Attiecību saraušana ar Starptautisko Valūtas fondu (SVF) Ungārijai ilgtermiņā var izmaksāt dārgāk, jo SVF ieteiktās reformas, ko Ungārijas valdība noraidīja, tagad ar novēlošanos vienalga ir jāveic, vēsta laikraksts Diena.
Pērn Ungārija veica eksperimentu, cenšoties stimulēt krīzē nonākušu ekonomiku ar papildu tēriņiem, nevis griešanu. «Tas nenostrādāja,» laikrakstam atzinusi Ungārijas Centrālās bankas (UCB) Monetārās stratēģijas un ekonomiskās analīzes departamenta direktore Āgneša Čermelia Kaderjakne.
Neskaidrā eirozonas valstu nākotne, kas ir Ungārijas galvenais eksporta tirgus, nodokļu celšana pašu mājās un vērienīgie taupības pasākumi veido visai drūmu sajūtu par Ungārijas tuvāko nākotni. Ekonomikas norises spilgti ataino notikumi ungāru lepnuma - vieglo automašīnu - ražošanas segmentā. Piemēram, šogad 20 gadu jubileju (kopš Ungārijā atsāka ražot automašīnas) nosvinējušajam Suzuki nācies ražošanu samazināt par aptuveni 40%.
Magyar Suzuki Corp., pirmais vieglo automašīnu ražotājs, kurš Ungārijā izveidoja pilna auto ražošanas un izplatīšanas cikla uzņēmumu, ilgus gadus bijis viens no valsts lielākajiem eksportētājiem. Saasinoties krīzei, agrāko 300 000 automašīnu gadā vietā tagad te tiek ražotas ap 175 000. Ap 2500 ungāru zaudējuši darbu, un uzņēmuma nākotnes izredzes ir neskaidras. «Sekoju līdzi notikumiem Vācijā, citviet Eiropā,» sacījis uzņēmuma izpilddirektors Lāslo Urbāns. Suzuki ilgus gadus bijis populārākais vieglais auto Ungārijā, tagad šī pozīcija zaudēta, jo «budžeta grupas» auto pircējus krīze skārusi vissmagāk. Uz vietējā tirgus atkopšanos Suzuki vadītājs necer, jo iedzīvotāju pirktspēja valdības plānotās nodokļu paaugstināšanas un algu samazināšanas dēļ tikai kritīsies.
L. Urbans esot lepns, ka Suzuki šogad svinēja dubultu jubileju - jūlijā tika pārdots divmiljonais auto un tika atzīmēti 20 gadi, kopš Suzuki atjaunoja auto ražošanas industriju Ungārijā. Savas ražotnes šeit izvietojuši arī Opel, Audi un Ford, izveides stadijā ir Mercedes rūpnīca, ko ungāru ekonomisti min kā vienu no retajām labajām ziņām valsts ekonomikas izaugsmei tuvākajos gados.
Aptuveni 1,3 miljoni ungāru 90. gadu beigās un šī gadsimta sākumā ir saņēmuši hipotekāros kredītus ārvalstu valūtās, vairākums - Šveices frankos. Franka vērtība tolaik bija aptuveni 150 ungāru forintu, taču vēlāko gadu laikā franks kļuva aizvien spēcīgāks un aizņēmējiem nācās šķirties no arvien lielāka forintu daudzuma. Daudzām ungāru ģimenēm saistības pildīt kļuva neiespējami, un Ungārijas parlamentā divas trešdaļas balsu kontrolējošā partija Fidesz ar premjeru Viktoru Orbanu priekšgalā nāca ar visai savdabīgu risinājumu: ļaut aizņēmējiem atdot parādus pirms termiņa pie fiksētā valūtas kursa (180 forintu par vienu franku), kas ir būtiski zem tirgus vērtības (ap 240 forintu).
Parlamentā jau akceptētais un no banku puses tiesā apstrīdētais likums paredz, ka šīs shēmas izmantotājiem viss parāds jāatdod pirms termiņa, piesakot savu interesi līdz šī gada beigām. Eksperti lēš, ka parādu atmaksas shēmu izmantos ap 150-200 tūkstošiem cilvēku un kopējie banku zaudējumi var sasniegt miljardu eiro.
«Tā bija kā drošības josta, kuras mums nu vairs nav,» par V. Orbana valdības pagājušā gada lēmumu pārtraukt sadarbību ar SVF Dienai sacījusi A. Kaderjakne. Viņasprāt, ņemot vērā neskaidro situāciju Ungārijai būtiskajos Eiropas tirgos, nevar izslēgt, ka pie sadarbības ar SVF tomēr nāksies atgriezties.