
Pēdējo divu gadu laikā transporta kompānijas nežēlīgas konkurences apstākļos no Lietuvas, Polijas un citu autopārvadātāju puses bijušas spiestas pirkt ekoloģiski tīrākus transportlīdzekļus, lai būtu iespējams strādāt transporta pakalpojumu tirgū starp Eiropas Savienības un Vienotās ekonomiskās telpas valstīm, vispirms jau Krievijas Federācijas. Savukārt bankas un līzinga kompānijas vieglprātīgi finansēja šos ieguvumus, bieži neiedziļinoties atsevišķu klientu kredītspējā un profesionālā pieredzē šajā nozarē, teikts vēstulē.
Gala rezultātā šodien, kad uz bankrota robežas nonākuši ne tikai uzņēmumi «viendienīši», bet arī kompānijas ar labu reputāciju un lielu darba pieredzi, bankas un līzinga kompānijas parādniekiem piemēro vienādi stingrus līdzekļus.
«Sakarā ar to mēs pilnībā atbalstām Jūsu priekšlikumu bankām kopā ar valsti uzņemties atbildību par izveidojušos situāciju. Mēs domājam, ka ar valsts atbalstu var izveidot konstruktīvāku banku darbu ar tiem uzņēmumiem, kuri atbilst noteiktiem drošuma kritērijiem, kam ir darba pieredze un pozitīva kredītvēsture,» teikts vēstulē. Pēc nozares pārstāju domām, tādi uzņēmumi varētu:
- saņemt papildus kredīta (līzinga) termiņa pagarināšanu uz 3-4 gadiem (to ļauj mūsdienu transportlīdzekļu amortizācijas termiņš, kā arī iespēju 1 gadu nemaksāt kredīta pamatsummu, apmaksājot tikai tā procentus;
-netikt aplikti ar papildus soda naudām maksājumu kavēšanas gadījumā kārtējā gada laikā. Šai nolūkā ir jāsniedz relatīvi nelielas valsts garantijas (jo transportlīdzekļi jau ir garantijas ķīla).
Transporta nozares pārstāvji uzskata, ka tikai tām bankām, kuras pieņems doto nozares atbalsta valsts politiku, var sniegt valsts palīdzību no izdalāmajiem starptautiskajiem kredītiem.
Tāpat nozares pārstāvji atzīmē, ka sistēmas krīzes situācijā nepieciešami sistēmas risinājumi, kas labvēlīgos tirgus apstākļos varētu šķist nedaudz radikāli. Bet izveidojušajos apstākļos šo pasākumu veikšana būšot lietderīga un palīdzēs ne tikai atvieglot Latvijas autopārvadātāju darbu, bet arī kopumā labvēlīgi ietekmēs ekonomisko un sociālo situāciju Latvijā. Tāpēc tiek piedāvāti arī virkni papildus nepieciešamu pasākumu situācijas uzlabošanai transporta pakalpojumu tirgū.
Piemēram, esot vajadzīga kontrole transportlīdzekļu obligātās apdrošināšanas sfērā (OCTA)
No valsts puses (Finanšu un kapitāla tirgus komisija) nepieciešams noteikt OCTA cenu veidošanās kontroli. Tāpat nepieciešami priekšlikumi par pievienotās vērtības nodokļa (PVN) par pakalpojumiem un degvielu Krievijā atmaksas iespējām
Šodien vairums transporta kompāniju, kas veic starptautiskos pārvadājumus, savus transportlīdzekļus uzpilda Krievijā. Attiecīga līguma parakstīšana un tā realizācija (vienošanās parakstīšana par savstarpēju PVN atmaksu) ļaus pārvadātājiem atgūt līdz 80% naudas līdzekļu, kas samaksāti Krievijai kā PVN. Bez tam vietējiem kravu nosūtītājiem (transporta pakalpojumu pasūtītājiem), pasūtot pārvadājumus Eiropas Savienības ietvaros, izdevīgi ir piesaistīt darbam ārvalstu (Lietuvas, Polijas utt.) pārvadātājus, par kuru pakalpojumiem PVN netiek aprēķināts. Taču Latvijas uzņēmuma pakalpojumu izmantošanas gadījumā, par cik abas juridiskās personas ir LR rezidenti, transporta pakalpojums tiek aplikts ar PVN. Nepieciešams ieviest precizējumus Likumā par PVN, kas ļaus kompensēt pasūtītājiem nomaksāto nodokli par eksporta pārvadājumiem Eiropas Savienības ietvaros vai nepiemērot to (nulles likme). Tas palielinās potenciālo pasūtītāju apgrozāmo līdzekļu apjomu un cels Latvijas transporta uzņēmumu pakalpojumu izmantošanas pievilcību.
Tāpat esot nepieciešama cīņas pastiprināšana ar krāpšanu un tīšu izvairīšanos no rēķinu apmaksas par transporta pakalpojumiem
Krīzes apstākļos saasinās situācija, kas saistīta ar krāpšanu un atsevišķu pasūtītāju tīšu izvairīšanos no rēķinu apmaksas par transporta pakalpojumiem, kaut arī apmaksu «ekspeditors» no kravas īpašnieka saņēmis. Tamlīdzīgu nemaksātāju vainas, apmaksas par pārvadājumiem neveikšanas dēļ transporta uzņēmumiem nav iespējams maksāt nodokļus, kā arī veikt līzinga un kredīta maksājumus.
«Mēs saprotam, ka nozares glābšana, un tātad – Latvijas Republikas eksporta potenciāla attīstība tagad ir mūsu kopējās rokās. Un, ja bankas to neapzinās, mēs, atrodoties uz izdzīvošanas robežas, esam gatavi veikt aktīvas darbības,» teikts vēstules noslēgumā.