Ja ļoti gribas ieiet vienā tirgū, bet pieprasījums ir citā, jāmaina prioritātes un jāieklausās tirgus prasībās.
«2013. gadā izaugsme bija 100% un tā ir bijis no pirmās dienas trīs gadus pēc kārtas,» saka Mikus Opelts, 360 grādu vizualizāciju izstrādātāja SkatSkat valdes loceklis. Zīmols SkatSkat apvieno divus līdzīga profila uzņēmumus – 2010. gadā dibināto SIA Freš grupa, kas vairāk orientējas uz pašmāju tirgu, un 2012. gadā dibināto SIA Giraffe Visualizations Group, kuras galvenais darbības fokuss ir eksports. Katru gadu SkatSkat apgrozījums ir aptuveni divas reizes lielāks nekā iepriekšējā gadā, un pērn abu uzņēmumu kopējais apgrozījums bija aptuveni 140 tūkstoši eiro. Šī brīža iestrādnes un sāktie projekti liecinot, ka arī šogad gaidāms vismaz divas reizes lielāks apgrozījums. Vaicāts, kā ir augt tik strauji, Mikus atbild: «Izaugsme, protams, prasa milzīgu enerģijas un laika ieguldījumu, vieglāk ir stāvēt uz vietas, apkalpot vienus un tos pašus klientus. Izaicinājums ir nepalielināt tehniskās komandas apjomu. Daudz izmantojam ārpakalpojumus, lai efektīvi realizētu projektus.»
Katrai sava pieeja
«Mēs taisījām vizualizāciju un sapņojām tikt ārzemju tirgū. Tagad reāli tur esam. Atsevišķi projekti mums ir jau sen, bet pagājušais gads iezīmējies ar to, ka ir stabila virzība eksporta tirgū. Mūsu – dizaina, mākslas – jomās var «noķert» vienu projektu, bet svarīgi ir pastāvīgi būt tirgū, lai par mums zinātu. Latvijā taisām aptuveni 90% no visām tirgū esošajām vizualizācijām. Tā studenti rēķināja, kad veica tirgus pētījumu. Kā to pašu panākt kaut kur citur?» prāto Mikus. Šobrīd eksports veido aptuveni 20% no abu uzņēmumu apgrozījuma. Kompānijai ir četri eksporta tirgi, faktiski – konkrētas pilsētas, jo piedāvātais produkts ir lokāls. Tās ir Sanktpēterburga Krievijā, Minhene Vācijā, Stokholma Zviedrijā un Amsterdama Nīderlandē. Uzņēmumam ir bijuši projekti citās valstīs, bet Mikus ir sapratis, ka labāk strādāt pārdomāti un strukturēti, fokusējoties uz konkrētiem tirgiem.
SkatSkat šī un nākamā gada prioritāte ir Sanktpēterburga, kur iecerēts arī atvērt savu pārstāvniecību. Tāpat kompānija turpinās darboties arī jau pieminētajā Nīderlandē, Vācijā un Zviedrijā.
«Visu laiku braucam uz Zviedriju, bet man zvana no Krievijas. Vienā brīdī sapratām, ka laužamies tur, kur mūs negrib. Viens ir tas, ko mēs gribam, otrs – ko pieprasa tirgus,» saka Mikus. Tāpēc SkatSkat mainīja prioritātes un, lai arī Zviedrija joprojām ir svarīgākais ilgtermiņa mērķa tirgus, ir skaidrs, ka šajā tirgū ieiešana būs lēnāka, vairāk resursu uzņēmums veltīs Krievijai, kur jau ir pieprasījums. Krievijā uzņēmuma klienti ir viesnīcas, lielo tūrisma objektu īpašnieki. Mikus novērojis, ka uzņēmumiem, kas Sanktpēterburgā izmanto 360 grādu vizualizāciju, tā lielākoties ir bēdīgā kvalitātē (ap 80%). Latvijas kompānijām šajā laukā ir iespējas. «Latvijā ir kādas desmit kompānijas, kas taisa 360 grādu vizualizāciju – jebkurš no mums uztaisītu labāk. Mēs varam konkurēt ar kvalitāti,» teic Mikus.
Savukārt Vācijas tirgū SkatSkat izvēlējies Minheni, kur ir aktīvs nekustamo īpašumu tirgus. «Mēs fokusēsimies uz vizualizācijām šajā jomā,» saka Mikus. Minhenē uzņēmums mēģina ieiet tirgū, piedāvājot jaunu produktu – foto procesu veic klients pats, bet Latvijas uzņēmums izstrādā vizualizāciju. «Protams, tā ir nedaudz standartizēta, ar mazāk funkcijām, tāpēc tai ir arī daudz zemāka cena,» skaidro Mikus. Tādējādi uzņēmumam ir katram tirgum sava pieeja un piedāvājums.
