Šā gada 2. maijā Latvijas gaisa telpā pazuda SIA "UAVFactory" piederošs testa drons, kas līdz 5. maijam tā arī neatradās. Precedents radīja vairākus jautājumus, uz kuriem atbildēt aicinājām SIA "UAVFactory" valdes priekšsēdētāju un līdzīpašnieku Konstantīnu Popiku.
Ar ko nodarbojas "UAVFactory" un kādēļ 2. maijā drons tika pacelts gaisā?
Uzņēmums ražo lidaparātus un videokameras, kas tiek pārdotas vairāk nekā 50 pasaules valstīs gan militārām, gan civilām, gan akadēmiskām vajadzībām. Mūsu produktu testēšana ir mūsu normāls ikdienas darbs.
Kopš 2009. gada, kad kompānija tika nodibināta, esam veikuši aptuveni 7000 stundu eksperimentālos lidojumus, un šis ir pirmais gadījums, kad testa laikā drons nekontrolēti iziet ārpus mūsu noteiktās teritorijas. Viens no testa drona uzdevumiem bija pārspēt pasaules rekordu, uzturoties gaisā pēc iespējas vairāk stundu.
2012. gadā mūsu uzņēmuma dronam tas izdevās, lidojumā pavadot 54 stundas.
Kā tehniski izskatās drona nozaudēšana Latvijas gaisa telpā? Pazūd GPS signāls, nevarat dot vadības komandas savam dronam?
Pazuda gan GPS signāls, gan komunikācijas signāls ar lidaparātu.
Vai dronam bija drošības programmatūra, kas to droši nosēdina sakaru zaudēšanas gadījumā?
Jā, protams, ka lidaparātam ir daudzu līmeņu drošības sistēmas. Šis bija testa lidojums eksperimentālam lidaparātam un to, kāpēc nenostrādāja drošības sistēmas, parādīs izmeklēšana. Jebkādi minējumi šobrīd ir lieki.
Vai pieļaujat, ka bijušas bojātas visas vadības sistēmas un drons turpinājis lidot? Vai ir iespējams, ka gaisa telpā ir nevadāms objekts un kādas problēmas tas rada? Vai uzņēmums ziņoja par notikušo un, ja ziņoja, ko var teikt par Latvijas radiolokācijas sistēmu?
Vēršam jūsu uzmanību uz to, ka testa drons bija mūsu jaunās tehnoloģijas izmēģinājums, un nekādā ziņā tas nav jāuztver kā sērijveida ražojums.
Mūsu klientiem mēs piegādājam standarta ražojumus, kas izgājuši pilno testēšanas ciklu un atbilst visām kvalitātes kontroles prasībām.
Nevajadzētu vainot Latvijas radiolokācijas sistēmas, ka tās nespēja identificēt dronu gaisā, jo to nevarētu arī daudzu citu valstu radaru iekārtas. Šāda tipa lidaparātus var redzēt galvenokārt tikai specializētajos radaros, kuri tam domāti. Tādi risinājumi parasti strādā no visai tuvas distances.
Ja pazudušo lidaparātu atradīs, ko cerat noskaidrot?
Tas noteikti dos nepieciešamos datus pilnīgai izmeklēšanai.
Vai šāda testa prototipa nozaudēšana gaisā var radīt riskus jūsu kompānijai? Vai saglabāsies uzņēmuma eksporta apjomi?
Šis bija izmēģinājumam īpaši sagatavots lidaparāts ar jaunu sistēmas modifikāciju, lai pārbaudītu tā lidojumu ilgstspēju. Tas bija aprīkots ar vairākiem inovatīviem risinājumiem, kam vēl neesam saņēmuši patenta apstiprinājumu.
Mūsu piegādes klientiem, protams, neapstājas, turpinām darbību iepriekšējā darba režīmā.
Kamēr nav pabeigta izmeklēšana, mēs atturēsimies no komentāriem par testēšanas lidojumu atjaunošanu. Protams, ka jaunu produktu attīstība ir mūsu neatņemama izaugsmes sastāvdaļa.
Informācijai
"UAV Factory"
Apgrozījums 2019. gadā: 10,3 miljoni eiro
Peļņa 2019. gadā: 3,56 miljoni eiro
Produkciju piegādā 50 valstīm, tostarp Latvijas armijai
Uzņēmumam ir 10 īpašnieki, lielākie ir ASV uzņēmums "UAV Factory USA" (44,51%) un K. Popiks (44,51%).