Uzņēmumu Uber šogad skāruši vairāki publiskās komunikācijas skandāli, ko acīmredzami izraisījusi savdabīga izpratne par uzņēmuma piedāvāto pakalpojumu un atbildību, kas ar to saistīta. Reputācijas problēmas publiski atzinis arī Uber kompānijas šī brīža vadītājs Dara Khosrowshahi. Medijos lasīts, ka Londona nav pirmā pilsēta, kurā Uber saskaras ar līdzīgām problēmām – nepienācīga pakalpojuma drošība, tehnoloģiju izmantošana, lai bloķētu uzraugošo institūciju pilnīgu pieeju aplikācijai, kas ir pakalpojuma organizēšanas pamatā – diskusija par šiem jautājumiem arvien nonāk Eiropas mediju dienaskārtībā.
Kopbraucēji veicina papildu nesakārtotību jau tā problemātiskā nozarē
Publiskā informācija par kopbraukšanas pakalpojumu sniedzējiem atgādina kaut ko jau pieredzētu un ļoti pazīstamu – nesakārtotu taksometru pakalpojumu Rīgas pilsētā, kurā paralēli taksometriem identisku pakalpojumu sniedz Taxify, kas savā mājaslapā aicina katru interesentu ar privāto automašīnu «pelnīt labu naudu ar savu auto».
Šķiet, ka Uber, Taxify un līdzīgiem kopbraukšanas organizētājiem ir vēlme izmantot visas iespējas, ko dod pasažieru pārvadāšanas pakalpojums, bet ignorēt ar to saistīto atbildību pret pasažieriem, nodokļu nomaksu un pakalpojuma drošību.
Vērtīgi, ka 20. septembra Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē tika pieņemti vairāki būtiski lēmumi:
- kopbraukšana, tātad arī Uber un Taxify, tiek atzīta par komercpārvadājumu ar vieglo automobili;
- kopbraukšanu varēs nodrošināt, izmantojot tikai elektronisko sakaru līdzekļus;
- norēķini par pakalpojumu veicami tikai bezskaidrā naudā;
- izskanējusi informācija, ka tiks ieviests taksometru vadītāju reģistrs. Lai neveidotos tāda situācija kā Londonā, šajā reģistrā būtu jānonāk arī visiem kopbraukšanas pakalpojuma sniedzējiem.
Kopbraukšana ir taksometru pakalpojums bez atbildības - tas Latvijā ir jāsakārto!
Faktiski taksometru un kopbraukšanas pakalpojumi ir kļuvuši identiski. Atšķirība ir pienākumos –taksometru pakalpojumam obligātās daudzās drošības nianses, regulārās tehniskās apskates, licencēšana, vadītāju apmācība, apdrošināšana un citi ar taksometru pakalpojumiem saistītie pienākumi. Protams, taksometram ir dažas nelielas priekšrocības, piedaloties ceļu satiksmē. Pats pakalpojums ir identisks.
Lai Rīgā Uber un Taxify vadībā neatkārtotos vēl viena Londona, papildus korektai kopbraukšanas normatīvajai bāzei, nepieciešams sakārtot normatīvos aktus, kas skar komercpārvadājumu, tai skaitā darbaspēka, nodokļus. Šobrīd izsekot kopbraukšanas pakalpojuma nodokļu nomaksai ir grūti – neviens, tai skaitā Taxify, atbildību uzņemties negrib, savas «aplikācijas lietotāju» nodokļu nomaksu veicināt nevēlas un nespēj.
TEV VARĒTU INTERESĒT ARĪ: