Lai ieviestu alternatīvu patērētāju un pakalpojuma sniedzēju strīdu izskatīšanai, Saeima ceturtdien, galīgajā lasījumā pieņēma jaunu likuma projektu - Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likumu.
Jaunais likums paredz ārpustiesas strīdu risināšanas mehānismu.
Likumā noteiktas vienotas prasības ārpustiesas strīdu risinātājiem, lai nodrošinātu patērētājiem iespēju īstenot un aizsargāt savas likumīgās tiesības, izmantojot neatkarīgu, objektīvu, pārredzamu, efektīvu, ātru un taisnīgu ārpustiesas strīdu risināšanu.
Ārpustiesas strīdu risinātājs būs fiziska vai ilgstošai darbībai izveidota juridiska persona, kā arī institūcija, kas piedāvā ārpustiesas strīdu risināšanu.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) uzturēs ārpustiesas strīdu risinātāju sarakstu.
Patērētāji līdz šim strīdus tiesā risinājuši reti, jo tas bija ilgs un dārgs process, tādēļ ir būtiski nodrošināt efektīvu ārpustiesas strīdu risināšanas mehānismu, iepriekš norādīja PTAC pārstāvji.
2016.gada 1.janvārī sāks strādāt strīdu risināšanas komisija, kas nebūs jauna institūcija, bet neatkarīgs lēmējs, kas nodrošinās šādu ārpustiesas lēmumu izskatīšanu. Komisijā strādās nozares eksperti, kas veicinās objektīvu strīdu izskatīšanu.
Šādu strīdu risinātājam būs jānodrošina strīda izskatīšana 90 dienu laikā ar tiesībām sarežģītos gadījumos termiņu pagarināt.
Ārpustiesas strīdu risinātājam katru gadu līdz 1.martam savā tīmekļa vietnē jāpublicē darbības gada pārskats. Likums stāsies spēkā šī gada 9.jūlijā.