Finanses

Vara cenas nodzen mazāks pieprasījums no Ķīnas

,23.09.2009

Jaunākais izdevums

Šodien vara trīs mēnešu piegāžu cena Londonas Metālu biržā noslīdēja līdz 6.14 tūkst. ASV dolāriem par tonnu (vakar vara cena tirdzniecības sesiju noslēdza pie 6.27 dolāriem par tonnu), tā kā tirgū parādījušās zīmes, ka vara lielākā patērētāja pasaulē - Ķīna samazina minētā metāla iepirkumus.

Tā šodien dati atklājuši, ka rafinēta vara iepirkumi Ķīnā augustā salīdzinājumā ar mēnesi iepriekš sarukuši par 25 % (tādējādi tika konstatēts Ķīnas vara iepirkumu samazinājums jau otro mēnesi pēc kārtas).

Ķīnas vara importa daudzumi, visticamāk, turpinās sarukt arī tuvāko mēnešu laikā, kas radīs papildus spiedienu uz vara cenām, raksta Bloomberg.

Milzīgais pieprasījums no Ķīnas pēc minētā industriālā metāla vara cenām kopš šā gada sākuma ir licis vairāk nekā dubultoties.

Resursu cenas

Vara cenai paredz jaunus rekordus

Jānis Šķupelis,18.03.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zems vara piedāvājums, augsts pieprasījums, zemi minētā metāla krājumi un pieaugošas ražošanas izmaksas liks vara cenām šogad sasniegt arvien jaunus rekordus, liecina Reutres 30 metālu tirgus analītiķu aptauja.

Aptaujātie analītiķi paredz, ka vidējā vara cena šogad būs 9844 ASV dolāri par tonnu (aptaujas rezultātu mediāna). Jāpiebilst, ka līdzīgā aptaujā šā gada janvārī vidējo vara cenu šim gadam prognozēja zemāku – pie 9663 ASV dolāriem par tonnu.

«Ir ļoti iespējams, ka mēs redzēsim, ka vara cena tieksies uz jauniem rekordiem, jo tirgū būs saspīlēta pieprasījuma/piedāvājuma situācija. Izskatās, ka šogad būs vērā ņemams vara deficīts un gada beigās vara krājumi daudzās pasaules valstīs būs ļoti zemi,» lēš BNP Paribas analītiķi. Šobrīd tiek lēsts, ka vara deficīts pasaulē šogad varētu sasniegt 444 tūkst. tonnu.

Pasaulē

Kas varētu notikt Ķīnā pēc Kompartijas politbiroja vadības maiņas?

Jānis Šķupelis,06.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau šo ceturtdien sāksies 18. Nacionālais Ķīnas Komunistiskās partijas kongress. Tās laikā notiks Kompartijas vadības maiņa un pašreizējā valsts prezidenta Hu Dziņtao vietā stāsies viceprezidents Sji Dziņpins. Bet ko tad līdz ar Ķīnas vadošo politiķu nomaiņu gaidīt no Ķīnas ekonomikas?

Šobrīd valda pārliecība, ka neviens no Ķīnas jaunajiem līderiem nav izteikts reformators un, ja tiks lemts par kādām pārmaiņām, tad tas, visticamāk, notiks lēni. Līdz ar to gaidīt kādas krasas izmaiņas Ķīnas politiskajā vai ekonomikas politikā diez vai būtu ļoti pamatoti.

Līdzīgi uzskata arī eksperti. «Runājot par to, kādu ietekmi atstās uz Ķīnas un pasaules ekonomiku Ķīnas valsts un Kompartijas līderu maiņa, jāpiemin, ka līdz šim (kopš 1980-tajiem gadiem) politiskas elites izmaiņas Ķīnā nebija saistītas ar tūlītējam izmaiņām ekonomiskajā kursā. Ekonomikas politikas ziņā Ķīnā līdz šim bija nodrošināta pēctecība un konsekvence, bet jebkādas izmaiņas kursā tiek ieviestas pakāpeniski. Visdrīzāk arī šoreiz būs tā. Ķīnas valsts un Komunistiskās partijas līderu maiņa neizraisīs lielas izmaiņas valsts ekonomiskajā politikā īstermiņa perspektīvā. Turklāt Ķīnas politiskās elites maiņa pati par sevi aizņems pietiekami ilgu laiku, un Komunistiskas partijas delegātu sapulce, kas atvērsies Pekinā pēc dažām dienām, ir tikai šī procesa sākums,» skaidro Hipo fondu valdes loceklis Aleksejs Marčenko.

Resursu cenas

Vara cena sasniedz rekordu

Jānis Šķupelis,13.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien trīs mēnešu vara piegāžu cena Londonas Metālu biržā sasniedza 9150 ASV dolārus par tonnu, kas ir augstākā minētā metāla cena vēsturē.

