Foto

Austrālija uzvarējusi: uz cigarešu paciņām vairs nebūs ražotāju zīmolu

Gunta Kursiša,15.08.2012

Jaunākais izdevums

Austrālijas Augstākā tiesa atbalstījusi likumu par tabakas izstrādājumu iepakojuma regulēšanu, kas paredz, ka lielāko daļu - 75% iepakojuma priekšpuses un 90% iepakojuma aizmugures - aizņems brīdinoši attēli par smēķēšanas kaitīgumu un uz iepakojuma netiks attēlots ražotāja zīmols.

Līdz ar Augstākās tiesas atbalstu Austrālija kļūs par pirmo valsti pasaulē, kas pieņēmusi šādu likumu.

Jau rakstīts, ka jaunus noteikumus tabakas pārdošanas kontrolē Austrālija pieņēma jau pērnā gada aprīlī, tomēr pagājušā gada vasarā izaicinājumu Austrālijas centieniem ierobežot smēķēšanu meta pasaules lielākais tabakas izstrādājumu ražotājs Philip Moris, norādot, ka Austrālijas tabakas izstrādājumu iepakojuma politika pārkāpj investīciju līgumu starp Austrāliju un Honkongu. Arī cita liela tabakas kompānija, British American Tobacco, uzsvēra, ka Austrālijas plāni «pārkāpj starptautiskos preču zīmju un intelektuālā īpašuma likumus».

«Vairākums lēmis, ka jaunie noteikumi nav pretrunā ar Austrālijas konstitūciju,» teikts tiesas paziņojumā.

Tabakas iepakojumu ierobežojošo noteikumu oponenti, tabakas izstrādājumu ražotāji, pauduši, ka tabakas izstrādājumu zīmola un kompānijas krāsu noņemšana no iepakojuma rezultēsies ievērojamā tabakas industrijas uzņēmumu peļņas kritumā, vēsta BBC.

«Šis likums būs izdevīgs vien organizētās noziedzības grupējumiem, kas pārdos tabakas izstrādājumus uz ielas,» norādīja British American Tobacoo Australia pārstāvis Skots Makintajerss (Scott McIntyre). «Likums palīdzēs tabakas izstrādājumu viltotājiem, padarot cigarešu iepakojuma kopēšanu lētāku un vieglāku,» piebilst Soņa Stjuarte (Sonia Stewart) no Imperial Tobacco.

«Austrālijas tirgus ir relatīvi mazs, tomēr tabakas industrijas kompānijas apzinās, ka, zaudējot šajā cīņā, līdzīgi ierobežojumi varētu tikt pieņemti arī patiešām lielos tirgos,» norāda BBC korespondents Sidnejā Dunkans Kenedijs (Duncan Kennedy).

Pērnā gada aprīlī Austrālijas valdība par 25% palielināja akcīzes nodokli tabakai, kā arī regulāri tiek ieguldīti līdzekļi pretsmēķēšanas akcijās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īsā laikā Baltkrievija no mūsu sadarbības partnera kļuvusi par krīzes un draudu avotu Latvijai, raksta laikraksts Diena. Rakstu sērijā tas ļaus ieskatīties, kā Baltkrievijas biznesa, kriminālā un politiskā vide mijiedarbojas un ietekmē nevien norises Baltkrievijas iekšienē, bet arī Latviju un citas Austrumeiropas un Centrāleiropas valstis.

Baltkrievijas Republikā saražotās tabakas produkcijas apjoms, pēc virknes ekspertu vērtējuma, vismaz divas reizes pārsniedz tās iekšējo patēriņu. Tas rada ideālus priekšnoteikumus gan oficiālajam tabakas izstrādājumu eksportam, gan arī to nelegālai izvešanai pāri robežai.

Raksts krievu valodā lasāms šeit: /uploads/manual/2022/01/20220117-0718-baltkrievijas-kontrabandas-vesture3-rus.pdf

XXI gadsimta pirmās desmitgades sākumā kļuva skaidri ieraugāms faktors, kas sekmēja līdz tam īpašu starptautisku ievērību neguvušu tabakas ražotāju, kā arī tabakas izstrādājumu kontrabandas strauju izaugsmi: lai kā par savu garšu tiktu nievātas zemākās kategorijas cigaretes, izrādījies, ka tieši tās pēdējās desmitgades laikā kļuvušas par īstu zelta āderi. Jo zemāka cena un akcīze nekā citās valstīs, jo tās izdevīgāk vest pāri robežām. Kontrabandas cigaretes no Baltkrievijas turpina plūst Rietumu virzienā. Eiropā ienākumi no nelegālās produkcijas ir ļoti augsti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Darbu sākusi LIAA pārstāvniecība Austrālijā

Db.lv,22.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darbu sākusi Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) ekonomiskā pārstāvniecība Austrālijā, Melburnā, informē LIAA pārstāvji.

LIAA direktors Kaspars Rožkalns norāda, ka lēmums par ekonomiskās pārstāvniecības izveidi Austrālijā sekoja kā loģisks turpinājums Latvijas vēstniecības atklāšanai Kanberā 2022.gada augustā.

