Saplūstot telekomunikāciju un televīzijas nozarēm, tiek samazinātas izmaksas pakalpojuma nodrošināšanai, kā arī palielināta klientu bāze, pirmdien raksta laikraksts Dienas Bizness.
Latvijā ar lielu soli televīzijas lauciņā jau iekāpuši tādi telekomunikācijas uzņēmumi kā SIA Latvijas Mobilais telefons (LMT), SIA Tele 2 un SIA Lattelecom, bet SIA Bite Latvija šim jaunajam izaicinājumam vēl briest. «Lai gan Bite un All Media Baltics ir Bites grupas uzņēmumi, darbojamies neatkarīgi. Mums pašlaik vēl nav sava TV risinājuma, tajā pašā laikā nevaram noliegt, ka pie tāda strādājam. Startēsim ar jauno produktu, kad būsim pārliecināti, ka tā saturs un tehnoloģiskie risinājumi atbilst klientu vēlmēm un vajadzībām,» atklāj SIA Bite Latvija vadītājs Kaspars Buls.
Jau ziņots, ka 2017. gada oktobrī tika noslēgts darījums, kura rezultātā starptautisks aktīvu pārvaldīšanas uzņēmums Providence Equity Partners iegādājās Zviedrijas mediju grupas MTG biznesu Baltijā. Jauniegādāto uzņēmumu grupa Latvijā turpina strādāt ar nosaukumu All Media Baltics un nodrošina televīzijas kanālu TV3, LNT, TV6, Kanāls 2, radio Star FM, video portāla TVPlay, portāla Skaties.lv, TV Play Baltics satelīttelevīzijas un SmartAD darbību Baltijas valstīs. Savukārt Bite Group pieminētais Providence Equity Partners iegādājās 2015. gadā.
Tele2 televīzijas pakalpojumus piedāvā divus gadus, un pieprasījums pēc šī produkta ar katru gadu palielinās. «Patērēt saturu, izmantojot mobilās ierīces vai datoru, ir aktuāla tendence visa pasaulē, kas nepiesaista skatītājus pie mājas TV ekrāniem, bet ļauj būt mobiliem un apvienot šo nodarbi ar jebkādu citu,» skaidro Tele2 valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs. Savukārt K. Buls atgādina, ka, attīstoties tehnoloģijām, mobilie telefoni ir kļuvuši par multifunkcionālām ierīcēm – tos izmanto ne vien saziņai, bet arī informācijas meklēšanai, rēķinu apmaksai, fotografēšanai, pierakstu veikšanai, darba jautājumu risināšanai e-pastos, arī izklaidei. Tādējādi ir tikai pašsaprotami, ka telekomunikāciju uzņēmumi saplūst ar medijiem, ka mediju saturs tiek integrēts mobilajās ierīcēs. Ieguvēji no šādiem apvienošanās gadījumiem ir visi – gan uzņēmumi, kas apvienojas, gan arī to klienti. Piemēram, telekomunikāciju uzņēmumiem tā ir iespēja nodrošināt saviem klientiem daudzpusīgāku pakalpojumu.
«Arī televīzija ir mainījusies, un televizors vairs neatrodas tikai vienā fiksētā vietā mājā, bet tas tev ir līdzi katru dienu kabatā viedierīces veidolā. Apvienojot abas platformas vienā, ieguvēji ir visi – gan telekomunikācijas un TV uzņēmumi, gan patērētāji,» piebalso digitālās aģentūras New Black dibinātājs Artūrs Mednis. Viņaprāt, nākotnē šī tendence pieņemsies spēkā, jo citviet pasaulē tas notiek – TV apvienojas ar tiešsaistes medijiem un tiešsaistes mediji apvienojas ar telekomunikāciju uzņēmumiem vai otrie nopērk pirmos, un telekomunikāciju uzņēmumi apvienojas ar televīzijas pakalpojumu sniedzējiem, ja regulators to pieļauj. «Protams, šādi lieli uzņēmumi arī var apdraudēt citus mazākus tirgus spēlētājus, tai pat laikā tiem ir arī lielāki resursi ieviest jaunus, inovatīvus produktus. Telekomunikāciju uzņēmuma lielā priekšrocība ir tā, ka tam ir liela klientu bāze, ar kuru tas uztur pastāvīgu komunikāciju, kā minimums ikmēneša rēķinu veidā.
