Nesen Ģimenes aptiekas uzsāka pazīstamu zīmolu smaržu tirdzniecību par cenām, kuras ir ievērojami zemākas nekā veikalos. Reakcija uz šo daudzējādā ziņā bija tāda, kādu to prognozējām.
Tradicionālo smaržu iegādes vietu pārstāvju reakcija – ļoti nervoza. Uz aptieku tiek sūtīti gan veikalu darbinieki, gan (izrādās) arī juristi, lai «neuzkrītoši» pārbaudītu iepakojumus, derīguma termiņus, uzdotu dažādus ar smaržu tirdzniecību saistītus specifiskus jautājumus. Protams, viņus var saprast. Šajā nelielajā produktu nišā lieka konkurence nevienam nepatīk. Kaut man gan šķiet, ka daži tomēr ir sacēluši vētru ūdens glāzē.
Ģimenes aptieku klientu reakcija – ļoti pozitīva. Aptiekas apmeklētāji ir novērtējuši doto iespēju un akceptējuši faktu, ka smaržas turpmāk varēs iegādāties arī aptiekā. Veicām savu lojālo klientu aptauju, kurā noskaidrojies, ka gandrīz puse Latvijas iedzīvotāju iespēju nopirkt smaržas aptiekā vērtē pozitīvi. Katrs trešais norāda, ka tas tomēr ir nedaudz neierasti un pie šīs iespējas vajadzēs vēl pierast. Kā jau varēja gaidīt, lielākā daļa (73% no respondentiem) apstiprināja, ka aptieka noteikti kļūtu par ierastu vietu smaržu iegādei, ja tās varētu nopirkt par izdevīgāku cenu nekā citviet.
Citu aptieku reakcija – visdažādākā. Bijām gatavi, ka kolēģi no citām aptiekām attieksies pret šo faktu neviennozīmīgi. Protams, tie, kuri uzskata, ka aptiekai vajadzētu tirgot tikai zāles un neko citu, bija neizpratnē par mūsu lēmumu. Citi savukārt deva labvēlīgus padomus par aromaterapijas nozīmi cilvēka labsajūtas uzlabošanā. Visnegaidītākais pārmetums bija, ka tagad aptieka taču smaržošot pēc parfimērijas veikala. Pēc kā gan vajadzētu smaržot aptiekai? Vai patiesi pēc baldriāna tinktūras?
Kāpēc mēs vispār uzsākām pārdot Gucci un Dolce&Gabbana aromātus? To rosināja darīt mūsu klientes, kuras ir dermokosmētikas lietotājas, ko jau iespējams labu laiku iegādāties aptiekās. Viņām ir uzticība aptiekās nopērkamajiem produktiem, un tādēļ atzinīgi tiktu vērtēts, ja to klāstu papildinātu arī smaržas. Šo ideju atbalstīja arī mūsu kolēģi no citām valstīm, kur smaržu tirdzniecībai aptiekās ir sena vēsture. Bet mums pašiem patīk būt pirmajiem. Pirmā aptieka Latvijā ar pašapkalpošanās nodaļu bija Ģimenes aptieka Spicē, pirmā aptieku klientu lojalitātes programma bija mūsu Aptiekas karte.
Ko vēl noskaidrojām savā aptaujā?
Trešdaļa aptaujāto smaržu iegādei nelabprāt tērē vairāk par 20 latiem. Tādēļ loģiska ir cita atbilde, ka smaržu iegāde daudzos gadījumos tiek veikta lidostas beznodokļu veikalos vai internetā. Piebildēs ir minēts, ka tiek izmantoti tikai zināmi interneta veikali tikai zināmu aromātu iegādei, kas ir šī iepirkšanās veida mīnuss. Kritiskā robeža smaržu flakona cenai ir 40 latu. Tikai 8% no aptaujātajiem ir gatavi šķirties no vēl lielākas naudas summas par minēto, lai iegūtu savā īpašumā iecerēto aromātu.
Priecē tas, ka 80,5% no visiem respondentiem jautājumā par zīmola ietekmi uz izvēli ir atzīmējuši atbildi «zīmolam nav nozīmes, galvenais ir aromāts». Droši vien tāda ir arī patiesā rīcība, jo mūsu pirmie pārdošanas rezultāti liecina, ka ir populāri ne tikai Calvin Klein un Hugo Boss, bet arī Britney Spears un Kylie.
Ir pamats cerēt, ka Latvijas iedzīvotāji spēs pārvarēt stereotipus par jaunu preču nonākšanu aptieku plauktos un uztvers to pozitīvi. Aspirīns, sirdszāles vai klepus sīrups nesmaržos un negaršos pēc jaunākā Gucci aromāta. Aptieka arvien par savu misiju uzskatīs iedzīvotāju nodrošināšanu ar zālēm. Tikai visam papildus klāt ir nācis kaut kas jauki smaržojošs...