Redzot pozitīvas tendences būvniecības tirgū, būvmateriālu un dārza preču tirgotājs Bauhof atver jaunus veikalus; ar laiku paredz apgūt arī Latvijas tirgu .
Pašlaik vienam no lielākajiem Igaunijas būvmateriālu un dārza preču tirgotājiem Bauhof – Igaunijā ir 13 veikali, bet nākontē kompānija vēlas paplašināt savu ķēdi līdz 20 veikaliem. Šādi plāni saistīti ar to, ka būvniecība valstī atgūstas pēc krīzes. «Galvenais apgrozījuma pieauguma avots ir jaunu veikalu atvēršana. Pircēji vēlas redzēt mūsu veikalus, cik vien iespējams tuvu savām mājām. Tas nozīmē, ka mums ar savu veikalu tīklu jāpārklāj visa Igaunija, tāpēc jāatver vēl pieci līdz septiņi jauni veikali,» stāsta Brite Maidra (Britte Maidra), Bauhof Group AS mārketinga direktore.
Bauhof ir apmierināti ar līdzšinējo attīstību, taču vēlas sa- sniegt ko vairāk. «Galu galā mērena un saprātīga neapmierinātība biznesā ir labs dzinējspēks. Gadu gaitā esam uzkrājuši zināšanas un prasmes, kas ļauj mums šodien būt veiksmīgākiem nekā vakar, rīt būt vēl veiksmīgākiem nekā šodien,» pārliecību pauž Marts Vau (Mart Vau), Bauhof Group AS valdes priekšsēdētājs.
Izaugsmes potenciāls
Salīdzinot ar Rietumeiropas valstīm, Baltijas valstu ekonomikai ir ievērojams izaugsmes potenciāls. Pašlaik dzīvojamo platību īpatsvars uz vienu cilvēku Igaunijā ir krietni zemāks nekā citviet Eiropā; attīstītajās valstīs dzīvojamo platību apjoms esot aptuveni par 50% lielāks. Turklāt mājokļu tirgus tehniski noveco – vairāk nekā puse Igaunijas mājokļu esot vecāki par 50 gadiem. «Igaunijā ir jābūvē daudz vairāk, jārenovē mājas. Tās ir labas ziņas mūsu biznesam,» saka M. Vau.
Raksturojot Baltijas valstu tirgu, Bauhof izceļ divas tendences. «Dari pats» segments aug kopā ar ekonomiku un pat nedaudz straujāk par to. Taču, kad ekonomika palēninās, panīkums šajā segmentā iestājas nedaudz straujāk kā citos sektoros. Baltijas valstis attīstās līdzīgi, bet ir arī mazas atšķirības. Igauniju vairāk ietekmē norises Skandināvijā, nekā, piemēram, Lietuvu. Tāpat varot teikt, ka Igaunijas ekonomika ir nedaudz labākā stāvoklī nekā Latvijas un Lietuvas tautsaimniecība, kur ir lielāks iedzīvotāju skaits un lielāks tirgus; mājokļu tirgus tehniskais stāvoklis un dzīvojamā platība un vienu iedzīvotāju esot vienāda.
Spēcīga konkurence
Bauhof galvenie konkurenti ir K-Rauta, Ehituse ABC, bet Tallinas reģionā arī Bauhaus. «Konkurence ir intensīva, it īpaši, ja salīdzina veikalu platību apjomu uz vienu iedzīvotāju, kas pavisam noteikti ierindo Igauniju starp Eiropas desmit tirgiem ar asāko konkurenci. Tik grūtā situācijā peļņu gūst tikai tirgus līderi. Noturēt un audzēt tirgus pozīciju ir liels izaicinājums,» uzsver M. Vau. Nozīmīga Bauhof konkurētspējas priekšrocība esot augstais igauņu īpatsvars kompānijas vadībā kopumā. Tas ļaujot veikli reaģēt uz tirgus izmaiņām, lēmumi tiek pieņemti ātri.
2012. gadā Bauhof Group AS ieņēmumi Igaunijā palielinājās par 10%, sasniedzot 74,6 miljonus eiro un peļņa no pamatdarbības sasniedza 3,5 miljonus eiro.
«2012. gads Bauhof bija veiksmīgs un to pašu mēs varam teikt par 2013. gadu. Gaidījām mērenu izaugsmi, uzmanīga izmaksu kontrole ļāva uzlabot darbības rezultātus,» saka B. Maidra.
