Latvijas uzņēmēji vairāk koncentrējas uz klientu apkalpošanu un mazāk pēta noieta tirgus, secināts SEB bankas Biznesa vides apskatā.
SEB bankas un SIA Data Serviss veiktais pētījums, kas tiek izmantots SEB Biznesa vides apskata veidošanā, atklāj šādu kopsakarību: ja šogad uzņēmēji mazāk uzmanības pievērš tirgus izpētei, tad klientu apkalpošanas kvalitātes jautājums uzņēmuma ikdienā ir kļuvis aktuālāks.
Septembrī ir pieaudzis to uzņēmēju skaits, kuri uzskata, ka klientu apkalpošana ir uzlabojusies vai nav mainījies – to atzīst 85% respondentu. Šī gada pavasarī par apkalpošanas kvalitātes nemainīgu līmeni vai par tās uzlabojumiem bija pārliecināti 69% Latvijas uzņēmēju. Uzņēmēji atzīst, ka apkalpojošais personāls Latvijā kļūst izglītotāks un laipnāks.
SEB Biznesa vides apskats uzrāda, ka otra aktuālākā tēma (pēc jautājuma par nodokļu samaksu), kas šobrīd visvairāk uztrauc uzņēmējus, ir rūpes par jaunu noieta tirgu esamību – šī joma rūp 46% uzņēmēju. Tajā pat laikā ir palielinājies to uzņēmēju skaits, kuri, salīdzinot ar pagājušo gadu, jautājumam par jaunu tirgu izzināšanu velta mazāk laika: salīdzinājumā ar 2008. gadu šogad septembrī 15% uzņēmēju ir samazinājuši savas aktivitātes pircēju meklēšanā un jaunu tirgu izpētē. 2009. gada aprīlī šādu uzņēmēju īpatsvars bija tikai 4%.
Arī orientēšanas uz eksportu Latvijas uzņēmēju vidū nav krasi izteikta: 67% aptaujāto atzīst, ka tuvākā pusgada laikā neplāno apgūt jaunus eksporta tirgus. Iniciatīvu šajā jomā ir gatavi uzņemties aptuveni katrs ceturtais jeb 27% uzņēmumu vadītāju un īpašnieku.
SIA Stendera ziepju fabrika finanšu direktors Rolands Pupkevičs norāda: «Tam, ka daļa uzņēmēju samazina savas aktivitātes jaunu eksporta tirgu meklēšanā, varētu būt vairāki iemesli: vispārējais tirgū valdošais pesimisms; ekonomiskās aktivitātes samazināšanās eksporta tirgos un attiecīgi uzņēmēju neticība iekarot jaunas pozīcijas krītošā tirgū; uzņēmēju aizņemtība, risinot esošās problēmas vietējā tirgū; finansiālie aspekti (uzņēmuma rīcībā var nebūt nepieciešamie finanšu līdzekļi, lai iekarotu jaunus eksporta tirgus). Taču mūsu pašu pieredze rāda, ka arī šādos tirgus apstākļos ir iespējams sekmīgi attīstīties. Mēs šogad esam noslēguši 7 jaunus līgumus ar franšīzes partneriem par mūsu produkcijas izplatīšanu Austrijā, Dānijā, Slovēnijā, Horvātijā, Saūda Arābijā, Grieķijā un Kolumbijā. Tas būs ļoti nozīmīgs pamats sekmīgai uzņēmuma attīstībai nākamajā gadā.»
LR Ekonomikas ministrijas Uzņēmējdarbības un eksporta nodaļas vadītāja Ilze Beināre uzskata, ka Ekonomikas ministrija izprot uzņēmēju ierobežotās iespējas šobrīd veltīt būtiskus resursus jaunu tirgu izpētē un apgūšanā, tāpēc aicina aktīvāk izmantot valsts piedāvāto atbalstu jaunu eksporta tirgu apgūšanai un eksporta apjomu kāpināšanai. «Turpmāk Latvijas ekonomiskās izaugsmes dzinējspēks vairs nebūs apjomīgās finanšu investīcijas, kā tas notika iepriekšējos gados, tādējādi stimulējot iekšējo patēriņu, bet gan ekonomikas konkurētspējas pieaugums atvērtos preču un pakalpojumu tirgos,» norāda eksperte.
SEB Biznesa vides apskata ietvaros tika veiktas mazo un vidējo uzņēmumu vadītāju un īpašnieku aptaujas 2009. gada aprīlī un septembrī, izmantojot telefoninterviju metodi. Pētījumā tika iesaistīti 500 uzņēmumu vadītāji pavasarī un 510 vadītāji rudenī.