Finanses

Valdība atbalsta ieceri ātro kredītu likmes ierobežot līdz 100% un liegt aizņemties naktī

Žanete Hāka,12.11.2013

Jaunākais izdevums

Ministru kabinets otrdien atbalstīja tirgus dalībnieku vidū asas diskusijas raisījušos Ekonomikas ministrijas grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, kas paredz, ka kreditēšanas līgumam piemērotā gada procentu likme nevar pārsniegt 100%.

Kā skaidro EM, paredzot gada procentu likmes maksimālo ierobežojumu 100 % apmērā, būs vairāki ieguvumi sabiedrībai. Ierobežoto peļņas iespēju rezultātā kreditori pastiprināti būs spiesti vērtēt patērētāju maksātspēju, kā rezultātā netiks izsniegti kredīti tiem patērētājiem, kas nespēs kredītus atdot, un samazināsies parādnieku skaits, un kredīta kopējo izmaksu samazinājuma dēļ pieaugs patērētāju skaits, kas līdz šim atturējās izmantot pakalpojumu augsto izmaksu dēļ.

Samazinoties kredīta kopējām izmaksām, samazināsies kredīta kopējo izmaksu slogs, kā rezultātā patērētājiem būs vieglāk nokārtot savas saistības pret kreditoru, un pieaugs atdoto kredītu skaits.

Savukārt gada procentu likmes maksimālā apmēra ierobežojuma ietekmē samazināsies augsto izmaksu kredītu devēju ienākumi. Vienlaikus EM norāda, ka valstīs, kurās ir ieviesti ierobežojumi gada procentu likmes maksimālajam apmērām, kā, piemēram, Somijā, Igaunijā vai Lietuvā, ātrās kreditēšanas tirgus turpina darboties. Tāpat īsa termiņa (1 – 21 dienu) kredītu izsniegšana varētu kļūt nerentabla, tomēr, pastāvot 14 dienu atteikuma tiesībām no patērētāja kreditēšanas līguma un kredīta pirmstermiņa atmaksas tiesībām, ir diskutabli, vai šāda termiņa pakalpojumu turpmāka nepieejamība radīs nozīmīgas problēmas patērētājiem, saka EM.

Vērtējot nosakāmo gada procentu likmes apmēru, tika modelēta situācija, izmantojot konkrētu piemēru (100 latu un 50 latu kredīts uz dažādu termiņu) un tika secināts, ka nosakot 200% gada procentu likmi (kas ir Lietuvas pieredze) nepietiekami tiek risināta pieteiktā problēma, jo attiecīgā gada procentu likme ir tuvu esošajai tirgus situācijai un tādējādi pietiekami nemotivēs kredīta devējus vērtēt patērētāja maksātspēju un tādējādi mazināt potenciālo parādnieku daudzumu, bet gada procentu likme 50% apmērā (Somijas pieredze) būtu uzskatāma par nesamērīgi lielu ierobežojumu, kas potenciāli nesedz kredītu devēja izmaksas.

Savukārt Latvijas Nebanku kreditētāju asociācijas vadītāja Baiba Fromane iepriekš laikrakstam Dienas Bizness sacīja, ka likmes ierobežojums situāciju tirgū neuzlabos, un, ierobežojot maksimālo likmi, nākotnē vispār vairs nebūs pieejami ātrie aizdevumi līdz 30 dienām. Tāpat grozījumu dēļ daļa tirgus dalībnieku vispār var izzust, un viņu vietā nāks nelegālie pagrīdes aizdevēji. Nozares uzņēmumi ir gatavi ar prasībām pret Latvijas valsti vērsīsies Satversmes tiesā.

Grozījumi paredz arī citus ierobežojumus, piemēram, aizliegumu noslēgt patērētāja kreditēšanas līgumu laika posmā no pulksten 23 līdz 7, kā arī punkts, kas nosaka, ka patērētāju kreditēšanas līguma, kas tiek noslēgts izmantojot distances saziņas līdzekļus, kredīta atmaksa ir veicama pa daļām proporcionāli līguma termiņam un procentu un pamatsummas apmēram ne retāk kā vienu reizi mēnesī.

Tāpat MK atbalstīja priekšlikumu noteikt nokavējuma procentu apmēra ierobežojumu, lai aizsargātu patērētāju no strauji pieaugošiem nokavējuma procentiem un nodrošinātu taisnīgu atlīdzību par kapitāla izmantošanu, kad iestājies nokavējums. 18 procentpunktu gadā apmērs papildus līgumā noteiktai aizņēmuma procentu likmei noteikts, pieņemot, ka tas nevarētu pārsniegt 0,05% dienā, kas būtu uzskatāms par samērīgu maksu par kapitāla izmantošanu pēc samaksas termiņa iestāšanās. Nokavējuma procentu apmērs 0,05% apmērā par dienu ir noteikts arī Lietuvā. Citās Eiropas Savienības dalībvalstīs ir noteikti stingrāki līgumisko nokavējuma procentu apmēra ierobežojumi. Stājoties spēkā jaunajam tiesiskajam regulējumam, patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem būs jāpielāgo līgumā ietvertās nokavējuma procentu klauzulas.

Par grozījumiem tālāk tiks lemts Saeimā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

70% iedzīvotāju atbalsta ātro kredītu izsniegšanas ierobežošanu

Žanete Hāka,21.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākā daļa jeb 70% iedzīvotāju uzskata, ka valstij ir jānosaka stingrāki ierobežojumi tā saucamo ātro kredītu izsniegšanai iedzīvotājiem, liecina pētījumu centra SKDS Latvijas iedzīvotāju aptauja.

Tāpat 71% aptaujāto iedzīvotāju norāda, ka ir jānosaka ātro kredītu procentu izmaksu ierobežojumi.

Kā liecina aptaujas rezultāti, kopumā 70,1% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka būtu jānosaka stingrāki ierobežojumi tā saucamo ātro kredītu izsniegšanai iedzīvotājiem, nekā tie ir patlaban, pat ja tas nozīmētu, ka šādā gadījumā tie vairs nebūtu tik viegli pieejami. Viedokli, ka ātro kredītu izsniegšanai ierobežojumi nebūtu jānosaka, pauda 19,7% respondentu, bet 10,2% nebija konkrēta viedokļa šajā jautājumā.

Arī vērtējot, vai valstij būtu jāierobežo ātro kredītu procentu likmju apmēri, pat ja tas nozīmētu, ka Latvijā uzņēmumi pārstātu izsniegt nelielus aizdevumus uz īsiem termiņiem, apstiprinošu atbildi, ka šādi ierobežojumi būtu jānosaka, sniedza pārliecinošs vairākums respondentu - 71%. Kopumā tikai 16% uzskatīja, ka valstij nebūtu jāierobežo ātro kredītu procentu likmju apmēri, bet 13% nebija viedokļa šajā jautājumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

«Ātro kredītu» jomā svarīgi ir ne tikai aizsargāt patērētājus, bet arī veicināt konkurenci


Inguna Ukenābele,30.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc krīzes strauji pieaugušo nebanku kreditēšanas biznesu Latvijas valsts iestādes pašlaik vēlas iegrožot, uzliekot griestus procentu likmēm; citur Eiropā iet atšķirīgu ceļu .

Saeimā pašlaik ir atvērti grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, kuros iecerēts noteikt, ka patērētāju kreditēšanas līgumu izmaksas, izteiktas gada procentu likmē, nedrīkstēs pārsniegt 100%. Šaubas ir izteiktas gan par to, cik saprātīgi ir gada procentu likmes attiecināt uz īstermiņa aizdevumiem, gan par to, vai no šādiem ierobežojumiem maz būs kāds reāls labums. Vienlaikus ātrie kredīti nav unikāla Latvijas parādība – ar to radītajām sekām saskaras arī citur. Piemēram, Lielbritānija dažādu «griestu» ieviešanas vietā ir izvēlējusies radikāli reformēt tirgus uzraudzību. No aprīļa Godīgas tirdzniecības birojs (britu analogs Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības centram) Lielbritānijā tiks aiz-stāts ar daudz lielāku varu apveltīto Finanšu uzvedības uzraudzības iestādi. Par ātrajiem kredītiem un Lielbritānijas izvēlēto ceļu intervijā Dienas Biznesam stāsta patērētāju kreditēšanas eksperts ar gandrīz 30 gadu darba pieredzi Godīgas tirdzniecības birojā Rejs Vatsons.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Legālo ātro kredītu kompāniju darbības ierobežošana nemazinās cilvēku nepieciešamību pēc naudas

«Citas valstis var mācīties no prakses un kontroles, kāda ir sasniegta īstermiņa aizdevumu sektorā Latvijā. Šeit tirgus pats ir noteicis cenu pakalpojumam. Mūsu gadījumā rūpīgi tiek izvērtēta klientu kredītspēja, tādēļ valdībai nevajadzētu pārmērīgi iejaukties nozares regulācijā, jo sekas ne vienmēr ir paredzamas», intervijā Dienas Biznesam pauž AS 4finance valdes priekšsēdētājs un 4finance grupas uzņēmumu vadītājs Kīrans Patriks Donelijs (Kieran Patrick Donnelly).

