Līdzšinējie uzņēmēju centieni panākt, lai valsts apkaro degvielas ievešanu un nelegālu tirdzniecību, cietuši neveiksmi.
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija (LDTA), atsaucoties uz Ministru prezidenta Aigara Kalvīša pausto atbalstu asociācijas izteiktajam priekšlikumam ar likumu noteikt degvielas deklarēšanu uz Latvijas un trešo valstu sauszemes robežām, Finanšu ministrijai (FM) iesniegusi likumprojektu. LDTA par likuma mērķi norādījusi novērst ar administratīviem pavaddokumentiem akcīzes precēm nenoformētas un citādi nedeklarētas degvielas pārvietošanu pāri Latvijas Republikas un to valstu robežām, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis. Likumprojektā kā kompetentās iestādes norādītas Valsts ieņēmumu dienests (VID) un Valsts robežsardze. Atspoguļota arī degvielas deklarēšanas kārtība un norādīts, kādai būtu jābūt iegūtās informācijas izmantošanas un apmaiņas kārtībai.
Rada robu budžetā
Kā vēstulē FM norādījusi LDTA, jau ilgākā laika posmā notiek degvielas ievešana pāri robežpāreju kontroles punktiem ar Krieviju un Baltkrieviju. Degviela tiek ievesta pasažieru automašīnu degvielas tvertnēs un pēc tam nelegāli realizēta.
Pēc LDTA aprēķiniem, šādā degvielas kontrabandā pierobežas teritorijā ir iesaistītas aptuveni 500 automašīnu, kuras, šķērsojot robežu vidēji 4 reizes diennaktī, Latvijā gada laikā ieved degvielas apjomu, par kuru, valsts budžetā nesamaksājot akcīzes un pievienotās vērtības nodokļus, netiek samaksāti 14 milj. Ls.
Projektu neatbalsta
Lai gan finanšu ministrs Oskars Spurdziņš pērnā gada nogalē Db norādīja, ka nelegālas degvielas tirgotāju apkarošanas problēma ne uz brīdi nav izgājusi no FM un VID redzesloka, nesen FM O. Spurdziņa parakstītā atbildes vēstulē LDTA norādījusi, ka neatbalstīs asociācijas iesniegto likumprojektu un uzskata par nelietderīgu tā tālāku virzību noteiktajā kārtībā. FM paudusi uzskatu, ka, aprēķinot radītos zaudējumus valsts budžetam, asociācija neatsaucas uz informācijas avotu, kā arī nemin faktus, kas apliecinātu veikto aprēķinu pamatotību.
Iesaka vērsties citur
Vēstulē arī uzsvērts, ka ierobežot brīvu autotransporta plūsmu pāri robežām ir pretrunā ar vairākām Eiropā akceptētām regulām.
LDTA valdes priekšsēdētājs Uldis Sakne atzīst, ka piekrīt FM paustajam viedoklim, jo Latvija nevar izdomāt savu versiju robežkontrolei.
FM uzskata, ka problēmas risināšanai ir nepieciešams nevis uzskaitīt degvielas daudzumu uz robežas, kuru fiziskas personas ieved likumīgā veidā, bet, sadarbojoties kompetentām iestādēm - Valsts policijai, VID, Valsts robežsardzei u.c., veikt kontroles pasākumus iekšzemē, ar mērķi nepieļaut nelegālu degvielas tirdzniecību.
FM atzīmē, ka, ņemot vērā LDTA izteikto vēlmi iesaistīties problēmu risināšanā, lai apkarotu nelegālās darbības, asociācija tiek aicināta sadarboties ar kompetentām iestādēm, kontroles pasākumu organizēšanai sniedzot tās rīcībā esošo informāciju par degvielas nelegālu tirdzniecību Latvijas Republikā.
Db jau vēstīts, ka (LDTA) pērn vērsās pie Iekšlietu ministrijas (IeM) norādot, ka nelegāla degvielas tirdzniecība pierobežā ir tikpat nopietna problēma kā nelegāla alkohola izplatīšana. Diemžēl IeM LDTA nerada dzirdīgas ausis.
Autopārvadājumu kompānijas Lignum vadītājs Uldis Līviņš Db atklāja, ka starp Latvijas autopārvadātājiem ir tādas firmas, kuras ieved degvielu, lai to realizētu tirgojot. Viņš Db skaidroja, ka Latvijas autopārvadātāji nolēmuši vērsties autotransporta direkcijā ar priekšlikumu šoferiem, kuri ieved degvielu nelegālai tirdzniecībai, piemērot kriminālatbildību un firmām, kuras ar to nodarbojas, anulēt autopārvadātāju licenci.
Jūtas bezspēcīgi
Daugavpilī par nelegālu degvielas tirdzniecību aizturēto šogad nav. Šādi Db norādīja Daugavpils Ekonomikas policijas nodaļas priekšnieks Arnis Trubiņš. Viņš atzīst, ka šobrīd nesaskata risinājumu esošajai situācijai pierobežā. "Daugavpilī vidējā alga ir 120 Ls mēnesī, ja cilvēki šādi spēj nopelnīt 400-500 Ls mēnesī bez īpašas piepūles, viņi no tā nekad neatteiksies," uzskata A. Trubiņš. Viņš skaidro, ka šie tirgotāji apzinās iespējamās soda sankcijas un ir piesardzīgi, ievesto degvielu izmanto pašu vajadzībām un tirgo "savējiem". Nelegālās degvielas tirgotāji parasti ieved ne tikai degvielu, bet arī cigaretes un alkoholu. Viņš uzskata: kamēr saglabāsies degvielas, cigarešu un alkohola cenu starpība Latvijā, salīdzinot ar Krieviju un Baltkrieviju, nelegālā tirdzniecība pierobežā pastāvēs.
Rokas sasietas
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Uldis Sakne norāda, ka šobrīd nav iespējams noteikt objektīvus nelegālai tirdzniecībai paredzētās ievestās degvielas apjomus, jo nav zināms, cik automašīnu šķērso robežu. Viņaprāt, šādu uzskaiti varētu veikt Valsts robežsardze, kas, sadarbojoties ar VID, varētu noteikt robežu šķērsojošo mašīnu skaitu noteiktās kategorijās, konkretizēt finansiālos zaudējumus, kas tiek nodarīti valsts kasei. Arī VID jau pērn mēģinājis piesaistīt uzmanību šai problēmai, taču pagaidām nav gūts atbalsts, jo normatīvie akti neparedz ierobežojumus fizisko personu robežšķērsojumu skaitam diennakts laikā. Tādēļ fiziskās personas šķērso valsts robežu ar privātajiem transporta līdzekļiem, pilnām degvielas tvertnēm un 10 litru kannām vairākas reizes dienā un muitas ierēdņiem šobrīd nav tiesiska pamata ierobežot to kustību.
Aizturēto maz
Pēc VID sniegtās informācijas, no 2007. gada 1. janvāra līdz 31. maijam veikto fizisko kontroles pasākumu rezultātā VID konstatējis muitas noteikumu pārkāpumus un sastādījis 38 administratīvo pārkāpumu protokolus saistībā ar naftas produktiem. Muitas noteikumu pārkāpumu dēļ VID minētajā laika periodā ir aizturējis 10 424 l naftas produktu un 551 376 kg hidrauliskās eļļas. Aizturēto preču aptuvenā kopējā vērtība ir 185 tūkstoši latu.
Minētajā pārskata periodā 16 gadījumos transportlīdzekļiem ir bijušas uzstādītas neatļautas papildu tvertnes, kā rezultātā aizturēti 6 920 litri degvielas, kuras aptuvenā vērtība pārsniedz 4 200 latus. Savukārt 7 gadījumos no atklātajiem pārkāpumiem ir konstatēta naftas produktu pārvadāšana kannās, kuru tilpums pārsniedz 10 l. Tādējādi aizturēti 223 l degvielas par kopējo vērtību vairāk nekā 127 Ls.
Valsts robežsardze, kas pērn konstatēja sešus gadījumus, kad robežu mēģināts šķērsot, braucot gan ar vieglo, gan ar kravas automašīnu, kurai ir speciāli lielākai degvielas ietilpībai pārbūvētas "bākas", šogad nav konstatējusi nevienu šādu gadījumu. Pēc robežsardzes informācijas pērn par nedeklarētu preču pārvietošanu pāri valsts robežai tikuši aizturēti 2540 l degvielas, šogad jau 1392 l degvielas.