Neskatoties uz Latvijas Tirgotāju asociācijas iebildumiem, otrdien Ministru kabineta (MK) sēdē tika atbalstīts Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojekts, informē MK.
Tā mērķis ir līdzsvarot piegādātāju un mazumtirgotāju intereses, sekmējot attiecību veidošanos starp mazumtirdzniecības uzņēmumiem un piegādātājiem uz godīgu, nediskriminējošu un prognozējamu attiecību pamata, respektējot abu pušu ekonomiskās intereses un panākot lielāku pušu līdztiesību savstarpējo sadarbības līgumu slēgšanas procesā.
«Ne ražotājs, ne tirgotājs viens bez otra nevar, bet abām pusēm ir jābūt abpusēji izdevīgiem un skaidriem sadarbības noteikumiem. Likumprojekta izstrādes gaitā ir bijušas plašas diskusijas ar nozaru pārstāvjiem, mēģinot sabalansēt to dažādās vajadzības un intereses un vienojoties par sadarbības pamata principiem,» norāda ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts.
Likumprojekts attieksies uz mazumtirgotājiem, nosakot negodīgu darbību aizliegumu, norēķinu termiņus par piegādātajām precēm, atbildību par izdarītajiem pārkāpumiem, kā arī Konkurences padomes lomu likumā noteikto prasību uzraudzības pasākumu īstenošanā.
Likumprojektā noteikts pārtikas preču mazumtirgotājam negodīgu darbību aizliegums, piegādātājam likt tiešā vai netiešā veidā maksāt vai citādi atlīdzināt par līguma slēgšanu, tiešā vai netiešā veidā maksāt par preču atrašanos mazumtirdzniecības vietā, kompensēt mazumtirgotāja negūto peļņu vai arī peļņu, kas ir mazāka par gaidīto attiecībā uz piegādātāja piegādāto preču pārdošanu, kompensēt mazumtirgotāja izmaksas, kas ir saistītas ar jaunu veikalu iekārtošanu vai veco veikalu atjaunināšanu, iegādāties preces, pakalpojumus vai īpašumu no mazumtirgotāja norādītās trešās personas, izņemot gadījums, kad tam ir objektīvs pamatojums, nodrošināt zemāko cenu, ierobežojot piegādātāja brīvību vienoties ar citu mazumtirgotāju par zemāku cenu, mainīt preču specifikācijas, tai skaitā sortimentu, par to nepaziņojot piegādātājam līgumā noteiktajā termiņā, kas nedrīkst būt īsāks par 10 dienām, pieņemt atpakaļ nepārdotās pārtikas preces, izņemot nekvalitatīvas preces un arī jaunas, patērētājiem nezināmas pārtikas preces, kuru piegādes vai piegādes apjoma palielinājuma iniciators ir piegādātājs.
Tāpat tiks liegts tiešā vai netiešā veidā likt piegādātājam maksāt vai citādi atlīdzināt visu vai daļu no mazumtirgotāja veiktajām pārdošanas veicināšanas izmaksām, izņemot gadījumus, kad pastāv iepriekšēja mazumtirgotāja un piegādātāja rakstiska vienošanās par pārdošanas veicināšanas pasākumiem.
Tirgotāji nevarēs likt piegādātājam kompensēt izmaksas, kas tiek ciestas, izskatot patērētāju sūdzības, izņemot gadījumus, kad pamatotu patērētāja sūdzību ir ietekmējuši apstākļi, par kuriem atbildīgs ir piegādātājs, noteikt netaisnīgas un nepamatotas sankcijas par līguma noteikumu pārkāpumu, kā arī veikt netaisnīgus un nepamatotus maksājumus (atlaides) mazumtirgotājam (atļauta ir apjoma un akcijas atlaižu piemērošana).
Likumprojektā ir noteikts negodīgu darbību aizliegums arī nepārtikas preču mazumtirgotājam, saglabājot tās prasības, kas šobrīd noteiktas Konkurences likuma 13.panta otrajā daļā attiecībā uz dominējošā stāvokļa mazumtirdzniecībā ļaunprātīgu izmantošanas aizliegumu.
Vienlaikus likumprojektā noteikts aizliegums piemērot vai uzspiest netaisnīgus un nepamatoti garus norēķinu termiņus par piegādātajām pārtikas precēm.
Likumprojektā ir noteikta arī atbildība par izdarītajiem pārkāpumiem, paredzot naudas sodu līdz 0,2% no mazumtirgotāja pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma (bet ne mazāk kā 250 latu), kā arī piespiedu naudu līdz 2 procentiem no vidējā vienas dienas pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma (bet ne mazāk kā 50 latu par katru dienu līdz tiesiskā pienākuma izpildei), ja nepilda Konkurences padomes lēmumu.
EM skaidro, ka, kaut arī šobrīd spēkā esošais Latvijas tiesiskais regulējums kopumā nodrošina vispārējās prasības tirdzniecības organizēšanai, vienlaikus ir konstatēts, ka attiecībās starp mazumtirgotājiem un piegādātājiem ik pa laikam (jo īpaši pārtikas nozarē) ir vērojami saasinājumi. Secināts, ka attiecīgi mazumtirgotāji ar būtisku ietekmi nereti īsteno darbības, kas ir pretrunā ar godīgu saimnieciskās darbības praksi un ar kurām mazumtirgotāja darbības risks ir uzlikts piegādātājiem, uzspiežot piegādātājam netaisnīgus un ekonomiski neizdevīgus piegādes līguma nosacījumus.
LTA norāda, ka likuma ieviešanas rezultātā mikro un mazajiem uzņēmumiem tirdzniecības izmaksas būtiski palielināsies. LTA norāda, ka likumprojekta izstrādē piedalījās tikai tie pārtikas tirgotāji, kam ir dominējoša ietekme tirgū (Rimi, Maxima) un kuru darbību jau tāpat regulē Konkurences likums.
Likumprojekts bija izstrādāts saskaņā ar vecās valdības rīcības plānā paredzēto negodprātīgas tirdzniecības prakses īstenošanas starp iesaistītajām pusēm ierobežošanu. Praksē likumprojektā par iesaistīto pušu darbības regulējumu nav neviens vārds, bet ir tikai pienākumi tirgotājiem, uzsver LTA.