"Šobrīd finiša taisnē ir sarunas starp Eiropas Savienību (ES) un Austrāliju par brīvās tirdzniecības līguma noslēgšanu, kas būtiski samazinās tarifus dažādu preču eksportam uz Austrāliju. Kā papildus stimuls ekonomiskās sadarbības stiprināšanai ar Austrāliju ir aktīvā un plašā Latvijas diaspora šajā valstī," pauda Rožkalns.

Viņš arī atzīmē, ka tālo tirgu apgūšana ir viens no lielākajiem Latvijas ekonomikas izaicinājumiem, jo tas būtiski paplašinās uzņēmēju manevra iespējas dažādu ekonomisko krīžu laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Tirgotāji: Tabakas izstrādājumu tirdzniecības ierobežojumi ir lielveikalu interesēs

Žanete Hāka,29.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Plānotais tabakas izstrādājumu izvietošanas aizliegums mazumtirdzniecības vietās radīs konkurences priekšrocības tirdzniecības centriem un lielveikaliem, ir pārliecināti nelielo tirgotāju un degvielas pārdevēju pārstāvji.

Savukārt Tabakas izstrādājumu ražotāju nacionālā asociācija norāda uz Saeimā atbalstītā priekšlikuma izskatīšanas procedūras iespējamo neatbilstību Eiropas Savienības normām.

Saeima marta sākumā otrajā lasījumā atbalstīja Tabakas izstrādājumu aprites likumprojektu, kurā iekļauts arī aizliegums tabakas izstrādājumus un to preču zīmes mazumtirdzniecības vietās izvietot redzamā veidā, kas nozīmē, ka pircējiem būtu pieejama vien cenu lapa ar produktu nosaukumiem. Ierobežojumi tomēr neattieksies uz tirdzniecības vietām, kuru pamatnodarbošanās ir šo izstrādājumu tirdzniecība un kuros var ieiet pa atsevišķu ieeju, kā arī tabakas izstrādājumi nav redzami ārpus tirdzniecības vietas. Jaunais likums nepieciešams, lai pārņemtu Eiropas Komisijas Tabakas izstrādājumu direktīvu, kas dalībvalstīm jāizdara līdz šā gada 20. maijam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Austrālijā atklās pirmo Pasaules latviešu ekonomikas un inovāciju foruma reģionālo pasākumu ārpus Latvijas

Zane Atlāce - Bistere,27.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Austrālijā, Melburnā ceturtdien, 29.decembrī, atklās pirmo Pasaules latviešu ekonomikas un inovāciju foruma (PLEIF) reģionālo pasākumu ārpus Latvijas, pulcējot gan Latvijas un Austrālijas uzņēmējus, gan Latvijas izcelsmes profesionāļus no vairākām citām valstīm, pastāstīja Latviešu apvienības Austrālijā un Jaunzēlandē priekšsēdētāja un PLEIF Austrālijā koordinatore Kristīne Saulīte.

PLEIF reģionālais pasākums norisināsies divas dienas no 29. līdz 30.decembrim. Pasākuma atklāšanas sesijā klātesošos uzrunās Latvijas Republikas Kultūras ministre Dace Melbārde, politiķis un tiesnesis Egils Levits, kā arī Ārlietu ministrijas speciālais vēstnesis diasporas jautājumos Atis Sjanītis.

«Šāds pasākums norisinās pirmo reizi un, kā jau tas mēdz būt ar lietām, kas notiek pirmo reizi, tas ir arī eksperiments. Mūsuprāt, Klusā okeāna un Āzijas reģionam ir ekonomiskais potenciāls un šis būs mūs pirmais mēģinājums abpusēji tuvināt gan Latvijas, gan šajā reģionā darbojošos Latvijas izcelsmes uzņēmējus un dažādu nozaru profesionāļus,» sacīja Saulīte.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Londonas finanšu tehnoloģiju jaunuzņēmums «Revolut Ltd» oficiāli startējis Austrālijā, informē uzņēmuma pārstāvji.

Līdz oficiālajam pakalpojuma startam iepriekš reģistrējušos klientu saraksts jau sasniedza 20 000. Sīklietotnes funkcijas Austrālijā tiks ieviestas pakāpeniski, kamēr atbildīs visām, kas darbojas Eiropā.

«Revolut Ltd» darbību sāks, katru dienu reģistrējot daļu klientu, kas ir gaidošo sarakstā. Darbībai uzsākot savu gaitu, jauni klienti tiks reģistrēti reālajā laikā – tā, kā tas tiek darīts Eiropā.