Vara cenai šodien pieaugt palīdzēja tas, ka Ķīnas banka nepalielināja savu galveno refinansēšanas likmi, kas ļāva vaļu spekulācijām, ka ekonomika izaugsme šajā valstī saglabāsies ļoti spēcīga un pieprasījums pēc vara nākotnē no Ķīnas puses nesaruks. Tāpat vara cenu balstīja Ķīnas paziņojumi par to, ka novembrī vara un vara produktu produkcijas apjomi valstī sasnieguši kārtējos rekordus.

«Nedomāju, ka šobrīd vara cenas rallijs varētu apstāties. Tas, visticamāk, turpināsies arī nākamgad un 10 tūkst. USD par tonnu atzīmes sasniegšana noteikti ir aktuāla,» norāda Commerzbank analītiķi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropa kopš iepriekšējās finanšu krīzes visai labprātīgi pieņēmusi investīcijas no Ķīnas.

Turklāt, ņemot vērā tās politisko režīmu, lielā daļā gadījumu aiz šīm investīcijām stāv nekas cits kā šīs valsts valdība, liecina Nīderlandes uzņēmuma “Datenna” pētījums.

Tas arī nozīmē, ka faktiski, ar Ķīnas valdību saistītajiem akcionāriem pārņemot Eiropas biznesus, šai valstij ir augoša ietekme pār procesiem Eiropā. Tiek rēķināts, ka kopš 2010. gada bijuši aptuveni 650 ievērojami no Ķīnas nākoši ieguldījumi Eiropā. Aptuveni 40% gadījumu šos ieguldījumus turklāt varot saistīt ar situāciju, kad Ķīnas valdības ietekme pēc šiem darījumiem konkrētajā Eiropas uzņēmumā ir vidēja vai pat ļoti augsta, ieskaitot investīcijas augsti attīstīto tehnoloģiju sektorā, ziņo “Datenna”. Tiek arī izcelts, ka bieži vien Eiropas uzņēmumu pārņemšanas procesos Ķīnas valdības ietekme tiekot rūpīgi maskēta. Parasti tas notiekot ar sarežģītu vairāku īpašumtiesību slāņu un sarežģītu akcionāru struktūru palīdzību. Tāpat šādi darījumi tiekot veikti ar dažādu Ķīnas meitas uzņēmumu Eiropā palīdzību.

Finanses

Vara cena šogad turpinās sarukt lielo pārpalikumu dēļ

Žanete Hāka,25.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vara pārpalikums tirgū šajā gadā būs gandrīz četras reizes lielāks nekā tika iepriekš lēsts, jo lielākā vara pircēja – Ķīnas pieprasījums sarūk, liecina metālu izpētes kompānijas CRU prognozes.

Saražotie apjomi pieprasījumu šogad pārsniegs par 140 tūkstošiem tonnu, kas ir ievērojami vairāk nekā janvārī prognozētie 36 tūkstoši tonnu, raksta Bloomberg. Izpētes kompānija samazinājusi šā gada vara patēriņa prognozes par 45 tūkstošiem tonnu, atsaucoties uz vājāku Ķīnas pieprasījumu. Nākamajā gadā pārpalikums būs aptuveni 250 tūkstoši tonnu, bet pēc tam – 400 tūkstoši tonnu.

Šajā gadā vara cena trīs mēnešu piegādēm ir sarukusi par 11% līdz 6547 dolāriem par tonnu. Šomēnes cena saruka līdz zemākajai atzīmei kopš 2010. gada, valdot bažām par sarūkošo Ķīnas pieprasījumu, jo ražošanas apjomi šajā valstī samazinājušies jau piekto mēnesi pēc kārtas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2017. gads metīs investētājiem nopietnu izaicinājumu, finanšu tirgos šis būs sarežģīts gads, iezīmīgs ar nestabilitāti un ļoti lielu politisko notikumu, tā saukto „melno gulbju”, iespaidu. D. Trampa prezidentūras sākums un joprojām neparedzamā ASV politika attiecībā uz brīvo tirdzniecību, Ķīnas valdības centieni iegrožot valsts ekonomikas pārkaršanu, OPEC vienošanās stabilizēt naftas cenas, vēlēšanas svarīgākajās ES ekonomikās – Vācijā, Francijā, Itālijā, referendums Nīderlandē, Brexit process – tie visi ir notikumi, kas 2017. gadā pilnīgi noteikti šūpos finanšu tirgus.

