Hamburgas zinātnieki izveidojoši pasažieru kuģa Estonia bojāejas simulatoru un atklājuši, kāpēc kuģis kopā ar 852 pasažieriem 1994. gadā nogrima Baltijas jūrā, ziņo Spiegel.de.
Iemesls traģēdijai ir pārāk lielais kuģa ātrums vētras laikā. Pēc tam, kad, kuģa apkalpe, cenšoties glābt kuģi, strauji mainīja tā peldēšanas virzienu, tas apgāzās un nogrima.
Līdz pat šodienai tika uzskatīts, ka aiz vienas no lielākajām Eiropas jūras traģēdijām stāv kāda krimināla rakstura iemesls. Tika uzskatīts arī, ka kuģis bijis kāda uzbrukuma mērķis.
Ar šādiem maldīgiem uzskatiem Zviedrijas varasiestādes nolīga ekspertus no Hamburgas kuģu modeļu baseina un Hamburgas Tehnoloģiju universitātes, lai tie izveidotu kuģa Estonia nogrimšanas simulāciju.
Zinātnieki arī noskaidrojuši, ka traģēdija sākās nevis 1.14 naktī, kā tika uzskatīts līdz šim, bet gan tieši 1.00 naktī.
Traģēdijas naktī kuģa Estonia apkalpe pilnā gaitā vadīja kuģi caur 4 metrus augstiem viļņiem, lai mazinātu reisa kavēšanos. Tas izraisīja kuģa priekšējā viziera nolūšanu, kā rezultātā automašīnu nodalījums, kas parasti atradās 3 metrus virs ūdens bija pilnībā applūdis.
Cenšoties glābt kuģi, tika mainīts tā virziens, lai, pēc kuģa apkalpes iespējamajām domām, caur nolūzušo kuģa priekšgalu ieplūstu pēc iespējas mazāk ūdens nekā stūrējot to tieši pretī viļņiem, norāda zinātnieki. Taču tas izrādījās kļūdains priekšstats no apkalpes puses un straujais manevrs tikai paātrināja ūdens ieplūšanu kuģī līdz tas nogrima.
Estonia grimšanas simulācijā tika norādīts, ka ātrajā kuģa grimšanas procesā tikai 278 cilvēkiem bijusi iespēja nokļūt uz kuģa virsējā klāja, lai izglābtos. Pārējiem Estonia kļuva par grimstošu zārku, norāda zinātnieki.