2011. gadā alus nozare Latvijā nepiedzīvoja strauju izaugsmi, jo kopējais alus tirgus pieaugums bija salīdzinoši neliels. Kā pozitīvāko rādītāju noteikti var izcelt eksporta pieaugumu, kas palielinājās par aptuveni 70%.
Tomēr šie rādītāji ir tikai aisberga redzamā daļa, jo aizvadītais gads ir apzīmējams arī kā lielu izaicinājumu gads - strauji pieauga resursu un izejvielu cenas, ko alus darītavas centās kompensēt no saviem līdzekļiem, tirgū valdīja sīva konkurence, kamēr patērētāju pirktspēja saglabājās zemā līmenī. Šis gads nesola būtiskas pozitīvas pārmaiņas.
Nav noslēpums, ka Eiropā ekonomiskā situācija neattīstās labvēlīgā virzienā, jo ir grūti prognozēt un paredzēt, ko sagaidīt no finanšu tirgiem, kā attīstīsies eksports. Tas var atstāt negatīvu ietekmi arī uz Latvijas turpmāko tautsaimniecības izaugsmi. Visi šie minējumi nostāda uzņēmējus visai neapskaužamā situācijā, jo cīņa notiek ne vien savā starpā, bet arī ar neskaidro ekonomisko situāciju.
Latvijas alus tirgū šobrīd valda ļoti sīva konkurence – alus ražošana tiek veikta 20 alus darītavās. 16 no tām ir piešķirts mazās alus darītavas statuss (pēc VID datiem). Sīvā konkurence nenoliedzami spiež alus darītavas meklēt risinājumus, kā nosargāt savas pozīcijas. Alus darītavas pozīcijas tirgū nosaka pieprasījums pēc tās produktiem, tomēr ekonomiskā situācija Latvijā, kā arī iepriekš minētā konkurence liek pievērsties jautājumam par pievilcīgas cenas saglabāšanu. Tas ir visai grūti, jo alus nozare nepārtraukti saskaras ar vitāli svarīgo izejvielu, piemēram, graudu, cenu pieaugumu, elektroenerģijas un iepakojuma izmaksu pieaugumu. Šis aspekts alus nozari cenu svārstību ziņā padara visnotaļ neprognozējamu, tomēr alus darītavām vienlaicīgi nākas apzināties, ka Latvijas iedzīvotāju pirktspēja nav augsta, tādēļ produktu cenas paaugstināšana nevar kalpot kā galvenais risinājums nozarē valdošajiem sarežģījumiem.
Lai arī alus izejvielu cenas svārstās, alus darītavām, lai būtiski nepalielinātu alus cenu, šīs svārstības nākas kompensēt ar iekšējiem resursiem, optimizējot savas izmaksas. Aizgājušajā gadā patērētāji vēl joprojām vairāk izvēlējās akcijas produktus – cenu ziņā pievilcīgāko piedāvājumu –, kas arī skaidro alus ekonomiskā segmenta lielo popularitāti, kā arī situāciju, ka tikai aptuveni 6,5% alus tika realizēts krogos un restorānos.
2011. gadā būtiskas izmaiņas bija vērojamas alus iepakojuma jomā, jo uzvaras gājienu turpināja skārdenes. To daļa aizvadītajā gadā pieaugusi par 5%, bet stikla pudelēs pildītajam alum pieprasījums krīt. Pieprasījums pēc PET pudelēs pildīta alus ir palicis nemainīgs, tomēr fakts, ka skārdenēs pildīts alus veido jau vairāk nekā 20% no tirgus, liecina par zināmu ieradumu maiņu, un var prognozēt, ka pieprasījums pēc skārdenēs pildītā alus tikai pieaugs.
Nenoliedzami, ka ekonomiskā situācija ir atstājusi iespaidu uz alus dzeršanas kultūru Latvijā, tādēļ alus darītavas, lai uzlabotu savus finanšu rādītājus, pastiprinātu uzmanību pievērš eksportam. Aizvadītajā gadā Latvijas alus darītavu eksporta apjoms, salīdzinājumā ar 2010. gadu, ir pieaudzis par aptuveni 70%, kas ir ļoti ievērojams pieaugums. Lielākā daļa jeb gandrīz 90% alus tiek izvests uz Lietuvu un Igauniju.
Alus darītavas 2011. gadā ir aktīvi centušās saviem patērētājiem piedāvāt arī jaunus produktus, lai veicinātu Latvijas iedzīvotāju interesi par alu, kas arī ir stratēģija, kā nekļūt par iedzīvotāju zemās pirktspējas upuriem.
Tomēr jau tagad ir kļuvis skaidrs, ka arī 2012. gads būs izaicinājumu pārpilns, jo ekonomikā strauji uzlabojumi ne Latvijā, ne citviet pasaulē nav novērojami. Cerams, ka valdība darīs visu, lai lieki nesatricinātu uzņēmējdarbības vidi, un turpinās aktīvi konsultēties ar uzņēmējiem par dažādiem risinājumiem uzņēmējdarbības vides uzlabošanā.
Šogad alus darītavas noteikti turpinās paplašināt savu piedāvājumu klāstu patērētājiem. Tas attieksies gan uz jauniem produktiem, gan iepakojumu – tā dažādību un kvalitāti, gan alus kultūras attīstību. Proti, alus darītāji ir apņēmības pilni lauzt uzskatu, ka tikai vīns lieliski sader ar dažādiem ēdieniem, turpinot attīstīt alus un ēdiena konceptu.
Ķīniešu horoskops vēsta, ka Pūķa gads skaitās mieru un auglību nesošs. Cerams, ka tāds tas arī būs, lai gan alus ražotājiem visu var sarežģīt izejvielu un resursu cenu krasais sadārdzinājums.