Autentiski būvētas, senatnīgas kuršu laivas jau pirmajā sezonā Pāvilostā iemantojušas tūristu atzinību.
Ideja pieder biedrībai Pāvilostas laivas, kas izpētījusi vēsturiskās koka laivu būves tradīcijas un turpina pētīt jau gatavo laivu «uzvedību» ūdenī, lai pilnveidotu būvniecības tehnoloģiju. Laivu būvi, saņemot ES LAD fondu atbalstu, finansējusi SIA Vēju paradīze, kas organizē arī laivošanu tūristiem. Vēl sadarbības partneru kopā ietilpst SIA Steķis, kas apsaimnieko jahtu piestātni. «Mūsu mērķis ir dalīties zināšanās un pieredzē ar ikvienu, kurš vēlas paša priekam vai komercnolūkos būvēt vēsturiskas laivas,» apgalvo biedrības Pāvilostas laivas valdes loceklis Ģirts Vagotiņš-Vagulis.
Pērn tika uzbūvētas trīs laivas, kuras pēc senas Pāvilostas tradīcijas ieguva sieviešu vārdus – Brigita, Ligita un Austra. Divas ir piecus metrus garas airu laivas, bet viena – 8m gara laiva ar elektropiedziņu. Jau pirmajā sezonā tūristi to iecienījuši klusās motora skaņas un stabilās gaitas dēļ pat lielākos viļņos. Šoziem tika izgatavotas vēl divas laivas – viena trīs metrus plata un astoņus gara, kā arī sešus metrus gara laiva. Būvniecība, atkarībā no sarežģītības pakāpes, ilgst 2 – 5 nedēļas. Vispirms tiek savienoti vadņi un ķīlis, tad tiek ievietoti lekāļi, kas ir nepieciešami, lai paredzētajās vietās novietotu korpusa dēļus. Laivu sāk būvēt no ķīļa, dēļus pirms iebūvēšanas tvaicējot īpašā iekārtā, lai tie kļūtu elastīgāki un tos varētu vieglāk izliekt. Tā kā izžūstot dēļi cenšas atgūt dabīgo formu, laiva iegūst monolītu korpusu ar augstu stiprību. Ievietojot brangas, laivas korpuss tiek pabeigts un ir gatavs darvošanai. Darvas uzdevums ir pasargāt koksni no mitruma kaitīgās iedarbības, tādēļ laivu meistari visos laikos ir meklējuši iedarbīgāko darvas recepti, lai pasargātu koku no bojāšanās. Pāvilostnieki izmantoja Zviedrijā ražotu dabīgā koka darvu ar papildu sastāvdaļām. Ķīlis, vadņi, brangas ir no ozola, korpuss no priedes dēļiem, kas sastiprināti ar vara kniedēm. Laivas ir iespējams aprīkot ar iebūvētiem elektromotoriem, kuru nominālā jauda parasti ir aptuveni 2,5 KW, laivas vidējais ātrums ir 7-10 km/h. GPS navigāciju un eholotes, ar kurām laivas aprīkotas, atzinīgi novērtē makšķernieki, kuri Pāvilostas ūdeņus iecienījuši vējzivju, plekstu un mencu lomu dēļ. «Teorētiskos aprēķinus un datormodelēšanu veic Valts Videnieks, bet inženiertehniskos risinājumus izstrādā Uldis Tūtāns, kurš, tāpat kā Valts, ir kaislīgs vējdēļotājs,» stāsta Ģ. Vagotiņš-Vagulis, par savu nosaucot projekta «māksliniecisko un sabiedrisko» daļu. Vēsturisko tradīciju izpēti biedrība joprojām turpina.
Visu rakstu lasiet 30.marta laikrakstā Dienas Bizness!