Jūs esat strādājis dažādās valstīs, raksturojiet, lūdzu, ātro kredītu nozari un likumdošanu citās valstīs, kurās šis segments ir attīstīts, piemēram, ASV un Lielbritānijā? Kādas ir atšķirības salīdzinājumā ar Latviju?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pretēji ātro kredītu devēju iebildumiem ierobežo aizdevumu izmaksas, piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Saeimā atbalstīti plašas diskusijas raisījušie grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, kas paredz iegrožot gan ātro kredītu kopējās izmaksas, gan nokavējuma procentus. Ātro kredītu devēji ar izmaiņām nav apmierināti un norāda, ka izmaiņu rezultātā īsāku termiņu aizdevumi vairs nebūs pieejami.

Atkarībā no termiņa

Pretēji ātro kredītu kompāniju iebildumiem un garām diskusijām par grozījumu nepieciešamību Saeima vakar trešajā galīgajā lasījumā atbalstīja Patērētāju tiesību aizsardzības likuma grozījumus. Tie paredz, ka izsniegtā aizdevuma kopējās izmaksas atkarībā no kredīta izmantošanas ilguma nedrīkstēs pārsniegt konkrētu apmēru. No pirmās līdz septītajai kredīta izmantošanas dienai kopējās kredīta izmaksas nedrīkstēs pārsniegt 0,55% dienā no izsniegtā aizdevuma summas, no astotās līdz 14. dienai izmaksas nevarēs pārsniegt 0,25% dienā, bet, sākot ar 15. kredīta izmantošanas dienu, izmaksas nedrīkstēs būt lielākas par 0,2% dienā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Intervija: Uz patērētāja sniegto informāciju ir jāpaļaujas

Sandris Točs, speciāli DB,24.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neesam ieinteresēti izsniegt kredītus un pēc tam mēģināt naudu piedzīt, tā mākslīgi palielinot kredītu izsniegšanas apjomus, lai gan tā var secināt no PTAC politikas attiecībā pret nozari, intervijā DB saka AS 4finance operatīvās vadības direktors Gvido Endlers, paužot viedokli par Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) jaunajām vadlīnijām nebanku kreditēšanas nozarei, nosakot pilnu maksātspējas vērtēšanas procesu kredītiem, sākot no 100 eiro.

Kā vērtējat šo priekšlikumu?

Vērtēju šīs izmaiņas kā ļoti sasteigtas. Nav neviena argumenta, kāpēc ir jāsamazina esošais apjoms no 425 eiro uz 100 eiro. Nav absolūti neviena pētījuma, nav veikta datu analīze. Mūsu esošais maksātspējas vērtēšanas modelis ir pat ļoti labs. Izsniedzam aizdevumu summas līdz 425 eiro SMScredit.lv un Ondo.lv produktos, nodrošinot mūsu izstrādātu maksātspējas vērtēšanas modeli, balstoties un informāciju, kas ir saņemta no patērētāja. Savukārt Vivus.lv produktam, kur maksimālā aizdevuma summa ir līdz 1500 eiro un maksimālais termiņš 24 mēneši, gadījumos, kad klienti vēlas aizņemties lielākas summas par 425 eiro, ir jāveic tā sauktais padziļinātais maksātspējas vērtēšanas process, kur klientiem tiek pieprasīti dažādi dokumenti – banku kontu izraksti, informācija no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras vai Valsts ieņēmumu dienesta. Esam veikuši datu analīzi un salīdzinājumu un esam secinājuši, ka kredītu atmaksas kvalitāte produktos SMScredit.lv un Vivus.lv ir pilnīgi vienāda. Tātad tam, vai mēs prasām šos dokumentus vai neprasām, no kredīta apmaksas viedokļa nav nekādas atšķirības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īstermiņa aizdevumi ir Latvijas kredītu nozares neatņemama daļa jau vairāk nekā desmit gadu, taču 2019. gads ātrajiem kreditoriem ir īstā robežšķirtne. Tieši šogad spēkā stājās vērienīgie nozares ierobežojumi, un izmaiņas likumdošanā ir radījušas lielas izmaiņas arī kredītu pakalpojumu tirgū. Lasi šajā rakstā par to, vai ātrie kredīti būs pieejami Latvijā arī turpmāk, un kā norisināsies aizņemšanās īstermiņā!

Ātrie kredīti Latvijā: kas mainās un kas paliek?

2019. gada sākumā nebanku nozares pārstāvji bija ļoti piesardzīgi, vērtējot turpmāko ātro kredītu likteni. Tika lēsts, ka klasiskā izpratnē aizņemšanās īstermiņā paliek pagātnē, taču, gadam tuvojoties noslēgumam, var secināt, ka:

- ātrie kredīti vēl joprojām ir pieejami aizņēmējiem ar atbilstošu maksātspēju;

- nebanku aizdevumi īstermiņa vajadzībām tāpat kā iepriekš ir pieejami tiešsaistē, un aizdevuma noformēšanai nav vajadzīga ne klienta personīgā klātbūtne, ne dokumenti papīra formātā;

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespējams, ka nākamajā gadā ātro kredītu nozarei varētu uzlikt jaunu nodevu, tādējādi vēl vairāk pasargājot patērētājus, ka tie nenokļūst nemitīgi augošos parādos, šorīt intervijā LTV raidījumam «Rīta Panorāma» sacīja Saeimas priekšsēdētāja Ināra Mūrniece (VL-TB/LNNK).

