Iepirkšanās, sēžot dīvānā, izmantojot vien pāris klikšķus viedierīcē, vismaz tuvākajā nākotnē pilnībā neizskaudīs tradicionālo biznesa modeli
Tomēr ir skaidrs, ka tādi pēdējo desmitgažu un pat gadu fenomeni kā e–komercija vai dalīšanās ekonomikas attīstība ietekmēs gan veikalniekus, gan tirdzniecības centrus, liekot uzņēmējiem, investoriem lauzīt galvu un meklēt atbildes uz klasisko jautājumu – kā dzīvot tālāk, jo, piemēram, Credit Suisse ir paredzējusi, ka 20-25% tirdzniecības centru ASV tiks slēgti jau tuvākajos piecos gados. Jau patlaban tur daļa senāk būvētu objektu maina funkciju, notiek diskusija, ka varbūt lietderīgāk tos vienkārši nojaukt, jo cilvēkus patiešām ir arvien grūtāk piedabūt uzkāpt augstāk par pirmajiem stāviem.
Aptaujātie pašmāju lielāko tirdzniecības centru (t/c) pārvaldnieki neslēpj, ka bizness tik tiešām ir izaicinājumiem bagāts, taču drīzu galu Eiropas iepirkšanās objektiem neprognozē; nenoliedzami, industrija evolucionē līdzi tehnoloģijām un paaudzēm.
Vēl maza daļa
Nekustamā īpašuma pakalpojumu un konsultāciju kompānija CBRE Baltijas valstu pārskatā norādījusi, ka 2016.gadā Latvija piedzīvoja e-komercijas apgrozījuma pieaugumu par 37% un par 39,3% gada otrajā pusgadā, salīdzinot ar 2015.gada otro pusi. Tomēr šī joma veidoja vien 4% no kopējā mazumtirdzniecības apjoma. Izaugsme Latvijā bija straujākā Baltijā, jo, piemēram, Lietuvā tirdzniecība internetā pērnā gada otrajā pusgadā augusi par 24,3%, bet Igaunijā – par 16,2%, tiesa, šā gada pirmajā ceturksnī bijusi gandrīz 42%, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo laika posmu.
Protams, interneta tirdzniecības attīstību t/c izjūt, jo kopējā konkurence tirdzniecībā saasinās, un nu jau tas skar gandrīz visas preču grupas, vērtē t/c Galactico attīstītājs un nekustamā īpašuma apsaimniekotājas SIA Linstow Center Management (LCM) valdes loceklis un Iznomāšanas un biznesa attīstības direktors Mārcis Budļevskis. Pēc viņa rīcībā esošās informācijas, Baltijā, līdzīgi kā Dienvideiropā, e-komercija pagaidām veido tikai 2–3% no kopējā mazumtirdzniecības apjoma, Ziemeļeiropā tie varētu būt 7–8%, bet Lielbritānijā – divciparu skaitlis. Kopumā e-komercijas jomā ir novērojama straujāka izaugsme nekā tradicionālajā tirdzniecībā, taču šobrīd tā palēninās. «E-komercija noteikti sagādās rūpes tradicionālajiem biznesiem kopējās izmaksu efektivitātes dēļ, taču tai ir arī savi izaicinājumi, jo cena nav vienīgais arguments tirdzniecībā,» viņš uzsver.
Iepirkšanās internetā ir strauji augoša tendence arī Latvijā, ar to attīstītāji rēķinās un piemēro piedāvājumu jaunajai situācijai, apstiprina t/c Spice direktore Iveta Lāce.
Dodiet izklaidi
Cilvēki vēlas ko daudz vairāk, ne tikai iecienītus veikalus vienuviet. T/c bieži vien tiek dēvēti par multifunkcionāliem centriem, kuros vienlaikus ir iespēja iepirkties, paēst, baudīt kino, sportot vai, piemēram, nomazgāt auto. Tas ļauj cilvēkiem ietaupīt laiku, uzsver M. Budļevskis.
Papildus daudzveidīgam un arvien vairāk uz pakalpojumiem balstītam piedāvājumam ļaudis pieprasa iepirkšanās piedzīvojumu – lielisku t/c arhitektūru, interjera dizainu, elpu aizraujošus izklaides risinājumus.
Plašāk lasiet rakstā Par agru norakstīt pirmdienas, 3. jūlija, laikrakstā Dienas Bizness (5. lpp.)!
TEVI VARĒTU INTERESĒT ARĪ: