Graujoši inovatīvajai un skandālu apvītajai Uber jāliekas mierā ar pasaules iekarošanu
Tehnoloģiju jaunuzņēmums un taksometru pasūtījumu kompānija Uber kopš tās sākumiem 2009. gadā ir viena no dalīšanās ekonomikas pionierēm un graujošu jauninājumu strauja ieviesēja.
Līdzīgi kā decentralizētā naktsmītņu izīrēšanas vietne Airbnb apgrieza ar kājām gaisā viesnīcu industrijas loģiku, tā Uber ap to pašu laiku ir izdarījusi ar taksometru pakalpojumiem. Saprotams, ka tradicionālā industrija ir ar to nemierā un līdzi tai arī nacionālie tirgus regulatori, likumdevēji, pašvaldības, darba tiesību aktīvisti un kas tik vēl ne. Kritiķu Uber netrūkst, kas acīmredzot ir viens no iemesliem kompānijas tradicionālajam kurlumam pret kliedzējiem un brīdinātājiem, lai sava vadītāja Trevisa Kalanika vadībā turpinātu reizē graujošā un progresīvā biznesa modeļa ekspansiju pasaulē. Acīmredzamā problēma, kas nu jau ir skaidra arī pašai kompānijai, ir tas, ka šādai stūrgalvības kultūrai līdztekus Uber ir attīstījusies arogances jeb nepamatotu, uzpūtīgu ambīciju kultūra un visatļautības kults.
Iznākums tam ir Uber augstākā menedžmenta sērijveida atlaišanas un paša dibinātāja T. Kalanika spiestā atkāpšanās no vadības (DB 15.06.) un sekojošā aiziešana vispār, lai nepazudinātu savu garabērnu, kā arī radikāla biznesa ētikas maiņa. Taksometru dalīšanās pakalpojumu tirgus analīze liek domāt, ka gals ir pienācis arī Uber reibinošajai globālajai ekspansijai, un laiks ir pienācis domāt, kā jau sagrābtajā tirgus daļā darboties kā reāli pelnošam biznesam, kas spējīgs radīt ne vien naudas plūsmas, bet arī peļņu.
Cits būtisks aspekts, kompānijai sasniedzot savu kritisko masu, ir par to, kā nevis tikai nodarbināt cilvēkus, bet arī daudzmaz vienot tos komandas darbam. Arī bez tā acīmredzot neiztikt, lai nenodarītu postu kompānijas prestižam, uzticamībai un biznesam. Tā ekonomikas un biznesa vietnes Quartz dalīšanās ekonomikas un jaunuzņēmumu analītiķe Elisone Grisvolda spriež, ka pēc miljardiem vērtajām investīcijām aizvien jaunu tirgu iekarošanā Uber ir jāapzinās, ka tās savulaik atklātais biznesa modelis vairs nav unikāls. Tā fenomenālais sekmīgums ir radījis virkni sekotāju, turklāt tie ir ļoti naudīgi, ietekmīgi un ne mazāk par pašu Uber ambiciozi un plēsonīgi sekotāji.
Plašāk lasiet piektdienas, 4. augusta, laikrakstā Dienas Bizness!