Viņa sīkāk atteicās komentēt minētā priekšlikuma nianses, tomēr piebilda, ka parlamentā šāds priekšlikums tiek pārrunāts. «Savulaik uzliktie ierobežojumi ātro kredītu nozarē vairs nepieļauj visatļautību, tomēr tā arvien turpina paputināt vienu, otru ģimeni, ko mēs nekādi nevaram pieļaut,» sacīja Mūrniece.

Līdz ar to viņa neslēpa, ka šāds priekšlikums saistīts ar nacionālās apvienības Visu Latvijai!-Tēvzemei un brīvībai/LNNK (VL-TB/LNNK) vēlmi atrast papildu līdzekļus demogrāfijai.

«Nākamajā gadā demogrāfijai būtu nepieciešami vien 32 miljoni eiro un tā ir tikai puse no prioritārajiem pasākumiem pieejamajiem 80 miljoniem eiro, tāpēc ir jāmeklē jauni ienākuma avoti budžetā,» skaidroja Mūrniece.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Ātrie kreditētāji metušies uz kredītlīnijām un ilgāku termiņu aizdevumiem

Žanete Hāka,21.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Procentu likmju ierobežojumi ātro kredītu nozarē likuši kompānijām mainīt stratēģiju un pievērsties jaunu pakalpojumu izstrādei, kā rezultātā daļa uzņēmumu pauž apņēmību konkurēt ar bankām, taču. daļa uzņēmumu tirgū aktīvi vairs nestrādā, trešdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Šā gada 1.janvārī stājās spēkā grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, kas ierobežo ātro kredītu izmaksas. - aizdevuma kopējās izmaksas patērētājam nedrīkst pārsniegt 0,55% dienā no kredīta summas no pirmās līdz septītajai kredīta izmantošanas dienai, 0,2% dienā no kredīta summas no 8.-14. kredīta izmantošanas dienai un 0,2% dienā no kredīta summas, sākot ar 15. kredīta izmantošanas dienu.

Ātro kredītu devēji iepriekš pret izmaiņām aktīvi pretojās, uzsverot, ka nosacījumi iegrožo nozari un daudzās pasaules valstīs, kur šis sektors ir attīstīts, šādi ierobežojumi netiek piemēroti. Kompāniju pārstāvji izmaiņām sāka gatavoties jau pērn un tirgū sāka parādīties jauni pakalpojumi, un patlaban alternatīvus pakalpojumus tradicionālajam ātrajam kredītam pamazām nomaina jauni. Kreditētāji gan uzsver, ka daļēji piepildījušās iepriekš teiktās prognozes, ka klienti aizņemsies lielākas summas, jo aizdevumi uz īsiem termiņiem izzudīs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Atbalsta stingrāku regulējumu ātro kredītu izsniegšanai

Dienas Bizness,15.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas deputāti trešdien, 15.aprīlī, otrajā lasījumā atbalstīja likuma grozījumus, kas paredz stingrāku regulējumu ātro kredītu izsniegšanai, tostarp aizliedzot tos piešķirt naktīs.

Deputāti šodien atbalstīja priekšlikumu, kas paredz noteikt, ka turpmāk kredīta kopējās izmaksas patērētājam nedrīkstēs pārsniegt 0,25 procentus dienā no kredīta pamatsummas. Šādus ierobežojumus nepiemēros kredītiem, kuru summa būs mazāka par 100 eiro, kā arī gadījumos, kad kā nodrošinājums tiek ieķīlāta kāda lieta. Savukārt, ja kredīta atmaksas termiņš nepārsniedz trīs mēnešus, ar to saistītā maksājumu summa nedrīkstēs pārsniegt sākotnēji izsniegtā kredīta pamatsummu. Šis noteikums neattieksies tikai uz kredītiem, kuriem kā nodrošinājums tiek ieķīlāta kāda lieta.

Kredīta kopējās izmaksas patērētājam ir procenti, komisijas nauda, nodevas un jebkādi citi maksājumi, kas patērētājam jāmaksā saistībā ar kreditēšanas līgumu un kas ir aizdevējam zināmi, izņemot zvērināta notāra izmaksas, deputātus sēdē informēja Ekonomikas ministrijas (EM) pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Ļoti liela daļa klientu, kuri dzīvo ārpus Rīgas, ātros kredītus vairs nevarēs paņemt

Kredītu salīdzināšanas platformas Altero.lv vadītājs Artūrs Kostins,05.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

4. oktobrī Saeima 3. lasījumā pieņēma negaidītus grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (PTAL), kas kredītu devējiem plāno noteikt vērienīgus ierobežojumus attiecībā uz kopējo kredītu izmaksu, atmaksas kartību un to reklamēšanu.

Saeimas dalībnieki šajos grozījumos saskata pozitīvu ievirzi, jo būtībā tiek ierobežotas maksimālās procentu likmes nebanku un ātro kredītu jomas aizdevējiem. Pašlaik PTAL nosaka kredītu kopējo izmaksu griestus līdz 0,25%, tātad efektīvās gada procentu likmesgriesti ir robežās ir 149% (termiņiem virs mēneša). Šobrīd tika nolemts par samazinājumu līdz 0,07% dienā, kas attiecīgi ir 25,55%. Taču šādiem likuma grozījumiem diemžēl būs arī pretējs efekts un cietīs patērētāji.

Grozījumu pieņemšana jāskatās daudz plašākā mērogā, jo izmaiņas skars ne vien pašus klientus un aizdevējus, bet arī citus uzņēmumus un, iespējams, pat pašvaldības. Lielu ietekmi uz pārmaiņām jutīs mazie kredītdevēji, kuri finansēja augstas riska grupas klientus, jo viņi paši piesaista finansējumu par gana lieliem procentiem. Tas nozīmē, ka, samazinot procentu likmes, daži no uzņēmumiem vienkārši izbeigs savu darbību un nespēs apkalpot klientus. Vēl daļa aizdevēju, iespējams, turpinās darbību, taču viņiem nāksies krietni pārskatīt savu piedāvājumu. Piemēram, klientiem piedāvājot iespēju aizņemties ar mazākām procentu likmēm uz ilgāku termiņu. Šādos apstākļos aizdevēji varēs apkalpot krietni mazāku klientu skaitu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ātro kredītu maksimālā gada likme nākotnē varētu būt 100%, liecina Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavotie grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, ko pirmdien, 21.oktobrī, izskatīs Ministru kabineta komitejas sēdē.

Regulējuma mērķis ir aizsargāt patērētāja intereses nenonākt pārlieku lielās parādu saistībās, nodrošināt kredīta kopējo izmaksu samērīgumu, veicināt patērētāja maksātspējas izvērtēšanu.

Regulējums paredz izņēmumus attiecībā uz patērētāju kreditēšanas līgumu veidiem, uz kuriem to specifikas dēļ nebūs attiecināmas prasības par gada procenta likmes ierobežojumu 100% apmērā. Vērtējot gada procentu likmes ierobežojuma 100% apmērā ietekmi, tika secināts, ka Latvijas patērētāju kreditēšanas tirgū varētu kļūt nerentabla kredīta līgumu piedāvāšana ar termiņu no 1-14 dienām un maza apmēra (no Ls 1 - Ls 70) kredīti. Lai nodrošinātu iespēju saņemt maza apmēra kredītus, izstrādātais regulējums paredz, ka gada procents likmes ierobežojums attieksies uz kredītiem, kuru summa pārsniedz 100 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Dažiem ir atļauts reklamēties, bet citiem nav, tas nav loģiski. Diemžēl tā likumā ir uzrakstīts. Mūsu ieskatā aizliegtas nav komersantam paredzētās reklāmas,» grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (PTAL), kas stājas spēkā 1. jūlijā un paredz būtiskus distances jeb ātro kredītu ierobežojumus un aizliedz kredītu reklamēšanu, komentē Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) direktore Baiba Vītoliņa.

B. Vītoliņa aicina kreditēšanas pakalpojumu sniedzējus neizmanot absurdo normu PTAL grozījumos, lai juridisko personu vietā pakalpojumu reklamētu patērētāju vidū. Aizliegums reklamēt kredītus ir viena no būtiskajām normām, kas ietekmēs gan patērētājus, gan reklāmas tirgu Latvijā, jo tas skar gan banku, gan nebanku sektoru.

B. Vītoliņa ieskicē situāciju, kas vēl varētu radīt domstarpības starp pakalpojuma sniedzējiem un uzraugošo iestādi - PTAC. Gandrīz katrs interneta veikals piedāvā iegādāties preces arī uz nomaksu. «Ja interneta veikals piedāvā savas preces kreditēt ar licenzēta komersanta starpniecību, ir atļauts informēt par iespēju saņemt kredītu. Absurdi ir tas, ka atļauts tas ir gadījumā, ja kredītu dos cits, nevis pats preču vai pakalpojuma pārdevējs. Piemēram, elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem, kas savus telefonus pārdod uz nomaksu, kredīta reklāma savās interneta vietnēs nav atļauta,» skaidro B. Vītoliņa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ātrie aizdevēji centīsies ieņemt jaunas nišas

Šā gada 1. jūlijā stāsies spēkā nozīmīgas izmaiņas Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (PTAL), kas nosaka maksimālās procentu likmes griestus, kā arī reklāmas ierobežojumi aizdevējiem. Mainoties likmēm, nozīmīgs skaits aizņēmēju, kas līdz šim kvalificējās aizdevumam, vairs to nevarēs saņemt, un līdzšinējo 30% vietā aizdevumam kvalificēsies tikai 7-10% no saņemtajiem pieteikumiem, intervijā min AS 4finance izpilddirektors Gvido Endlers, kurš paredz, ka, visticamāk, situācija tirgū pēc grozījumu stāšanās spēkā novedīs pie tā, ka bankas un nebanku aizdevēji piedāvās līdzīgus produktus un konkurence saasināsies.

Kā jaunie likumdošanas grozījumi ir ietekmējuši uzņēmuma darbību, un kā pakalpojums mainījies kopš gada sākuma?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dodoties uz banku pēc aizņēmuma, potenciālie kredītņēmēji parasti jūt zināmas bažas, vai banka neatteiks naudas aizdevumu, un, ja piešķirs kredītu, tad ar kādiem noteikumiem.

Lai labāk izprastu, kā veidojas kredītvēsture un kā tā ietekmē gan privātpersonu, gan uzņēmumu iespējas saņemt finansējumu, skaidro Finanšu nozares asociācija un AS “Kredītinformācijas Birojs”.

Kredītvēsture ir, sava veida, personas novērtējums finanšu jomā, kas sniedz plašu informāciju par indivīda vai uzņēmuma finanšu saistībām un to izpildi. Tā ietver gan pašreizējās, gan pagātnes kredītsaistības, kā arī citus parādus, piemēram, komunālos maksājumus un telekomunikāciju rēķinus, ja tie ir kavēti. Kredītvēsturē var parādīties arī informācija par nodokļu parādiem, maksātnespējas procesiem un dažādiem amatu liegumiem, kas ir reģistrēti Uzņēmumu reģistrā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Zaudējot ABLV Bank, mēs zaudējam labākos

Sandris Točs, speciāli DB,14.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Tieši Gaida Bērziņa laikā tika uzbūvēta šī «administratoru pūlu» sistēma, radās šīs administratoru apvienības, kas garantēja, ka parādnieks var tikt pie «pareizā» administratora, kas akceptēs kaut kādas «kreisās» ārpusbilances saistības, kas palielinās kopējo parādu un līdz ar to samazinās bankas iespējas saņemt atpakaļ savu naudu,» saka AS West Kredit valdes priekšsēdētājs Sergejs Maļikovs

Pēc notikušās advokāta Mārtiņa Bunkus slepkavības no visām pusēm tagad dzirdam stāstus, kas sākas apmēram tā «advokātu aprindās visi sen jau zināja». Varbūt jūs arī varat pastāstīt, ko «visi sen jau zina» jūsu aprindās?

Pastāstīšu kaut ko tādu, ko jūs neatradīsiet ne Google, ne Delfi, ne pietiek.com. Kreditēšanas nozarē darbojos apmēram no 1998.gada. Bet kāpēc es ar to vispār sāku nodarboties? Tāpēc, ka es pirms tam lielu naudu pazaudēju Capital Bank. Krievijas 1998.gada krīze skāra arī vairākas Latvijas bankas – bankrotēja Rīgas komercbanka un arī Capital Bank, kas atradās Brīvības ielā. Tad es pazaudēju 1 miljonu dolāru, kas tolaik bija ļoti daudz un arī tagad nav maz. Un zināt, kas bija bankas administrators? Jūs gan jau tajā laikā noteikti nebijāt dzirdējuši pat tādus vārdus kā «administrācija» un «likvidācija». Bankas likvidators tātad bija Ilmārs Krūms. Un zināt, kas viņam palīdzēja, skraidīja un pienesa papīrus? Gaidis Bērziņš un Lauris Liepa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lielākajās komercbankās šā gada 1. ceturksnī, salīdzinot ar pērnā gada 1. ceturksni, būtiski pieaudzis zvērinātu tiesu izpildītāju rīkojumu skaits par privātpersonu kontu bloķēšanu vai ierobežošanu, kam pamatā ir tiesas lēmums saistībā ar parādu piedziņu. 2015. gadā Swedbank 81 178 privātpersonām ir tiesas noteikti ierobežojumi kontu lietošanā vai arī bloķēti konti, bet SEB bankā tādu privātpersonu ir 60 000, trešdien raksta laikraksts Diena.

Saskaņā ar Swedbank informāciju, ja salīdzina 2014. gada 4. ceturksni ar šā gada 1. ceturksni, tad saņemto rīkojumu no zvērinātiem tiesu izpildītājiem par kontu bloķēšanu vai ierobežošanu pieaugums ir nepilni 30%. Ja salīdzina 2014. gada 1. ceturksni ar šā gada 1. ceturksni, tad saņemto rīkojumu skaits gandrīz divkāršojies. Līdzīga situācija ir SEB bankā – 2014. gada 1. ceturksnī tika saņemti vidēji 10–11 tūkstoši rīkojumu mēnesī, šā gada 1. ceturksnī tie ir jau aptuveni 20 tūkstoši.

Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes priekšsēdētājs Andris Spore stāsta, ka vairums šo rīkojumu attiecas uz tādiem privātpersonu parādiem, kas jau pirms vairākiem gadiem ar tiesas lēmumu nonākuši pie tiesu izpildītājiem. «Mēs nevaram apgalvot, ka šā gada rīkojumu skaita par kontu bloķēšanu pieaugums būtu radies jaunu tiesas lēmumu rezultātā. Tie ir senāki parādi, saistībā ar kuriem tikai tagad zvērināti tiesu izpildītāji devuši rīkojumu par kontu bloķēšanu. Šāds rīkojumu skaita pieaugums liecina, ka tiesu izpildītāji sākuši aktīvāk strādāt. Jāuzsver, ka parādiem, kas nonākuši pie zvērināta tiesu izpildītāja, nav noilguma, un tie pāriet arī pie mantiniekiem,» skaidro A. Spore.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai Latvijā vajag ļaut veidot PEER-TO-PEER finansēšanas iestādes

Juris Grišins, finanšu un investīciju uzņēmuma Capitalia vadītājs,27.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Interneta revolūcija ir solījusi atbrīvot cilvēkus no dažādām apgrūtinošām lietām - drukātām grāmatām, iepirkšanos tirdzniecības centros un ceļošanas fiziski pārvietojoties. Viens no pēdējiem interneta liberalizācijas pavērsieniem ir kustība par brīvību no bankām. To piedāvā gan jauni maksājumu norēķinu veicēji (piemēram, Square), gan valūtas mijēji (piemēram, TransferWise) kā arī finansējuma sniedzēji (peer-to-peer jeb p2p).

Pēc p2p darbības modeļa, cilvēki ar pieejamiem finanšu līdzekļiem ieguldījumiem paši var izvēlēties un izvērtēt privātpersonas un uzņēmumus, kas vēlas saņemt aizdevumu. Pēc izvērtēšanas un virspusējas finanšu analīzes veikšanas, investori caur interneta platformu izsaka savu kreditēšanas piedāvājumu ar piedāvāto aizdevuma summu un vēlamajiem procentiem, savukārt platforma apkopo visus šādi izteiktos piedāvājumus un automātiski izvēlas labāko priekš kredīta ņēmēja. Pēc būtības p2p uzņēmumi nodrošina platformu, kurā var rīkot individuālas «kredītu izsoles».

Ārvalstīs p2p finansējuma modeļi guva strauju popularitāti kopš 2005. gada ar tādām kompānijām kā Zopa (Lielbritānija) un Prosper (ASV) priekšgalā. No 2010. gada izviedojās arī p2p kreditēšanas platformas, kas specializējās uz uzņēmumu kreditēšanu, piemēram, Funding Circle (Lielbritānija). Kā viena no galvenajām priekšrocībām, ko p2p uzņēmumi var piedāvāt kredītu ņēmējiem ir zemākas procentu likmes, kā arī plašāka pieejamība un mazāk ierobežojumi kā komercbanku kredītiem. Viens no iemesliem, kāpēc p2p kreditēšanas platformas var piedāvāt tādas priekšrocības ir risku un kredītu izvērtēšanas izmaksu «nogrūšana» uz pašiem investoriem testējot hipotēzi, ka liels cilvēku «bars» var pieņemt lēmumus labāk kā limitēts skaits ekspertu (banku kredīt-komisija).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ātro kredītu devēji, sākoties jaunajam gadam, cenas vairs nevarēs noteikt, kā vēlas, jo stājas spēkā ierobežojumi, kas nosaka komisijas maksu griestus

Tas veicinās atsevišķu produktu veidu izzušanu no tirgus. Tomēr nebanku sektorā parādās jauni spēlētāji – savstarpējo aizdevumu platformas, kuru popularitāte, visdrīzāk, pieaugs.

Pērn pirmais pusgads nebanku kreditētājiem no jauna izsniegto kredītu jomā bijis veiksmīgākais pēdējos trīs gados, liecina Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) apkopotie dati. Kopumā nebanku sektora kreditēšanas pakalpojumu sniedzēji pirmajā pusgadā patērētājiem no jauna izsniedza kredītus 223,6 miljonu eiro apmērā, kas ir par 38,32 miljoniem eiro jeb 20,68% vairāk nekā 2014. no jauna izsniegtajos kredītos. 2015.gada pirmajā pusgadā izsniegtajos aizdevumos dominē distances kredīti ar 93,95 miljoniem eiro jeb 42% no visas no jauna izsniegto kredītu kopsummas. Latvijas Nebanku kredītdevēju asociācijas vadītāja Baiba Fromane raksturo, ka pērn šajā tirgū bija vērojama ļoti asa konkurence un to joprojām var vērtēt kā piesātinātu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Nebanku patēriņa kreditēšana nav cēlonis visām valsts problēmām

AS «4finance» izpilddirektors Gvido Endlers,28.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Joprojām mediju un politiskajā telpā aktuāls apspriedes objekts ir pagājušā gada oktobrī pieņemtie grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (PTAL), kurā pirmsvēlēšanu gaisotnē tika noteikti ļoti stingri ierobežojumi nebanku sektora kredītdevēju biznesam. Fakts, ka lēmējvaras līmenī sarunas turpinās, norāda uz to, ka iepriekš pieņemtie lēmumi ir bijuši nesamērīgi un sasteigti.

Nepieciešams kritiski izvērtēt līdz šim pieņemto

Varam novērot, ka pagājušā gada Saeimas vēlēšanu un nupat notikušo Eiropas Parlamenta priekšvēlēšanu spriedze ir norimusies. Pie valsts vadīšanas ir sēdušies jauni politiskie spēki ar jauniem pārstāvjiem un citādāku izpratni par lietu kārtību. Atbildīgajās komisijās ir nozīmēti jauni politiķi, kuri jau ir iejutušies jauno pienākumu pildīšanā. Šobrīd visām iesaistītajām pusēm, distancējoties no personīgām attieksmēm un rīcības, kuru fokusā atrodas vien politiskais kapitāls, ir iespēja racionāli sakārtot tos jautājumus, kuros iepriekš ir pieļautas kļūdas.

Arī Ekonomikas ministrija (EM) un Patērētēju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), izvērtējot iepriekš nolemto PTAL grozījumu jautājumā, atzīst, ka regulējums pēc būtības ir nekorekts, daudzas normas juridiski nav piemērojamas, daudzas ir pārspīlētas un neskaidras. Turklāt PTAL grozījumi nekādā veidā nerisina vienu no svarīgākajām problēmām valstī - iedzīvotāju zemo ienākumu un pirktspējas līmeni.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Kas Tev jāzina 21. oktobra rītā

Dienas Bizness,21.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Labrīt!

Latvija

Okupācijas varas piemineklim, tā sauktajam Uzvaras piemineklim nav vietas līdzās Latvijas Nacionālajai bibliotēkai, LNT raidījumā 900 sekundes atzinis tieslietu ministrs Jānis Bordāns. Viņaprāt, nākotnē Latvijas un Rīgas panorāmā šim piemineklim būtu jāizskatās pavisam citādāk.

Nolūkā pārliecināties par šā gada pavasarī veiktās meža dzīvnieku trakumsērgas vakcinācijas efektivitāti Pārtikas un veterinārāis dienests (PVD) no šodienas līdz 19. decembrim pieņems mednieku nomedītās lapsas un jenotsuņus laboratoriskai izmeklēšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Nebanku kreditēšanas pielīdzināšana augļošanai ir priekšvēlēšanu populisms

AS 4finance juridiskās daļas vadītāja Līga Jāgere,27.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Parlamenta (EP) un Eiropas Tautas partijas (ETP) frakcijas deputātes Ineses Vaideres publiskajā telpā ierosinātā nebanku kreditēšanas pielīdzināšana augļošanai, ir nekorekta un liecina par likumu virspusēju izmantošanu priekšvēlēšanu aģitācijā.

Atbilstoši Krimināllikumā noteiktajai klasifikācijai, augļošana ir tāds noziedzīgs nodarījums, kura konstatēšanā vienlaicīgi stājas spēkā četri apstākļi - tiek izsniegts aizdevums, aizdevuma ņēmējam ir smags materiālais stāvoklis, aizdevums tiek izsniegts, apzināti izmantojot smago materiālo stāvokli un aizdevuma nosacījumi ir pārmērīgi apgrūtinoši. Ja kāds no augstāk minētajiem apstākļiem netiek konstatēts, tad kriminālatbildība nav piemērojama nepietiekama noziedzīga nodarījuma sastāva dēļ.

AS «4finance» un citu Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas (LAFPA) biedru gadījumā tiek veikta komercdarbība, kas ir licencēta un ir kontrolēta no valsts puses. Ņemot vērā, ka Patērētāju tiesību aizsardzības likuma (PTAL) 8. panta 2.3. daļā ir noteikts izmaksu ierobežojums, kā arī 8. panta 2.6. daļā ir noteikts nokavējumu procentu ierobežojums, aizdevuma nosacījumi atbilstoši PTAL pēc noklusējuma nevar būt pārmērīgi apgrūtinoši pret patērētājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru