Viedokļi

Viedoklis: Kurš maksās par Malaysia Airlines traģisko reisu MH17?

Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācija,23.07.2014

Jaunākais izdevums

Ukrainā virs Kremļa atbalstītās kara darbības zonas notriektā lidmašīna ar 298 bojā gājušajiem ir viens no lielākajiem aviācijas negadījumiem pasaulē. Šādos gadījumos neizbēgami rodas arī jautājums par to, kurš un vai kompensēs zaudējumus un kādā apmērā. Cik lieli vispār ir zaudējumi un kāda ir bijusi līdzšinējā prakse pasaulē? Svarīgs aspekts ir arī lidmašīnas lidošana pāri kara darbības zonai un vai tā oficiāli skaitās kara darbības zona, vai varbūt tomēr juridiski izrādīsies, ka lidmašīnu notrieca teroristi – visa šī informācija ietekmēs lēmumus par kompensācijas lielumiem un par aviosabiedrības atbildību.

Jāatzīmē, ka lielā augstumā lidot pāri kara darbības zonām ir pasaules aviosabiedrību regulāra prakse. Katru dienu tūkstošiem lidmašīnu lido pāri vietām ar dažādu kara darbības aktivitāti. Pāri nemierīgajam Ukrainas austrumu reģionam līdz pagājušajai nedēļai katru dienu lidoja pasažieru lidmašīnas, un arī reisa MH17 notriekšanas pēcpusdienā tur gaisā atradās vairāku aviosabiedrību lidmašīnas. Tiek uzskatīts, ka lidot 10 000 metru augstumā ir salīdzinoši droši, jo ar roku pārnēsājamās pretgaisa raķetes tik augstu nesniedzas, bet parastiem nemierniekiem un līdzīgiem grupējumiem augsti attīstītu pretgaisa aizsardzības ieroču nav - tādi ir tikai lielu valstu oficiālam armijām. Pat arābu un rietumu atbalstītajiem Sīrijas nemierniekiem pretgaisa aizsardzības ieroči netiek izsniegti, par ko gan viņi regulāri sūdzas. Tomēr, kā secināms no publikācijām pasaules presē, tad Ukrainas nemiernieki tiek apgādāti ar daudz jaudīgākiem ieročiem, tai skaitā pretgaisa aizsardzības raķetēm. Šobrīd masu medijos cirkulē ziņas un versijas par to, ka Malaizijas lidmašīnu notrieca Krievijas atbalstītais grupējums ar Krievijas armijas piegādātu raķeti BUK, lai gan domas dalās par to vai pašu raķeti izšāva Krievijas armijas personāls vai arī tās atbalstītie militārie formējumi. Apstāklis, ka militārie formējumi cenšas ierobežot piekļuvi pie lidmašīnas atliekām un pierādījumiem, netieši liecina, ka viņiem vai viņu atbalstītājiem ir, ko slēpt.

Lielais bojā gājušo ES valstu (īpaši Nīderlandes) pilsoņu daudzums vedina prognozēt, ka Eiropas Savienības spiediens par atbildīgo noskaidrošanu un taisnīgām kompensācijām būs liels un ilgs. Ņemot vērā lielo rietumu valstu pilsoņu daudzumu lidmašīnā, visticamākais, ka arī civiltiesiskās kompensāciju prasības varētu būt visai lielas. Visai ticami, ka no cietušo puses arī pret Krievijas valdību varētu tikt ierosināti tiesas procesi ar prasībām pēc kompensācijas. Salīdzinājumam Rietumeiropā vispārpieņemta kompensācija par autoavārijā bojā gājušu nepilngadīgu personu ir ap 1 000 000 EUR, bet par pilngadīgu personu kompensācija pamatā mēdz būt saistīta ar personas prognozēto mūža ienākumu lielumu, kam pievienota klāt arī tā saucamā morālā zaudējuma kompensācija.

Vai kompensācijas cietušie vai arī pati aviolīnija Malaysia Airlines varētu saņemt no apdrošināšanas? Kara darbības zona parasti mēdz būt izņēmums kompensācijām, bet starptautiskā avio apdrošināšana ar īpašiem paplašinājumiem parasti sedz arī kara un terorismu risku. Individuālo pasažieru ceļojumu polises Nīderlandē, iespējams, var segt terorismu, lai gan Latvijas praksē (Latvijā nopērkamajām polisēm) ceļojumu apdrošināšanā terorisms un kara darbības zona praktiski vienmēr ir izņēmums. Dzīvības apdrošināšanā sabiedrības ar labiem nosacījumiem maksā atlīdzību gan pie terorisma gadījumiem, gan arī kara darbības zonā, ja persona tur nokļuvusi īslaicīgi, bez mērķa aktīvi piedalīties. Formāli reiss MH17 varētu arī nebūt atradies kara darbības zonā, jo tas lidoja apmēram 100 metrus augstāk par kara darbības zonas «oficiāli maksimālo augstumu» – «no fly» zona ir līdz 9754 metriem. Jau pieminējām, ka aviācijas apdrošināšanas programmās pastāv arī atsevišķs «kara zonas» apdrošinājums, kurš maksā kompensācijas arī par kara zonā notriektām lidmašīnām vai citādi izraisītiem negadījumiem. Piemēram, ASV reģistrētām lidmašīnām «kara risku apdrošinājumu» piedāvā FAA (Federālā aviācijas administrācija), bet šāds segums ir pieejams arī atvērtā aviācijas apdrošināšanas tirgū. Pagaidām gan nav ziņu vai Malaizijas aviolīnijas būtu šādu apdrošinājumu iegādājušās, tāpat kā tas nav no publiskiem avotiem zināms arī par Air Baltic.

