Auto tirdzniecība šobrīd piedzīvo lielākos deficīta laikus kopš PSRS sabrukuma, kad pieprasījums būtiski pārsniedz piedāvājumu, auto tirgotāju noliktavas ir tukšas un kavējas gan noliktavas papildinājumi, gan klientu pasūtītie auto, norāda Latvijas Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.
Vieglo auto tirgus septembrī piedzīvojis 7,6% kritumu salīdzinot ar 2020. gada augustu (1321 vienības pret 1429).
Auto deficīts vislielāko iespaidu atstājis uz tirgus līderiem. Lai arī tie saglabā savas līderu pozīcijas, taču to tirgus daļa ir visai ievērojami samazinājusies. Joprojām tirgus līderis ir Toyota, kuras tirgus daļā no 20,36% 2020. gadā ir sarukusi uz 13,6% 2021. gadā. Tāds pats liktenis ir piemeklējis arī sekotājus. VW un ŠKODA tirgus daļa ir samazinājusies attiecīgi no 11,12% uz 7,95% un 14,25% uz 7,65% pret 2020. gadu.
Lielā mērā tas saistīts ar to, ka šobrīd tirgus daļu nosaka automašīnu pieejamība noliktavās, kas ir daudziem ir visai ierobežota, lai neteiktu ka tādas nav.
Iekšdedzes auto deficīts ir krietni uzlabojis elektroauto īpatsvaru kopējā statistikā. Septembrī reģistrēti 45 jauni elektroauto, kas veido 3,8% no visām septembrī pārdotajām jaunajām pasažieru automašīnām. Īpaši interesanta aina ir premium segmentā, kur elektroauto veido pat 23,9% no segmenta. Šajā ziņā tuvojamies ziemeļvalstu līmenim. Kopumā jaunu elektroauto tirgus ir audzis par 30,3% pret iepriekšējo gadu (301 pret 231).
Strauju kritumu piedzīvojis arī vieglā komerctransporta segments. Tas samazinājies par -10,1% pret 2020. gada septembri (1101 pret 1225). Kāpumu turpina smagā komerctransporta segments. 148% pret 2020. gada septembri un 165% pret šo pašu periodu gadā kopumā.
Pamazām sāk noslēgties arī autobusu piegādes reģionālajiem pārvadātajiem. Septembrī ir piegādāti vien 4 autobusi, kas joprojām ir 33% pieaugums attiecībā pret septembri pērn.
Deficīts jauno auto segmentā nodrošina pieaugumu lietoto auto segmentā, septembrī ievedot 5454 vienības, kas ir par 19% vairāk kā 2020. gada septembrī (4570).
Lietotu elektroauto tirgus turpina lielo izrāvienu ar 67 vienībām. Un kopumā veido visai ievērojamus 1,2% no kopējā lietoto auto importa. Šajā segmentā nemainīgi dominē BMWi3 elektroauto, kuru īpatsvars sasniedz 50% no visiem ievestajiem elektroauto.
“Šobrīd tirgus ir deformēts pārtrūkušo piegāžu dēļ. Ir izveidojies deficīts, līdz ar to par galveno konkurences aspektu ir kļuvusi auto pieejamība. Tai pat laikā, šī ir iespēja veicināt elektroauto ienākšanu tirgū,” secina A.Kulbergs.