Ilgus gadus kaņepes bija aizmirsts augs, bet pēdējā laikā tās atgūst savu agrāko spozmi un ir pieejami ne vien to riekstiņi un eļļa, bet arī proteīns, šokolāde, konfektes un pat siers
«Kaņepes ir saprotams augs, kas tradicionāli nāk no mūsu reģiona un bija populārs mūsu vecvectēvu laikā. Tagad tas atgriežas, turklāt visā Eiropā,» stāsta Ivars Auziņš, SIA Transhemp (zīmols Ramans) valdes loceklis. Uzņēmuma sortimentā ir kaņepju proteīns, šķiedrvielas un eļļa; pircēju vidū populārākie produkti ir tieši proteīns un eļļa. I. Auziņš pieļauj, ka tas saistīts ar dzīvesveidu – cilvēki vairāk sēž un mazāk kustas, tāpēc ir aktuāls jautājums par ķermeņa svaru, pareizu uzturu, un cilvēki meklē produktus, kas var pabarot un ir vērtīgi. Ir vairākas tendences, kas šobrīd vērojamas paralēli, – informācija kļūst pieejamāka, cilvēkiem ir jau pieminētais mazkustīgais dzīvesveids, taču viņi domā, ko ēst. Vienlaikus pieaug cilvēku rocība, izglītotība un viņi meklē labāku pārtiku.
SIA Spelta, kas pazīstama ar zīmolu Loja, īpašniece Iveta Pāvula uzskata, ka šī brīža kaņepju popularitāte ir ilgāka laika darba rezultāts. Jaunais kaņepju vilnis sākās lēnām, katrs uzņēmējs savā nodabā nodarbojās ar pārstrādi un ieguldīja darbu produktu popularizēšanā, un tagad tas redzams arī publiski. SIA Spelta nodarbojas gan ar kaņepju audzēšanu, gan dažādu produktu – eļļas, sēklu un proteīna – ražošanu. I. Pāvula spriež, ka var attīstīties divos virzienos – izejvielu tirdzniecībā, kur eksportā var atdurties pret apjomu, bet tas varētu būt vieglāk pārvarams šķērslis, ja līdzīgi domājošie apvienotu spēkus. Otrs virziens ir bioloģisko kaņepju audzēšana, ko tirgus ņem pretī atplestām rokām. SIA Spelta audzē bioloģiskās kaņepes, bet I. Pāvula norāda, ka šis ir izturīgs augs un, arī konvencionāli audzējot, nav vajadzīgi pesticīdi.
«Šobrīd visā pasaulē kaņepju izmantošana dažādās nozarēs strauji pieaug, piemēram, medicīnā ekstraktu veidā. Cilvēki saredz daudzpusīgas izmantošanas iespējas un videi draudzīgus risinājumus, ko sniedz šis augs. Pēc savas pieredzes to varu apstiprināt, jo katru gadu pieaug pieprasījums gan pēc produktiem, gan tūrisma un apmācību jomā, kas saistīta ar kaņepēm,» saka Andris Višņevskis, Obelisk Farm saimnieks. Arī I. Pāvula, piedaloties ārzemju izstādēs, secinājusi, ka kaņepes ir aktuālas ne vien pārtikā, arī citās jomās, piemēram, tekstilā.
Sākuma stadijā
Cilvēkus daudzas lietas ik pa laikam interesē viļņveidīgi. «Kaņepes ir vietēji audzēts superprodukts. Kāpēc tērēt pasaules resursus un čia sēklas no Argentīnas, ja mums tepat ir kaņepes? Cilvēki par to sāk aizdomāties. Kaņepju veiksmes atslēga ir to iestrādāšana produktos – cilvēki pierod, ka tā ir ikdienas sastāvdaļa un kaņepes var lietot ne tikai staka, aizdara, sviesta vai eļļas veidā. Tās var pievienot pankūkām, kēksiņiem, pārbērt salātiem, iestrādāt pesto,» saka I. Pāvula.
Visu rakstu Kaņepes atgriežas lasiet 2. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.
LASI ARĪ: