Investors

Uzņēmēji: Sākot biznesu Brazīlijā, jārēķinās ar protekcionismu

Nozare.lv,14.11.2011

Jaunākais izdevums

Uzņēmumiem, kas vēlas sākt biznesu Brazīlijā, jārēķinās ar šajā valstī izteikto protekcionisma politiku, liecina aptaujāto šajā valstī darbību veicošo tehnoloģiju uzņēmumu pārstāvju teiktais.

Informācijas tehnoloģiju (IT) uzņēmuma SIA Elva Baltic starptautiskās tirdzniecības vadītājs Alvils Tabaks secinājis, ka šajā tirgū nav viegla ienākšana. Tajā izteikti jūtama protekcionisma politika, kas izpaužas vairākos ar importu saistītos aspektos un ko īsteno ar dažādu nodokļu palīdzību.

Arī telekomunikāciju iekārtu ražotāja AS SAF Tehnika līdzīpašnieks Normunds Bergs norādīja, ka Brazīlija ir ļoti protekcionistiska zeme, tā ir pašpietiekama valsts un ienācējus neviens negaida. Uzņēmējs arī novērojis, ka tā ir ļoti lēnu procesu zeme, kur nekas nenotiek ātri. Brazīlijai arī raksturīga ļoti plaša un sazarota birokrātija, kas vērojama daudzos līmeņos.

SAF Tehnikai bijuši vajadzīgi pieci gadi, kamēr izdevies kaut ko panākt šajā tirgū.

Tabaks arī novērojis kādu niansi, kas saistās ar Brazīlijas biznesa vidi un kas varētu mulsināt eiropiešus. Proti, brazīliešiem trūkst punktualitātes un nereti gadās situācijas, ka norunāto tikšanos ar partneri nākas gaidīt vairākas stundas. «Viņiem pulksten vienos var būt tas pats, kas pulksten trijos,» sacīja Tabaks.

Vēl viņš norāda, ka, pēc eiropiešu uzskatiem un standartiem, brazīlieši varētu izskatīties lēnīgāki un vairāk mudināmi darbos, brīžiem darba procesā viņi pat var sākt šķist slinki. «Tā ir tā lielākā atšķirība starp eiropiešiem un brazīliešiem. Tomēr jāpatur prātā, ka tā ir pilnīgi cita kultūra ar citādām vērtībām un uzskatiem,» vērtēja Tabaks.

Viņš iesaka ikvienam uzņēmējam izvērtēt visus plusus un mīnusus, kas saistās ar uzņēmējdarbības īstenošanu Brazīlijā. Ja kādam punktualitātes trūkums vai gausā strādāšana šķiet pārāk nepieņemama, tad, iespējams, rūpīgi jāapdomā motivācija darboties šajā tirgū, iesaka Tabaks.

Abu uzņēmumu pārstāvji arī norādīja uz specifisko situāciju valodas jomā. «Šajā valstī ir jāzina portugāļu valoda,» uzsvēra Bergs un piebilda, ka kopumā Dienvidamerikā runā portugāļu vai spāņu valodā.

Tabaks novērojis, ka brazīlieši brīvi pārvalda arī spāņu valodu, savukārt problēmas rada angļu valodas izmantošana. «Tieši vājās angļu valodas zināšanas Brazīlijas biznesa vidē bija viens no pārsteidzošākajiem atklājumiem, iekarojot šo tirgu,» atzina Elva Baltic pārstāvis.

Viņš arī vērtēja, ka uzņēmēji, kuri ir centušies izsisties pasaulē, apgūstot eksporta tirgus, visticamāk, ir saskārušies ar aizspriedumiem, kas nāk līdzi uzņēmumiem no Austrumeiropas. Šajā ziņā esot patīkami no brazīliešiem nejust ne vienmēr glaimojošos aizspriedumus par Latviju kā bijušo PSRS valsti, kā arī visu pārējo negatīvo pieskaņu, kas var nākt līdzi, velkot paralēles ar bijušo PSRS. Brazīlieši Latviju uztver kā daļu no Eiropas, kas savukārt uzliek zināmu kvalitātes zīmogu.

Jau ziņots, ka ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs pieļāvis iespēju 2013.gadā atvērt Latvijas vēstniecības Indijā un Brazīlijā. Prioritāte gan būšot pašreizējā vēstniecību tīkla konsolidācija, jo, viņaprāt, nav redzama jēga vērt vaļā jaunu vēstniecību, kura nepietiekamā finansējuma dēļ nespēs kvalitatīvi veikt savus pienākumus.

Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) starptautisko un Eiropas Savienības lietu eksperte Inese Stepiņa paudis viedokli, ka Latvijas vēstniecību atvēršana Indijā un Brazīlijā būtu vērtējama pozitīvi, jo tā veicinātu eksportu. «Indijai un Brazīlijai ir pieaugoša loma globālajā ekonomikā, attiecīgi - arī liels potenciāls eksporta tirgus uzņēmējiem no Latvijas. Latvijas eksports uz Indiju pēdējos gados ir pieaudzis, un arī par Brazīliju Latvijas uzņēmējiem ir pieaugoša interese. Eksporta produktu un pakalpojumu nišas ir vēl neapgūtas un ļoti plašas,» sacīja Stepiņa.

Pērn Brazīlija bijusi 74.nozīmīgākā Latvijas eksporta partnere, tiesa, 2010.gadā eksports uz Brazīliju samazinājies par 38,7% - no 7,1 miljona eiro (pieciem miljoniem latu) 2009.gadā līdz 4,3 miljoniem eiro (trīs miljoniem latu). Importa apjomi no Brazīlijas pērn samazinājušies par 14,5% - no 2,7 miljoniem eiro (1,89 miljoniem latu) 2009.gadā līdz 2,3 miljoniem eiro (1,61 miljonam latu) pērn. Tādējādi Brazīlija Latvijai ir 65.svarīgākā importa partnere.

Pērn no Latvijas uz Brazīliju visvairāk tika eksportētas zivis - sardinellas, šprotes, brētliņas 593 000 eiro (415 100 latu) apmērā, bet no Brazīlijas uz Latviju visvairāk importētas skujkoku koksnes durvis, to aplodas un sliekšņi 567 500 eiro (397 250 latu) apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sports

FOTO,VIDEO: Jaunā Brazīlija būs modernākais pludmales sporta centrs Baltijā

Laura Mazbērziņa,13.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mārupes pagasta Lavandās top jaunā Brazīlija, kas būs modernākais pludmales sporta centrs Baltijā.

13. decembrī jaunās ēkas pamatos iemūrēta vēstījuma kapsula. Vēstījuma kapsulā ievietots jaunās Brazīlijas projekts, tikko sarakstītā un pagaidām vēl nepublicētā Latvijas pludmales volejbola vēsture, kā arī vēstule nākamajām paaudzēm.

Jaunā Brazīlija piedāvās sešus pludmales laukumus, ko savā starpā dalīs volejbolisti un tenisisti. Tāpat būs pieejami arī āra laukumi. Kopējās investīcijas veido 2 miljonus eiro.

Brazīlijas pirmsākumi meklējami 2009. gadā. Sākotnēji tā bija volejbola entuziasta Andra Blakas ideja, kurš savu mīļāko sporta veidu nevēlējās atmest pat ziemā. Iesākumā sporta centrs tika iecerēts kā pludmales volejbola profesionāļu, entuziastu, kā arī to ģimeņu un draugu pulcēšanās vieta. Brazīlija šo ieceri pārspēja, kļūstot ne tikai par iekštelpu pludmales volejbola aizsācēju Latvijā, bet arī padarot to par vienu no mūsu valsts populārākajiem un visātrāk augošajiem sporta veidiem. Tagad uz Brazīliju spēlēt brauc ne tikai profesionāļi un entuziasti, bet tajā norisinās arī dažādi turnīri. Pēdējos gados pludmales volejbolam pievienojies arī pludmales teniss.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pludmales sporta centrs Brazīlija, kā tobrīd pop-up projekts, tika atklāts 2009. gada decembrī. Pašlaik, pēc deviņiem gadiem, Brazīlija ir gatava pārcelt savu pieredzi nākamajā līmenī un 2019. gada pavasarī doties uz jaunām telpām Mārupē, kurās ieguldīti 2 miljoni eiro.

Pludmales sporta centrs Brazīlija nav tikai halle. Sākotnēji tā ir volejbola entuziasta Andra Blakas ideja, kurš savu mīļāko sporta veidu nevēlējās atmest pat ziemā. Iesākumā sporta centrs tika iecerēts kā pludmales volejbola profesionāļu, entuziastu, kā arī to ģimeņu un draugu pulcēšanās vieta. Uz Brazīliju spēlēt brauc ne tikai profesionāļi un entuziasti, bet tajā norisinās arī dažādi turnīri. Pēdējos gados pludmales volejbolam pievienojies arī pludmales teniss.

«Es diezgan bieži ziemā trenējos Brazīlijā, kaut arī tā vairāk paredzēta jauniešiem un amatieriem. Ir lieliski, ka Brazīlijas aizsāktais turpinās un šādas halles Latvijā attīstās un pilnveidojas – tas svarīgi ne tikai sporta veidam, bet arī jaunajai paaudzei. Jaunā Brazīlija, tās jaunie laukumi būs ļoti kvalitatīvi un tos varēs izmantot starptautisku pasākumu organizēšanā, kas pēdējos divos gados Latvijā kļuvis ļoti aktuāli. Šogad gan Pasaules kausa posms, gan Eiropas posms norisinājās iekštelpās, tā ka iespējams, ka jau ziemā varam sagaidīt arī kādu no Pasaules kausa posmiem Latvijā,» stāsta Aleksandrs Samoilovs, Olimpisko spēļu dalībnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Brazīlija zaudē divreiz – pēc futbolistiem rindā ekonomika

Jānis Šķupelis,
 DB Investora redaktors,16.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē populārākais sporta forums – Pasaules kauss futbolā – jau kārtējo reizi liek uzdot jautājumu: vai milzīgi tēriņi svētku rīkošanā pēcāk neizvēršas par kārtīgām paģirām saimniekiem

Veselu mēnesi pasaule dzīvojusi kājasbumbas paēnā un, lai gan Pasaules kauss atnesa vairākus lielākus un mazākus pārsteigums, tā noslēguma fāze tomēr bija likumsakarīga. Pusfinālā iekļuva Vācija, Argentīna, Nīderlande un Brazīlija jeb komandas, kurām jau sākotnēji prognozēja ceļu līdz turnīra noslēdzošajai fāzei. Tāpat, lai gan čempionāta sākumā izskatījās, ka Eiropas komandām šoreiz ies grūti, tieši tām izdevās plūkt galvenos laurus – triumfēja Vācija, bet spēlē par trešo vietu uzvarēja Nīderlande. Nevar neatgādināt arī to, ka čempionāta sākumā dominēja dažādas bukmeikeru prognozes, kas pārsvarā pareģoja, ka Pasaules kausā pārliecinoši uzvarēs Brazīlija. Tiesa gan, prakse pierādīja, ka šādām prognozēm ne vienmēr vajag uzticēties.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

TheMonetizr palīdz mobilo spēļu izstrādātājiem pelnīt naudu ar produktiem, kas apdrukāti ar spēles tematiku, tostarp telefona vāciņiem, krekliem, cepurītēm

Fotogrāfijas - raksta galerijā!

«Mums ir programmatūra, kas ļauj spēļu izstrādātājiem ielikt savās spēlēs mūsu kodu, kas spēlētājiem dod iespēju iegādāties kādu no produktiem brīdī, kad lietotājs ir sasniedzis kādu konkrētu spēles līmeni. Tā ir iespēja iegādāties produktu lētāk nekā citiem vai iegūt iespēju nopirkt kaut ko, kas nav pieejams citiem,» stāsta Mārtiņš Bratuškins, TheMonetizr (Monetization Solutions Inc.) līdzīpašnieks. Tie ir īpaši produkti cilvēkiem, kas ir pietiekami lojāli spēlei. TheMonerizr saviem klientiem iesaka sākt piedāvāt īpašos produktus tiem, kuri spēlē pavadījuši vismaz stundu. Tad var sākt piedāvāt uzlīmītes, piespraudītes un citus lētākus produktus, bet, jo lojālāki ir lietotāji, jo vērtīgāki produkti tiek piedāvāti. «Nākotnē gribam būt starpnieks starp lielajiem zīmoliem – ne tikai spēļu – un mobilajās ierīcēs aktīvo auditoriju. Mēs varam līdzdarboties jebkurā mobilajā pieredzē, kur sasniedz kādu rezultātu,» saka Mārtiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Negaidītā veiksme bija viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc ģimene lēma par labu biznesa plašākai attīstīšanai.

Divos gados SIA Svenne radījusi vairākus tūkstošus sveču, nākotnē uzņēmums plāno nākt klajā ar jaunu sveču dizaina līniju un sākt to tirdzniecību ārvalstīs

SIA Svenne māksliniece Ieva Sīmansone stāsta, ka ideja par akmens formas svecēm radās, iedvesmojoties no apkārtējās vides – lauku viensētas Ziemeļvidzemē, kur akmeņi dabiski iekļāvušies gan pagalmā un dārzā, gan ģimenes biznesā.

Negaidītā veiksme bija viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc ģimene lēma par labu sveču biznesa plašākai attīstīšanai.

Sveču liešana sākotnēji bijis tikai Ievas hobijs – iespēja izrauties no ierastās mājas dzīves. Biznesu sākt viņu iedrošināja vīrs, kurš, pārzinot metālliešanas tehnoloģijas, palīdzēja izveidot precīzu akmens formu svecēm. «Izveidojām formas, salējām sveces un intereses pēc aizbraucām uz tirdziņu Valmiermuižā, kur teju visas sveces arī pārdevām,» atzīmē Ieva. Negaidītā veiksme pirmajā tirdziņā arī bija viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc ģimene lēma par labu sveču biznesa plašākai attīstīšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Brazīlija piekto dienu ir pasaules līdere pēc jauno Covid-19 upuru skaita

LETA--AFP,27.05.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Brazīlijā otrdien tika reģistrēti 1039 jauni nāves gadījumi, kas saistīti ar Covid-19, un valsts piekto dienu pēc kārtas bija pirmajā vietā pasaulē pēc jauno Covid-19 upuru skaita.

Latīņamerikas lielākā valsts Brazīlija ir kļuvusi par jaunu epicentru jaunā koronavīrusa pandēmijā, un pēc jauno ar Covid-19 saistīto nāves gadījumu skaita tā pārspēj ASV, kas ir Covid-19 vissmagāk skartā valsts.

ASV pēdējās trīs dienas pēc kārtas jauno ar Covid-19 saistīto nāves gadījumu skaits ir bijis mazāks par 700.

Kopš Brazīlijā pirms nedēļas saasinājās Covid-19 pandēmija, jauno vienas diennakts nāves gadījumu skaits četras reizes ir pārsniedzis tūkstoti.

Brazīlijā tagad ir apstiprināti 24 512 nāves gadījumi, kas saistīti ar Covid-19, liecina Veselības ministrijas oficiālie dati. Nepietiekama testu veikšana gan nozīmē to, ka reālais skaits var būt daudz lielāks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mārupē, Lavandās, 12.septembrī atklāts pludmales sporta centrs Ruukki, kurā investēti divi miljoni eiro.

Sporta centra īpašnieks ir iepriekšējā pludmales sporta centra «Brazīlija» idejas autors Andris Blaka. Ikdienā hallē pieejami seši laukumi, sacensību režīmā pieejami trīs laukumi.

Brazīlijas pirmsākumi meklējami 2009. gadā, un sākotnēji tā bija volejbola entuziasta Blakas ideja, kurš savu mīļāko sporta veidu nevēlējās atmest pat ziemā. Iesākumā sporta centrs tika iecerēts kā pludmales volejbola profesionāļu, entuziastu, kā arī to ģimeņu un draugu pulcēšanās vieta. Brazīlija šo ieceri pārspēja, kļūstot ne tikai par iekštelpu pludmales volejbola aizsācēju Latvijā, bet arī padarot to par vienu no mūsu valsts populārākajiem un visātrāk augošajiem sporta veidiem. Tagad uz Brazīliju spēlēt brauc ne tikai profesionāļi un entuziasti, bet tajā norisinās arī dažādi turnīri. Pēdējos gados pludmales volejbolam pievienojies arī pludmales teniss.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar Latvijas Volejbola federācijas valdes locekli, pludmales sporta centra Brazīlija īpašnieku Andri Blaku

Lelde Petrāne,18.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild Latvijas Volejbola federācijas valdes loceklis, pludmales sporta centra Brazīlija īpašnieks Andris Blaka.

Andris Blaka ir Jūrmalā augusta beigās notiekošā starptautiska mēroga turnīra pludmales volejbolā vīriešiem CEV Satellite Jūrmala idejas iniciators. Šāda mēroga turnīrs pēdējo piecu gadu laikā Baltijas valstīs nav noticis, tas ir iekļauts Starptautiskās Volejbola federācijas (FIVB) 2014. gada oficiālajā pludmales volejbola kalendārā un starptautiskajā turnīru sistēmā ar iespēju sportistiem iegūt reitinga punktus.

Brazīlija ir izklaides un sporta centrs, kas piedāvā uzspēlēt pludmales volejbolu, neizbraucot no Rīgas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas vērstie ierobežojumi pret ES, piemēram, dzīvu cūku importa aizliegums saistīts ar atsevišķu uzņēmumu interešu protekcionismu, intervijā Dienas Biznesam pauž ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts.

Krievija ir noteikusi dzīvu cūku importa aizliegumu no vairākām ES valstīm, ieskaitot Latviju. Kādu redzat iespējamo risinājumu šajā jomā?

Ja godīgi... Es tiešām ļoti ceru, ka šis posms pāries. Varētu būt dažādi iemesli tam, kāpēc Krievija šobrīd atkal ir nolēmusi ieņemt stingrāku nostāju, kas ir populistiskāka pašiem pret savu elektorātu, saviem ražotājiem, un nodarboties ar protekcionismu. Krievijai Eiropa ir vajadzīga un Eiropai Krievija - arī. Tā ir savstarpējas atkarības situācija. Tāpēc nedomāju, ka Krievijai būtu kāds megamērķis - sabojāt attiecības ar ES. Esošais signāls ir dīvains, ņemot vērā, ka Latvijas ekonomiskās attiecības ar Krieviju turpināja uzlaboties - cūku eksports uz šo valsti pāris gadu laikā ir audzis piecas reizes. Turklāt 77% no mūsu dzīvā cūku tirgus iet tieši uz Krieviju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēģiptieša Muhameda Gaita (Mohamed Ghaith) jaunuzņēmums Zeew Latvijā pārbauda vienas stundas piegādes koncepciju un mērķē uz plašāku biznesu citos tirgos, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Zeew ir aplikācija, ar kuras palīdzību kaut ko aizsūtīt vai saņemt. «Ja es gribu aizsūtīt paciņu, to var izdarīt līdzīgi, kā tas notiek, izsaucot taksometru mobilajā lietotnē, vienīgi šajā gadījumā neizsauc taksometru, bet gan kurjeru. Sūtītājs ievada saņēmēja informāciju, apmaksas veidu un lietu nosūta. Sūtītājs var sekot līdzi sūtījumam un, kad paciņa ir saņemta, īsziņā saņem informāciju. Paciņas saņēmējs iegūst PIN kodu, kas jāuzrāda vadītājam, lai saņemtu sūtījumu. Piegāde iespējama visu diennakti, jo sadarbojamies ar taksometru vadītājiem,» stāsta Muhameds Gaits (Mohamed Ghaith), SIA Zeew līdzīpašnieks.

Zeew ir pakalpojums gan privātpersonām, gan uzņēmumiem. Ir arī biznesa piedāvājums kompānijām ar lieliem sūtījumu apjomiem, piemēram, internetveikaliem. To var izmantot arī mazi veikali, lai nosūtītu pārdoto klientiem, piemēram, tie varētu būt ziedu veikali, aptiekas, kosmētikas tirgotāji. Lielāko potenciālu Muhameds redz e-komercijā. Piemēram, pasūtot klēpjdatoru no kāda internetveikala, nereti preci jāgaida divas vai trīs dienas. Viņš uzskata, ka tad, ja piedāvātu piegādi stundas laikā, daudziem internetveikaliem palielinātos pārdošanas apjoms, jo īpaši tiem, kam nav sava piegādes nodrošinātāja. Viņš piebilst, ka katrs sūtījums tiek apdrošināts līdz 500 eiro un komanda strādā pie tā, lai palielinātu šo summu līdz 5000 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākam biznesu: Topinambūrs dodas uzvaras gājienā

Linda Zalāne,30.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Brāļi Rūdolfs un Roberts Cešeiko atjauno novārtā pamesto Stelpes pienotavu, kur sākuši ražot bioloģiskus dārzeņu un augļu biezeņus

«Iepriekš darba dēļ biju pārcēlies uz Rīgu, bet es jau tad sapratu, ka pilsētā nejūtos tik labi kā dzimtajā pusē. Vienmēr esmu zinājis, ka pienāks brīdis, kad sākšu savu biznesu. Ideju par to kopā ar brāli sākām lolot pirms vairākiem gadiem, bet reāli sākām ražot produktus pirms gada,» stāsta SIA Keefa valdes priekšsēdētājs Roberts Cešeiko. SIA Keefa ražo biezeņus Simply Food pieaugušajiem.

Iepriekš Roberts strādāja SIA Lāči mārketinga nodaļā. Tur viņam radās nojausma, ko nozīmē produkta sagatavošana no miltu atvešanas līdz gatavas maizes cepšanai un tās nonākšanai veikala plauktā. Ar brāli, kaļot plānus par savu biznesu, abi pētīja, kādu produktu Latvijas tirgū pietrūkst, ar ko būtu iespējams atšķirties no citiem ražotājiem. Brāļi uzzināja par iespēju Lauku atbalsta dienestā iegūt Eiropas fondu līdzfinansējumu inovatīvu produktu attīstīšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākam biznesu: Tiecas pēc individualitātes

Anda Asere,06.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arvien plašākā mērogā vērojama tendence izvēlēties pēc iespējas individualizētus produktus un risinājumus – arī bērnu apģērbos

Tā novērojusi bērnu apģērbu ražotāja SIA Tiny Bunny īpašniece Ilva Kauliņa, tieši tāpēc viņa saskata nišu savam zīmolam.

