Stretēģiski nozīmīgākie tirgi Latvijas uzņēmēju biznesa attīstībai 2015. gadā ir Krievija, ko norādījuši 53% aptaujāto uzņēmēju, Igaunija (24%) un Vācija (21%). Par būtiskiem Latvijas uzņēmēji uzskata arī Ķīnas, Ukrainas, Somijas, ASV un Baltkrievijas tirgus, liecina vispasaules uzņēmumu vadītāju aptauja, ko Latvijā veica auditorkompānija PricewaterhouseCoopers (PwC).
Latvijas uzņēmumu vadītāji, tāpat kā uzņēmēji Centrālajā un Austrumeiropā (CAE), uzskata, ka globālā ekonomikas izaugsme nākamā gada laikā saglabāsies līdzšinējā apmērā vai samazināsies, liecina vispasaules uzņēmumu vadītāju aptauja, ko Latvijā veica auditorkompānija PricewaterhouseCoopers (PwC).
Tikai 9% Latvijas uzņēmēju uzskata, ka ekonomiskā izaugsme uzlabosies.
Neskatoties uz to, uzņēmēji saglabā pārliecību par sava uzņēmuma izredzēm palielināt ieņēmumus, sevišķi īstermiņā. 71% Latvijas uzņēmumu vadītāju ir pārliecināti par ieņēmumu pieaugumu tuvākajos 12 mēnešos.
Liela daļa Latvijas uzņēmēju, tāpat kā uzņēmēji CAE reģionā, vēlas palielināt darbinieku skaitu. To plāno darīt 41% Latvijas respondentu un 42% CAE reģiona uzņēmumu vadītāju. Tikai 15% vadītāji Latvijā ir izteikuši viedokli par štatu samazināšanu tuvāko 12 mēnešu laikā.
Uzņēmēji arī plāno ieviest virkni biznesa stratēģiju, lai stiprinātu savus uzņēmumus tuvākajos 12 mēnešos. Populārākās no tām aptaujāto uzņēmēju vidū ir izmaksu samazināšana un biznesa funkciju vai procesu nodošana ārpakalpojuma sniedzējam.
Uzņēmēji pasaulē un Latvijā tika aicināti novērtēt, viņuprāt, lielākos biznesa, sociālos, ekonomiskos un politiskos riskus viņu biznesa izaugsmei. Šogad pasaulē risku intensitāte ir palielinājusies līdz vēl nepieredzētam līmenim, īpaši saistībā ar ģeopolitisko situāciju.
Latvijas uzņēmēji līdztekus ģeopolitiskajai nenoteiktībai un pārmērīgam regulējumam, trešajā vietā pie nozīmīgākajiem sociālajiem, ekonomiskajiem un politiskajiem riskiem ir ierindojuši prasmju nepieejamību, nodokļu slogu atstājot tikai ceturtajā vietā.
Jautājumā par biznesa riskiem uzņēmēji visā pasaulē, CAE reģionā un Latvijā ir vienisprātis – pirmajā vietā ir darbaspēka un prasmju pieejamība. Latvijas vadītājus satrauc arī kiberapdraudējums un datu drošības trūkums, kā arī kukuļošana un korupcija.
Atšķirībā no igauņu uzņēmējiem, mūsu uzņēmumu vadītājus nebaida tehnoloģisko pārmaiņu ātrums un jauni ienācēji tirgū.
Tāpat Latvijas uzņēmējus vismazāk satrauc epidēmijas.
Aptauja liecina, ka Latvijas uzņēmumi labprātāk sadarbojas ar klientiem, piegādātājiem un nevalstiskām organizācijām. Ievērojami maz Latvijas uzņēmēju plāno sadarboties ar akadēmiskajiem spēkiem, klāsteriem, asociācijām un biznesa tīkliem, kā arī saviem konkurentiem.
Latvijas uzņēmēji vairāk nekā CAE reģionā vai pasaulē plāno sadarboties ar valsti, jauniem uzņēmumiem un nevalstiskām organizācijām. Latvijā 29 % uzņēmēju vēlas sadarboties ar valsti, lai izveidotu un uzturētu inovācijām labvēlīgu vidi.
Lūgti definēt trīs galvenās jomas, kam jābūt valsts prioritātēm, uzņēmēji pasaulē visbiežāk minēja starptautiski konkurētspējīgas un efektīvas nodokļu sistēmas izveidi, kvalificēta un pielāgoties spējīga darbaspēka pieejamību, kā arī atbilstošas infrastruktūras nodrošināšanu.
Latvijas uzņēmējiem tā pirmkārt un galvenokārt ir kvalificēta un pielāgoties spējīga darbaspēka pieejamība, tad seko starptautiski konkurētspējīgas nodokļu sistēmas izveide, kā arī darbaspēka veselības un labklājības nodrošināšana.
Jautājumā par tehnoloģiju nozīmi un izmantošanu uzņēmēji pasaulē un Latvijā nosauca sev stratēģiski svarīgākās digitālo tehnoloģiju jomas. Pasaulē tās ir mobilo tehnoloģiju izmantošana klientu iesaistei (81%), kā arī datu ieguve un analīze (80%). CAE reģionā tā ir datu ieguve un analīze (86%), kā arī mobilās tehnoloģijas (74%).
Latvijas uzņēmējiem galvenais ir kiberdrošība (94%) un mobilo tehnoloģiju izmantošana klientu iesaistei (79%). Būtiska ir arī datu ieguve un analīze (76%).
Uz jautājumu par talantu dažādības stratēģijas esību vai plāniem to ieviest uzņēmumā, pozitīvi atbildēja 64% respondentu pasaulē. Latvijā tādu bija tikai 32% un tikpat daudziem Latvijā dažādošanas stratēģijas nav un nav plānots tādu ieviest.
PwC uzņēmumu vadītāju aptaujā piedalījās 1322 dalībnieki 77 pasaules valstīs 2014.gada nogalē. Reģionālajā griezumā, 459 intervijas tika veiktas Āzijas un Klusā okeāna reģionā, 455 Eiropā, 147 Ziemeļamerikā, 167 Latīņamerikā, 49 Āfrikā un 45 Tuvajos Austrumos.
No Latvijas aptaujā piedalījās 34 uzņēmumu vadītāji no 18 nozarēm. Trešā daļa aptaujāto ir no TOP150 pēc apgrozījuma Latvijā.