„Aktīvam investētājam tirgus nenoteiktība paver lielākas iespējas, tāpēc 2017. gads būs patiesi interesants, un investētāji var gūt labu peļņu. Mēs esam sagatavojuši perspektīvāko 2017. gada investīciju virzienu prognozes ikvienam kapitāla veidam – valūtām, akcijām, indeksiem, obligācijām un izejvielām. Pērn mūsu analītiķu komandai izdevās precīzi paredzēt tirgus virzienu visos kapitāla veidos, bet investētāji, kas izmantoja rekomendācijas par FTSE 100 indeksu, sojas cenas perspektīvām un Apple akcijām, ieguva labu investīciju atdevi, jo šo pozīciju izmaiņas sasniedza pat 12-16%. Kredītpleca iespējas izmantojušo investētāju peļņa attiecīgi bija vēl lielāka,” – aktīviem investētājiem domāto 2017. gada prognožu paketi piedāvā uzņēmuma TMS Brokers analītikas nodaļa .

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos mēnešos strauji palielinājusies daudzu izejvielu cena. Pieprasījums pēc ekonomikas aktivitātei nepieciešamām izejvielām ir ļoti liels, kur savukārt to piedāvājums ne vienmēr tam ir spējis tikt līdzi.

Daļēji to nosaka tas, ka pēdējos gados dažādu iemeslu rezultātā nav pietiekami ieguldīts šādu izejvielu atradnēs. Turklāt tiek ziņots, ka vairāku izejvielu ieguvēji šobrīd nebūt arī neplāno būtisku daļu savus līdzekļus ieguldīt papildu izejvielu ražošanā. Sevišķi izteikts šis fenomens esot metālu tirgū, raksta, piemēram, The Wall Street Journal.

Rezultātā tuvākajos gados pasaulē var saglabāties visai ievērojams to metālu deficīts, kas lielā apmērā būs nepieciešami ekonomiku zaļināšanai, piemēram, varš, kobalts un litijs. Skaidrs ir tas, ka pasaules ekonomika darboties nepārstās – drīzāk būs otrādi - līdz ar gigantiskajiem valdību stimuliem un pandēmijas ierobežojumu beigām tautsaimniecībās strauji ieplūdis neiedomājami milzīga aizturētās naudas masa. Tāpat katra sevis cienoša lielvara šobrīd sasolījusi ambiciozus klimata un infrastruktūras uzlabošanas mērķus. Nu stiprinās pārliecība, ka šādai ekonomiku zaļināšanai blakusefekts būs milzīgs daudzu izejvielu patēriņš. Lielvarām mēģinot ierobežot naftas patēriņu, ievērojami augs pieprasījums, piemēram, pēc tiem elementiem, kas nepieciešami bateriju un jebkādas atjaunojamās enerģijas ražošanai (un arī visa elektrifikācijai).

Ekonomika

Satiksmes organizēšanai nepietiek ar spēju bruģī ieskrūvēt stabiņu

Guntars Gūte, Diena,31.08.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas jaunās varas pirmā pilnvaru gada laikā paveikto darbu kvalitāti galvaspilsētas satiksmes sistēmas sakārtošanā sarunā ar laikraksta Diena žurnālistu Guntaru Gūti vērtē satiksmes eksperts Pauls Timrots.

Pēdējā gada laikā daudz dzirdama kritika par satiksmes organizēšanas dīvainībām galvaspilsētā. Kāda, tavuprāt, ir kopējā situācija Rīgā satiksmes jomā?

Patiesībā jau nekas liels un būtisks nenotiek. Drīzāk redzam jaunās varas jaunas politikas parādīšanu un pierādīšanu. Ja tev radusies iespēja parādīt sevi kā jaunu spēku, tad tev arī ir jāparāda, ka tu esi savādāks. Līdz ar to tev nav tik daudz laika, kamēr uzbūvēsi, piemēram, Ziemeļu pārvadu vai Rīgas apvedceļu, tāpēc, lai tu kļūtu pamanāms, tu ātri un butaforiski mēģini paveikt jebkādas lietas un iebāzt kāju durvīs. Līdz ar to no tāda politiskā viedokļa tā parādīšanās ir izdevusies – visi viņus ir pamanījuši. Cits jautājums, cik šī politika ir konsekventa un vēsturiski paliekoša.

Investors

ASV – Ķīnas pamiers turpināsies

Leonīds Aļšanskis, Dr. Math., Renesource Capital Finanšu tirgus vecākais analītiķis,26.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Februāra mēnesis ir kļuvis par intensīvu sarunu mēnesi starp divām vadošajām pasaules ekonomikām par nu jau vairāk nekā divus gadus ilgstošo tirdzniecības karu.