«Ideja no sapņa realitātē pārtapa tikai pirms gada. Man jau sen bija šāda ideja, un šobrīd ir izdevies to īstenot,» viņa saka. Idejai saknes meklējamas pirms septiņiem gadiem, kad Ilva strādāja liela apģērbu koncerna bērnu apģērbu nodaļā. Tur dzima viņas mīlestība pret bērnu apģērbu. Viņa domāja par to, ka kādreiz varētu izveidot savu bērnu apģērbu līniju, bet nekad neticēja, ka varētu ar to pelnīt naudu. «Ticība radās tad, kad atnāca nosaukums. Sāku par to arvien vairāk domāt. Vēlāk man piedzima bērniņš, sāku viņam šūt drēbītes, arī draudzenēm iepatikās. Draugu atbalsts mudināja mani turpināt iesākto. Pēc bērna piedzimšanas es neatgriezos darbā, bet izvēlējos riskēt un iet pretim savam sapnim,» atklāj Ilva.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Dabas dots īpašnieks Rolands Briņķis piedāvā alternatīvu gāzētajiem cukurotajiem dzērieniem, ražojot dabīgu augu dzērienu no Latvijas lauku tējām un ogām

Fotogrāfijas - raksta galerijā!

«Esmu dabīga un veselīga dzīvesveida entuziasts. Pirms trim gadiem man radās doma uztaisīt absolūti dabīgu dzērienu, ko bez ierobežojumiem un bez pārmetumiem var lietot visi – pieaugušie, bērni, jaunieši. Esmu aktīvs sportists – tagad gan mazāk – , un gribējās tādu produktu, kas labi remdē slāpes, taču plašajā veikalu klāstā nebija, ko izvēlēties,» saka Rolands. Viņš pats ikdienā dzer daudz ūdens, bet ievērojis, ka bērniem un arī pieaugušajiem labāk patīk, ja dzērienam ir kāda garša. Savu produktu Rolands sauc par augu dzērienu, un tajā apvienotas Latvijas lauku tējas – kumelīšu, pelašķu, piparmētru – ar aroniju, upeņu un rabarberu sulu. Vaicāts, kāda ir to atšķirība no veikalos jau nopērkamām ledus tējām, viņš uzsver, ka tas ir saturs. Ledus tējas ir gatavotas no koncentrāta, bet Dabas dots augu dzērieni ražoti «kā mājās» – vārīta tēja, spiesta sula, sajaukta ar cukuru vai medu. «Saldinātājs pievienots tikai tik daudz, lai dzēriens būtu mazliet saldāks. Es biju iedomājies dzērienu pavisam bez saldinātājiem, taču tad es to lietotu viens pats. Ir jāskatās, ko patērētājs prasa,» atzīst Rolands. Divus no šī brīža produktiem saldina augļu cukurs fruktoze, bet vienu – medus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laba kafijas pupiņu raža var nozīmēt zemāku to cenu

Nav apstiprinājušās bažas, ka šogad Brazīlijā, kas ir pasaules lielākā kafijas pupiņu audzētāja un eksportētāja, būtu gaidāma slikta šīs pārtikas izejvielas raža (Brazīlija ir arī pasaulē lielākā cukura un apelsīnu sulas eksportētāja). Līdz ar to pasaules vadošajās preču biržās ir novērojams kafijas pupiņu cenu kritums, liecina pieejamā informācija. Piemēram, ASV preču biržā Arabica kafijas pupiņu cena kopš šā gada sākuma sarukusi jau par 22%, līdz 1,3 ASV dolāru atzīmei par mārciņu. Par 11% kopš šā gada sarukusi arī Arabica kafijas pupiņu cena Londonas preču biržā.

Jāatgādina, ka 2013. gada beigās un 2014. gada sākumā preču biržās bija vērojams straujš kafijas pupiņu cenu pieaugums, jo Brazīlijā bija aktuāls postošs sausums. Šobrīd gan laiks šajā valsī esot pietiekami lietains, un pēc izejvielu tirgus analītiķu prognozēm šogad Brazīlijā kafijas raža varētu būt aptuveni par 10 līdz 20% lielāka nekā pagājušajā gadā. Interesanti, ka Brazīlija ir atbildīga aptuveni par trešo daļu no pasaulē patērētās kafijas. Labā kafijas pupiņu raža tiek prognozēta arī pārējos šīs pārtikas izejvielas audzēšanas reģionos, piemēram, Dienvidaustrumāzijā (Vjetnama ir lielākā robusta šķirnes kafijas pupiņu audzētāja pasaulē; arī Indonēzijā šogad tiek prognozēta robusta šķirnes kafijas pupiņu rekordraža).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārlietu ministra Edgara Rinkēviča (Vienotība) paziņojums par to, ka Latvijas interesēs ir ekonomisko sakaru paplašināšana ar Latīņameriku un Karību valstīm, izpelnījies zināmu neizpratni uzņēmēju vidū. Reģions atrodas ļoti tālu, un izteikti lielākajai daļai eksporta preču transporta izmaksas nemaz neatmaksājas. Tikmēr pats ministrs laikrakstam Diena norāda, ka ir konkrētu jomu uzņēmumi, kuri šajā reģionā ir ieinteresēti, tāpēc būtu jārada iespēja tiem attīstīt biznesu.

Īpaši sarunās tiek izcelta Brazīlija, kur 2017.gadā paredzēts atklāt Latvijas vēstniecību. Līdz šim ekonomiskā sadarbība ar Brazīliju nav bijusi pārāk spoža. Ekonomikas ministrijas dati atklāj ainu tikai par 2013. un 2012.gadu. Statistika rāda, ka eksports krities teju par ceturto daļu, savukārt imports – par gandrīz 17%.

Visvairāk Latvija uz Brazīliju eksportē iekārtas balss un attēlu pārraidei, otro vietu ieņem kokizstrādājumi un raidaparatūra.