Faktiski tieši telekomunikācijas uzņēmums ir tas, kas, iespējams, nodrošina šim klientam ne tikai balss, bet arī datu pakalpojumu. Kāpēc lai uzņēmums nepārdotu ne tikai grozu, bet arī to saturu, kas tajā ir iekšā? Telekomunikāciju uzņēmumam ir vienkāršāk pārdot arī TV kā pakalpojumu, nevis otrādi. Latvijā joprojām daudzi domā, ka par telefona sakariem ir jāmaksā, savukārt par TV – ne, jo agrāk taču tā bija bez maksas,» spriež A. Mednis. Tajā pašā laikā katram ir jādara tas, ko vislabāk prot un kur vislabāk orientējas. Telekomunikācijas ilgstoši ir bijis nevis satura, bet datu pakalpojums, kamēr televīzija ir par un ap saturu. Un, ja pirmie vēlas piedāvāt otro vai otrie pirmo, tad ir jāmaina domāšana un jāstrādā citādi, jāalgo attiecīgās jomas profesionāļi vai arī ir jānāk ar kādu pavisam jaunu inovāciju, kas ietekmēs industriju un daļēji iznīcinās konkurentus, taču viņu piedāvātais produkts kļūs pa līderi, viņš spriež.
«Ar interesi vēroju, piemēram, LMT Sraumi vai Lattelecom TV un gaidu, kurš spers šo pirmo drosmīgo soli,» uzsver A. Mednis. Pasaulē ir vairāki piemēri, kas apliecina, ka TV un telekomunikāciju uzņēmumu saplūšanai ir racionāls pamats. Teju vai katram no pasaules lielākajiem telekomunikāciju pakalpojuma sniedzējam jau ir savas aplikācijas un servisi, kas piedāvā TV saturu, tostarp arī daudz pašu telekomunikāciju uzņēmumu veidotu vai iegādātu. «Samērā nesen Argentīnā liels telekomunikāciju uzņēmums apvienojās ar vienu no populārākajām televīzijām, bet Amerikā telesakaru uzņēmums AT&T pirms dažiem gadiem iegādājās Satellite Television Provider DirecTIVE, bet pavisam nesen noslēdza 85 miljardu ASV dolāru darījumu ar Time Warner,» viņš klāsta.
«Interneta lietotāji pieprasa aizvien jaudīgāku un ātrāku interneta pieslēgumu un kļūst arvien prasīgāki un izvēlīgāki izklaides satura izvēlē, līdz ar to telekomunikāciju un izklaides satura kompāniju saplūšana ir patiesībā vienīgais ceļš, kā pat globāliem uzņēmumiem saglabāt savu konkurētspēju, lai varētu piedāvāt ikdienas lietotājam pilnu komplektu: gan pieslēgumu, gan saturu. Tas ir arī iemesls, kāpēc pat lielie, tā saucamie FANG giganti (Facebook, Amazon, Netflix, Google) nepārtraukti pārpērk jaunus satura un interneta infrastruktūras uzņēmumus, lai vēl vairāk nostiprinātu savu vietu patērētāju ikdienas dzīves paradumos,» stāsta Lattelecom Izklaides un komunikāciju pakalpojumu daļas direktore Inga Alika-Stroda. Lattelecom savu darbību televīzijas biznesā sāka 2007. gadā, sākot piedāvāt Interaktīvās TV pakalpojumu, ienākot piesātinātā tirgū.
Visu rakstu Televizors līdzi kabatā lasiet pirmdienas, 20.augusta laikrakstā Dienas Bizness!