Atgādināsim, ka prezidents Donalds Tramps, kurš stājās amatā pirms diviem gadiem, apsūdzēja Ķīnu «negodīgā» tirdzniecībā ar Amerikas Savienotajām Valstīm un apsolīja pārtraukt šo praksi savas prezidentūras laikā. Laikā, kad Donalds Tramps ieradās Baltajā namā, Amerikas Savienotajās Valstīs bija novērojams ilgstošs, hronisks tirdzniecības deficīts ar Ķīnas Tautas Republiku, 2017.gadā šim rādītājam sasniedzot gandrīz 335 miljardus ASV dolāru (skat. 1. attēlu).

Tajā pašā laikā daļai Ķīnas preču bija izteikta «amerikāņu izcelsme», ko, pateicoties pieejamam lētākam Ķīnas darbaspēkam, sev par labu izmantoja Amerikas kompānijas, novirzot daļēju preču ražošanu ārpus Amerikas Savienotajām Valstīm. Līdztekus tam arī ķīnieši aktīvi sāka pārņemt un aizgūt (dažkārt pat ne pavisam juridiski leģitīmi) progresīvās amerikāņu tehnoloģijas, kas tikai veicināja Donalda Trampa neapmierinātību ar tendenci abu lielvaru ekonomiskajās attiecībās.

Investors

Vismaz zemāks izejvielu rēķins

Jānis Šķupelis,05.02.2020

Straujāk ASV preču biržā sarukusi, piemēram, sojas pupiņu cena - kopš 10. janvāra par 6,7%.

Foto: pixabay.com

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Koronavīrusa izplatīšanā ar jaunu sparu likusi bažīties par pasaules tautsaimniecības veikumu, kurš jau tā dažos pēdējos ceturkšņos nav bijis tas pārliecinošākais. Ja pasaules ekonomika kļūs gausāka, tad tas neko labu nesola daudzu izejvielu pieprasījumam.

Piemēram, nu tiek spriests par to, cik liela negatīva ietekme vīrusam varētu būt uz Ķīnas ekonomikas aktivitāti.

Strauji pēdējo dienu laikā zemāk ceļojusi populārāko industriālo metālu cena. Tas ir saprotams, jo Ķīna ir atbildīga aptuveni par pusi no kopējā to patēriņā. Šis īpatsvars kopš iepriekšējās SARS epidēmijas, kas skāra šo valsti 2002. gadā, ir dubultojies. Līdz ar šādu situāciju - jebkuri ilgāki Ķīnas ekonomikas traucējumi būtiski iespaidos šo tirgu.Pagaidām nomanāmas aplēses, ka Ķīnas izaugsme vīrusa ietekmē šajā ceturksnī varētu būt aptuveni par procentpunktu zemāka. Grūti gan paredzēt to, vai šāda lēnāka izaugsme pēc tam būs noturīga parādība. Lielākajā daļā Ķīnas provincēs noteikti dažādi ierobežojumi, kas skar plašu nozaru klāstu. Vairākās vietās apturēta arī celtniecība.

Resursu cenas

Vara cena sasniedz jaunu rekordu

Jānis Šķupelis,02.02.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien trīs mēnešu vara kontrakta cena Londonas Metālu biržā sasniedza 9988,25 ASV dolāru par tonnu atzīmi, kas ir jauna vēsturiski augstākā minētā metāla cena.

Populārākā industriālā metāla - vara cenām ievērojami celties palīdzējis investoru pieaugošais optimisms par to, ka saglabāsies spēcīga Ķīnas ekonomikas izaugsme un arī ASV ekonomika atkopsies ātrākos tempos nekā pirms tam gaidīts.

Tāpat tirgū prognozē, ka gan šogad, gan nākamajos gados tirgū varētu būt vara iztrūkums. Reuters analītiķu aptauja norāda, ka šogad vara deficīts kopumā sasniegs 444 tūkst. tonnu (aptaujas rezultātu mediāna). Jāpiebilst , ka tas ir salīdzinoši maz, jo tiek prognozēts, ka pasaulē šogad vidēji patērēs 21 miljonu tonnu vara. Tomēr analītiķi prognozē, ka tas ir noturīgas tendences sākums (kad tirgū ir vara iztrūkums), kas varētu turpināties vairākus gadus.

Tirdzniecība un pakalpojumi

Latvijas uzņēmumiem, startējot Ķīnas, tirgū jākooperējas un jāpiedāvā nišas produkti

Žanete Hāka,03.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas uzņēmumiem, kas vēlas startēt Ķīnas tirgū, ir jābūt atvērtiem kooperācijai, jāspēj izstrādāt savs piedāvājums tieši Ķīnas tirgum un jāorientējas uz ekskluzīviem un nišas produktiem. Savukārt, lai spētu piesaistīt Ķīnas investīcijas.

Latvijai jāspēj piedāvāt integrētus projektus un loģistikas risinājumus, kas būtu izdevīgi kravu plūsmas nodrošināšanai starp Ķīnu un Eiropas valstīm, liecina starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas KPMG un LIAA veiktais pētījums par Latvijas un Ķīnas biznesa partnerības potenciālu (Latvija kā Ķīnas biznesa partneris).

