Latvijas biznesā uzvaras gājienā iet specializētie mākslīgās saules saloni, tirgū nostabilizējas vairāki zīmoli un studijas, kuras tiek veidotas uz franšīzes pamata, bet tā dēvētie kaktu saloni izmirst, izriet no DB uzņēmēju aptaujas
SIA BG pirmo Blue Box salonu atvēra 2005. gadā un šobrīd Latvijā ir 19 šī zīmola solāriju studiju un šomēnes durvis vērs vēl viena. «Solāriju industrijā un mūsu attīstībā bijuši dažādi laiki, kāpumi un kritumi. Kopš pirmās studijas atvēršanas solāriju tīkls strauji izpletās, franšīzes studijas tika atvērtas viena pēc otras. Vairākas pieder vienam uzņēmumam, bet lielākā daļa Blue Box ir franšīzes partneri,» stāsta SIA BG solāriju nodaļas vadītāja Santa Belte.
Franšīzes praksi izmanto arī citas solāriju studijas, piemēram, solāriju ķēde Adrenaline Tan. Pirrmā studija atvērta 2007. gadā, un patlaban šajā ķēdē ir četri saloni. «Katra studija darbojas neatkarīgi, taču ievēro vienotus darbības principus. Franšīzes prakse šajā biznesa nozarē ir diezgan izplatīta,» atzīst Adrenaline Tan mārketinga vadītāja Kate Beresņeva.
Pēc viņas teiktā, tirgū ir spēlētāji, kuri konkurē ar kvantitāti, kā arī tādi, kuriem svarīgāka ir kvalitāte. Tas, ka ķēdē ir ļoti daudz studiju, ne vienmēr liecina par kvalitāti, un par nopietniem konkurentiem no lielajiem spēlētājiem K. Beresņeva uzskata tikai divus – Sun Lounge un Blue Box. «Esam apmeklējuši 80% Lietuvas un Igaunijas studiju, arī pie mums viesojušies Itālijas, Vācijas, Beļģijas kolēģi. Mūsu darbs tiek novērtēts. Gan Lietuvā, gan Igaunijā lielāko tirgus daļu aizņem vien pāris lielās ķēdes,» viņa stāsta.
Piesātinātajā solāriju biznesā Latvijā «kaktu» salonus ar nekvalitatīvām ierīcēm palīdzēja iznīdēt 2010. gadā pieņemtie grozījumi Ministru kabineta noteikumos par kosmētiskā iedeguma iegūšanas pakalpojuma higiēnas un nekaitīguma prasībām un šo prasību uzraudzības kārtību. Tie regulē arī solāriju lampu UVA un UVB proporciju, kas veicina saudzīgāku iedegumu. Solāriju studijas, kas nespēja investēt iekārtu nomaiņā, pakāpeniski beidza pastāvēt. «Tirgus sakārtojās. Ievērojami samazinās to uzņēmumu īpatsvars, kas piedāvājuši solāriju kā papildu pakalpojumu. Tirgū paliek specializētās studiju ķēdes, spēcīgākie pakalpojumu sniedzēji, kas spēj pielāgoties stingrākam regulējumam un prasībām,» stāsta S. Belte.
Plašāk lasiet rakstā Mākslīgā saule pievelk otrdienas, 10.novembra laikrakstā Dienas Bizness (14.lpp)!