Cēsīs strādājošais automātisko ātrumkārbu restaurācijas uzņēmums Recro nolēmis paplašināt savu darbību ārpus Latvijas robežām.
Vēloties palielināt darbības apjomus, uzņēmums plāno atvērt filiāles eksporta valstīs. Sadarbības partneri tam šobrīd ir Somijā, Lietuvā, Igaunijā, Francijā un Vācijā.
Uzņēmums grib iegūt lielāku klientu uzticību, un to vislabāk var izdarīt, atverot vietējo pārstāvniecību. «Mēs plānojam atvērt filiāli Francijā, kur gan netiks veikta ātrumkārbu restaurācija, taču kvalitatīvā līmenī tās tiks uzstādītas. Ļoti svarīgi ir «izlauzties» eksportā, jo ar Latvijas tirgu mums nepietiek. Francijā tirgus ir ar ļoti lielu potenciālu, arī konkurentu tur īsti nav. Raugoties no loģistikas viedokļa, šis tirgus mums ir viegli sasniedzams. Arī kopumā mūsu nozarē ir labs potenciāls, jo automātisko ātrumkārbu īpatsvars pieaug un jauno ātrumkārbu kalpošanas mūžs kļūst arvien īsāks. Savukārt nākotnes izaicinājums ir elektromašīnas, kurām klasiskās automātiskās ātrumkārbas vairs nebūs nepieciešamas,» stāsta SIA Recro attīstības daļas vadītājs Normunds Aspers.
«Ja runā par konkurenci, tad starp mums un Franciju ir Polija, kura arī aktīvi mēģina «ielauzties» gan blakus esošajā Vācijas, gan Francijas tirgū un kā galveno ieroci izmanto lēto cenu. Tomēr lētai cenai līdzi nāk arī slikta kvalitāte, un Polijai šajā ziņā nav laba reputācija. Par Latviju Francijā zina ļoti maz. Mums nav ne slikta, ne laba reputācija, un tas savā ziņā ir labāk nekā slikta reputācija. Pārsteidz tas, ka blakus esošā Vācija, kas arī varētu piedāvāt pakalpojumus Francijas tirgum, nepavisam nemēģina to darīt. Iespējams, tās ir ne pārāk siltās kaimiņu attiecības, un otrs aspekts, ko esam dzirdējuši no nozares «amata brāļiem», ir tas, ka šajā mazajā nišas biznesā daudziem lielvalstu pārstāvjiem pilnīgi pietiek ar vietējo tirgu, kas ir gana liels,» tā N. Aspers.
Izaicinājums - labi meistari
Uzņēmuma klienti ir gan privātpersonas, gan juridiskas personas. Klienti savas automašīnas ved gan uz uzņēmuma rūpnīcu Cēsīs, gan vēršas pie automašīnu dīleriem vai servisiem un ātrumkārbas tiek nosūtītas uz Recro. «Ja automašīna ir atvesta pie mums uz rūpnīcu Cēsīs, tad ātrumkārba tiek restaurēta aptuveni nedēļu un izmaksas svārstās no 1500 līdz 2000 tūkstošiem eiro. Taču, ja ātrumkārba tiek atsūtīta, būtiski, kur tā pēc tam tiks uzstādīta. Viena no lielākajām problēmām, strādājot ārpus Latvijas, ir autoservisu zināšanu trūkums, kā rezultātā kārba tiek sabojāta uzstādīšanas procesa laikā. Mēneša laikā tiek restaurētas aptuveni 100 ātrumkārbas,» skaidro N. Aspers.
Viņš akcentē, ka uzņēmuma izaicinājums ir kvalificētu meistaru sagatavošana, jo automātisko ātrumkārbu restaurācija ir ļoti specifiska. Tāpēc speciālistu trūkums ir jūtams. «Lai gan mums ir laba un spēcīga komanda, papildspēki vienmēr noder. Tiesa gan tas, ko māca skolā, praktiski nav pielietojams. Jaunajiem speciālistiem trūkst zināšanu, viss ir jāapgūst tepat uz vietas. Mēs bieži braucam uz dažādiem semināriem, kur tiek apgūtas dažādas teorētiskās un praktiskās zināšanas. Šobrīd mehāniķiem ir arī palīgi, lai darbs noritētu raitāk. Lai pie mums kļūtu par mehāniķi, vajadzīgi vismaz divi gadi. Mūsu darbs ir tik specifisks, ka darbiniekiem katru gadu jānokārto dažādi eksāmeni un testi par ātrumkārbu restaurācijas niansēm,» informē N. Aspers.
ASV pieredze
Uzņēmuma pirmsākumi meklējami laikā, kad viens no tā tagadējiem īpašniekiem - Raimonds Aploks - ASV nodarbojās ar automātisko ātrumkārbu remontu. ASV tika iegūtas arī zināšanas par autoservisa darba organizēšanu. Desmit gadus vēlāk Cēsīs tika atrasta zeme, kur šobrīd atrodas uzņēmuma rūpnīca. «Uzņēmuma īpašnieki gribēja atrast zemi Pierīgā un Cēsu pilsētas dome bija ļoti pretimnākoša. Sākumā uzņēmumā bija divi inženieri, taču tagad Recro strādā 45 darbinieki. Visi darbinieki ir no Cēsīm vai apkaimes, daudzi Priekuļu lauksaimniecības tehnikumā ieguvuši automehāniķa specialitāti. Kopumā kopš dibināšanas brīža uzņēmumā ir ieguldīti vairāk nekā 2 miljoni eiro,» sacīja N. Aspers.
Konkurentu nav
«Ātrumkārbu restaurācija ir sarežģīts process. Vispirms ātrumkārba tiek izjaukta un pilnībā iztīrītas ātrumkārbas detaļu nodiluma daļas, kas veicina mehānismu, gultņu, vārpstu un hidrauliskā vadības bloka nolietošanos. Ātrumkārbas mazgāšana ir daļēji automatizēts process. Atsevišķu detaļu mazgāšana joprojām notiek ar rokām, jo, ja mēs gribētu šo procesu automatizēt pilnībā, tad mums būtu jāiegulda milzīgas investīcijas,» atzīst N. Aspers. Viņš stāsta, ka var restaurēt jebkuras automašīnas ātrumkārbu.
«Mums ir gatavās produkcijas noliktava, kas ļauj mums piedāvāt ātrumkārbas apmaiņai. Šo pakalpojumu visvairāk izvēlas eksporta klienti. Šādas noliktavas priekšrocība ir laiks, kuru iegūst klients. Diemžēl viena no nozares problēmām ir tā, ka ātrumkārbu modeļi un to modifikācijas ir ļoti daudz, un, lai nosegtu visu klientu vajadzības, noliktavas krājumiem būtu jāsniedzas vairākos tūkstošos, kas nozīmētu lielu «iesaldēto līdzekļu» apjomu. Mūsu noliktavā glabājas aptuveni 300 dažādas ātrumkārbas,» teica N. Aspers.
Uzņēmums nodarbojas arī ar hidrotransformatoru un hidrauliskās vadības bloku (HVB) restaurāciju.
N. Aspers uzskata, ka SIA Recro nopietnu konkurentu nav: «Mēs uzskatām, ka Baltijas un Ziemeļvalstīs mums konkurentu nav. Tuvākie ir Nīderlandē, Vācijā un Lielbritānijā. Mūsu priekšrocība ir testēšanas iekārtas, kas tiek nemitīgi pilnveidotas. Globālā mērogā mūsu industrijas līderi ir ASV, kur šādu kompāniju ir ļoti daudz.»
Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!