Mūsdienās informācijas apmērs pieaug ģeometriskā progresijā – datu kļūst aizvien vairāk un vairāk, līdz ar to ir jādomā ne tikai par datu izvietošanu, aktualizēšanu un uzturēšanu, bet arī – par datu izmantošanu. Ko ar tiem iesākt?
Prasmīgi izmantojot datus, uzņēmumi un iestādes pakalpojumus un servisus var piedāvāt citādāk nekā iepriekš, apsteidzot konkurentus un liekot klientiem justies īpašiem. Analizējot datus jeb klientu paradumus, var ietaupīt naudu. Cilvēki vēlas jaunus produktus un servisus, lai par tiem nepārmaksātu un saņemtu tieši sev vispiemērotāko piedāvājumu, šādu tendenci apliecina vairāki Accenture pētījumi. Interesanti, ka aptaujā, kura veikta 17 valstīs, tika secināts, ka 76% respondentu vēlētos automatizētu mājas enerģijas pārvaldību un 69% izvēlētos viedo pieslēgumu. Patērētāju pieredze ir svarīga, lai ieviestu jaunus piedāvājumus un palielinātu lietotāju apmierinātības līmeni. 92% patērētāju būtu apmierināti, ja to energopakalpojumu sniedzējs varētu personalizēt vispārējo klientu pieredzi. Ievērojams vairākums pauda interesi saņemt individualizētu piedāvājumu, pamatojoties uz to reālā laika enerģijas patēriņu, piemēram, ja katru darba dienas rītu cilvēks mājās pavada laiku no pieciem līdz septiņiem, tad viņš būtu priecīgs, ja pakalpojuma sniedzējs viņam darbadienās šajā laikā piedāvātu 10% atlaidi.
Jaunās iespējas palīdz ietaupīt ne tikai naudu, bet arī laiku, ko ikdienā veltām sadzīves lietām, piemēram, pārtikas iegādei. Aktuāla ir pārtikas pasūtīšana, neizejot no mājas, jo diezgan daudz cilvēku šajā jomā pārsvarā pasūta vienus un tos pašus produktus. Tirgotāji to ir novērtējuši un ieviesuši pārtikas iegādes iespējas interneta veikalos, tomēr nākotnē digitālie asistenti no rīta varēs mūs informēt, ka šodien veikalā ir atlaide mūsu iecienītajiem jogurtam, un tiem, kas stāv ledusskapī, termiņš ir beidzies. Atbildot apstiprinoši, tiek veikts pasūtījums! Tirgotāji dzīvo ļoti labā laikā, jo viņi ne tikai palīdz klientiem atrast produktus, kas viņiem ir nepieciešami, bet iet tālāk – produktus, kas viņiem būs vajadzīgi, par pamatu ņemot cilvēka ikdienas paradumus. Jau iepriekš lielie tirgotāji izmantoja dažādus algoritmus prognožu un cenu noteikšanā, taču šobrīd tirgotājiem vairāk jādomā kā tehnoloģiju kompānijām, izmantojot mākslīgā intelekta un robotu spēju noteikt ne tikai cenu, bet arī dinamiski ieteikt produktus un preces katram pircējam individuāli. Tirgotāji datus var pētīt dažādos griezumos – pirms pirkuma, iegādes brīdī un pēc tā veikšanas. Klientam ir jāsniedz tieši tas, kas viņam ir vajadzīgs. Mūsdienās ražotājs var būt daudz tuvāk savam klientam nekā iepriekš, arī lielais ražotājs un teju visās nozarēs. Piemēram, auto industrijā ir realizēti vairāki projekti, izveidotas jaunas platformas, kas nodrošina produktu, klientu vadību, sniedz pasūtīšanas un līgumu pārvaldības iespējas cilvēkam tieši no spēkrata, piemēram, cilvēks braucot var atbildēt uz telefona zvaniem ar rokas vai galvas kustību.
Liela informācijas krātuve ir valsts iestādēm un uzņēmumiem, un pēdējā laikā ir moderni runāt par efektīvu valsts e-pārvaldību, šajā jomā mani pozitīvi pārsteidza Somijas imigrācijas dienests, kurš publiski paziņoja ka, neskatoties uz darbības sfēru, dienests vēlas būt pionieris digitālo sabiedrisko pakalpojumu jomā un būt par piemēru citām iestādēm, kas vēlas veidot savu digitālo ekosistēmu. Accenture Somijas imigrācijas dienestam ir izstrādājis programmu, lai aģentūras darbība un operācijas būtu pārveidotas digitālā vidē. Programmas mērķis ir uzlabot vispārējo klientu pieredzi, ieviešot pašapkalpošanās iespējas pakalpojumiem, kas saistīti ar imigrāciju, uzturēšanos un bēgļu saistītajiem jautājumiem un Somijas pilsonību. Ļoti ceru, ka Somijas imigrācijas dienestam sekos aizvien vairāk valsts iestāžu Latvijā, tādējādi ietaupot cilvēku laiku un naudu. Vienlaikus ir jādomā par to, lai cilvēks būtu ieinteresēts informāciju iesniegt elektroniskā veidā, šajā jomā būtu nepieciešams modelis, ka par informācijas iesniegšanu klātienē ir jāmaksā, bet elektroniski tas būtu bez maksas. Ieviešot jaunās iespējas, ir jādomā par pievienoto vērtību dažādos griezumos. Tagad var realizēt idejas, kas iepriekš rādījās tikai sapņos vai bija redzamas fantastikas filmās. Nevajag baidīties no lielā informācijas daudzuma, kas ar katru dienu aug aizvien lielāks, bet mācēt to analizēt un prasmīgi izmantot savā labā, radot pievienoto vērtību. Visiem ir zināms teiciens, ka labāk zīle rokā, nekā mednis kokā, bet mūsdienu iespējas sniedz iespējas ķert medni un zīles salasīt vēlāk.