Latvijā nav redzama mērķtiecīga valsts iestāžu darbība, lai sabiedrībai kompensētu izložu un azartspēļu tirgus pieauguma izraisītās negatīvās sekas, revīzijā secinājusi Valsts kontrole (VK).
Par nozari atbildīgā Finanšu ministrija (FM) rūpējas tikai par nodokļiem un nodevām no šīs nozares, nevērtējot, kādi un cik finansiāli ietilpīgi pasākumi būtu jāveic, lai valsts sociāli atbildīgā veidā kompensētu azartspēļu radīto kaitējumu sabiedrībai.
Tādēļ VK aicina atbildīgās amatpersonas izstrādāt nozares politiku, kas apliecinātu, ka esošā nozares organizācija tiešām vislabāk atbilst sabiedrības interesēm.
2013.gadā apgrozījums no izlozēm un azartspēlēm pārsniedza 176 miljonus eiro, no kuriem 89% apgrozījuma nodrošināja azartspēles organizējoši, savstarpēji konkurējoši komersanti. 9% apgrozījuma (19,3 miljonus eiro) nodrošināja monopolstāvoklī esošā VAS Latvijas Loto, kurai vienīgajai ir tiesības organizēt valsts mēroga izlozes.
Valsts drīkst veikt uzņēmējdarbību tikai likumā noteiktos gadījumos. VK norāda, ka Latvijas Loto kā valsts kapitālsabiedrībai pašlaik ir izvirzīti tikai finanšu mērķi – apgrozījuma un tirgus daļas palielināšana, līdzīgi kā jebkuram citam komersantam. FM kā Latvijas Loto kapitāldaļu turētāja nav noteikusi Latvijas Loto sociālos mērķus, kas, iespējams, pamatotu valsts iesaisti komercdarbībā.
Neesot mērķtiecīgai nozares politikai, nav saprotams, kāpēc tieši valsts līmeņa izložu organizēšanā ir nepieciešams augstāks kvalitātes standarts un to organizēšana jāuztic valsts kapitālsabiedrībai, jo izlozes kopumā aizņem tikai 9% no tirgus. Sabiedrībai nav iespēju pārliecināties par Latvijas Loto misijā noteikto uzņēmuma īpašo lomu sabiedrībai svarīgu projektu īstenošanā. Latvijas Loto ziedojumi tiešā veidā bērnu labklājībai, veselībai un izglītībai nepārsniedz 1% no iepriekšējā gada peļņas, kas ir būtiski mazāk par citu vai neatšķiras no citu komersantu ziedojumu apmēra. Turklāt 2013.gadā 11% no ziedojumu kopapjoma tika veikti, pārkāpjot normatīvo aktu prasības, norāda VK.
Laikā, kad Latvija ir izteikusi vēlmi iestāties EDSO un šī mērķa sasniegšanai ievērot EDSO noteiktos kapitālsabiedrību labas pārvaldības principus, Latvijas Loto valdes locekļu skaits ir ticis palielināts, neizvērtējot esošās valdes darba rezultātu un darba optimizācijas iespējas, kā arī neesot skaidrībai par jaunajiem valdes locekļiem uzticamo uzdevumu nepieciešamību. Jaunajiem valdes locekļiem ir arī atļauts apvienot amatus, turklāt viens no tiem strādā pilna laika darbu citā valsts institūcijā, norāda VK.
Latvijas Loto meitas uzņēmuma SIA Latloto nams komercdarbībā savukārt saskatāmi aspekti, kas liek apšaubīt minētā meitas uzņēmuma pastāvēšanas lietderību. Latloto nams sākotnēji tika dibināts mātes uzņēmuma nekustamo īpašumu apsaimniekošanai, bet pašlaik iepērk arī mantu laimestus mātes uzņēmuma vajadzībām, norāda kontrole.
Meitas uzņēmums Latloto nams laimestus iegādājas no piegādātājiem ar atlaidi, savukārt tālāk šos laimestus pārdod mātes uzņēmumam Latvijas Loto par mazumtirdzniecības tirgus cenu, atlaidi nepiemērojot. 2011.-2013.gada laikā Latloto nams šādi ir guvis papildu ieņēmumus 132 tūkstošu eiro apmērā, un šis komercdarbības virziens veido 84% no meitas uzņēmuma ieņēmumiem. Šādi organizēta Latvijas Loto mantu laimestu iegāde neatbilst patērētāju interesēm, jo, mātes uzņēmumam pašam veicot mantu laimestu iegādi ar atlaidi, izložu dalībniekiem tiktu nodrošināts lielāks mantu laimestu klāsts.
Veicot savu pamatfunkciju – apsaimniekojot mātes uzņēmuma nekustamos īpašumus – 3 īpašumā esošas ēkas un 13 nomātus īpašumus, meitas uzņēmums piesaista arī mātes uzņēmuma darbaspēka un finanšu resursus. Valsts kontrole iesaka Latvijas Loto atbildīgi izvērtēt tā meitas uzņēmuma darbības efektivitāti un, iespējams, lemt par tā likvidēšanu.
Revīzija tika veikta FM, VAS Latvijas Loto un SIA Latloto nams un aptvēra laika posmu no 2011. gada sākuma līdz pērnā gada beigām.