Saskaņā ar Monreālas starptautisko avio konvenciju, Malaysia Airlines ir pienākums izmaksāt kompensācijas par katru bojā gājušo pasažieri līdz 170 000 USD apmērā neatkarīgi no lidmašīnas bojāejas iemesliem. Ja tiks pierādīta Krievijas līdzdalība reisa MH17 notriekšanā, tad, protams, būs arī jautājums par kompensācijām un to apmēru, jo uz vainīgo vai atbildīgo pusi Monreālas konvencija diez vai tiks attiecināta.

Ir maz precedentu par valstu armiju atbildību šādos gadījumos. Viens no tiem varētu būt slavenais Pan Am Flight 103 (Lockerbie bombing) gadījums 1988.gadā, kad Lībijas toreizējā vadoņa M. Kadafi uzdevumā Lībijas slepeno dienestu virsnieks Abdelbaset al-Megrahi organizēja šīs lidmašīnas uzspridzināšanu virs Skotijas, nogalinot 270 cilvēkus. Upuru kompensācijai Lībijas valdība (M. Kadafi) 2002.gadā piedāvāja 2,7 miljardus USD (10 miljonus USD par personu), bet gala rezultāta kompensācija bija apmēram 8 miljoni USD par personu, no kuras gan tika novilkti 2,5 miljoni juriskie izdevumi. Kopumā kompensāciju apjoms par šo lidmašīnu bija 2,16 miljardi USD, bet te svarīgi atzīmēt, ka Lībija papildus cīnījās par starptautisko sankciju atcelšanu un tas bija iemels, kura dēļ tika maksāts krietni daudz.. Var gadīties, ka arī Krievijai vēlāk būs jācīnās par sankciju atcelšanu, kur sarunu priekšmets būs arī kompensācijas.

1988.gadā ASV kara kuģis Vincennes, kļūdaini noturot to par militāro lidmašīnu, ar raķeti notrieca Irānas pasažieru lidmašīnu Air Flight 655, kura ar 290 pasažieriem lidoja no Teherānas uz Dubaju. Par to ASV pēc garām sarunām 1996.gadā samaksāja kompensāciju kopā 61,8 miljonu USD apmērā (213 000 USD par katru bojāgājušo).

Arī pašai Ukrainai nesenā pagātnē ir gadījusies kontraversiāla situācija, kur kopumā tiek uzskatīts, ka ar Ukrainas armijas raķeti S-200 2001.gadā virs Melnās Jūras ir notriekta Sibīrijas Aviolīniju lidmašīna Telaviva – Novosibirska (reiss Nr. 812). Toreiz bojā gāja 78 cilvēki, un Ukraina 2003.gadā vienojās ar Izraēlu par 200 000 USD kompensāciju par katru pasažieri. Līdzīga vienošanās 2004.gadā tika panākta arī ar Krieviju. Kompensācija gan bija ex gratia – tas nozīmē, ka Ukraina neatzina ne savu vainu un ne arī atbildību. Arī vēlākie civiltiesiskie procesi par kompnesācijām Ukrainas vainu un atbildību nav konstatējuši. Par pašu lidmašīnu Ukraina nemaksāja, lai gan Siberian Airlines prasīja 15 miljonus USD.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas čārterreisu aviokompānija Small Planet Airlines meklē pircēju savam finanšu grūtībās nonākušajam meitasuzņēmumam Vācijā, ziņo aģentūra Reuters.

Small Planet Airlines meitasuzņēmums Vācijā, kura nosaukums arī ir Small Planet Airlines, šonedēļ iesniedza Vācijas tiesā maksātnespējas pieteikumu un veiks restrukturizāciju. Aviokompānija turpina darboties un veic ieplānotos reisus.

«Notiek sarunas ar potenciālajiem investoriem, un šajos jaunajos apstākļos tās ir kļuvušas intensīvākas,» Reuters citē tiesas ieceltā Small Planet Airlines Vācijas meitasuzņēmuma administratora Joahima Foigta-Zalusa teikto.

Administrators norādīja, ka līdz šim iespējamos pircējus atbaidījuši aviokompānijas lielie parādi. To summu lidsabiedrība neatklāj.

«Tagad jautājums ir par to, vai mēs spējam samazināt šīs saistības maksātnespējas procesa gaitā, lai jaunais investors atkal var pacelties gaisā ar Small Planet,» aģentūrai Reuters teicis Foigts-Zaluss.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas čārterreisu aviokompānija «Small Planet Airlines», kas jau restrukturizē savus uzņēmumus Vācijā un Polijā, veiks arī Lietuvas uzņēmuma restrukturizāciju, un tāpēc vērsusies tiesā.

«Small Planet Airlines» norāda, ka Lietuvas uzņēmuma darbības turpināšanai nav nepieciešams investors, tomēr ir sākusi to meklēt.

Kompānija arī uzsver, ka restrukturizācija Lietuvā atšķirsies no restrukturizācijas Vācijā un Polijā.

