Šogad jau vairāk nekā 60 patērētāji vērsušies ar sūdzībām Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), lai meklētu palīdzību, kā rīkoties situācijās, kad pakļāvušies neatlaidīgiem pārdevējiem, kas ar ētiski un likumiski apšaubāmām metodēm patērētājiem piedāvājuši savas preces vai pakalpojumus, Informē PTAC.
Galvenokārt tie ir bijuši gadījumi, kad patērētāji pa tālruni tika aicināti piedalīties ortopēdijas veselības pētījumos un it kā par brīvu patērētājiem tika piegādāti matrači, patērētāji aicināti uz kosmētikas procedūrām, pēc tam apvārdoti, lai iegādātos kosmētiku vairāku tūkstošu eiro apmērā, tiešajā tirdzniecībā patērētāja mājās pārdoti dārgi ūdens filtri, televizori un citas preces.
Lai patērētāji nepakļautos pārdevēju spiedienam un īpaši kritiski izvērtētu pirkumu nepieciešamību, sevišķi tiešajā tirdzniecībā, Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (ECC – Latvia) aizsāk kampaņu Kā neiekrist?.
2000 EUR kredīta līgums par kosmētikas iegādi, vai piedalīšanās medicīniskā matraču izmēģinājumā par brīvu, kad vēlāk izrādās parakstīts līgums par aptuveni 600 eiro patēriņa kredītu, ūdens filtru pārdevēji, kas ar maģiska eksperimenta palīdzību parāda, ka dzeramais ūdens pārvēršas brūnos duļķos un piedāvā brīnumainu, bet dārgu ūdens filtru.
Bieži vien šīs apšaubāmās un neatlaidīgās pārdošanas metodes tiek izmantotas gan patērētājus uzrunājot telefoniski un uzaicinot uz dažādām preču un pakalpojumu prezentācijām patērētāja mājās vai citās telpās, gan pēc telefona sarunas, piegādājot patērētājam preci viņa dzīvesvietā.
Pārdošanas tehniku eksperts un lektors Mārtiņš Zvīgulis skaidro, ka jebkuras spontānas pārdošanas mērķis ir iedvest mūsos pārliecību, ka ar šo pirkumu cilvēks sper nozīmīgu soli savas dzīves sakārtošanā, un, ka tas maksā noteiktu naudas summu. «Tad notiek tas mistiskais klikšķis, kad zaudējam jebkuras kritiskas domāšanas un spriestspējas paliekas, un esam gatavi maksāt dārgi, pat pārāk dārgi. Bet, kad pirkums izdarīts un entuziasms noplacis, nāk skaudrā atskārsme,» saka eksperts.
«Tikai tad, ja patērētājs ir pašpārliecināts, labi informēts un izglītots, viņš viegli nepakļaujas tirgotāju vilinājumiem, dažādām pārdošanas tehnikām un apvārdošanai, bet kritiski izvērtē un pieņem racionālus lēmumus par pirkumiem,» ir pārliecināta PTAC direktore B. Vītoliņa.
PTAC norāda, ka patērētājiem trūkst kritiskās domāšanas: viegli paļaujas un pakļaujas tirgotāja teiktajam vai apvārdošanai pirms pieņemt ekonomisko lēmumu, tirgotāju spiediena ietekmē ir gatavi īsā laikā pieņemt lēmumu par dārgu preču vai pakalpojumu iegādi.
-
Daudzos gadījumos pārdevēji izmanto negodīgas komercprakses metodes, tomēr šie gadījumi ir grūti pierādāmi no uzraudzības iestādes viedokļa. Lielā daļā gadījumu līdz ar preču iegādi tiek parakstīts arī patēriņa kredīta līgums;
Tāpat patērētāji nezina, kādas ir viņa/viņas tiesības slēdzot distances vai sliekšņa tirdzniecības līgumus (atteikuma tiesības, to realizēšanas periods, atteikuma tiesību realizēšanas procedūra).
Analizējot sūdzības sociāli/demogrāfiskā aspektā, secināms, ka liela daļa patērētāju, kas pakļāvušies tiešo tirgotāju vai telemarketingā izteiktajiem vilinājumiem, ir mazaizsargātāko, tā saucamo, viegli ievainojamo patērētāju grupu pārstāvji – senioru vecuma grupa, zemi ienākumi u.c. Tie ir patērētāji, uz kuru finanšu veselību vairāku simtu vai pat tūkstošu pirkums, var atstāt nopietnas, paliekošas sekas, uzsver PTAC.