Ar 1,8 miljoniem ik dienu saražoto olu AS Balticovo ierindojas ne vien Baltijas, bet arī Ziemeļeiropas lielāko olu ražotāju sarakstā. Šā gada lielais lauksaimniecības izaicinājums – sausums – ietekmēs olu pašizmaksu arī Balticovo ražotnēs, piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.
Kopumā nozare vēro, vai Ukrainas olu ražotājiem izdosies atvērt ražotni Latvijā.
Nemitīgu sekošanu līdzi pircēju dzīvesveidam un pārtikas uzņēmumu vajadzībām, kā arī ražotnes modernizēšanu var saukt par AS Balticovo veiksmes atslēgu. Efektīva ražotne – šādi izveidoto ražošanas procesu raksturo AS Balticovo valdes loceklis Toms Auškāps. Uzņēmums nodarbina gandrīz 300 iedzīvotāju, un gadā tiek saražoti teju 700 miljoni olu, veidojot aptuveni 50 miljonus eiro lielu apgrozījumu gadā. Latvijā no saražotā paliek aptuveni 30%, pārējā produkcija tiek eksportēta uz 20 valstīm, arī ārpus Eiropas. «Nodokļu reforma ļaus peļņu reinvestēt ražotnē,» norāda T. Auškāps un uzsver, ka AS Balticovo ir uzņēmums ar 100% Latvijas kapitālu.
Uzņēmuma investīcijas ir pamatotas ar produkcijas pieprasījumu Rietumeiropas un Skandināvijas valstīs. Eksporta klienti novērtē Balticovo produktu groza apjomu un iespēju no viena ražotāja saņemt gan svaigas olas, gan šķidro olu masu, vārītas olas un citus olu produktus.
2017. gadā uzņēmums nodeva ekspluatācijā graudu pirmapstrādes kompleksu, kas atrodas Bēnē. Balticovo ir pašiem savi putnu barības ražošanas cehi, un graudu pirmapstrādes komplekss nodrošina izejvielas putnu barībai, ko sagatavo putnu fabrikas speciālisti. «Šogad graudi, iespējams, būs jāmeklē ārpus Baltijas. Sausuma dēļ ir vāja raža. Ja parasti no hektāra iegūst ap četrām tonnām graudu, tad šogad – ap divām tonnām. Tas noteikti atsauksies uz graudu cenu, kas jau tagad ir debesīs. Barības cena ir galvenais komponents olu pašizmaksā,» skaidro T. Auškāps. Vai graudu ražība ietekmēs olu cenu un tā paaugstināsies, T. Auškāps neprognozē. «Mums tas noteikti sadārdzinās pašizmaksu, bet nevar paredzēt, kā un cik lielu iespaidu tas atstās uz olu cenu. Barības cena veido aptuveni 60 procentus no olas pašizmaksas,» tā T. Auškāps. Olu cenas noteikšanā nozīmīgs tirgus dalībnieks ir veikalu tīkli, kuri veido produkcijas gala cenu.
Visu rakstu Ola nemelo lasiet piektdienas, 24.augusta laikrakstā Dienas Bizness!