Edgars Voļskis, direktors KPMG konsultāciju pakalpojumu nodaļā Baltijas valstīs un Baltkrievijā: “Ķīna ir ļoti liels tirgus, tāpēc Latvijas uzņēmumiem, kas pārsvarā ir mazi vai vidēji, nav jācenšas startēt uzreiz visas Ķīnas mērogā. Ir jāatrod uzticams sadarbības partneris uz vietas, sava niša, kurā startēt, un jāizveido savs piedāvājums tieši ķīniešu mērķauditorijai. Ķīnas iedzīvotāju labklājība palielinās, un pieaug arī pieprasījums pēc ekskluzīviem izstrādājumiem un luksusa precēm, kā arī eko produktiem. Savukārt mūsu uzņēmējiem ir jāiemācas kooperēties gan loģistikas, gan produkcijas daudzuma nodrošināšanas jomā, lai spētu piedāvāt apjomus, kas apmierinātu Ķīnas mazpilsētas ar vienu līdz trim miljoniem iedzīvotāju.”

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu un ekonomikas ziņu virsrakstos joprojām dominē Covid-19.

1. Ziemeļi tomēr var piekāpties

Eiropas lielvaras tomēr mēģinājušas sazīmēt kādu kopēju finansiālu risinājumu, ko likt pretī pandēmijas izaicinājumiem. Francijas un Vācijas vadītāji rosinājuši, ka jāveido 500 miljardu eiro vērts kopējs palīdzības fonds, ko izdotu Eiropas Komisija, bet garantētu un atmaksātu – reģiona valstis (izskatās, ka atkarībā no to ekonomiku "svara"). Faktiski tas būtu reģiona kopēja parāda izmēģinājuma variants, kas ir visai krass un ļoti nozīmīgs pavērsiens, ja ņem vērā to, ka kam tādam asi opozīcijā vienmēr stāvējusi Vācija. Tas būtu arī solis reģiona fiskālās savienības virzienā, kuras neesamību daudzi Eiropas ciešākas integrācijas "ticībnieki" bieži min kā vienu no galvenajām problēmām. Tas gan, visticamāk, nozīmētu vēl lielāku varu kādām pārnacionālām institūcijām, kur nacionālu valstu lēmumu loma potenciāli mazinātos.

Nekustamais īpašums

Nesāk Arco Vara bankrota procedūru

Žanete Hāka,16.03.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Harju apgabala tiesa nolēmusi noraidīt kompānijas Indrek Proila iesniegto pieteikumu ierosināt nekustamo īpašumu attīstītāja Arco Vara maksātnespējas lietu, liecina paziņojums NASDAQ OMX Tallinn.

Arco Vara uzskata, ka maksātnespējas pieteikums iesniegts, lai bojātu uzņēmuma reputāciju un uztver to kā izspiešanu. Indrek Proila vēlas piedzīt no Arco Vara 37,9 miljonus Igaunijas kronu (1,7 miljonus latu), savukārt Arco Vara iebilst pret nepamatotu prasību un ir to apstrīdējis. Neskatoties uz pierādījumu trūkumu par iespējamo Arco Vara maksātnespēju, Indrek Porile pieteikumu tiesā iesniegusi.

Arco Vara sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO) prospektā 2007. gadā tika noteikts, ka Indrek Porila ir tiesības uz 12,5% no Floriston Group, pēc grupas nekustamo īpašumu realizācijas saņemot maksājumu. Sākotnējā publiskā piedāvājuma prospektā šīkapitāla daļa novērtēta par 37,9 miljoniem kronu.

Finanses

Paredz vara cenas pieaugumu

,08.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vara cena Londonas biržā varētu pieaugt, aktivizējoties runām par to, ka pieprasījums no lielākā vara patērētāja – Ķīnas – saglabāsies stabils, pat valsts centrālajai bankai iegrožojot banku kredītu pieauguma tempu, liecina Bloomberg veiktā ekspertu aptauja.

53 % jeb astoņi no 15 Bloomberg aptaujātajiem ekspertiem uzskata, ka nākamnedēļ vara cenas pieaugs. Seši uzskata, ka cenas pazemināsies, bet viens prognozē tikai nelielas izmaiņas.

Ceturtdien vara cenas Londonas metālu biržā samazinājās, jo Ķīnas centrālā banka pārdeva trīs mēnešu parādzīmes ar pēdējo 19 nedēļu augstāko likmi.

Rekordlielie importa apjomi uz šo Āzijas valsti pērnā gada pirmajā pusē palīdzēja pagājušajā gadā vara cenām vairāk nekā divkāršoties, kas ir lielākais gada pieaugums vairāk nekā divās pēdējās desmitgadēs.

«Vara cena visdrīzāk nākamnedēļ augs, ko veicinās optimisms par Ķīnas perspektīvu,» uzskata Standard Chartered Plc analītiķis Dans Smits.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Slēgtas pasaules lielākās vara raktuves Ziemeļčīlē, kad to darbinieki bez iepriekšēja brīdinājuma uzsāka streiku, protestējot pret zemo atalgojumu.

Escondida raktuvēs streikam pievienojušies 2,5 tūkstoši strādnieku un sākotnēji paredzēts, ka streiks varētu ilgt 24 stundas, sarunā ar Reuters norādījis raktuvēs strādājošo arodbiedrības vadītājs Marčelo Tapia. Pastāv iespēja, ka streiks varētu tikt arī pagarināts. «Visas operācijas ir pārtrauktas. Tas noticis vairāku iemeslu dēļ, kurus kompānija [BHP Billiton, kurai pieder 30% raktuvju daļu] atteikusies risināt,» sacījis M. Tapia.

Streikam esot pievienojušies arī citu BHP piederošu raktuvju – Spence un Cerro Colorado – raktuvju strādnieki. Čīlē tiek iegūta trešā daļa pasaulē izmantotā vara. Atakamas tuksnesī esošajās Escondida raktuvēs gadā tiek iegūts vairāk nekā miljons tonnu vara, kas veido aptuveni 20% no visa Čīlē saražotā vara.

Investors

Tirgi mēģina "ierēķināt" vīrusu; var vien spekulēt par gaismu tuneļa galā

Jānis Šķupelis,03.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd atliek vien spekulēt, cik liela būs koronavīrusa ietekme uz Ķīnas un līdz ar to - visas pasaules - tautsaimniecību. Vīrusam pagaidām izdevies pamatīgi pašķobīt vairāku akciju novērtējumus.

Pašas Ķīnas akciju tirgus Shanghai Composite indeksa vērtība šodien samazinājās gandrīz par 8%. Jāteic gan, ka tik straujš kritums galvenokārt ir tādēļ, ka šīs valsts birža pavērās pēc ilgajām Ķīnas Jaunā gada brīvdienām. Iepriekšējo reizi Ķīnas tirgus vaļā bija vien 23. janvārī. Līdz ar to - vienā dienā bija jāierēķina visas vīrusa atnestās šausmas un riskus (to citi pasaules tirgi, cik nu tas vispār ir iespējams, jau mēģinājuši izdarīt).

Ķīnas akcijas no šādas gaisa nolaišanas neapturēja pat valsts centrālās bankas ziņojums par papildu 171 miljardu likviditātes nodrošināšanu komercbankām.

Pasaulē

Ķīnas bankas veido zombiju kompānijas

Jānis Šķupelis,21.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas valdības kontrolētās bankas turpinot lēti finansēt kompānijas, kuru biznesa modelis vairs nav īsti konkurētspējīgs un kuras strādā ar zaudējumiem, veido «zombiju uzņēmumu» paaudzi. Proti, tās ir kompānijas, kuru dzīvotspēja lielā mērā ir atkarīga no valsts banku nepārtrauktas labvēlības - lētā finansējuma. Tāpat Ķīnas eksportējošajām kompānijām nākams rēķināties ar pakāpenisku konkurētspējas priekšrocību mazināšanos, ko nodrošina algu palielināšanās un valsts valūtas - juaņas - vērtības pieaugums (tas gan ir ļoti lēzens).

Kā piemēru Reuters min Ķīnas saules paneļu ražotāja Yingli Green Energy Holding (pasaules 3. lielākais saules paneļu ražotājs), kuras zaudējumi palielinās, akciju cena strauji sarūk, bet vēl nesen kompānija no Ķīnas valdības kontrolētās bankas saņēma lētu kredītu. Turklāt Reuters ziņo, ka šī ir tikai viena no daudzām šādām kompānijām. Šāda situācija raisa bažas, ka laikā, kad notiek Ķīnas ekonomikas bremzēšanās, pavisam reālās problēmās varētu nonākt arī šīs valsts finanšu iestādes. Reuters ziņo, ka daudzas Ķīnas kompānijās ir novērojama ražošanas pārprodukcija, peļņas kritums un tajā pašā laikā – to parāda pieaugums. Pekinas ekonomikas izpētes kompānijas GaveKal-Draganomics aprēķini liecina, ka Ķīnas korporatīvo parādu slogs šogad pieaugs līdz 122% no valsts IKP. Vēl 2011. gadā tie bijuši 108% no IKP (pieaugums straujš – par 14 procentpunktiem).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā laikā cena atkal atsākusi kāpt rūpniecībā visplašāk izmantotajiem metāliem.

Ekonomikas uzrāviens liek sagaidīt arvien lielāku pieprasījumu pēc visdažādākajām lietām, kam savukārt vajadzētu nākt komplektā ar lielāku dažādu metālu patēriņu. Turklāt daudzos gadījumos pietiekami neskaidrs izskatās šo metālu piedāvājums.

Piemēram, vara cena šā mēneša sākumā atkal sākusi tuvoties apaļajai 10 tūkst. ASV dolāru atzīmei par tonnu. Jāpiebilst, ka vara cenas skrējiens pauzīti bija paņēmis aptuveni kopš maija pirmās puses, kas izejvielu cenu pieauguma bildi vismaz daļēji padarīja mazāk stāvu.

Lai nu kā – vara cena Londonas metālu biržā kopš pagājušā gada marta vidus tāpat ir palēkusies vairāk nekā par 100%. Līdzīgs vara cenas pieaugums vērojams arī piecu gadu skatījumā. Nupat pasaules lielākajā vara raktuvē Čīlē, kas ir atbildīga par 5% no globālajām šī metāla piegādēm, darbinieki nobalsojuši par streiku. Ja tas piepildīsies, pasaule vara deficīta apstākļos var iekrist straujāk un dziļāk.

Finanses

Vara cenas 16 mēnešu augstākajā līmenī

,30.12.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trešdien trīs mēnešu vara piegāžu cena Londonas Metālu biržā palēcās līdz 7.380 ASV dolāriem par metrisko tonnu, kas ir augstākais līmenis kopš 2008. gada 4. septembra.

Vara cenai šādus augstumus palīdzējis sasniegt vispārējais optimisms par 2010. gadu, kura laikā turpināsies ekonomikas atveseļošanās procesi un līdz ar to būs arī lielāks pieprasījums pēc metāliem, raksta Reuters.

Papildus atbalstu vara cenām sniedza ziņas, ka pasaules lielākais vara ražotāja Čīles Codelco darbinieki varētu pieteikt streiku (zemo algu dēļ) gigantiskajā Čukuicamata (Chuquicamata) vara atradnē, kurā iegūst aptuveni 4 % no visa pasaules vara. Tirgū parādījušās bažas, ka ilgstošs streiks varētu radīt vara iztrūkumu.

Vara cenas šogad cēlušās jau par gandrīz 140 %, kas ir straujākais minētā krāsainā metāla cenas pieaugums pēdējo trīs desmitgažu laikā.

Resursu cenas

Vara cena uzlec līdz rekordam

Žanete Hāka,21.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien vara cena Londonas biržā pieauga līdz rekordam, bet Ņujorkas biržā – līdz augstākajam līmenim kopš vismaz 1988. gada, raksta Bloomberg.

Cena palielinājās pēc tam, kad pieauga Ķīnas importa apjomi pirmo reizi trīs mēnešu laikā un tika traucētas piegādes no Čīles vara raktuvēm.

Rafinētā vara imports Ķīnā, kas ir lielākais tā patērētājs novembrī, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, pieauga par 37% līdz 232 tūkstošiem tonnu. Anglo American un Xstrata Plc paziņoja par piegāžu samazinājumu pēc ostas slēgšanas.

«Fundamentālā situācija izskatās ļoti pievilcīga,» norāda Commerzbank analītiķis Jūdžins Veinbergs. «Ostas iekraušanas iekārtu ierobežojums varētu ietekmēt vara pieejamību vidējā termiņā.»

Vara cena trīs mēnešu piegādēm Londonas metālu biržā pieauga par 1,4% līdz visu laiku augstākajai atzīmei 9327 dolāriem par tonnu. Savukārt Ņujorkas biržā vara cena marta piegādēm pieauga par 1,4% līdz 4,264 dolāriem par mārciņu, kas ir augstākā cena kopš vismaz 1988. gada decembra.

Resursu cenas

Vara cena sarūk zem 10 tūkst. ASV dolāriem par tonnu

Jānis Šķupelis,16.02.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trīs mēnešu vara kontrakta cena Londonas metālu biržā šodien saruka līdz 9,88 tūkst. ASV dolāriem par tonnu.

Vara cenai zemāk likusi doties inflācijas problēmas aktualizēšanās pasaulē, kas savukārt nozīmētu, ka pie stingrākas monetārās politikas mēriem agrāk un agresīvāk varētu ķerties daļa pasaules centrālo banku. Vakar, piemēram, Ķīna atklāja, ka inflācija valstī šā gada janvārī salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pērn bijusi 4,9% (analītiķi gan prognozēja 5,3%).

Tieši Ķīnas, kas ir lielākā vara patērētāja pasaulē (tā atbildīga par aptuveni 40% no visas pasaules vara ptēriņa), ekonomikas izredzes pēdējā laikā īpaši spēcīgi ietekmē minētā metāla cenu. Investori baidās, ka pārāk stingra Ķīnas monetārā politika varētu likt pārāk strauji atdzist ekonomikai un līdz ar to samazinātos pieprasījums pēc industriālajiem metāliem.

Citas ziņas

Apgrozībā nonāk piemiņas monēta «Latviešu ābece»

Ritvars Bīders,12.08.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Banka ceturtdien, 12. augustā, laidusi apgrozībā 1 lata piemiņas monētu «Latviešu ābece» divos kalumos - sudrabā un vara un niķeļa sakausējumā. Tās grafisko dizainu veidojis mākslinieks Arvīds Priedīte un ģipša modeli - tēlniece Ligita Franckeviča.

Latvijas Bankas jubilejas monētas ir miniatūri mākslas darbi, ko velta Latvijas vērtībām - notikumiem, panākumiem, cilvēkiem, mūsu kultūras zīmēm. Godājot latviešu izglītības vēsturi, Latvijas Banka velta monētu ābecei, kuras reversā atveidots vecākajā zināmajā latviešu ābecē redzamais gailis. Latvijas Banka izmanto pasaulē un arī Latvijā ar Dziesmu svētku monētu jau aprobētu praksi un ābecei veltīto monētu nokalusi gan augstākajā jeb «proof» kvalitātē sudrabā, gan pakāpi zemākajā «Brilliant Uncirculated» kaluma kvalitātē vara un niķeļa sakausējumā. Sudraba monēta ievietota kārbiņā, vara un niķeļa - īpašā iesaiņojumā ar bagātīgu informatīvo materiālu.

Eksperti

Ķīnas elektroauto nākotne Latvijā. Ko izvēlēties šodien?

Diāna Šafīra, "Inchcape Latvija" uzņēmuma vadītāja,25.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai pieejamākas elektroauto cenas mainīs automašīnu segmentu uz Latvijas ceļiem?

Latvijas auto tirgū vienmēr būtiska nozīme ir bijusi cenai. Tāpēc jaunu auto iegādes ziņā mēs visai būtiski atpaliekam no saviem kaimiņiem. Igauņi un lietuvieši salīdzinoši ir gatavāki investēt lielāku summu, iegādājoties jaunu automašīnu, lai pēc tam dzīvotu mierīgi, veicot tikai regulāras apkopes. Savukārt Latvijā automašīnu pircēji ir salīdzinoši gatavāki lielākas summas investēt automašīnas lietošanas periodā, kas, protams, pozitīvi veicina automašīnu remonta darbnīcu tirgus attīstību.

Līdzīgu tendenci varam novērot arī Latvijas jauno elektroauto tirgū, kas kaut cik nozīmīgas dzīvības pazīmes sāka izrādīt tikai brīdī, kad šo transportlīdzekļu iegādi privātpersonām sāka subsidēt. Papildu uzrāvienu šā gada sākumā elektroauto Latvijā piedzīvoja līdz ar lētāku Ķīnas auto aktivizēšanos vietējā tirgū, kas šā gada pirmajos piecos mēnešos pat ievērojami apsteidza elektroauto zīmolu Tesla.

Ražošana

Latvija gatava sadarboties ar Ķīnu transporta un loģistikas jomā 16+1 valstu sadarbības formātā

Žanete Hāka,13.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija apņēmusies koordinēt transporta un loģistikas jomu Ķīnas un Centrālās un Austrumeiropas valstu sadarbības formātā 16+1, kā arī 2016. gadā rīkot 16+1 formāta par transporta nozari atbildīgo ministru sanāksmi Rīgā.

Tas minēts Satiksmes ministrijas informatīvajā ziņojumā par Latvijas sadarbību ar Ķīnu transporta un loģistikas jomā 16+1 valstu sadarbības formāta un Jaunā Zīda ceļa iniciatīvas ietvaros, kuru valdība otrdien, 13. oktobrī, pieņēma zināšanai.

Ķīnas un Centrālās un Austrumeiropas valstu sadarbības formāts 16+1 paredz veicināt Ķīnas sadarbību ar 16 Eiropas valstīm (Čehija, Igaunija, Ungārija, Latvija, Lietuva, Rumānija, Slovākija, Slovēnija, Bulgārija, Horvātija, Polija, Maķedonija, Melnkalne, Serbija, Albānija, Bosnija un Hercegovina) dažādās jomās, t.sk. transportā.

Lai Latvija kļūtu par koordinējošo valsti transporta un loģistikas jomā 16+1 sadarbības formātā, būs nepieciešama arī Ķīnas un pārējo sadarbības formātā valstu piekrišana.