Roku Latīņamerikas tirgū ir ievingrinājis datu pārraides aparatūras ražotājs SAF tehnika. Runājot par Brazīliju, uzņēmuma vadītājs Normunds Bergs Dienai gan atzīst, ka kopumā nemaz tik viegli uzņēmumiem šeit nesokas un pēdējā laikā ejot kā pa kalniem. «Ja vienu brīdi Brazīlija likās ļoti perspektīva un strauji augoša, tad tagad tās izaugsme ir sabremzējusies. Tam ir dažādi iemesli. Iespējams, ekonomika bija pārkarsusi. Pērn pēdējā pusgadā ietekmi atstāja arī krītošās naftas un gāzes cenas, tāpat jāņem vērā arī publiskās pārvaldes nianses,» klāsta Bergs. Turklāt Brazīlija ir ļoti birokrātiska. «Tiem, kas raud par to, ka Latvija ir birokrātiska, es ieteiktu pamēģināt strādāt Brazīlijā, tad viņiem mūsu valsts liksies kā sapņu zeme. Lai nokārtotu tur vienu atļauju, vajag rēķināties ar apmēram pusgadu. Tam ir dažādi iemesli, sākot no sava tirgus protekcionisma, beidzot ar ierēdniecības vēlmi nodrošināt sev labas vecumdienas,» skaidro Bergs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rūdis Rubenis izveidojis albumu Saruna ar mērķi saglabāt senču dzīvesstāstus pierakstītā formā un kolekcionēt tos kā vērtīgas ģimenes pērles

Pamatdoma – jaunatne šo albumu dāvina saviem vecvecākiem un vecākiem, lai viņi atbild uz grāmatā minētajiem jautājumiem. Tie raisa dažādas atmiņas un, atbildot uz šiem jautājumiem, cilvēki pieraksta savu dzīvesstāstu, un tad pārējie ģimenes locekļi tos var izlasīt un nodot mazbērniem. Rūdis uzskata, ka ir svarīgi saglabāt atmiņas, jo tās paliek ne vien ģimenē, bet arī pašam aizpildītājam vēlreiz ļauj atcerēties savu dzīvi un tādējādi mierīgi atskatīties uz to, ne tikai visu laiku nemitīgi skriet uz priekšu. «Un tas piešķir lielāku jēgu visam, ko darām, jo varam apgūto piefiksēt un nodot tālāk. Jauniešiem ir vērtīgi izlasīt savu vecvecāku pieredzi un labāk saprast savu dzīvi, veikt salīdzinājumu. Tas ļauj labāk apzināties sevi, savu ģimeni, savas saknes,» viņš spriež un cer, ka šis albums rosinās daudzas sarunas ar vecvecākiem. Rūdis uzskata, ka mūsdienās cilvēki saknes novērtē vairāk nekā agrāk. Viņš to skaidro ar to, ka vēsturiski, sabiedrībai attīstoties, rodas resursu pārpalikums – ir vairāk brīvā laika, un tas dod iespēju pievērsties dažādiem jautājumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alerģija pret veikalos nopērkamajiem krēmiem Agritu Jērumu aizvedusi pie dabīgu smaržu veidošanas meistarklasēm Smaržas burvība

Agrita pirms vairāk nekā deviņiem gadiem saskārās ar alerģisku reakciju pret veikalā pirktiem sejas krēmiem, kuri izraisīja acu asarošanu, šķaudīšanu. Apzinoties, ka ādas kopšanas līdzekļi tomēr ir vajadzīgi, viņa nokļuva dabīgās kosmētikas meistarklasē, kur uzzināja arī par ēteriskajām eļļām. Sākumā viņa vadījās pēc gatavām receptēm, izgatavojot pirmo krēmu, bet ar laiku, arvien drošāk eksperimentējot, pievērsās arī dabīgajām smaržām.

«Pieļauju, ka alerģisko reakciju izsauca konservanti un sintētiskās smaržvielas. Tā radās mana šodienas nodarbošanās. Es aicinu cilvēkus negaidīt, kad ķermenis sāks protestēt, bet jau laikus pāriet uz dabīgām alternatīvām. Protams, tas nav vienkārši. Arī man sākumā bija žēl izmest visas savas skaistās gatavo smaržu pudelītes, taču nespēju tās kādam atdāvināt, jo zināju, kas tajās iekšā,» klāsta Agrita.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Radītas platformas eksporta tirgu izpētei

Rūta Kesnere,11.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai atvieglotu Eiropas Savienības mazajiem un vidējiem uzņēmējiem eksporta iespējas Latīņamerikas un Āzijas valstīs radītas divas platformas

Elanbiz.org ir vērsta uz Latīņamerikas valstīm, savukārt ealink.eu – uz Āziju. Pašlaik Latvijas uzņēmēju interese vairāk ir fokusēta uz Āzijas valstīm, tomēr arī Latīņamerikai nišas produkti var būt gana pievilcīgi.

Var jautāt ekspertiem

Elan Biz platforma ES uzņēmumiem sniedz praktisko informāciju par šādu valstu tirgiem: Argentīna, Brazīlija, Čīle, Kolumbija, Kostarika, Meksika un Peru. Elan Biz pārstāvis Havjers Sančess DB stāsta, ka platformā ir pieejama informācija par prasībām, kas tiek izvirzītas ES precēm un pakalpojumiem katrā no pieminētajām Latīņamerikas valstīm. H. Sančess kā īpaši vērtīgu informācijas ieguves iespēju min platformas sadaļu Pajautā ekspertam, kur ES uzņēmumi var konkrētiem speciālistiem uzdot jautājumu par viņus interesējošās valsts tirgu un izvirzītajām prasībām. Atbildes tiek sagatavotas piecu darba dienu laikā. Līdz šim eksperti jau ir sagatavojuši 1500 atbildes un to saņēmēji piecu ballu skalā to kvalitāti ir vidēji novērtējuši ar 4,7 punktiem. Eksperti pārstāv gan ES institūcijas, gan konkrētas valstis un ir specializējušies jautājumos, kas saistīti ar ES uzņēmumu darbību Latīņamerikas valstīs. Informācija, kas interesē uzņēmējus, ir dažāda, un atsevišķa sadaļa ir veltīta konkrētās valsts publisko iepirkumu prasībām, jo tieši valsts pasūtījumi ir tā biznesa iespēja, kas interesē daudzus ES uzņēmumus. H. Sančess teic, ka vienīgā informācija, kuru eksperti nesniedz, ir par konkrētās valsts importētājiem un izplatītājiem, jo šādu informāciju sniedz citas institūcijas, piemēram, tirdzniecības pārstāvniecības. Platformā visa ievietotā informācija uzņēmējiem ir pieejama par velti, vienīgi ir jāpiereģistrējas. Latvijas tirdzniecības un rūpniecības kameras ES projektu vadītāja Līga Ābola atzinīgi novērtē izstrādāto sadarbības platformu un uzsver, ka tā ir lieliska iespēja maziem un vidējiem uzņēmumiem iegūt sev nepieciešamo informāciju par Latīņamerikas valstu tirgiem, jo katram uzņēmumam pašam veikt tirgus izpēti ir samērā laikietilpīgi un arī dārgi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patlaban ar pilnu jaudu Brazīlijā, uzņēmuma Sabbia ražotnē, tiek ražotas akmensmasas vannas, izmantojot SIA Vispool tehnoloģiju un vannu dizainu.

Sadarbība starp SIA Vispool un Brazīlijas uzņēmumu aizsākās, brazīļu kompānijai Sabbia meklējot profesionālu partneri, kas varētu nodrošināt vannu ražošanas tehnoloģiju un zināšanas, kā arī vannu dizainu, Db.lv pastāstīja uzņēmuma pārstāve Anita Vītola. Sarunas par sadarbību ar brazīļu uzņēmumu sākās 2009. gadā, un to rezultātā, ņemot vērā SIA Vispool norādes, Brazīlijā tika uzbūvētas vannu ražošanas telpas, kurās patlaban «ar pilnu jaudu» tiek ražotas akmensmasas vannas ar kvarca smilšu pamatsastāvu.

Vispool pārstāve A. Vītola Db.lv skaidroja, ka tālāk Brazīlijā vannas tiek pārdotas ar Sabbia preču zīmi, tomēr tehnoloģijas, pēc kurām tās ir radītas, kā arī formas, kurās vannas tiek ielietas, ir izstrādājuši Vispool speciālisti un dizaineri. Tāpat gadījumā, ja Vispool radīs jaunu vannu dizainu, tas tiks piedāvāts uzņēmumam Sabbia, kas vērtēs, vai jaunā vanna ir piemērota Brazīlijas tirgum.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākam biznesu: Atrod optimālu kvalitātes un cenas līdzsvaru

Anda Asere,01.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latviešu valoda ir liels retums, tāpēc The Words Of Latvian vēlas to popularizēt ar apģērbu, kas apdrukāts ar vārdiem latviski un to paskaidrojumiem angliski

Zīmola sortimentā ir pieaugušo un bērnu T-krekli, kā arī džemperi. Šobrīd tie ir produkti ar 13 dažādiem uzrakstiem, piemēram, «kopā», «prieks», «sapnis», «vienkārši». Vēl aptuveni tikpat daudz ir sagatavoti. Ilgu laiku populārākais krekls bija ar uzrakstu «kārumnieks», šobrīd – «luteklīte». Tāpat uzņēmuma plānā ir piedāvāt arī krūzītes un plakātus ar uzrakstiem.

The Words of Latvian (SIA EE un Partneri) dibinātājam Eduardam Lapiņam ir radusies sajūta, ka latviešu dizaineri un modes mākslinieki cenu ziņā mērķē mazliet par augstu. The Words Of Latvian krekli maksā 24,90 eiro un viņam šķiet, ka tā ir atbilstoša cena par šādu produktu. «Latvijā vidējā alga nav tik liela, lai katrs varētu atļauties nopirkt lietu, ar ko pasaka, ka viņš ir latvietis, un kas maksā vairāk nekā simt eiro. Gribējām piedāvāt kaut ko, kas ir lētāks. Protams, varētu piedāvāt vēl lētāk, bet tas nozīmētu, ka jāizmanto sliktākas kvalitātes materiāli un druka. Man šķiet, ka esam atraduši optimālu kvalitātes un cenas līdzsvaru,» saka Eduards.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Tuvojoties futbola čempionātam, daļa stadionu Brazīlijā vēl nav pabeigti

Gunta Kursiša,18.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī Arena da Baixada, viena no stadioniem, kur šogad notiks futbola Pasaules kausa spēles, būve bija jāpabeidz jau pagājušā gada decembrī, celtniecības darbi tajā vēl aizvien rit pilnā sparā, ziņo Reuters.

Arena da Baixada ir viens no pieciem futbola stadioniem, kura būvdarbu nodošanas termiņš – pērnā gada decembris – nu ir pamatīgi nokavēts.

