Piesaistot ārzemju biznesa virziena studentus, Latvijas uzņēmumi iegūst svaigu skatījumu un rekomendācijas, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Eksporta konsultāciju un tirgus izpētes kompānija GatewayBaltic sadarbībā ar Stokholmas Ekonomikas augstskolu Zviedrijā jau otro gadu piedāvā iespēju Latvijas uzņēmumiem izmantot Zviedrijas maģistrantūras programmas studentu zināšanas sava biznesa attīstībai. Šogad programmā piedalījās desmit uzņēmumi, kuri divas nedēļas sadarbojās ar studentiem. «Šo programmu iniciēja Stockholm School of Economics Maģistra programmas vadība, lai saviem studentiem dotu iespēju strādāt ar reāliem uzņēmumiem, kas vēlas attīstīties starptautiski. Studentu komandas divu nedēļu laikā strādā desmit Latvijas eksportējošos uzņēmumos. GatewayBaltic uzdevums bija atrast tās desmit kompānijas, kas vēlas uzņemt studentu komandas un kam ir aktuāli jautājumi, ko risināt – tirgus identificēšana, biznesa modeļa izveide jaunam tirgum, mārketinga stratēģija un citas,» stāsta Inese Andersone, GatewayBaltic direktore. Viņasprāt, šāda veida sadarbības projekti būtu nepieciešami lielākā mērogā, jo tas ir izdevīgi visām pusēm – jaunie talanti mācās reālos apstākļos, tai pašā laikā uzņēmumi saņem konsultācijas un padomus jaunu tirgu apguvē.
Atšķirīgs skatījums
Viens no uzņēmumiem, kur studenti šogad strādāja, bija sanitārās tehnikas ražotājs PAA. Studenti pētīja kompāniju, tās stiprās un vājās puses, ko ražo un kur pārdod. «Analizējām Zviedrijas vannu tirgu, pētījām, kurus produktus un kur varētu tirgot, vai sadarboties ar mazumtirgotājiem vai labāk ražot produktu pēc citu uzņēmumu pasūtījuma,» stāsta Luīze Berndtsone (Louise Berndtson). Kopā ar viņu PAA strādāja arī Ji Džanga (Yi Zhang), Mariuss Vossbecks (Marius Vossbeck) un Makss Sihvonens (Max Sihvonen). Studenti norāda, ka šis bija intensīvs darbs divu nedēļu garumā. Šajā laikā viņi izpētīja, ka Zviedrijā vannu un sanitārās tehnikas tirgus ir diezgan tradicionāls, stabils, tirgotāji dod priekšroku zviedriski runājošu uzņēmumu pārstāvjiem. Daudzi no spēlētājiem ir lieli un darbojas ilgus gadus. Lai gan dušas ir populārākas par vannām, to tirgus ir lielāks par to, kas Latvijā, un, kā M. Sihvonens uzskata, iespējas tajā varētu būt arī PAA. «PAA ir salīdzinoši mazs uzņēmums, tāpēc jāmeklē pareizā niša,» saka M. Vossbecks.
Visu rakstu Talkā nāk studenti lasiet 25. maija laikrakstā Dienas Bizness.