Koronavīrusa "Covid-19" radītā ārkārtas situācija uzņēmējiem liek domāt pilnīgi citā virzienā - pašlaik notiek milzīgs lēciens darba organizācijas maiņā, uzskata gaļas produktu ražotāja "HKScan Latvia" pārdošanas direktors Heino Lapiņš.
"Mūsu prioritāte ir darbinieks, un pašlaik jau vairākas dienas meklējam jaunus veidus un darām visu, lai nodrošinātu kvalitatīvāko darbinieku aizsardzību un drošību. Bez mūsu darbiniekiem - nav arī paša uzņēmuma," pārliecināts ir H. Lapiņš. Viņš uzskata, ka "esošā ārkārtas situācija liek uzņēmējiem domāt pilnīgi citā virzienā - pašlaik notiek milzīgs lēciens darba organizācijas maiņā". Šis drošības pasākumu kopums ietver "no handshake" politiku jeb izvairīšanos no sarokošanās, visā uzņēmuma teritorijā (gan birojos, gan ražotnēs) izvietotus papildu individuālās aizsardzības līdzekļus kā dezinfekcijas līdzekli rokām un sejas maskas, kā arī dezinfekcijas salvetes rokām un darba virsmām.
Papildus tam uzņēmums uzskata, ka tikpat būtiski kā nodrošināt šos līdzekļus ir arī darbiniekus atkārtoti apmācīt to lietošanā, pareizā roku mazgāšanā un dezinficēšanā. Tāpat svarīgas ir apmācības situācijām, ja darbiniekam, atrodoties uzņēmuma teritorijā, parādās koronavīrusa simptomi un pasliktinās pašsajūta. Notiek arī atsevišķu ražotnes daļu izolācija, izveidojot papildu plastikāta sienas, regulējot stingru kontroli attiecībā uz katram darbiniekam pieejamajām telpām, tādejādi katrā zonā atrodas tikai tur strādājošie darbinieki.
Arī šoferiem, kas veic piegādes, tiek izveidotas atsevišķas telpas, lai viņi nenonāktu saskarsmē ar ražotnes darbiniekiem.
Olu un olu produktu ražotājs AS "Balticovo" īsteno stingrus komandējumu un konferenču ierobežojumus - visi komandējumi līdz aprīļa beigām tiek atcelti, un apmeklētāju (klientu, sadarbības partneru u.c.) plūsma tiek samazināta līdz minimumam. Darbiniekiem, kuri atgriezušies no "Covid-19" skartajām valstīm, ir ne tikai jāievēro 14 dienu karantīna, bet arī pēc šī laika perioda ir aizliegts ierasties darbavietā, ja vien tas nav saskaņots ar tiešo vadītāju.
Uzņēmums iegādājies arī bezkontakta termometrus. "Esam paredzējuši nopietnu darbinieku veselības monitoringu, veicot ķermeņa temperatūru pārbaudes. Situācijā, ja temperatūra būs 37,5°C un vairāk, darbinieks netiks pielaists pie darba, tiks nozīmēts doties mājās un rīkoties pēc Slimību profilakses un kontroles centra ieteikumiem," stāsta AS "Balticovo" komunikācijas un attīstības direktors Toms Auškāps.
Darbinieki tiek aicināti pievērst īpašu uzmanību higiēnas noteikumiem, kā arī imunitātes stiprināšanas nolūkos drīzumā katrā struktūrvienībā būs pieejams medus, ingvers un citroni.
Administratīvo pakalpojumu uzņēmums "Sunstar Group" saviem darbiniekiem jau iepriekš nodrošinājis visus nepieciešamos digitālos risinājumus un fizisko nodrošinājumu, radot iespēju ikdienā strādāt attālināti. Kā apgalvo uzņēmuma valdes loceklis Armands Kalniņš, digitalizācija jebkurā jomā nozīmē sakārtotu un attīstītu uzņēmējdarbības vidi.
"Arvien vairāk nozaru piedzīvo digitalizāciju, un tas vairs nav "gribu - negribu", bet gan laika jautājums. Īpaši šajā situācijā attālinātā darba priekšrocība ir ļoti jūtama, un uzņēmuma darbība netiek ietekmēta vai kavēta," uzsver A. Kalniņš. Arī šis uzņēmums ir nodrošinājis darbiniekiem individuālos aizsardzības līdzekļus - dezinfekcijas līdzekļus, respiratorus, vienreizējos cimdus un brilles. Papildus tam klientiem un sadarbības partneriem nosūtīts informatīvs e-pasts ar aktuālo informāciju, kas attiecas uz darbu norisi ārkārtējās situācijas laikā.
Arī "Sonido", uzņēmums, kas sniedz zvanu centra pakalpojumus uzņēmumiem, uzskata, ka pašlaik attālinātais darbs ir priekšnosacījums vīrusa izplatības mazināšanai. Tā vadītāja Inga Muižniece norāda, ka "Sonido" kā darba integrācijas uzņēmums jau ikdienā piekopj praksi darbiniekus nodarbināt no mājām, jo "Sonido" izveidotā sociālā projekta "Parunāsim?" darbinieki ir cilvēki ar invaliditāti: "Mēs jau iepriekš apzinājāmies problēmu un sākām to risināt, jo ne visiem ir iespēja viegli nokļūt līdz darbavietai, tādēļ laikus sagatavojāmies." Uzņēmuma vadītāja pauž, ka zvanu apjoms šobrīd strauji pieaug sakarā ar cilvēku neziņu, šaubām un bailēm: "Esam klātesoši 24/7, lai sniegtu atbalstu, un to varam, tieši pateicoties mūsu attālinātā darba organizācijai."
Tam piekrīt arī "HKScan Latvia" pārstāvis - arī viņu uzņēmums izveidojis zvanu centru, kas funkciju pilda neklātienē, jo lielākā daļa pasūtījumu arvien notiek telefoniski. Lai gan uzņēmumā attālinātais darbs vairākiem amatiem tika ieviests esošo notikumu kontekstā, H.Lapiņš ir pārliecināts, ka ieguldītais darbs un resurss atmaksāsies ilgtermiņā un attālinātā darba praktizēšana tikai pieaugs.