Vispirms jāizglīto
«Latvijā visu laiku nodarbojamies ar izglītošanas procesu – stāstām, ko dod 360 grādu vizualizācija un kāpēc tā nepieciešama, nevis apkalpojam pasūtījumus. Tagad ir nišas, kuru pārstāvjiem vairs nav jāskaidro – tam bija nepieciešami trīsarpus gadi,» apgalvo Mikus. Šī iemesla dēļ eksportā, iespējams, labāk būtu nogaidīt, kad tirgu izglīto vietējie uzņēmumi, un tad iet ar savu piedāvājumu. Tāpēc pagaidām uzņēmums koncentrējas uz tiem reģioniem, kur kaut kas šajā jomā jau notiek. Piemēram, 360 grādu vizualizācija lielākajai daļai viesnīcu Eiropā ir standarts, savukārt citās nozarēs, piemēram, nekustamajā īpašumā to aktīvi izmanto atsevišķās valstīs – Vācijā un Lielbritānijā.
Saglabā fokusu
Mikus spriež, ka no šodienas skatu punkta pirmie biznesa gadi būtu «jānoraksta», bet tobrīd citādi nevarēja. «Man liekas, ka katram biznesā ir savs ceļš, piegājiens, galvenais pie tā turēties, nevis mētāties apkārt,» viņš uzskata. Viņš ir pārliecināts, ka visu laiku vajag strādāt. SkatSkat komanda ir aizrāvusies ar «filozofiju», testiem un pētījumiem, taču rezultāts tiek sasniegts tikai tad, kad sāc kaut ko darīt. Mikus ir pārliecināts, ka nav labāka testa kā aiziet pie klienta un pajautāt, ko viņš domā par kompānijas piedāvāto. «Ja kaut ko izdomājam, uzreiz ejam pie klienta un prasām viņa viedokli,» viņš saka. Mikus uzskata, ka darīt visu ko ir vienkārši, bet naudu tā nenopelnīsi – bizness ir sistēma, struktūra, organizācija.
«Sen jau varējām piedāvāt foto un video servisu, būt pilna servisa aģentūra, kādu ir daudz. Taču paliekam pie tā, ka darām tikai šo un gribam būt labākie Eiropā šajā specifiskajā nišā – 360 grādu vizualizāciju izstrādē,» viņš teic.
Palīdz pārdot vairāk
360 grādu vizualizācija ir interaktīva vietas vai produkta vizualizācija, kas internetā palīdz palielināt pārdošanas apjomus. «Nav svarīgi, vai tas ir interneta veikals, kas grib parādīt produktus no visām pusēm, vai tu pārdod automašīnas un dzīvokļus. Tehnoloģiju «izkožam» līdz galam un sasniedzam labāko rezultātu. Svarīgākais – kopā ar klientu atrast, kā tas viņam palīdzēs nopelnīt vairāk,» saka Mikus. Vaicāts, kā to var izmērīt, viņš atzīst, ka bieži vien rezultāts ir grūti pierādāms.
360 grādu vizualizācija lieti noderot auto un nekustamā īpašuma tirdzniecībā. Piemēram, virtuālā vidē no visām pusēm izpētot auto vai īpašumu, daļai potenciālo pircēju kļūst skaidrs, vai tieši konkrētais auto modelis vai dzīvoklis viņus interesē vai ne, tādējādi tiek taupīts pārdevēju laiks.
SkatSkat veido vizualizāciju nekustamajam īpašumam, tirdzniecības uzņēmumiem, tūrismam, auto u.c. «Sākumā naivi gribējām uzbūvēt biznesu tikai nekustamā īpašuma jomā. Loģiski – nesanāca, jo tirgus ir par mazu,» saka Mikus. Taču tik un tā visvairāk projektu uzņēmums pērn realizēja tieši šajā sfērā.
Šobrīd SkatSkat strādā pie virtuālā pilsētprojekta. «Esam vienojušies ar pašvaldībām, šogad sāksim projektu trijās pilsētās – Liepājā, Cēsīs un Jelgavā, nākamgad vēl desmit. Pašvaldība izveido savu skaistāko tūrisma vietu vizualizāciju, un jebkurš komersants var izveidot savu vizualizāciju un pielikt klāt. Kopā tas ir liels pilsētas vizuālais piedāvājums,» saka Mikus.
Pieprasa interaktivitāti
Pērn SkatSkat īstenojis 150 jaunus projektus, kas nozīmē, ka Latvijā ir tikpat daudz mājaslapu, kurās pagājušajā gadā ieintegrētas uzņēmuma veidotās 360 grādu vizualizācijas. Kopumā četros gados Latvijā uzņēmums realizējis ap 450 projektu.
Mikus nedomā, ka SkatSkat realizēto projektu skaits varētu samazināties, jo internets pieprasa interaktīvu komunikāciju. «Bilde un video ir statiski formāti. Internets pēc būtības saka, ka saturam jābūt inter- aktīvam – ja tas tāds nav, tas auditorijai ir garlaicīgs. Tāpēc varam hipotētiski pieņemt, ka jebkurš interaktīvs vizualizācijas formāts būs aktuālāks,» viņš spriež.
Mikus paredz, ka pieprasījums vēl vairāk palielināsies brīdī, kad cilvēki varēs izveidot 360 grādu vizualizāciju ar savu mobilo telefonu, jo būs redzama piedāvājuma kvalitātes atšķirība un vēl vairāk novērtēs to kā palīgu, lai pārdotu vairāk vai ātrāk.