Izkrāpto atlīdzību apjoms Latvijā ir vidēji 10% no visām izmaksātajām apdrošināšanas atlīdzībām, un visbiežāk krāpšanas gadījumi konstatēti OCTA un KASKO segmentos, liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas dati.
Pēdējos gados arvien biežāk konstatētas inscenētu avāriju shēmas, mērķtiecīgi iesaistot godprātīgus autovadītājus. Latvijas Apdrošinātāju asociācija apkopojusi pazīmes un situācijas, kas liecina par šādām darbībām, un aicina ziņot par iespējamiem krāpniekiem savlaicīgi.
Tipiska inscenēta satiksmes negadījuma shēma ir, izmantojot divas automašīnas tā, lai viena saņemtu atlīdzību saskaņā ar OCTA polisi, bet otra – ar KASKO. Pirmā braucošā automašīna veic strauju bremzēšanas manevru, kura dēļ aizmugurē braucošais, par upuri izvēlētais spēkrats, nespējot izvairīties no sadursmes, ietriecas un bojā priekšā esošā auto aizmugurējo daļu. Ja tomēr šīs izvēlētās automašīnas vadītājs paspēj nobremzēt, sadursmi nodrošina aiz tās braucošā trešā automašīna, nebremzējot un ietriecot to pirmā auto aizmugurē.
Kopumā krāpnieciskie OCTA gadījumi visbiežāk konstatēti sadursmēs, kas notikušas apļveida krustojumos un stāvlaukumos vai to piebraucamajos ceļos, tāpēc tur vēlams būt īpaši uzmanīgiem. Vienlaikus krāpnieki izmanto jebkuru sev izdevīgu situāciju, kad nebremzējot vai palielinot ātrumu iespējams izraisīt sadursmi, kurā teorētiski saskaņā ar noteikumiem vainīgs būs otrs satiksmes dalībnieks.
Par iespējamu apzināti izraisītu avāriju var liecināt:
- priekšā braucošā auto pārāk strauja bremzēšana bez acīmredzama iemesla, kā arī aizmugurē esošā auto distances neievērošana;
- negadījumā iesaistītā, cietušā spēkrata vadītāja aicinājums nesaukt policiju un iztikt ar saskaņotā paziņojuma aizpildīšanu, neskatoties uz būtiskiem bojājumiem;
- negadījumā iesaistītā, cietušā spēkrata vadītāja neadekvāta reakcija, piemēram, bezrūpība;
- negadījumā iesaistītā spēkrata aizdomīgi liels bojājums, notiekot nelielai sadursmei.
Ja radušās aizdomas par krāpniecisku darbību, iedzīvotāji tiek aicināti:
- nekavējoties ziņot policijai;
- nepamest notikumu vietu pirms ieradusies policija;
- nofotografēt negadījumā iesaistītos transporta līdzekļus notikuma vietā;
- apzināt aculieciniekus, kuri apstājušies sadursmes vietas tuvumā un iegūt viņu kontaktinformāciju. Ja jūsu spēkrats nav aprīkots ar video reģistratoru, jautājiet lieciniekiem – varbūt kādam no viņiem būs jums noderīgs materiāls.
«Nereti autovadītāji pat nenojauš, ka kļuvuši par krāpnieku upuriem, un to dēļ nāksies maksāt vairāk par savu OCTA vai KASKO apdrošināšanas polisi, jo mainīsies bonus-malus klase. Krāpnieku dēļ apdrošinātāji ir spiesti jebkuru aizdomīgu gadījumu rūpīgi izmeklēt, kas paildzina atlīdzību izmaksu godprātīgiem autovadītājiem. Tāpat iedzīvotājiem jāzina, ka par apdrošināšanas krāpšanu var saukt pie kriminālatbildības,» norāda Latvijas Asociācijas prezidents Jānis Abāšins.