«Tā ir pirmā valsts aiz ES robežām, kurā esam sākuši darbību. Tā kā pašlaik mums būtiskākais ir veikt atbildīgu attīstību, piedāvājamo pakalpojumu paketi papildināsim pakāpeniski. Austrālijā startējam kā inovators valūtu maiņas tirgū un finanšu pārvaldīšanā, savukārt nākotnē piedāvāsim arī tādus Eiropā pazīstamus pakalpojumus, kā kontus biznesam, tūlītēju pieeju kriptovalūtām, bezmaksas platformu investēšanai akcijās un «Metal» kartes», - apgalvo Will Mahon-Heap, «Revolut Ltd» Āzijas un Klusā okeāna (APAC) reģiona attīstības vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabremzējoties būvniecības tirgum Eiropā, Latvijas būvniecības nozarē strādājošie uzņēmumi meklē sev noieta tirgus ārpus Eiropas Savienības.

Labs piemērs šajā ziņā ir uzņēmums “ZAZA TIMBER”, kurš Austrālijā realizējis jau vairākus projektus un šobrīd plāno attīstīt savu darbību šajā valstī.

Maija sākumā tika aizvadīta lielākā būvniecības un dizaina izstāde Austrālijā “Sydney Build 2024”, kurā Latviju pārstāvēja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) ārējās ekonomiskās pārstāvniecības Austrālijā vadītāja Sabīne Kazaka un būvniecības uzņēmums “ZAZA TIMBER”. Šī izstāde vēlreiz apliecināja, ka Austrālijā šobrīd ir liels pieprasījums pēc ilgtspējīgiem būvniecības risinājumiem. Reaģējot uz mājokļu krīzi vairākos Austrālijas štatos, valdība ir izstrādājusi īpašu mājokļu atbalsta programmu un vietējie uzņēmumi aktīvi meklē starptautiskos sadarbības partnerus, kuri varētu piedāvāt dažādus modulārās būvniecības un koka paneļu būvniecības risinājumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Ceļojums: Meklējot ģimenes saknes

Iesaka: Jānis Praņēvičs, Mintos kredītdevēju attiecību vadītājs; Sagatavojusi: Linda Zalāne,14.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Brauciens uz Austrāliju bija kā sava veida svētceļojums mūsu ģimenei, jo mana tēva vecākus izšķīra 2. Pasaules karš un mans vecaistēvs emigrēja uz Austrāliju. Mans tēvs ar viņu tā arī nekad nesatikās, taču regulāri sarakstījās. Stāsts par vectēvu, kurš dzīvo Austrālijā un kura mājvietas būtu kādreiz jāapskata, visu bērnību mums, trim brāļiem, tika stāstīts. Ar brāļiem izdomājām, ka beidzot šo plānu vajadzētu īstenot un tēvam 70 gadu jubilejā uzdāvinājām braucienu uz Austrāliju. Mērķis bija apskatīties tās vareno dabu un vietas, kur vectēvs reiz dzīvojis, salīdzināt tās ar iepriekš sūtītajām fotogrāfijām. Diemžēl vectēva atdusas vietu neatradām, bet abas dzīvesvietas gan apskatījām.

Austrālijā pavadījām 12 dienas, un tas ir krietni par maz, lai apskatītu to pilnībā. Tā ir skaista zeme, kuru es ieteiktu savām acīm skatīti ikvienam, jo pat vislabākais cilvēku meistardarbs nevar pārspēt dabu, un Austrālija ir tam apliecinājums.

Tā kā Austrālijā visi gadalaiki ir «ar kājām gaisā» iepretim Eiropas ritmam, uz turieni jādodas, kad pie mums valda rudens, tur tad ir pavasaris. Mēs Austrālijā bijām novembrī, kad gaisa temperatūra bija ap 30 grādiem, bet valsts vidienē, kur visapkārt ir tuksnesis, mašīnā termometra stabiņš ēnā rādīja plus 45 grādus. Attaisījām auto logus, lai atvēsinātos, bet sejā iesitās tik karsts gaiss, it kā būtu atvēruši cepeškrāsni un pietuvinājuši tai seju. Es pat nevaru iedomāties, cik karsti ir Austrālijas vasarā un kā šo svelmi var izturēt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) sadarbībā ar Ārlietu ministriju organizēja semināru, kurā tika runāts par Latvijas uzņēmēju iespējām Austrālijas tirgū.

Latvijas vēstnieks Austrālijā un Jaunzēlandē Marģers Krams, atklājot semināru uzsvēra, ka sadarbībai ar Austrāliju ir liels potenciāls gan pārskatot globālās piegādes ķēdes, gan meklējot jaunus sadarbības partnerus eksportā.

“Latvijas uzņēmēji šobrīd uz Austrāliju vairs neskatās kā uz eksotisku un nesasniedzami tālu tirgu. Arī eksportējamo preču klāsts pieaug. Tie vairs nav tikai kokmateriāli, bet arī tehnoloģiskās iekārtas, elektronika un citas preces ar augstu pievienoto vērtību. Austrālijas tirgus ir viena no alternatīvām Krievijas tirgum, kura zaudēšanu joprojām daļa eksportētāju izjūt. Savā ziņā Austrālijas tirgus paver durvis arī uz visu Dienvidaustrumāzijas reģionu, kurš aptver 670 miljonus iedzīvotāju. Austrālijā ļoti būtiska ir piegādātāja reputācija, ir jāveido attiecības un uzticamība. Tas ļaus paplašināt sadarbību un nostiprināties šajā tirgū,” tā LIAA Austrālijas pārstāvniecības vadītāja Sabīne Kazaka.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienībā (ES) plānots aizliegt aromatizētas cigaretes un uz cigarešu iepakojumiem būs jālieto lieli ilustratīvi brīdinājumi, paredz trešdien pēc vairāku gadu darba atbalstītais Eiropas Komisijas (EK) priekšlikums stingrākai tabakas izstrādājumu ražošanai, noformēšanai un tirdzniecībai.

Saskaņā ar priekšlikumiem dalībvalstīs tiktu aizliegts lietot aromatizētas cigaretes, tinamo tabaku un bezdūmu cigaretes, kā arī noteikts, ka uz iepakojumiem obligāti jālieto lieli, ilustratīvi brīdinājumi par ietekmi uz veselību. Šiem brīdinājumiem jāaizņem 75% no iepakojuma, informē Eiropas Komisijas pārstāvniecībā Latvijā.

Turklāt EK nākusi klajā ar ierobežojumiem uz līdz šim īpaši neregulētiem izstrādājumiem, piemēram, elektroniskajām cigaretēm un smēķēšanai paredzētiem augu izcelsmes izstrādājumiem. Košļājamai tabakai un šņaucamtabakai plānots piemērot īpašus marķēšanas un sastāvdaļu noteikumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pēc 5 gadiem tirgū karsējamā tabaka veido 14% no tabakas produktu tirgus

Db.lv,18.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan pēdējo 5 gadu laikā cigarešu smēķēšana Latvijā ir nedaudz samazinājusies, tomēr bezdūmu karsējamās tabakas produktu tirgus daļa šobrīd ir tikai 14%, un no cigarešu lietošanas ir atteicies katrs desmitais pieaugušais smēķētājs Latvijā, liecina Philip Morris Latvia aplēses.

Philip Morris Latvia pārstāvji norāda, ka visā pasaulē tabakas industrija piedzīvo būtiskas pārmaiņas, un pieaugušie smēķētāji pakāpeniski atsakās no tradicionālo cigarešu lietošanas, izvēloties mazāk kaitīgas alternatīvas. Atteikšanās no cigaretēm ir jāpadara pēc iespējas pieejamāka visām sabiedrības grupām, arī mazāk nodrošinātiem pieaugušajiem cigarešu smēķētājiem, kuri citādi turpinātu lietot kaitīgākos tabakas produktus – cigaretes.

Philip Morris Latvia vadītāja Lelde Kļaviņa: “Philip Morris International veicina bezdūmu nākotnes veidošanu visā pasaulē, iesaistot inovācijas un zinātni, lai mazinātu cigarešu smēķēšanas radīto kaitējumu. Tāpēc mēs aktīvi strādājam pie salīdzinoši mazāk kaitīgiem produktiem.”

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latviete Guna Segar, kura jau piecus gadus ar ģimeni dzīvo Austrālijā, iepazīstinājusi austrāliešus ar latviešu zīmola Coo Culte apģērbiem, kas īsā laikā posmā jau novērtēti atzinīgi.

«Ar Coo Culte iepazinos, kad biju Latvijā un gatavojos māsas Sintijas kāzām. Man ļoti iepatikās Coo Culte dizaini un apģērbu kvalitāte, tādēļ nolēmu sakontaktēties ar uzņēmuma pārstāvjiem. Sākt biznesa sadarbību ar Latvijas zīmolu varētu arī nozīmēt, ka varu braukt biežāk atpakaļ uz Latviju. Ideja par apģērbu tirdzniecību radās, jo mani interesē mode un dizains. Lai gan ikdienā strādāju par finanšu riska modelēšanas speciālisti vienā no Austrālijas bankām, mani piesaista uzņēmējdarbības izaicinājums. Savulaik maniem vecākiem bija Friendtex modes apģērbu tirdzniecības uzņēmums Latvijā, kur es guvu pieredzi apģērbu izplatīšanas specifikā un visā kas saistīts ar modes biznesu,» stāsta Guna.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Austrālija atsāks starptautisko tūristu uzņemšanu ne ātrāk par 2022.gadu

LETA--AP,05.10.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautisko tūristu ceļošana uz Austrāliju tiks atļauta ne ātrāk par 2022.gadu, augstāku prioritāti nosakot kvalificētiem viesstrādniekiem un studentiem, otrdien paziņoja premjerministrs Skots Morisons.

Ir gaidāms, ka Austrālija otrdien sasniegs vakcinācijas aptveri, kas ļaus sākt valsts atkalatvēršanu - 80% no iedzīvotājiem vismaz 16 gadu vecumā būs saņēmuši otru Covid-19 vakcīnas devu, sacīja Morisons.