«Abās šajās valstīs kompānijas nespēja kontrolēt paplašināšanos un izmaksu pieaugumu, un tāpēc mēs tur šoruden sākām restrukturizāciju. Vācijas un Polijas kompāniju reorganizācijas dēļ »Small Planet Airlines« Lietuvā nesaņems ieņēmumus par pakalpojumiem no šiem uzņēmumiem, tāpēc tā centīsies samazināt infrastruktūru un arī aizsargāt savu darbību no ārējo pakalpojumu sniedzēju prasībām,» teikts «Small Planet Airlines» paziņojumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidsabiedrības Malaysia Airlines reisa MH17 lidmašīna virs Austrumukrainas pagājušajā gadā tika notriekta ar Krievijā ražotu zenītraķeti Buk, iepazīstinot ar starptautiskās izmeklēšanas komisijas secinājumiem, otrdien paziņoja Nīderlandes Drošības pārvalde (OW). Aģentūra Reuters publicējusi rekonstruētās avarējušās lidmašīnas fotogrāfijas.

Pagājušā gada 17.jūlijā virs teritorijas Ukrainas austrumos, kuru kontrolē Krievijas atbalstītās teroristu bandas, tika notriekta Malaizijas lidmašīna Boing 777, nogalinot visus aviolainerī esošos 298 cilvēkus, tostarp 193 Nīderlandes pilsoņus.

Preses konferencē, kas tika sarīkota Hilzes-Raienas militārajā lidlaukā, OW priekšsēdētājs Čibe Justra pavēstīja, ka raķetes kaujas galviņa eksplodējusi kreisajā pusē pie lidmašīnas Boeing 777 lidotāju kabīnes.

«Reisa MH17 lidmašīna avarēja, jo ārpusē līdzās lidmašīnai iepretim pilotu kabīnei kreisajā pusē eksplodēja kaujas galviņa,» sacīja Justra. «Šī kaujas galviņa atbilst raķetei, kas var tikt uzstādīta uz «zeme-gaiss» raķešu sistēmas Buk.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

«Terminators» paziņo, ka aviokompānija Malaysia Airlines ir bankrotējusi

Lelde Petrāne,01.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Malaysia Airlines «tehniski ir bankrotējusi», paziņojis aviokompānijas vadītājs. Viņš arī informējis par pārstrukturēšanas programmu un plāniem likvidēt 6000 darba vietu, ziņo BBC.

Šāds paziņojums seko divām gaisa katastrofām, kas pērn piespieda veikt nacionalizāciju.

Aviokompānija piedāvājusi darbu 14 tūkstošiem no 20 tūkstošiem tās darbinieku.

Šāds notikumu pavērsiens tika prognozēts un seko jaunā aviokompānijas vadītāja Kristofa Millera iecelšanai amatā, kas notika maijā.

«Kritums aviokompānijas sniegumā sākās jau ilgi pirms traģiskajiem notikumiem 2014. gadā,» atzinis Millers. Aviokompānija gan šobrīd darbojas normālā rezīmā un lidojumi tiek veikti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Malaysia Airlines akcijas atpirks par 429 miljoniem dolāru

Žanete Hāka,08.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviokompānijas Malaysia Airlines akcijas pārtrauks kotēt biržā pēc tam, kad fonds Khazanah Nasional Bhd piedāvājis tās atpirkt no mazākumakcionāriem restrukturizācijas plāna ietvaros, raksta Bloomberg.

Kompānija maksās 429 miljonus dolāru, lai iegādātos atlikušās 30,6% akciju, kas tai vēl nepieder. Kā norādījuši kompānijas pārstāvji, aviokompānijai būs nepieciešams ievērojams finansējuma apjoms nākamo pāris gadu laikā, lai spētu uzturēt darbību.

Kompānijas darbība ievērojami pasliktinājusies pēc divām šā gada traģēdijām, kurā iesaistītas tās lidmašīnas.

Šajā gadā Malaysia Airlines akcijas cena sarukusi par 23%. Khazanah piedāvātā cena ir par 12,5% augstāka nekā ceturtdienas tirdzniecības sesijas slēgšanas cena. Aviokompānijas valde apspriedīs piedāvājumu un tās darbība netiks mainīta, liecina uzņēmuma paziņojums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Malaysia Airlines lidmašīnas pazušana Indijas okeānā pasludināta par negadījumu

LETA--AFP,30.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Malaizija ceturtdien oficiāli pasludinājusi aviokompānijas Malaysia Airlines lidmašīnas pazušanu Indijas okeānā par negadījumu un visus tās pasažieru un apkalpes locekļus par mirušiem.

Šāds valdības solis paver ceļu kompensāciju izmaksāšanai bojāgājušo tuviniekiem, bet, visticamāk, izsauks pretrunīgu reakciju.

Tuvinieki vēlas pierādījumus, kas apliecinātu, ka tiešām notikusi avārija.

Vairāku upuru radinieki arī pārmeta Malaizijas valdībai un Malaysia Airlines haotisku reaģēšanu uz lidmašīnas novirzīšanos no kursa, kas noveda pie tās pazušanas.

Malaysia Airlines lidmašīna ar 239 pasažieriem un apkalpes locekļiem pazuda 2014.gada 8.martā, nezināmu iemeslu dēļ mainot kursu lidojumā starp Kualalumpuru un Pekinu.

Indijas okeānā turpinās lidaparāta meklēšana, tomēr pagaidām visi pūliņi bijuši nesekmīgi. Šogad 8.martā apritēs gads kopš traģiskās avārijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Virs Ukrainas austrumiem ceturtdien notriekta lidsabiedrības Malaysia Airlines pasažieru lidmašīna, kas atradusies ceļā no Amsterdamas uz Kualalumpuru, vēsta Ukrainas amatpersonas un mediji. 280 pasažieri un 15 apkalpes locekļi, kas atradās lidmašīnā, gājuši bojā.

Sakari ar lidmašīnu Boeing 777, kas atradusies 10 000 metru augstumā virs Ukrainas teritorijas starptautisko lidojumu koridorā, pazuduši plkst.16.20. Lidmašīna esot nogāzusies Hraboves apkārtnē netālu no Krievijas robežas.

Ziņas par aviokatastrofu apstiprinājis Ukrainas iekšlietu ministra padomnieks Antons Geraščenko. Viņš paziņojis, ka teroristi virs Torezas, Doņeckas apgabalā, notriekuši Malaysia Airlines pasažieru lidmašīnu.

Tikko teroristi pie Torezas no [Krievijas prezidenta Vladimira] Putina vēlīgi piešķirtā zenītraķešu kompleksa Buk notriekuši reisa Kualalumpura-Amsterdama civilo lidmašīnu, Geraščenko pavēstīja sociālajā tīklā Facebook. Šodien no rīta vietējie patrioti piefiksējuši šī kompleksa pārvietošanos no Torezas uz Sņižni.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piektdien Āzijas un Eiropas akciju tirgus indeksi saruka, reaģējot uz ziņām par Ukrainā notriekto Malaysia Airlines lidmašīnu. Negatīvo noskaņojumu vēl vairāk pastiprināja informācija, ka Izraēla Gazā iesūtījusi karaspēku, raksta Bloomberg.

Āzijas reģionu raksturojošais MSCI Asia Pacific indekss saruka par 0,3%, un visu tajā iekļauto sektoru indeksi samazinājās. Savukārt Stoxx Europe 600 samazinājās par 0,26%. Arī ceturtdienu ASV un Eiropas akciju tirgi noslēdza ar kritumu.

Malaysia Airline System akcijas cena piektdien nogāzās par 11%.

Piektdien piekto dienu pēc kārtas saruka arī Krievijas akciju tirgus indeksa Micex vērtība – par 1,8%.

«Ģeopolitiskie riski ir atgriezušies, veicinot pārdošanu pasaules akciju tirgos un drošu aktīvu meklējumus,» saka Perpetual analītiķis Metjū Šervuds.

Db.lv jau rakstīja, ka lielākā daļa no ceturtdien notriektās Malaysia Airlines pasažieru bijuši nīderlandieši, raksta Reuters.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Pētījums: šogad SAS pasažieru lidmašīna gandrīz sadūrusies ar Krievijas militāro lidmašīnu

BNS/AFP,10.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Skandināvijas lidsabiedrības Scandinavian Airlines (SAS) lidmašīna ar 132 pasažieriem šogad tik tikko izvairījusies no sadursmes ar Krievijas militāro lidmašīnu, kas veica slepenu lidojumu, liecina pirmdien publicēts pētījums par Krievijas un Rietumu militārajiem incidentiem.

Zviedrijas plašsaziņas līdzekļi vēstīja, ka 3.martā abas lidmašīnas viena no otras atradās 90 metru attālumā gaisā apmēram 80 kilometrus uz dienvidaustrumiem no Zviedrijas pilsētas Malmes.

«No sadursmes, acīmredzot, izdevās izvairīties vienīgi pateicoties labajai redzamībai un pasažieru lidmašīnas pilotu izveicībai,» teikts domnīcas European Leadership Network (Eiropas līderības tīkls, ELN) pētījumā.

SAS lidmašīna Boeing 737 bija ceļā no Kopenhāgenas uz Romu.

Krievijas izlūkošanas lidmašīna «nepārraidīja savu pozīciju», teikts ziņojumā «bīstamā balansēšana uz kara robežas: tuvas militāras sastapšanās starp Krieviju un Rietumiem 2014.gadā».

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Izsniedz licenci jaunai Latvijā reģistrētai aviokompānijai

Db.lv,30.11.2022

Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors Artūrs Kokars (no labās) un SIA “GetJet Airlines Latvia” valdes loceklis Rolands Ramiņš.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministrija 30.novembrī izsniedza gaisa pārvadājumu licenci uzņēmumam SIA “GetJet Airlines Latvia”, kas plāno strādāt un attīstīties čarterlidojumu tirgū.

Jaunu uzņēmumu ienākšana Latvijas aviācijas nozarē stiprina nozares konkurētspēju un paver jaunas ceļošanas iespējas Latvijas iedzīvotājiem.

Aviokompānijas mērķis ir uzsākt darbību Latvijas čarterlidojumu tirgū sadarbībā ar Latvijas tūroperatoriem. Izsniegtā gaisa pārvadājumu licence SIA “GetJet Airlines Latvia” ļauj veikt komerclidojumus visā pasaulē. Pašlaik uzņēmuma flotē ir viens Airbus A320 tipa gaisa kuģis. Tomēr, jau nākamajā gadā uzņēmums plāno paplašināt savu floti, jo pieprasījums komerclidojumu segmentā pieaug. Par konkrētiem galamērķiem pašlaik vēl pāragri runāt, līdz ar to precīzāka informācija būs pieejama nākamā gada sākumā, norāda SIA “GetJet Airlines Latvia” valdes loceklis Rolands Ramiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas čārterreisu aviokompāniija «Small Planet Airlines» Lietuvā atlaidīs 44 darbiniekus.

Ziņu aģentūra BNS Lietuvas Nodarbinātības dienestā uzzināja, ka uzņēmums informējis dienestu par plānoto kolektīvo atlaišanu, kas notiks novembrī.

Kā atlaišanas iemeslu aviokompānija minējusi «nevajadzīgas darba funkcijas, ko veic pārmērīgi liels personāls».

«Small Planet Airlines» grupā ir aviokompānijas Lietuvā, Polijā, Vācijā un Kambodžā.

Jau vēstīts, ka «Small Planet Airlines» meitasuzņēmums Vācijā septembrī iesniedza tiesā maksātnespējas pieteikumu, tiek veikta uzņēmuma restrukturizācija un tam tiek meklēts pircējs. Kompānija turpina veikt ieplānotos čārterreisus.

Oktobra sākumā tika paziņots, ka sākta arī «Small Planet Airlines» meitasuzņēmuma Polijā restrukturizācija, kuras gaitā iecerēts samazināt lidmašīnu skaitu un piesaistīt investīcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā bāzētā aviokompānija "SmartLynx Airlines" un Rīgas Tehniskā universitāte (RTU) šī gada aprīlī noslēguši savstarpēju sadarbības līgumu ar mērķi mazināt aviācijas inženieru trūkumu darba tirgū un nodrošināt augstas kvalitātes izglītības programmu topošajiem aviotehnikas speciālistiem, informē "SmartLynx Airlines".

Pēc teorētisko zināšanu apguves universitātē, "SmartLynx Airlines" nodrošinās iegūto prasmju praktisku apgūšanu uzņēmumā.

"Aviācijas pārvadājumu un transporta ražošanas uzņēmumos notiek strauja paaudžu maiņa un jauno speciālistu ienākšana darba tirgū tikai daļēji kompensē darbinieku vajadzību. Tā rezultātā aviācijas nozare kopumā un izteikti Latvijā piedzīvo kvalificētu inženiertehnisko speciālistu trūkumu. "SmartLynx Airlines" sadarbība ar RTU ir stratēģiski svarīga gan mums kā darba devējam, lai piesaistītu jaunos speciālistus, gan izglītības sistēmai, lai ieinteresētu jauniešus studēt tehniskās zinātnes Latvijā," skaidro "SmartLynx Airlines" vadītājs Žigimants Surints (Žygimantas Surintas).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviokompānija "SmartLynx Airlines" pērn uzlabojusi sniegumu visos galvenajos darbības aspektos, kopējo apkalpoto reisu skaitu palielinot par 2%, bet pārvadāto pasažieru skaitu palielinot par 20% jeb līdz 3,6 miljoniem cilvēku.

2019. gadā "SmartLynx Airlines" savas operācijas veica ar 24 gaisa kuģiem. Kompānijas floti veido 16 "Airbus A320" un 8 "Airbus A321" lidmašīnas.

Pērn ievērojami palielinājies kompānijas nolidoto stundu skaits – līdz 63 800 stundām. 2018. gadā nolidoti 54 tūkstoši stundu. Uzlabojies arī OTP rādītājs par 5%. Šis lielums aviācijas pasažieru pārvadājumos nosaka attiecību starp kavētajiem un laikā izpildītajiem lidojumiem. "SmartLynx Airlines" apgrozījums ir pieaudzis no 172 miljoniem eiro 2018. gadā līdz 215 miljoniem eiro pērn jeb par 25%.

""SmartLynx Airlines" 2019. gads bija nozīmīgs. Esam veiksmīgi īstenojuši vairākus attīstības projektus un nostiprinājuši savu pozīciju tirgū. Tas apliecina, ka mūsu izvēlētā stratēģija darbojas efektīvi un sasniedz plānoto rezultātu. 2020. gadā kompānija turpinās iesākto, īstenojot jaunus projektus un apgūstot jaunus tirgus," apgalvo "SmartLynx Airlines" izpilddirektors Žigimants Surints.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts prezidenta Edgara Rinkēviča ieskatā bijušā premjera, pašreizējā ārlietu ministra Krišjāņa Kariņa (JV) lidojumi ar privātajām lidmašīnām varētu nebūt samērīgi un ekonomiski izdevīgi.

Rinkēvičs intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta panorāma" piekrita, ka Covid-19 laikā un dažādu neplānotu vizīšu dēļ politiķiem būtu jābūt iespējai izmantot speciālos reisus. Taču viņš ir bažīgs par to, vai tas nav kļuvis par tādu praksi, kur vairs netiek vērtēts samērīgums un lētākās iespējas.

"Šeit jāsaka, ka informācija, ar ko iepazīstamies, rāda, ka, visticamāk, tā nav bijis un varēja lidot arī ar komercreisiem," sacīja Valsts prezidents.

Viņš arī uzskata, ka Kariņa komunikācija par šo situāciju nav bijusi ļoti veiksmīga, uzsverot, ka sabiedrībai minētais ir jāskaidro. Arī Valsts kancelejas skaidrojumi neesot pietiekami. Rinkēviča ieskatā Valsts kontroles iesaiste procesa izvērtēšanā varētu būt veiksmīga, saprotot, vai procesā ievērots samērīgums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai modernizētu reisu pārvaldību, Rīgas starptautiskajā autoostā (RSA) uzstādīta inovatīva reisu vadības sistēma, kas turpmāk ļaus lielāko daļu ar pasažieru pārvadājumiem saistītās informācijas apstrādāt digitālajā vidē.

Jaunajā reisu pārvaldības sistēmā investēti 300 000 eiro, no kuriem lielāko daļu veido "Attīstības finanšu institūcijas "Altum"" ("Altum") aizdevums.

Sistēmu izstrādājis tehnoloģiju uzņēmums LMT. Plānots, ka jau tuvākajā nākotnē sistēmu transporta plūsmas plānošanai un pārvaldībai varētu izmantot arī citu Latvijas pilsētu autoostas, piemēram, Jelgavas autoosta.

Rīgas starptautiskā autoosta (RSA) ir viens no centrālajiem pasažierpārvadājumu mezgliem Latvijā. Aizvadītā gada sākumā no tās diennaktī izbrauca 750 pasažieru autobusu, bet viena platforma apkalpoja pat 55 autobusus dienā. Līdz šim RSA reisu vadību nodrošināja dispečeru dienests, izmantojot 2003. gadā ieviesto sistēmu “Baltic Lines”, kurā liela daļa aktivitāšu jāveic manuāli, palielinot izpildes laiku un cilvēcisko kļūdu risku informācijas apmaiņas procesos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā reģistrētā lidsabiedrība "SmartLynx Airlines" ("SmartLynx") šogad plāno gaisa floti palielināt līdz 60 lidaparātiem, informē "SmartLynx" pārstāvji.

Šobrīd SmartLynx Airlines operē ar 33 lidmašīnām, aprīlī tiks piegādātas vēl piecas, bet pārējās 22 – pakāpeniski līdz vasaras sezonas beigām.

Uzņēmuma floti veido Airbus A320 (25), A330-300 (6) un A321 (4) modeļu gaisa kuģi. Vēl divas ir Airbus A321F gaisa kravas lidmašīnas, bet jau aprīlī floti papildinās arī pirmā Boeing 737 MAX 8 lidmašīna.

“Prognozējam, ka flotes lieluma ziņā šogad apsteigsim pāris lielos pasaules aviācijas vārdus, taču konkrētāk par to varēsim runāt tad, kad būsim saņēmuši visus lidaparātus. Galvenokārt tieši Covid-19 krīzes sākumā gūtā pieredze palīdzēja mums turpināt attīstīt ilgtspējīgu kompānijas izaugsmi, lai savu 30. dzimšanas dienu sagaidītu ar rekordaugstu lidmašīnu skaitu. Līdz ar flotes paplašināšanos pieaug arī mūsu darbinieku skaits – šobrīd Rīgas birojā esam jau 300, un līdz gada beigām plānojam aizpildīt vēl aptuveni 40 vakances. Ceram sagaidīt nākamo dzimšanas dienu jau kā lielākais Latvijas darba devējs aviācijā,” saka SmartLynx Airlines vadītājs Žigimants Surints (Žygimantas Surintas).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskā lidosta Rīga 2014.gadā apkalpojusi 4,8 miljonus pasažieru, kas ir par 0,4% ceļotāju vairāk nekā iepriekš. Savukārt šogad lidostā darbu uzsāks vairākas jaunas aviosabiedrības, kā arī jau esošās paplašinās galamērķu skaitu, informē Rīgas lidostas Komunikācijas vienības vadītāja Sarmīte Rinmane.

Šogad lidostā plānota vairāku jaunu aviosabiedrību ienākšana (Turkmenistan Airlines, Ukraine International Airlines, Swiss International Airlines) un jaunu reisu atklāšana. Savukārt aviosabiedrība Wizz Air šogad pavasarī plāno paplašināties Rīgā, izvietojot otru gaisa kuģi un atklājot trīs jaunus galamērķus.

«Esam lielākais gaisa transporta mezgls Baltijā – caur Rīgu tiek pārvadāti 46% šī reģiona aviopasažieru. Arī šogad turpināsim strādāt pie plaša galamērķu skaita nodrošināšanas un jaunu aviopārvadātāju piesaistes,» norāda starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Andris Liepiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Konkursa Biznesa Tīģeris 2014 pusfinālists: Atgriežas pie rentabilitātes

Anda Asere,12.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jebkuras pārdošanas aktivitātes panākumu pamatā ir sistemātiskums un neatlaidība

Tā uzskata Jurģis Sedlenieks, SmartLynx Airlines viceprezidents komercjautājumos. SmartLynx Airlines nodarbojas ar tehniskā kārtībā esošu, apdrošinātu un ar kvalificētām apkalpēm nodrošinātu lidmašīnu izīrēšanu aviokompānijām, kas uzņemas komerciālo risku reisu piepildīšanai.

Šāds pakalpojums tiek izmantots, ja kavējas jaunu lidmašīnu piegādes, reisu nodrošināšanai nepieciešams sezonāls flotes palielinājums vai aviokompānijai nav nepieciešamā tipa lidmašīnu, lai apkalpotu konkrētus maršrutus, skaidro J. Sedlenieks.

Pārmaiņu perioda beigas

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Vidzemes plānošanas reģions: Reģionā par vismaz 150 plānots samazināt sabiedriskā transporta reisu skaitu

LETA,15.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidzemes plānošanas reģionā (VPR) par vismaz 150 reisiem plānots samazināt esošo sabiedriskā transporta maršrutu reisu skaitu, paziņoja Vidzemes plānošanas reģiona sabiedrisko attiecību vadītāja Anita Āboliņa.

Šāds secinājums VPR radies, salīdzinot Autotransporta direkcijas (ATD) iesūtīto maršrutu reisu sarakstu ar pašreizējā maršruta tīklā esošajiem.

«Piemēram, veicot reisu salīdzinājumu, redzams, ka reisā Rīga-Valmiera ir par desmit reisiem mazāk, tajā pat laikā ar ideju par dzelzceļu kā «mugurkaulu» tur ir maz sakara, jo ar dzelzceļu sakrīt tikai reisa galapunkti. Tajā pat laikā ir samazināti arī četri Rīga-Cēsis reisi, kas arī darīts, sekojot jaunajai politikai - pārcelt pasažierus uz vilcieniem. Jā, konkrētajā maršrutā ceļā pavadītais laiks ir ievērojami īsāks, taču tajā pat laikā virknei pasažieru šis maršruts nav piemērots,» paziņoja VPR Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Inita Ozoliņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Eksperts: Pēc Malaysia Airlines lidmašīnas notriekšanas trešais pasaules karš nesāksies

LETA,18.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Malaysia Airlines pasažieru lidmašīnas notriekšanas tuvākajās dienās gaidāma kompromisa priekšlikumu izvirzīšana, lai izbeigtu bruņoto konfliktu Ukrainas austrumos, turklāt trešais pasaules karš šīs katastrofas dēļ nesākšoties, aģentūrai LETA prognozēja politologs Kārlis Daukšts.

Lidmašīnas notriekšana tagad rietumos emocionāli uzspridzina tos politiskās elites slāņus, kuri līdz šim diezgan svārstīgi izturējās pret notikumiem Ukrainā un Krievijas rīcību.

Tajā pašā Vācijā, kas tagad traģēdijā zaudējusi savus pilsoņus, sabiedrība bija noskaņota pret stingrāku sankciju ieviešanu pret Krieviju, norādīja Daukšts.

Eksperts nešaubās, ka rietumi ir kompromisa meklētāji un viņi var sagremot arī šo traģēdiju. Tagad būs spiediens uz konkrētu lēmumu pieņemšanu starp lielvarām, lai iestrādātu mehānismus, kuriem būtu paliekošas sekas.

Eksperts prognozē, ka pēc lidmašīnas notriekšanas Krievija un rietumi tomēr sāks konkrētāk risināt bruņojuma kontroles jautājumus un separātistu darbību, jo Krievija ir ieinteresēta nenokļūt pilnīgā morālā izolācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Gala ziņojumā nespēj rast atbildes uz Malaysia Airlines lidmašīnas pazušanu

LETA--DPA,30.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Malaizijas varasiestādes pirmdien paziņoja, ka nevar skaidri pateikt, kāpēc 2014.gada 8.martā pazuda aviokompānijas «Malaysia Airlines» reisa «MH370» pasažieru lidmašīna.

«Savos secinājumos komanda nevarēja noteikt «MH370» pazušanas reālo iemeslu,» preses konferencē paziņoja Malaizijas drošības izmeklēšanas komandas vadītājs Koks Su Čons.

Viens no atklājumiem 495 lappušu biezajā galīgajā ziņojumā par lidmašīnas pazušanu ir tāds, ka lidmašīna pēc izlidošanas no Kualalumpuras uz Pekinu pagriezusies atpakaļ, liecina privāto un militāro radaru dati.

Secināts, ka pagrieziens izdarīts manuāli, līdz ar to tiek atmestas teorijas, ka lidmašīna nolaupīta attālināti.

Tomēr izmeklētāju komanda atstāj atvērtu iespēju, ka lidmašīnas pilotu darbībā, pagriežot atpakaļ lidmašīnu, bijusi «nelikumīga trešās puses iejaukšanās».

Ziņojumā arī norādīts uz trūkumiem Kualalumpuras gaisa satiksmes dienesta darbībā, kas nav ievērojis noteiktās procedūras.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Malaizija teju pilnīgi pārliecināta, ka Reinjonā atrastas pērn pazudušā Boeing 777 atlūzas

LETA--REUTERS,30.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Malaizija ir teju pilnīgi pārliecināta, ka Indijas okeāna Reinjonas salā trešdien atrastās atlūzas ir no pērn pazudušās lidsabiedrības Malaysia Airlines reisa Kualalumpura-Pekina lidmašīnas Boeing 777, ceturtdien paziņoja Malaizijas transporta ministra vietnieks Abdulazizs Kapravi.

«Tas ir gandrīz vai neapšaubāmi, ka tas ir lidmašīnas Boeing 777 flaperons. Mūsu vecākais izmeklētājs man šeit to pateica,» sacīja amatpersona.

Malaizijas komanda jau devusies uz Reinjonas salu, kas atrodas 600 kilometrus uz austrumiem no Madagaskaras, viņš piebilda.

Pilnīga pārliecība par to, vai atrastās atlūdzas tiešām ir no reisa MH370 lidmašīnas, tiks gūta divu dienu laikā.

Kā pastāstīja Austrālijas premjerministra vietnieks Vorens Trass, uz atlūzām ir redzams numurs, un tas lietas apstākļu noskaidrošanu varētu paātrināt.

Cilvēks, kurš ir pazīstams ar notikumu gaitu, iepriekš ziņu aģentūrai Reuters apliecināja, ka atlūzas pavisam noteikti ir no lidmašīnas Boeing 777.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ukrainas konfliktā bojāgājušo cilvēku skaits pārsniedzis 3000, paziņojis ANO ģenerālsekretāra vietnieks cilvēktiesību jautājumos Ivans Šimonovičs.

Līdz 21.septembrim konfliktā Austrumukrainā dzīvību zaudējuši 3543 cilvēki, ja pieskaita arī 298 notriektās Malaysia Airlines lidmašīnas pasažierus.

Ja Malaysia Airlines lidmašīnas pasažierus neiekļauj kopējā skaitā, tad konflikta upuru skaits ir 3245, norādīja Šimonovičs.

«Ļaujiet man piebilst, ka šis skaitlis aptver slepkavības, ko reģistrējuši pieejamie avoti, un patiesais skaitlis, visticamāk, ir krietni lielāks,» viņš piebilda.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Par vienu rezerves daļu cīnās desmit pretendentu

Armanda Vilciņa,26.08.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas karš Ukrainā ļoti sarežģījis visas līdzšinējās piegādes ķēdes, kuras jau bija ietekmētas Covid-19 ierobežojumu dēļ, tādēļ aviācijas nozare pašlaik saskaras ar milzīgu rezerves daļu trūkumu, atzīmē Deniss Žilkins, SmartLynx Airlines operatīvais vadītājs.

Šī problēma bija aktuāla arī pirms kara sākuma, taču šobrīd cīņa par detaļām ir sīvāka nekā jebkad agrāk, norāda D.Žilkins, uzsverot, ka pašlaik uz katru pieejamo rezerves daļu pretendē aptuveni desmit aviokompānijas. Rezerves daļu krājumi izsīkst, un tirgū pieejamās detaļas savā īpašumā iegūst tikai tie komersanti, kas piegādātājam var piedāvāt augstāku cenu vai izdevīgākus līguma nosacījumus, teic SmartLynx Airlines operatīvais vadītājs, prognozējot, ka šī problēma nozarē, visticamāk, būs aktuāla vēl vismaz divus, trīs gadus.

Risinājuma nav

Aviācija ir stingri regulēta joma, kas pakļauta dažādām prasībām, tajā skaitā tehniskām, pauž D.Žilkins. “Pat pilnīgi jaunai lidmašīnai atsevišķas detaļas ir jāmaina pēc iepriekš noteikta stundu skaita vai nolidotajiem cikliem, kas nozīmē, ka arī jaunām lidmašīnām ir nepieciešamas rezerves daļas, bet to šobrīd ļoti trūkst. Gatavojoties lidojumu skaita pieaugumam pavasarī, aviokompānijas sāka pārbaudīt un apkopt lidmašīnas, kas Covid-19 laikā stāvēja dīkstāvē, kas nozīmē, ka rezerves daļas bija kritiski nepieciešamas, taču to vienkārši nebija, tādēļ daudzas lidmašīnas nevarēja atsākt lidojumus,” norāda D.Žilkins, piebilstot, ka šobrīd aviācijas nozare saskaras arī ar strauju degvielas cenu pieaugumu, kā arī darbinieku trūkumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviokompānija «SmartLynx Airlines» Kanādā parakstījusi līgumu par ieguldījumu piecu miljonu eiro apmērā aviācijas iesācējuzņēmuma «Canada Jetlines» izveidei sezonalitātes problēmu risināšanā, pastāstīja «SmartLynx Airlines» valdes loceklis Žīgimants Surints (Žygimantas Surintas).

Viņš atzīmēja, ka «Canada Jetlines» plāno sākt lidot šā gada ceturtajā ceturksnī. Iesācējuzņēmuma akcijas tiek kotētas biržā Kanādā, un pašlaik viņiem ir finansējuma piesaistes fāze.

«Mums šis projekts ir interesants, lai risinātu kapacitātes jautājumus un atrastu lidojumus ziemā, jo Kanādas tirgum ir raksturīga cita sezonalitāte. Mēs patiesi ceram, ka pēdējā finansējuma piesaistes fāze būs sekmīga, jo Kanādā ārvalstu investoriem nedrīkst piederēt vairāk par 45% no aviokompāniju kapitāla. Tas ierobežo arī mūsu iespējas finansēt šo projektu,» skaidroja Surints.

Jautāts, kādēļ izvēlēta Kanāda, nevis vēl kāds tirgus Eiropā, Surints atklāja, ka Kanādā ir dažas lielas aviokompānijas, kā, piemēram, «Air Canada» un «WestJet». Savukārt Eiropas tirgū konkurence pašlaik ir pārāk liela. «Ja mēs palūkojamies uz biļešu cenām, tad tās ir zemas un uzņēmumu peļņas marža arī ir ļoti zema. Tā ir ļoti skaidra zīme, ka ar biznesa paplašināšanu Eiropā pašlaik ir jābūt uzmanīgiem. Ne velti mēs redzam koncentrēšanos uz Āzijas, Amerikas, iespējams, pat Āfrikas tirgiem,» norādīja Surints.

Komentāri

Pievienot komentāru