Iepriekš futbola stadionu būvniecība Brazīlijā Pasaules kausa gaidās mediju ziņās parādījušās arī saistībā ar būvdarbu laikā notikušajiem negadījumiem. Piemēram, pērnā gada novembra beigās futbola stadiona būvlaukumā Brazīlijas lielākajā pilsētā Sanpaulu nogāzās ceļamkrāns, kā rezultātā bojā gāja divi cilvēki. Tas nav vienīgais gadījums, kad stadionu būvniecības misēkļi ir letāli. Iepriekš būvlaukumā dzīvību zaudēja strādnieki arī Braziljā un Manausā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA TakTil vadītāja Ulla Krūmiņa izgatavo attīstošās bērnu rotaļlietas – grāmatiņas, sedziņas, kalendārus un spēli alfabēta apgūšanai

Visas rotaļlietas viņa veido tā, lai bērnos attīstītu radošumu. Viņas skatījumā, laba rotaļlieta ir tāda, kas attīsta bērna spējas un vecākam uz mirkli dod atelpu. Uzņēmējai pašai patīk koka rotaļlietas, piemēram, leļļu koka mājas, viņas meitām patīk Gigi Bloks kartona kluči. «Maniem bērniem ir dažādas rotaļlietas, bet šobrīd ir posms, kad viņām aktuālas ir lelles, līdz ar to vecākā meita darbojas ar Claudia papīra lellēm,» viņa stāsta.

Ģimene pirmajā vietā

TakTil pirmsākumi meklējami 2015. gadā, kad Ulla ar astoņus mēnešus mazo meitiņu uz rokām bija pabeigusi Rīgas Stradiņa universitāti un fotoskolu. «Esmu pieradusi visu laiku kaut ko darīt. Visi teica, lai nomierinos un atpūšos, pasēžu mājās, bet man tas šķita jocīgi. Nolēmu iemācīties šūt. Sāku iet uz kursiem Skrodernīcā ar domu, ka iemācīšos šūt meitai un sev kleitas, kursu vadītāja visu laiku deva materiālus, ko šūt kopā, piemēram, kabatas, rāvējslēdzējus utt. Liku tos kopā, meita ar tiem spēlējās un no tā visa sanāca grāmatiņa. Vēlāk uzšuvu meitai attīstošo sedziņu,» stāsta Ulla. Runājot par to, kā salāgot biznesa un bērna vajadzības, viņa uzsver, ka bērni vienmēr būs pirmajā vietā. «Nekad neviens mans projekts nebūs svarīgāks par ģimeni. Es no tiem atteikšos, ja jutīšu, ka tie traucē maniem bērniem. Es visu daru, kad tas netraucē bērniem, – kad kāds palīdz pieskatīt viņus vai arī naktīs, kad meitenes guļ,» neslēpj Ulla. Visbiežāk viņa strādā naktīs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan Latvijā kafiju neaudzē, te ir labas kafijas grauzdēšanas tradīcijas; grauzdētavas Kalve īpašnieki uzskata, ka Latvija varētu būt kafijas ražošanas lielvalsts

«Kalve sākās ar kafijas tasīti. Laba kafija rosināja uzlabot ikdienas paradumus un kvalitāti. Abi ar Raimondu Zadvornovu labu laiku esam strādājuši kafijas jomā, redzējām, ka varam šo skaisto produktu piedāvāt atšķirīgi nekā citi tirgus dalībnieki. Ar kafiju gribam uzlabot cilvēku dzīves kvalitāti, atstāt aiz sevis mantojumu un padarīt labāku kafijas baudītāju ikdienu,» stāsta Gatis Zēmanis, SIA Kalve Coffee valdes loceklis. Viņš pats dzer filtra kafiju, kā arī dzērienus ar pienu, un uzskata, ka laba kafija ir tā, kas cilvēkiem patīk garšas ziņā, raisa emocijas un kuras cena šķiet pievilcīga. «Man garšo vienkārši laba kafija, kur ir gan saldums, gan skābenums, zems rūgtums. Man patīk sabalansēta kafija,» saka Gatis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Citviet pasaulē wok ēdieni popularitātes ziņā ierindojas līdzās picai, burgeriem un suši, bet Latvijā par tiem vietējā publika vēl jāpārliecina .

«Pirms sākām realizēt ideju, vairākus mēnešus pētījām tirgu, lai saprastu, kas būs mūsu tiešie konkurenti, meklējām finansējumu un piemērotas telpas,» stāsta viens no ātrās ēdināšanas restorānu City Woks līdzīpašniekiem Jānis Straubergs. Kopā ar Kasparu un Gati Mitriķiem ideju par šādu ēdināšanas vietu sākuši lolot aptuveni pirms gada.

Visiem trim uzņēmuma īpašniekiem iepriekšējā darba pieredze nav bijusi saistīta ar ēdināšanas biznesu. J. Straubergs pirms kafejnīcas atvēršanas bijis praktizējošs jurists, K. Mitriķis ilgus gadus strādājis starptautiskā auditoru kompānijā, bet G. Mitriķis specializējies namu apsaimniekošanas jomā un ir vienīgais, kurš vēl nav pametis iepriekšējo darba vietu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Brazīlijā, Sanpaulu, ceturtdien atklāts 2014. gada FIFA Pasaules Kauss futbolā, kā arī aizvadīta pirmā spēle, kurā spēkus mēroja mājinieku – Brazīlijas – futbolistu un Horvātijas komanda.

Brazīlija FIFA finālturnīru rīko pirmo reizi. Brazīlija par turnīra norises vietu tika izraudzīta 2007. gadā.

Turnīrs norisināsies no 12. jūnija līdz 13. jūlijam. Finālturnīrā piedalās 32 izlases.

FIFA turnīra norise Brazīlijā saistās arī ar protestiem un letāliem negadījumiem stadionu būvniecības darbu laikā. Pasaules kauss futbola vēsturē Brazīlijai izmaksājis trīsreiz vairāk, nekā pirms četriem gadiem PK rīkošanai iztērēja DĀR. Ņemot vērā arī gatavošanos vasaras olimpiskajām spēlēm Rio 2016. gadā, valsts ekonomika pašlaik piedzīvo ļoti grūtus laikus.

Komentāri

Pievienot komentāru