Plānotais tabakas izstrādājumu izvietošanas aizliegums mazumtirdzniecības vietās radīs konkurences priekšrocības tirdzniecības centriem un lielveikaliem, ir pārliecināti nelielo tirgotāju un degvielas pārdevēju pārstāvji.
Savukārt Tabakas izstrādājumu ražotāju nacionālā asociācija norāda uz Saeimā atbalstītā priekšlikuma izskatīšanas procedūras iespējamo neatbilstību Eiropas Savienības normām.
Saeima marta sākumā otrajā lasījumā atbalstīja Tabakas izstrādājumu aprites likumprojektu, kurā iekļauts arī aizliegums tabakas izstrādājumus un to preču zīmes mazumtirdzniecības vietās izvietot redzamā veidā, kas nozīmē, ka pircējiem būtu pieejama vien cenu lapa ar produktu nosaukumiem. Ierobežojumi tomēr neattieksies uz tirdzniecības vietām, kuru pamatnodarbošanās ir šo izstrādājumu tirdzniecība un kuros var ieiet pa atsevišķu ieeju, kā arī tabakas izstrādājumi nav redzami ārpus tirdzniecības vietas. Jaunais likums nepieciešams, lai pārņemtu Eiropas Komisijas Tabakas izstrādājumu direktīvu, kas dalībvalstīm jāizdara līdz šā gada 20. maijam.
Pret šo ierobežojumu iebilst nelielo tirgotāju pārstāvji, tajā skaitā arī degvielas tirgotāji, norādot, ka izmaiņas nāks par labu lielveikaliem. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas padomes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis uzsver, ka, pirmkārt, šādi ierobežojumi nemaz nav paredzēti EK Tabakas izstrādājumu direktīvā, kuras pārņemšanas dēļ likums vispār tiek izstrādāts.
«Otrkārt, ierobežojumu ieviešana veicinās tabakas izstrādājumu tirdzniecības pārvietošanos uz tirdzniecības centriem un lielveikaliem, radot tiem konkurences priekšrocības attiecībā pret mazākiem veikaliem, tajā skaitā degvielas uzpildes stacijās izvietotajiem. Treškārt, ierobežojums veicinās nelegālās tirdzniecības pieaugumu. Izvietošanas aizliegums būtībā ir kontrabandas cigarešu atbalsts, jo legāli pārdoti tabakas izstrādājumu nonāk vienā statusā ar kontrabandas cigaretēm, kuras tirgo zem letes,» norāda O.Karčevskis.
Viņaprāt, pareizākais risinājums būtu atgriezties pie Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas lēmuma neatbalstīt šo priekšlikumu un to likumā neiekļaut.
Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) prezidents Henriks Danusēvičs iepriekš akcentēja, ka ieguvēji no aizlieguma būs lielie tirgotāji, norādot, ka jaunās likuma normas īstenošana veikalniekiem radīs nozīmīgus papildu izdevumus un būtiskāko izmaksu negatīvo ietekmi pret apgrozījumu izjutīs tieši mazie un vidējie tirdzniecības uzņēmumi. «Vietējie Latvijas tirgotāji jau tā ir uz izmiršanas robežas. Tāpēc gan pats priekšlikums, gan veids, kādā tas tiek iemānīts likumā, liek aizdomāties par vēršanos galvenokārt pret vietējiem Latvijas tirgotājiem, radot priekšrocības dominējošiem tirgotājiem,» pauda H.Danusēvičs.
SIA Latvijas tirgotāju savienība valdes priekšsēdētājs Raimonds Okmanis norāda, ka tabakas izstrādājumu izvietošanas aizliegums rosina domāt par vēlmi ar populistiskām metodēm un kārtējiem ierobežojumiem pārdalīt tirgu par labu lielajām tirdzniecības ķēdēm. Liela daļa mazo tirgotāju, īpaši Latgalē, ļoti nopietni apsverot iespēju pārtraukt šo biznesu, jo liktie šķēršļi rada nevienlīdzīgu konkurenci ar lielajiem veikaliem.
Savukārt Tabakas izstrādājumu ražotāju nacionālā asociācija (TIRNA) Eiropas Komisijai nosūtījusi vēstuli, kurā lūdz izvērtēt izvietošanas aizlieguma izskatīšanas procedūras atbilstību ES normatīvajiem aktiem. Asociācija skaidro, ka saskaņā ar ES Direktīvu 2015/1513 izvietošanas aizliegums ir tehniskais regulējums, par kuru pirms tā pieņemšanas jāpaziņo EK. Atbilstoši ES procedūrām, Eiropas Komisija un dalībvalstis savus atzinumus par tehniskiem noteikumiem sniedz trīs līdz sešu mēnešu laikā. Tas nozīmē, ka Tabakas izstrādājumu aprites likumu, kurā ietverts izvietošanas aizlieguma priekšlikums, nevar virzīt tālākai izskatīšanai, pirms nav saņemts Eiropas Komisijas atzinums.
«Ņemot vērā nepieciešamību Saeimas atbalstīto priekšlikumu saskaņot ar EK, Latvijā Tabakas direktīvas pārņemšana ievērojami aizkavēsies. Tā kā direktīva no 20.maija aizliedz ražot tabakas izstrādājumus atbilstoši pašreiz spēkā esošajām likumdošanas normām, bet jaunās prasības nacionālajā likumdošanā nav iestrādātas, ražotājiem nav skaidrs, atbilstoši kuriem normatīviem aktiem jāorganizē ražošanas process. Šāda neskaidrība un kavēšanās ar direktīvas pārņemšanu rada bažas par iespēju nodrošināt jaunajām prasībām atbilstošu produktu saražošanu, līdz ar to sagaidāms legālo tabakas izstrādājumu iztrūkums tirgū, kas negatīvi ietekmēs arī akcīzes nodokļa ieņēmumus valsts budžetā,» skaidro TIRNA valdes priekšsēdētājs Juris Stinka.
ES tiesu prakse liecina, ka nesaskaņojot tehniskos regulējumus ar EK, tie nevar tikt piemēroti. Vienlaikus, pārkāpjot paziņošanas procedūras kārtību, Latvijai var tikt piemērotas soda sankcijas, norāda asociācija.
«Līdzīgs piekšlikums par tabakas produktu izvietošanas aizliegumu tirdzniecības vietās tika apspriests arī Igaunijā, taču, lai izvairītos no vairākiem riskiem, kā arī ņemot vērā laikietilpīgo paziņošanas procedūru, kas aizkavētu Tabakas direktīvas laicīgu pārņemšanu, šī norma tika izņemta ārā no likumprojekta. Līdz ar to Latvija šobrīd ir vienīgā no Baltijas valstīm, kas nav pārņēmusi Tabakas direktīvas prasības nacionālajā likumdošanā,» pauž J.Stinka.