Bizness nav loterija
Vaicāts, cik spēcīgi kompāniju ietekmēja krīze, M. Vau atbild: «Ja mēs varētu paredzēt krīzes, to dziļumu un attīstību, varbūt varētu no tām izvairīties. Diemžēl neviena valsts vai ekonomikas alianse nav spējusi to izdarīt. Atklāti sakot, neviens Igaunijā neticēja, ka lejupslīde būs tik dziļa un ilgstoša. Iespējams, tā bija svarīgākā krīzes mācība. Tomēr bizness vienmēr ir riskants, ja tu centīsies ierobežot visus riskus, vairs nebūs biznesa. Kompānijai jābūt spējīgai pārvaldīt, izvairīties no riskiem. Visām kompānijām nākotnē nevajadzētu uzņemties risku, ar ko nav gatavs tikt galā. Bizness nav loterija, tas ir darbs. Un labākais darbs ir tas, ko tu spēj pārvaldīt.»
Latvija tik tikko ir pievienojusies eirozonai. Kā šis notikums – valūtas maiņa – savulaik ietekmēja biznesu Igaunijā? «Eiro ieviešanai Igaunijā bija pozitīva ietekme. Katras ievērojamas izmaiņas ietver arī dažus negatīvus aspektus. Igaunijas īpašā situācija bija tā, ka maiņas kursa dēļ cenas «samazinājās» 15,65 reizes, pie kā bija jāpierod. Latvijā eiro ieviešana «palielina» cenas. Tomēr kopumā patēriņa cenas palielinājās nedaudz. Eiro ir palielinājis uzticību investēt Igaunijā un veicinājis ekonomikas attīstību, un tāpat būs Latvijā. Baltijas valstis ir viena ekonomiskā telpa un, jo līdzīgāki mēs esam, jo labāk ikvienam. Ja Lietuva ieviesīs eiro 2015. gadā, mūsu iespēja iegūt no Eiropas ekonomikas varētu pieaugt vēl vairāk,» uzskata M. Vau.
Nevis «vai», bet «kad»
Bauhof ir arī pieci veikali Lietuvā, bet kompānija tur tiek restrukturizēta. M. Vau norāda, ka Igaunija, Latvija un Lietuva ir viens tirgus un lieliem mazumtirgotājiem ir jēga darboties visās trijās valstīs. Šādu piemēru rāda bankas un daudzi mazāki uzņēmumi. «Tirgus attīstās tā, ka mums kļūst interesanti būt pārstāvētiem visās trijās Baltijas valstīs. Taču šādu soli spersim tad, ja redzēsim, ka tas būs peļņu nesoši. Latvija ir svarīga, tāpēc jautājums nav «vai», bet «kad». Bieži vien iespējas parādās negaidīti, piemēram, kāda mazumtirdzniecības ķēde tiek pārdota,» viņš teic. Kompānijai šāda pieredze ir Igaunijā. Tāpat iespējama apvienošanās un pārņemšana, jo īpaši tirgos, kur ir izteikta konkurence. Reizēm tas esot saprātīgāk, jo tirgotājiem svarīgākais aspekts ir veikalu atrašanās vieta un esošajām veikalu ķēdēm tās parasti ir pievilcīgas.
Bauhof klienti pārstāv dažādas vecumgrupas un dzimumu. Tipiskais klients ir cilvēki ap 40 gadiem, – šajā vecumā daudziem jau ir sava māja. Šis arī ir vecums, kad sievietei patīk strādāt dārzā un vīrietim – būvēt vai atjaunot. Šī tendence ir līdzīga visās valstīs; atšķirības var būt saistītas ar kultūru un pirktspēju. «Piedāvājam preces, kas dod iespēju cilvēkiem uzlabot savu personīgā īpašuma vērtību. Māja vienmēr ir labākā investīcija, jo tai ir reāla finansiālā vērtība, ko var palielināt ar labu uzturēšanu, turklāt mājas ir vieta, kur atpūsties, baudīt dzīvi un cilvēkus, ko mīli. Mūsu biznesa izaicinājums tāpēc ir piedāvāt cilvēkiem lielāku iespēju baudīt dzīvi,» saka B. Maidra.