Prasības apjoms – 70 miljoni latu – pret bijušo airBaltic vadītāju Bertoltu Fliku, iespējams, ir mākslīgi radīts airBaltic gada pārskata uzlabošanai, šodien raksta Dienas bizness.
Tāpat ar šo prasību valsts puse, visticamāk, cer nostiprinātu savu sarunu pozīciju pret B. Fliku, kas paziņojis, ka gatavos prasību pret Latvijas valsti par viņam piederējušā uzņēmuma Baltijas Aviācijas sistēmas (BAS) kapitāla daļu pārņemšanu un BAS piederējušo airBaltic akciju atsavināšanu pērnā gada nogalē. Nepieciešamības gadījumā B. Fliks ir gatavs turpināt tiesvedību pret Latvijas valsti arī ārzemju tiesās, bet Latvijas valsts pozīciju starptautiskās tiesās līdz šim veiksmīgi aizstāvēt nereti nav izdevies, piemēram, sagrieztā zviedru kuģa un a/s Latvijas gāze tarifu lietās.
«Par tiesvedību pret Fliku izvērstu komentāru iespējams sniegt, vienīgi iepazīstoties ar pilnu prasības pieteikumu, taču no airBaltic padomes minētajiem argumentiem neviens nav tāds, kuru pretējā puse nevarētu apstrīdēt,» DB sacīja aviācijas eksperts Tālis Linkaits, piebilstot, ka «viena pagale nedeg» un vienlaikus vajadzētu aprēķināt arī zaudējumus, kas tika nodarīti kompānijai, kad, airBaltic nonākot problemātiskā situācijā, valsts no savas puses kavējās pieņemt jebkādu lēmumu par līdzekļu piešķiršanu. DB jau rakstīja, ka tieši valsts vilcināšanās dēļ pērn airBaltic caur privāto akcionāru BAS tika piesaistīts 12,2 milj. Ls lielais Investbank aizdevums, par ko pašlaik notiek tiesvedība arī Maskavā, jo Investbank pieprasījusi airBaltic to atmaksāt. Lai gan A. Liepiņš Flikam pārmet fiktīvu saistību uzņemšanos pret Investbank, airBaltic 2011. gada pārskatā no Investbank saņemtie 12,2 milj. Ls parādās.
«Kas attiecas uz tiem apsūdzības punktiem kā «kaitnieciskas manipulācijas ar preču zīmēm» vai «ļaunprātīga pilnvaru izmantošana, slēdzot līgumus ar sev piederošām un saistītām kompānijām», līdzīga prasība būtu jāvērš arī pret toreizējiem airBaltic padomes locekļiem, kas šos darījumus izskatīja un akceptēja. Savukārt attiecībā uz aviokompānijas reputācijas graušanu līdzīgu prasību var izvirzīt pret daudziem valsts pārstāvjiem, kas tolaik publiskajā telpā aktīvi uzstājās ar paredzējumiem par drīzu aviokompānijas bankrotu,» uzskata T. Linkaits.
B. Fliks iepriekš intervijā DB norādīja, ka, viņaprāt, nekādu kaitējumu airBaltic nav nodarījis. Viņa vadības laikā airBaltic piedzīvoja strauju apgrozījuma un pasažieru skaita kāpumu, kā arī regulāri saņēma starptautiskas ārvalstu balvas. 2006. un 2007. gadu airBaltic noslēdza ar peļņu, kamēr 2010. un 2011. gads dažādu iemeslu dēļ bija mazāk veiksmīgi, pērn airBaltic zaudējumiem sasniedzot 83 milj. Ls.
DB jau rakstīja, ka 70 milj. Ls prasībā pret B. Fliku bijušajam airBaltic vadītājam tiek pārmestas apzināti kaitnieciskas darbības, pildot vienīgā airBaltic valdes locekļa pienākumus, tomēr padziļinātu skaidrojumu par B. Flikam tiesas prasībā izteiktajiem pārmetumiem airBaltic padome pašlaik nesniedz.