Ukraina ir liels tirgus, taču jāņem vērā, ka, pēc Pasaules Bankas uzņēmējdarbības vides reitinga Doing Business datiem, tā ir 137. vietā no 185 pasaules ekonomikām
Tas nozīmē, ka ir daudzas citas valstis, kur uzņēmējdarbības veikšana varētu būt vienkāršāka, vide – vairāk sakārtota.
2012. gadā Ukraina bija Latvijas 20. lielākais preču eksporta un 18. lielākais preču importa partneris, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Pērn Latvijas kopējais preču un pakalpojumu tirdzniecības apgrozījums ar Ukrainu sasniedza 214,3 miljonus latu, kas ir par 49% vairāk nekā 2011. gadā.
Tirdzniecības apjomi aug, taču šobrīd mēs no Ukrainas vairāk importējam, nekā eksportējam, saka Andris Pārups, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Ārējās tirdzniecības veicināšanas departamenta Eksporta veicināšanas nodaļas vadītājs. Pēdējos gados Ukrainas tirgus aug par 5% gadā. «Tās ir labas ziņas. Tas nozīmē, ka viņi kļūst turīgāki, un augošā tirgū preces un pakalpojumus ir vieglāk pārdot,» viņš norāda.
«No Latvijas uz Ukrainu veiksmīgi tiek eksportētas preces ar augstu pievienoto vērtību, piemēram, kosmētika, medikamenti, tekstils, mehānismi,» saka Āris Kotāns, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) pārstāvniecības vadītājs Ukrainā. A. Pārups piebilst, ka tradicionāli uz Ukrainu eksportē Latvijas farmācijas un pārtikas rūpniecības uzņēmumi, kas darbību sākuši senāk. Perspektīvās nozares esot medicīnas tūrisms, enerģētika, loģistikas pakalpojumi. Šobrīd Ukrainā veiksmīgi strādā Grindeks, Spodrība, Dzintars, Citadeles Banka, Baltic International Bank, Brīvais vilnis, Latvijas balzams.
«Ukrainas tirgus ir augošs, tāpēc tas ir pievilcīgs daudziem farmācijas uzņēmumiem. Tā kā arī vietējā farmācijas industrija attīstās, strādājot Ukrainā, ir jārēķinās ar sīvu konkurenci. Tāpat kā citās NVS valstīs, arī Ukrainā vērojams aizvien spēcīgāks vietējo ražotāju protekcionisms, kas Grindeks un citiem ārvalstu ražotājiem rada papildu izaicinājumus,» raksturo Juris Bundulis, a/s Grindeks valdes priekšsēdētājs.
A/s Spodrība direktore Baiba Megre-Ansviesule piekrīt, ka, strādājot šajā tirgū, jārēķinās ar sīvu konkurenci. Tāpat viņa min politisko nestabilitāti, kas var atsaukties uz importētāju un darbinieku pasīvu darbu produkta virzīšanā.
Biznesa pieeja Ukrainā ir saprotama un līdzīga kā visos slāvu tirgos – biznesa sarunas neiztiek bez klātiem galdiem un tostiem, norāda Justs Dzedons, a/s Latvijas balzams Pārdošanas nodaļas direktors.