Premjers pagājušajā nedēļā ieskicēja plānu, kas paredz no novembra ļaut vakcinētiem pilsoņiem un pastāvīgajiem iedzīvotājiem lidot uz ārvalstīm. Tas notiks pirmoreiz, kopš Austrālijā pērnā gada martā stājās spēkā sevišķi stingrs ceļošanas aizliegums.

Morisons otrdien sacīja, ka pēc austrāliešiem nākamā prioritārā grupa būs kvalificēti viesstrādnieki un studenti, kas drīkstēs ierasties Austrālijā agrāk nekā tūristi.

Covid-19 pandēmijas ierobežojumu dēļ imigrācija Austrālijā ir bijusi zemākajā līmenī kopš Otrā pasaules kara. Pandēmija arī katastrofāli ietekmējusi Austrālijas universitātes, kas ir lielā mērā atkarīgas no starptautisko studentu mācību maksas. Izglītības nozare bažījas, ka starptautiskie studenti stāsies citu valstu augstskolās, ja viņiem drīz netiks atvērta Austrālijas robeža.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

FOTO: Ieteikumi, kā gūt panākumus, veidojot biznesu Austrālijā

Žanete Hāka,31.05.2016

Ko darīt?

1. Esi ļoti punktuāls un visu paveic laikā. Vienmēr.

Kavēšanās ir nepiedodama paviršība un neprofesionalitātes pazīme, tādēļ uz tikšanos noteikti jāierodas sarunātajā laikā vai pat labāk – īsi pirms tam. Tāpat ir rūpīgi jāievēro piegādes un darbu paveikšanas termiņi. Termiņu ievērošana Austrālijā ir svēta.

Foto: Freeimages

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvien vairāk Latvijas uzņēmējus mudina raudzīties Austrālijas un Jaunzēlandes tirgus virzienā, tad būtiski ir saprast, kā pareizāk atvērt tā durvis, lai tās neaizcirstos deguna priekšā, norāda eksperti.

Austrālijā cilvēkiem piemīt atbrīvots dzīves veids, taču lietišķajā vidē viņi ir noteikti un tieši darījumu cilvēki, kas augstu novērtē profesionalitāti un uzticamību. Tādēļ, lai biznesa partneru meklējumi šajā valstī būtu veiksmīgi, ir jāņem vērā vairāki apstākļi.

«Latvijā ir vieglāk biznesu uzsākt, taču grūtāk noturēt. Rīgā daudzi vecie klubi ir ciet, bet Austrālijā ir krogi, kuri ģimenei pieder jau trešajā paaudzē. Tajā pat laikā ir grūti iedomāties, ka Austrālijā man šajā vecumā varētu piederēt trīs krogi,» atzīst Austrālijā dzimušais folkkluba ALA Pagrabs līdzīpašnieks Krišjānis Putniņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Austrālija, kur gandrīz divus gadus bija vieni no pasaulē stingrākajiem ceļošanas ierobežojumiem ar mērķi mazināt Covid-19 izplatību, pirmdien atvērusi savas robežas pret koronavīrusu vakcinētiem tūristiem.

Visiem ārvalstniekiem, kas ierodas Austrālijā, ir jābūt pabeigušiem vakcinācijas pret Covid-19 kursu, turklāt Rietumaustrālijas štats, kas aizņem trešdaļu salas teritorijas, robežu atvēršanu starptautiskiem tūristiem atlicis līdz 3.martam.

2020.gada martā Austrālija slēdza savas robežas, mēģinot apturēt inficēšanās ar Covid-19 gadījumu skaita pieaugumu, un kopš tā laika valstī ar retiem izņēmumiem varēja iebraukt tikai pilsoņi un rezidenti.

Aizliegums arī nozīmēja, ka cilvēki no Austrālijas bez izņēmuma nevarēja doties uz ārvalstīm.

Pirmdien valsts lielākajās starptautiskajās lidostās Sidnejā un Melburnā bija vērojamas emocionālas ainas, ģimenēm un draugiem apvienojoties pēc ilga pārtraukuma.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašmāju ražotāja SIA Lingerie Baltic zīmols Coo Culte gadu gaitā ieguvis prāvu pastāvīgo klientu loku.

Uzņēmums nostiprinājies savā tirgus nišā, taču apstāties negrasās. Tā mērķis ir strauji augt, jo, kāpinot apgrozījumu par 20% gadā, būtu iespējams samazināt preču cenu.

Coo Culte īpašniece, SIA Lingerie Baltic valdes locekle Ilona Giberte atzīst: ja salīdzina Latvijas iedzīvotāju pirktspēju ar Eiropas, tā nav tik augsta, tāpēc, veidojot cenu politiku, uzņēmums vadās pēc latviešu vidējām algām, protams, arī citiem faktoriem. «Apģērbi noteikti nav un nebūs pirmās nepieciešamības prece. Daudzi gan meklē apģērbu, kuru varētu nopirkt tā kā kafiju ar maizīti. Līdz ar uzņēmuma izaugsmi man ir svarīgi samazināt apģērba cenu. Vēlos, lai zīmols būtu ekskluzīvs, tajā pašā laikā arī pieejams. Bieži vien, vērojot citus Latvijā radītus zīmolus, esmu neizpratnē par to izstrādājumu augstajām cenām. Esmu ievērojusi, ka bieži cena ir neatbilstoši augsta, taču citreiz tā ir adekvāta un atbilst zīmola idejai. Dažkārt dārdzību var skaidrot, piemēram, ar auduma izmaksām, citos gadījumos zīmoli vēlas vairāk nopelnīt. Runājot par audumiem, pērkot trīs metrus, cena par to noteikti ir daudz augstāka, savukārt, iegādājoties 1000 vai 500 metru, cena ir pavisam cita,» biznesa nianses skaidro I. Giberte.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Ēnu ekonomika un kontrabandas loma tajā

Madara Apsalone, Ph.D. LTRK biedra “Philip Morris” ārējo attiecību vadītāja Latvijā,22.05.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēnu ekonomika ir globāla problēma, kas negatīvi ietekmē valsts tautsaimniecību, vājinot tās izaugsmes spējas, kropļo konkurenci un investīciju vidi, negatīvi ietekmē iedzīvotāju sociālo labklājību un grauj uzticību valsts pārvaldei un spējai efektīvi pārvaldīt valsti.

Rīgas Ekonomikas augstskolas “Ēnu ekonomikas indeksa Baltijas valstīs” pētījuma rezultāti liecina, ka 2021. gadā ēnu ekonomikas īpatsvars pieauga līdz 26,6% no Latvijas IKP, radot 2,7 miljardu eiro zaudējumus valsts budžetam neieņemto nodokļu veidā. Kā nozīmīgākā ēnu ekonomikas komponente tiek minētas aplokšņu algas, bet augstākais ēnu ekonomikas īpatsvars joprojām saglabājas būvniecībā. Dati par aizvadītā gada ēnu ekonomikas apjomiem gaidāmi drīzumā, bet, domājams, nekādas dramatiskas novirzes vienā vai otrā virzienā nesagaidīsim.

Tomēr ēnu ekonomikas pētījumu kontekstā Latvijā nepelnīti maz uzmanības tiek pievērsts kontrabandai un akcizēto preču nelegālajai tirdzniecībai, starp kurām, savukārt, vadošo lomu ieņem tabakas izstrādājumi – galvenokārt cigaretes, lai gan, pēdējos gados tirgū ienākot cigarešu alternatīvām, – arī alternatīvie tabakas un nikotīna produkti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2022. gada aprīlī, salīdzinot ar 2021. gada aprīli, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 13,0 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2022. gada aprīlī, salīdzinot ar 2021. gada aprīli, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, veselības aprūpei, apģērbam un apaviem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 17,4 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija sieram un biezpienam (+25,3 %), piena produktiem (+31,0 %), pienam (+34,9 %) un jogurtam (+24,0 %). Cenas pieauga miltiem un citiem graudaugiem (+49,6 %), maizei (+13,0 %), konditorejas izstrādājumiem (+10,7 %), makaronu izstrādājumiem (+32,7 %), rīsiem (+33,1 %). Dārgāki bija svaigi augļi (+17,2 %), svaigi dārzeņi (+13,5 %) un kartupeļi (+57,5 %).

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Virši-A: tabakas tirdzniecības aizliegums nolems iznīcībai reģionu DUS

Nozare.lv,03.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rosinātās izmaiņas likumā «Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu» radīs lielus zaudējumus degvielas uzpildes stacijām lauku reģionos, nolemjot tās pakāpeniskai iznīcībai, norāda uzņēmuma Virši-A valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš.

«Likuma izmaiņas viennozīmīgi vēl vairāk palielinās cigarešu kontrabandas apjomu, nemazinot smēķētāju skaitu Latvijā,» uzskata uzņēmuma vadītājs.

Lauku reģionu degvielas uzpildes stacijās tabakas izstrādājumu tirdzniecība veidojot līdz pat 40% no kopējā apgrozījuma, savukārt priekšlikumi likuma grozījumiem nosaka aizliegt tabakas izstrādājumu tirdzniecību ne tikai kioskos, bet arī degvielas uzpildes stacijās, kur zāles platība ir mazāka par 20 kvadrātmetriem. «Tātad tabakas tirdzniecība būs jāaizliedz visās tirdzniecības vietās, kurās tabakas izstrādājumi nav izvietoti atsevišķā tirdzniecības zāles zonā. Lai uzņēmums spētu nodrošināt šīs prasības, nepieciešamas papildu investīcijas degvielas uzpildes staciju pārbūvē, kas būtu vēl papildu solis pretim lauku DUS iznīcībai,» uzskata kompānijas vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patēriņa cenas šogad aprīlī salīdzinājumā ar martu Latvijā pieauga par 0,3%, bet gada laikā - šogad aprīlī salīdzinājumā ar 2022.gada aprīli - palielinājās par 15,1%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 17,3%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, aprīlī pieaudzis par 20%.

2023.gada aprīlī, salīdzinot ar 2023.gada martu, būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija apģērbam un apaviem (+0,4 procentpunkti), pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,1 procentpunkts), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,1 procentpunkts), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,2 procentpunkti) un dažādu preču un pakalpojumu grupai (-0,1 procentpunkts).

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,4%.

Noslēdzoties akcijām, cenas šogad aprīlī salīdzinājumā ar martu pieauga kafijai (+3,1%), konditorejas izstrādājumiem (+1,9%), maizei (+0,9%), pienam (+1,4%), sālim un garšvielām (+6,4%). Dārgāka bija arī cūkgaļa (+1,3%), olīveļļa (+6,3%), makaronu izstrādājumi (+3,6%), gaļas izstrādājumi (+1,5%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Austrālijas ugunsgrēki dzen uz augšu gaļas cenu – šoreiz jēra

Jānis Šķupelis,30.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ugunsgrēki Austrālijā pamatīgas galvassāpes sagādājuši gan šīs valsts lauksaimniekiem, gan lopkopjiem. Turklāt šīs ziņas īpaši iepriecinošas nav jēra gaļas mīļotājiem.

Austrālija ir pasaulē lielākā jēra gaļas eksportētāja, un viss notiekošais liecina, ka piedāvājums šajā tirgū uz minētās ugunsnelaimes fona tikai samazināsies. Ja piedāvājums rūk un pieprasījums nemainās vai pat palielinās, rodas labs fons cenu kāpumam.

Pieejamie dati rāda, ka Austrālijas jēra gaļa jau tā gada laikā ir kļuvusi aptuveni uz pusi dārgāka.

"Meat & Livestock Australia" apkopotā informācija liecina, ka ugunsgrēka skartajās vai daļēji skartajās teritorijās atrodas aptuveni trešā daļa no šīs valsts kopējā aitu ganāmpulka. Tāpat nelaime skārusi plašas teritorijas, kurās tiek audzēti kvieši un citas pārtikas izejvielas, kuras tiek izmantotas, lai barotu visa veida lopus. Arī tas var būt vēl papildu apstāklis, kas sadārdzina dzīvi lopkopjiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Austrālija ievieš pretrunīgu oglekļa nodokli

Jānis Rancāns,02.07.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc vairākus gadus ilgiem politiskiem strīdiem, Austrālija ieviesusi pretrunīgi vērtēto oglekļa nodokli, kuram būtu jāsamazina vides piesārņojums, vēsta BBC.

Austrālija nodokli piemēros 300 kompānijām, kas ir lielākās vides piesārņotājas valstī. Tām būs jāmaksā 24 ASV dolāri par katru siltumnīcas gāzes tonnu.

Tikmēr jaunā nodokļa kritizētāji pauduši satraukumu, ka tas var daudziem cilvēkiem likt zaudēt darbu, kā arī, ka tādējādi Austrālijā samazināsies dzīves līmenis.

Tiek lēsts, ka vissmagāk jaunais nodoklis piemeklēs Austrālijas kalnrūpniecības, metālapstrādes un enerģētikas nozares. Tāpat pastāv cenu kāpuma draudi, jo kompānijas savus zaudējumus centīsies kompensēt uz patērētāju rēķina.

Tomēr Austrālijas valdība uzsver, ka oglekļa nodoklis ir vienīgais reālais veids, kādā Austrālija var izpildīt savas saistības vides aizsargāšanas jomā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Austrālija, visticamāk, iebraucējiem paliks slēgta līdz 2022.gada nogalei, piektdien paziņoja tūrisma un tirdzniecības ministrs Dens Tīhens.

Pēc viņa teiktā, uzliesmojums Indijā ir parādījis, ka Austrālijas teju pilnīgais aizliegums iebraukt valstī ārvalstniekiem joprojām ir nepieciešams, lai pasargātu to no koronavīrusa.

Austrālija 2020.gada martā slēdza savas starptautiskās robežas vairumam citu valstu pilsoņu. Tiem, kam ir atļauts ceļot, pēc atgriešanās jāpavada 14 dienas karantīnas viesnīcās.

Austrālijā kopš jaunā koronavīrusa pandēmijas sākuma ir reģistrēti mazāk nekā 30 000 inficēšanās gadījumu un 910 nāves gadījumi.

Pirms robežu slēgšanas Austrāliju katru mēnesi apmeklēja aptuveni miljons cilvēku. Šobrīd šis skaitlis ir aptuveni 7000.

"Ir ļoti grūti noteikt, kad robežas varētu tikt atvērtas, bet labākais minējums ir nākamā gada vidus līdz otrajai pusei," raidorganizācijai "Sky News" sacīja Tīhens.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai varētu ātrāk apkalpot klientus Okeānijas reģiona valstīs, "Draugiem Group" uzņēmuma "Printful" produkti tiks apdrukāti arī Austrālijā, informē uzņēmuma runasvīrs Jānis Palkavnieks.

Uzņēmums vienojies ar diviem ražotājiem, kuri apdrukās daļu "Printful" produktu. Viens no partneriem apdrukās "Printful" apģērbu līnijas produktus, bet otrs - interjera un mājas preces. Visus citus "Printful" produktus uz Austrāliju joprojām varēs nosūtīt no citām ražotnēm.

Austrālija ir "Printful" piektais lielākais noieta tirgus. Savukārt ienākumu ziņā šīs valsts e-komercijas tirgus ieņem 10.vietu pasaulē. Iepirkšanās tiešsaistē veido gandrīz 10% Austrālijas kopējā mazumtirdzniecības apjoma. Prognozes rāda, ka līdz 2021.gadam šis skaitlis sasniegs jau 35,2 miljardus Austrālijas dolāru jeb 21,49 miljardus eiro.

Jauns lēciens e-komercijā 

"Draugiem Group" lielākā uzņēmuma "Printful" izaugsme runā pati par sevi – pirms diviem...

"Mēs sākām meklēt partnerus Austrālijā Covid-19 kulminācijas laikā, jo bija liels izaicinājums izpildīt aizvien pieaugošo pasūtījumu apjomu, vienlaikus ievērojot veselības aizsardzības vadlīnijas un nodrošinot darbinieku drošību. Izstrādājām jaunus ražošanas procesus, tajā skaitā partneru ražotās produkcijas kvalitātes pārbaudes, lai nodrošinātu sekmīgu pasūtījumu izpildi arī Austrālijā," partneru izvēli pamato Prinftul izpilddirektors Dāvis Siksnāns.

"Printful" pagājušā gada apgrozījums sasniedza jau 116 miljonus. Savukārt "Printful Latvia" apgrozījums 2019.gadā sasniedzis 23 miljonus eiro un guvis 8 miljonus eiro lielu peļņu, kas ir 90% pieaugums salīdzinot ar 2018.gadu. 2019.gadā uzņēmums nodokļos samaksājis 3 miljonus eiro.

Printful apgrozījis 116 miljonus ASV dolāru 

"Draugiem Group" uzņēmums "Printful" 2019. gadā apgrozījis 116 miljonus ASV dolāru, kas...

"Printful" centrālajā birojā Rīgā un ražotnē Mārupē strādā vairāk nekā 400 cilvēku. Visā pasaulē Printful šobrīd strādā vairāk nekā 1000 darbinieku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tā vietā, lai ar roku pildītu visus procesus, kas ir nepieciešami, lai pa durvīm ievestu jaunu klientu, to var izdarīt automātiski; tehnoloģija ir kalps, nevis kungs

Kā neaiziet pa «Kodak taku», pieredzē dalās kompānijas Practice Ignition (Austrālija) grāmatvedības un stratēģisko partnerību vadītājs Trents Maklarens (Trent McLaren). Rīgā viņš viesojās ikgadējā Grāmatvedības forumā.

Fragments no intervijas:

Jūsu kompānijas nosaukums ar vēsti par proaktīvu piešķilšanu itin labi piestāvētu mafinu ceptuvei vai kafijas grauzdētavai. Kā tas raksturo jūsu biznesu un grāmatvedību?

Pilnīgi iespējams, ka tas piestāvētu mafiniem, bet mūsu gadījumā tas nozīmē jaunas jaudas piešķilšanu jūsu darbam, konkrēti – grāmatvedībai. Nosaukums atspoguļo to, ko mēs mēģinām darīt ar grāmatvedību globālā mērogā.

Tā kā jūs neesat «Smits-un-kaut-kas», tad acīmredzot jums ir kaut kas jauns sakāms. Bet vai jūs esat kādas tendences līderi, vai arī jūs sekojat kādai tendencei?

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Qantas prasīs starptautisko reisu pasažieriem vakcinēties pret Covid-19

LETA--AFP,24.11.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Austrālijas aviosabiedrība "Qantas" prasīs, lai tās starptautisko reisu pasažieri būtu vakcinēti pret Covid-19, pirmdienas vakarā paziņoja kompānijas vadītājs Alans Džoiss.

Džoiss sacīja, ka "Qantas" ieviesīs šādu noteikumu, tikko kāda Covid-19 vakcīna kļūs pieejama sabiedrībai.

"Mēs paredzam mainīt mūsu noteikumus un nosacījumus, lai pateiktu starptautiskajiem ceļotājiem, ka mēs lūgsim cilvēkus vakcinēties, pirms viņi varēs iekāpt lidmašīnā," sacīja "Qantas" vadītājs.

"Vai tas būs vajadzīgs iekšzemes reisos - mums būs jānoskaidro, kas notiks ar Covid-19 [aviācijas] tirgū; bet mēs noteikti uzskatām, ka tas ir nepieciešams starptautiskajiem viesiem, kas dodas [uz Austrāliju], un cilvēkiem, kas atstāj šo valsti."

Džoiss prognozēja, ka šāds noteikums kļūs par standarta praksi aviokompānijām visā pasaulē, kur valdības un aviosabiedrības pašlaik apsver elektronisku vakcinācijas pasu ieviešanu.

Komentāri

Pievienot komentāru