Tirdzniecības ierobežojumu skartie uzņēmēji ir vienisprātis – jāatjauno visu preču tirdzniecība klātienē, jo epidemioloģiskā situācija nav uzlabojusies, toties tiek grauta godīgas konkurences un uzņēmējdarbības prakse. Arī e-komercija nekompensē pārdošanas apjomus klātienē.
Turklāt ne visi uzņēmumi bija gatavi pāriet uz e-tirdzniecību, tāpat kā ne visiem klientiem šāda iepirkšanās ir parocīga. llgstoši ierobežojumi palielinās un arī nostiprinās pircēju paradumus iepirkties arī ārzemju internetveikalos, tā ietekmējot vietējo tirgotāju finanses. Arī bankas aizvien biežāk saņem klientu lūgumus pagarināt kredītu atmaksas termiņus. Maksātnespējas risks ar katru dienu pieaug.
Laikā, kad ierobežojumi skāruši atsevišķu preču grupu pieejamību, fiziski apmeklējot veikalu, vissmagāk tas ietekmējis mazumtirgotājus un tieši tos uzņēmumus, kuriem nebija iepriekš radīts risinājums e-komercijas videi, pauž aptaujātie banku eksperti. “Protams, atsevišķiem tirgotājiem, kuri e-komercijas risinājumus bija izveidojuši, nepaveicās, ka patērētāju paradumos tie vēl nebija pietiekami nostiprinājušies pirms ierobežojumu ieviešanas (piemēram, apģērbu vai apavu tirdzniecībā). Atsevišķs stāsts noteikti ir tiem tirgotājiem, kuru preču sortiments paredz tik plašu preču daudzveidību (t.sk. svara un izmēru kategorijās), ka tās efektīvi tirgot varēja tikai pašapkalpošanās stila veikalos (piemēram, būvmateriāli, dari pats (DIY) preces u.tml.). Visbeidzot jāmin arī tas, ka ir daļa ne-pirmās nepieciešamības preču tirgotāju, īpaši mazie, kuru vieta tirgū pirms krīzes bija nodrošināta, tieši pateicoties specifiskam preču piedāvājumam, servisa apsvērumu vai lokācijas ērtuma dēļ. Diemžēl apgrozījuma kritumu šiem tirgotājiem nespētu kompensēt pat labākie e-vides risinājumi tieši šo tirgotāju specifikas dēļ,” komentē Swedbank Starptautisko un tirdzniecības uzņēmumu apkalpošanas nodaļas vadītājs Nils Polis.
Negaidītu priekšrocību pret mazajiem tirgotājiem ārkārtējās situācijas lēmumu kontekstā ieguvušas lielās pārtikas un ātrās aprites (FMCG) preču tirgotāju ķēdes. Pat ja šīm ķēdēm vēl nebija ieviestas e-tirdzniecības platformas, tad tagad šo uzņēmumu veikaliem ir atļauts klātienē tirgot tādu kategoriju preces, kuras mazākiem tirgotājiem piedāvāt ir liegts, ja noteiktas pārtikas vai higiēnas preču kategorijas nav bijušas kā galvenās. “Ierobežojumiem ieilgstot, palielinās un arī nostiprinās pircēju paradumi iepirkties arī ārzemju internetveikalos, kas vēl vairāk sašaurinās to pircēju loku, kas atgriezīsies veikalos, kad pandēmijas ierobežojumi tiks atcelti,” prognozē eksperts.
Maksātnespējas risks pieaug
Neapšaubāmi, ka šādi strauji mainīgi laiki ietekmē tirgotājus un to finanses. Vietā gan pieminēt, ka tirgotāji visbiežāk izmanto īstermiņa apgrozāmo līdzekļu finansēšanas instrumentus (piemēram, kredītlīnijas, faktoringu u.c.), par kuru izmantošanu lielākoties ik mēnesi ir jāsedz tikai procentu maksājumi, pamatsummu daļu dzēšanu atstājot brīdim, kad darījums ir pabeigts.
Visu rakstu lasi 23.februāra žurnālā "Dienas Bizness"!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!