Lai Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība (LaIPA) un Autortiesību un komunicēšanas konsultāciju aģentūra/Latvijas Autoru apvienība (AKKA/LAA) pašvaldības uzņēmumam Rīgas satiksme varētu iesniegt kopējo piedāvājumu par mūzikas publiskā izpildījuma licencēšanu, organizācijām nepieciešama informācija par Rīgas satiksmes plānoto mūzikas izmantojuma apjomu, norāda AKKA/LAA Muzikālo darbu nodaļas vadītāja Ināra Dombrovska un sabiedrisko attiecību speciālists Reinis Briģis.
Aprīļa vidū LaIPA tikās ar Rīgas satiksmes pārstāvjiem, lai pārrunātu jautājumus par mūzikas klausīšanos uzņēmuma darbinieku darbavietās. Pēc tikšanās Rīgas satiksme uzsvēra, ka uzņēmuma budžetā nav un netiek plānoti līdzekļi, lai iegādātos radio klausīšanās atļaujas darbiniekiem, taču lūdza LaIPA un AKKA/LAA iesniegt kopējo piedāvājumu.
Dombrovska paskaidroja, ka Rīgas satiksme gribot zināt, kāds varētu būt kopējais maksājums. Lai aprēķinātu Rīgas satiksmei maksājamo autoru atlīdzību, AKKA/LAA esot nepieciešama informācija par plānoto mūzikas izmantojuma apjomu, ko līdz šim neesot saņēmuši.
Savukārt Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) ir pateicis, ka Rīgas satiksme nemaksās par radio klausīšanos - visticamāk, radio klausīšanos nāksies aizliegt vai arī šoferiem licences būšot jāpērk pašiem.
Vērtējot šādu Rīgas mēra atzinumu, Dombrovska norādīja, ka tā esot uzņēmēja izvēle, jo uzņēmējs vai nu nodrošina saviem darbiniekiem kaut kādus zināmus apstākļus, vai nenodrošina.
Dombrovska piebilda, ka esot grūti prognozēt, vai izdosies vienoties ar Rīgas satiksmi un vai uzņēmums būs gatavs maksāt par mūzikas klausīšanos.
«Tajā brīdī, kad uzaicinājām veikalus izņemt licences, lai var atskaņot mūziku tirdzniecības zālēs, reakcija bija tāda pati - mūziku neklausīsimies. Pēc kāda brīža uzņēmēji pārdomā un tomēr šīs licences izņem, jo mūzika, viņuprāt, ir nepieciešama. Tāpēc Rīgas satiksmes rīcību ir grūti prognozēt,» paskaidroja Dombrovska.
Kopā transportlīdzekļu uzņēmumiem patlaban izsniegtas ne vairāk kā 100 licences, tajā skaitā, piemēram, velorikšu uzņēmumam, taču precīza izsniegto licenču uzskaite netiekot veikta.
AKKA/LAA Muzikālo darbu nodaļas vadītāja norādīja: «Pie mums nāk arī individuālie taksometru vadītāji, kas stāsta, ka firma ir atteikusies no licences pirkšanas, bet autovadītājs savā taksometrā vēlas klausīties mūziku, tāpēc lūdz izsniegt licenci kā fiziskai personai. Tarifs šādai privātpersonai ir standarta, kas ir 70 santīmi no taksometra mēnesī.»
Maršruta autobusos tarifs esot atkarīgs no vietu skaita autobusā. Piemēram, 20 vietu autobusam maksa esot 1,50 lati mēnesī, bet autobusā, kurā vairāk par 20 vietām, maksa esot 1,70 lati mēnesī.
Savukārt darbavietās maksa ir atkarīga no strādājošo skaita. Ja strādājošo skaits ir no viena līdz pieciem cilvēkiem, tad maksājums ir pieci lati gadā. Salīdzinājumam, ja uzņēmumā ir no 600 līdz 1000 strādājošo, tad gada maksājums ir 70 lati. Vidējā regulārajā birojā, kurā strādā no 21 līdz 30 cilvēkiem, gada maksa ir 20 lati.
LAA dibināta 1993.gadā, bet AKKA - 1994.gadā. Savukārt 2004.gada 2.septembrī abas organizācijas apvienojušās. AKKA/LAA apvieno muzikālo, literāro, dramatisko, vizuālo un audiovizuālo darbu autorus, kuri kopā, kolektīvā pārvaldījumā īsteno savas mantiskās tiesības un veido sadarbību starp autoriem un viņu darbu izmantotājiem, lai nodrošinātu darbu izmantotājiem ērtu iespēju likumīgi izmantot autoru darbus un autoriem saņemt par to autoratlīdzību.
Biedrība ir nevalstiska organizācija, un tās darbību vada pašu autoru vēlēta padome. Biedrības padome ievēlēta 2010.gada 29.jūlijā, un padomes priekšsēdētājas amatā patlaban ir Māra Zālīte, savukārt izpilddirektores amatā ir Inese Paklone.
AKKA/LAA pārstāv vairāk nekā 4500 Latvijas autoru un vairāk nekā četrus miljonus ārvalstu autoru un administrē viņu tiesības Latvijā.
AKKA/LAA 2011.gadā par autoru darbu izmantojumu Latvijā un ārvalstīs iekasēja 2,91 miljonu latu, savukārt 2010.gadā - 2,82 miljonus latu.