Arī krīzes apstākļos saskata attīstības iespējas
Lai arī kravu pārvadātāji ļoti asi izjūt Rietumu pasaules un Krievijas savstarpējo ekonomisko sankciju negatīvo ietekmi, viena no lielākajām Latvijas loģistikas kompānijām «TVA Group» 2014.gadu plāno noslēgt ar 15% apgrozījuma pieaugumu.
Neraugoties uz vasaras nogalē Krievijas un Rietumu pasaules aizsāktā ekonomiskā kara radītajiem tirgus satricinājumiem un starptautisko autopārvadājumu frakts cenas sarukšanu līdz 40%, «TVA Group» izaugsmi prognozē arī nākamajā gadā. Lai īstenotu savus plānus, uzņēmumā jau laicīgi sākts strādāt pie darba optimizācijas, īpašu uzmanību pievēršot tieši autopārvadājumu segmentam.
Situācija nozarē dramatiska
Saskaņā ar Latvijas Autopārvadātāju nacionālās asociācijas (LANA) aprēķiniem, abu konfliktējošo pušu sankciju dēļ autopārvadājumu frakts kritums starptautiskajos maršrutos tuvākajos mēnešos varētu sasniegt pat 50% līmeni.
LANA izpilddirektors Oskars Juhņevičs biznesa portālam Nozare.lv septembra vidū norādīja, ka autopārvadājumu tirgus patlaban ir krietni sašaurinājies, jo refrižeratoru kravu īpatsvars pirms Krievijas embargo piemērošanas pārtikas produkcijai veidoja līdz 40% no kopējā apgrozījuma. Tagad šo kravu vairs nav, un šīs kravu nišas pārvadātāji ir pārgājuši uz sauso kravu pārvadāšanu. Ja turpmāk samazināsies arī sausās kravas, var prognozēt tirgus kritumu līdz 50–60%. Tas var notikt tuvāko trīs mēnešu laikā. Situācija autopārvadājumu tirgū pasliktinājusies visa šī gada laikā – apjomi samazinājušies un pārvadājumu cenas kritušās. Piemēram, konteinera pārvadājuma cena uz Maskavu samazinājusies no 2000 līdz 1300 eiro.
Aktuālāks kļūst Āzijas virziens
«TVA Group» vadītājs Jānis Samsonovs atzīst, ka sankciju rezultātā ir samazinājusies Eiropas kravu plūsma uz Krieviju, taču Krievijas tirgus joprojām rada pieprasījumu un tā apmierināšanai daudz nozīmīgāku lomu nekā līdz šim iegūst kravu plūsma no Āzijas valstīm. Jaunā tirgus situācija loģistikas kompānijām spiež mainīt ierastos kravu piegādes kanālus, un šajos apstākļos «TVA Group» galvenais trumpis ir milzīgā pieredze un plašais sadarbības partneru loks. Holdingam ir filiāles Rīgā, Minskā, Maskavā, Sanktpēterburgā, Pleskavā un Kotkā. Tas uztur plašas noliktavas un pārkraušanas centrus, kā arī sadarbojas ar pasaules vadošajām loģistikas kompānijām, garantējot gan pārvadāto preču drošību, gan arī spējot piedāvāt izdevīgas cenas. Lai noturētu augstu apkalpošanas līmeni un labu reputāciju, «TVA Group» ir viena no retajām Latvijas kompānijām, kura eksportē arī savas zināšanas, nosūtot Rīgā sagatavotos speciālistus darbam visās filiālēs, tādējādi panākot vienādu kvalitātes standartu piemērošanu un nemainīgu attieksmi pret klientu jebkurā pasaules vietā, kur uzņēmums apņēmies sniegt pakalpojumu.
Mazina riskus pārstrukturējoties
J.Samsonovs uzsver, ka viena no svarīgākajām mācībām, kuru uzņēmums guvis 20 gadu ilgajā pastāvēšanas laikā, ir spēja laicīgi prognozēt tirgus situācijas izmaiņas un būt fleksiblam, reaģējot uz tām. Mūsdienu pasaule ir ārkārtīgi mainīga, un manevrētspēja ir būtisks ieguldījums kopējās konkurētspējas nodrošināšanā. Tieši tāpēc, sekojot Rietumu pasaules un Krievijas ekonomisko sankciju eskalācijai, «TVA Group» lielu uzmanību ir pievērsusi arī strukturālu pārmaiņu ieviešanai, samazinot aktīvus, kas potenciāli rada lielāko zaudējumu risku. Līdz šim SIA TVA ļoti aktīvi darbojās arī kā kravu autopārvadātājs, bet tuvākajā nākotnē šajā segmentā uzņēmums aktivitāti ir nolēmis samazināt. Uzņēmuma rīcībā esošo vairāk nekā 200 kravas automašīnu lielo autoparku ir nolemts samazināt uz pusi, autopārvadājumu pakalpojumu turpmāk aktīvāk pērkot no citiem pārvadātājiem, līdzīgi, kā tas notiek, organizējot gaisa, jūras un dzelzceļa pārvadājumus. «Autopārvadājumu nozare šobrīd visasāk izjūt sankciju radīto ietekmi, un Centrālās un Austrumeiropas autopārvadātāju starpā pieaug konkurence un cīņa par kravām, kā rezultātā autopārvadājumu fraktu cenas ir nepārtraukti kritušās. Lielu kravas autoparku uzturēšana kļūst finansiāli neinteresanta un rada liekas galvassāpes, tāpēc mūsu uzņēmumā tika nolemts vairāk koncentrēties uz loģistikas organizēšanu, samazinot saistības pret autolīzinga devējiem, bet autokravu pārvadāšanai nolīgt citas kompānijas,» skaidro J.Samsonovs, piebilstot, ka pēc līdzīga principa strādā arī pasaules loģistikas milži. Viņš uzsver, ka sava autoparka samazināšana nekādi neapgrūtinās uzņēmuma tiešo darbu – kravu loģistikas organizēšanu, jo autopārvadājumu pakalpojums ir kļuvis daudz pieejamāks. Turklāt SIA TVA autoparka ģenerētais apgrozījums veido mazāk nekā 10% no grupas kopējā apgrozījuma, kā rezultātā kravas automašīnu skaita samazināšanai nebūs paliekošas ietekmes uz grupas ieņēmumu samazināšanos un tas neietekmēs holdinga pozīcijas tirgū.
Sankciju sekas izjutīsim ilgi
Raksturojot šā brīža Krievijas vidējo klientu, «TVA Group» valdes loceklis Viktors Vasiļjevs norāda, ka šobrīd Krievijā norisinās izteikta kooperācija – mazie tirgus dalībnieki vai nu pazūd, vai kooperējas ar citiem. Krievijas tirgū pārliecinoši nostiprinās lieli tirdzniecības tīkli, kuri ir gana spēcīgi, lai spētu pastāvēt arī sarežģītos ekonomiskos apstākļos. Līdzīgi procesi ir vērojami arī Eiropā. Šī tendence diezgan nozīmīgi ietekmē kravu piegādātājus, jo esošajā situācijā noteikumus diktē pasūtītājs, kā rezultātā kravu piegādātājiem jārēķinās, piemēram, ar ilgāku rēķinu apmaksu par veikto pakalpojumu, taču tas nav nekas ārkārtējs. V.Vasiļjevs uzskata, ka, pat pēkšņi atceļot visas noteiktās sankcijas, Krievijas iedzīvotāju maksātspēja ir būtiski cietusi un vismaz turpmākos divus gadus preces Krievijas tirgū pārsvarā tiks ievestas no Dienvidaustrumāzijas, nevis Eiropas, tāpēc Eiropas autopārvadātājiem vēl gana ilgi nāksies izjust sankciju negatīvo ietekmi.
Izaicinājumi nebaida
«Mēs jaunajiem izaicinājumiem esam gatavi un skaidri redzam savu turpmākās attīstības ceļu,» norāda J.Samsonovs.
«TVA Group» pastāv jau 20 gadus, kuru laikā uzņēmums ir izveidojis ļoti plašu filiāļu tīklu un sadarbības partneru loku. Kompānijas klientu vidū ir vadošie Krievijas mazumtirgotāji, un, diendienā kopīgi strādājot, ir nostiprinājusies savstarpējā uzticība, kam ir ļoti svarīga loma krīzes situācijās. «Pasūtītājs labprātāk uzticas labi zināmam un sevi pierādījušam biznesa partnerim, jo lieku risku šodien uzņemties nav tālredzīgi,» skaidro J.Samsonovs, uzsverot, ka cilvēkiem preces joprojām būs vajadzīgas un «TVA Group» viņiem tās vienmēr piegādās laikā un nepieciešamajā apjomā.