Pēdējos gados jaunieši Latvijā reģistrējuši mazāk jaunu uzņēmumu nekā, piemēram, 2011.gadā, kas atspoguļo arī valsts kopējo tendenci sarukt jaunreģistrēto uzņēmumu skaitam. Lursoft pētījums apliecina, ka piemēram, 2011.gadā personas vecumā līdz 25 gadiem reģistrējušas 3 116 jaunus uzņēmumus, savukārt pērn – 2 660, kas ir kritums par 14,63%, informē Lursoft Komunikāciju vadītāja Indra Jansone.
Ņemot vērā pašreizējo tendenci, paredzams, ka arī šogad mūs nesagaida pārsteigumi un jauniešu jaunreģistrēto uzņēmumu skaits turpinās lejupejošu tendenci.
Patlaban jauniešiem kopumā pieder kapitāldaļas 3,58% Latvijas uzņēmumu.
Lursoft dati rāda, ka jaunieši labprāt veido arī kopīgus uzņēmumus ar saviem vienaudžiem, ko apliecina kaut vai tas, ka 8 144 jauniešiem patlaban pieder 7 784 uzņēmumi, savukārt vēl 7 202 personas vecumā līdz 25 gadiem ir amatpersonas kopumā 6 921 uzņēmumā.
Lai gan aizvien lielāku interesi jauniešu vidū izraisa IT joma, kas ļauj bez īpaši lieliem kapitālieguldījumiem uzsākt savu biznesu, analizējot nozares, kurās visbiežāk iesaistījušies gados jaunie cilvēki, redzams, ka priekšplānā izvirzījusies tirdzniecība. Pētījuma rezultāti apliecina, ka no visiem jauniešiem piederošajiem un viņu vadītajiem uzņēmumiem 9,12% darbojas mazumtirdzniecības jomā, bet vēl 5,16% darbību saistījuši ar vairumtirdzniecību.
Populārākās jauniešu uzņēmumu darbības jomas:
1. Mazumtirdzniecība, izņemot automobiļus un motociklus (9,12%)
2. Vairumtirdzniecība, izņemot automobiļus un motociklus (5,16%)
3. Operācijas ar nekustamo īpašumu (3,86%)
4. Automobiļu un motociklu vairumtirdzniecība, mazumtirdzniecība un remonts (2,99%)
5. Specializētie būvdarbi (2,97%).
Analizējot, kāds bijis jauniešu uzņēmumu sniegums pēdējos gados, redzams, ka to vidējais apgrozījums uz vienu uzņēmumu bijis vairāk nekā divas reizes zemāks nekā valstī kopumā, tiesa gan, apgrozījuma dinamika ir ar pozitīvu tendenci, papildu tam, ik gadu samazinās arī valsts vidējā apgrozījuma pārsvars pār jauniešu uzņēmumu rādītāju.
Pēc Lursoft aprēķiniem, 2011.gadā jauniešu uzņēmumi apgrozījuši katrs vidēji 9,683 tūkst. EUR, kamēr valsts vidējais rādītājs bijis 2,5 reizes augstāks. Divu gadu laikā gados jauno dalībnieku un amatpersonu uzņēmumu vidējais apgrozījums palielinājies par 23,36%, aizvadītajā gadā sasniedzot 11,945 tūkst. EUR.
Lai gan vidējā apgrozījuma rādītājs sākotnēji šķiet zems, jāņem vērā, ka bieži vien jaunieši, uzsākot savas biznesa gaitas, sākotnēji izvēlas tirgot pašražotu produkciju, piemēram, dažādus rokdarbus, suvenīrus, vai arī nodarboties ar dažādu pakalpojumu sniegšanu, kuriem nepieciešamās iemaņas apgūtas mācību iestādēs un kursos, tādēļ arī šo uzņēmumu vidējais apgrozījums ir zemāks nekā valstī vidēji, taču vienlaikus ļauj jauniešiem noticēt savām spējām un gūt iedrošinājumu biznesa turpināšanai.
Līdz ar apgrozījuma pieaugumu pēdējo gadu laikā samazinājies arī jauniešu vadīto un viņiem piederošo uzņēmumu zaudējumi. Salīdzinot ar valsts vidējo rādītāju, jānorāda, ka jauniešu uzņēmumiem zaudējumi gan 2011., gan 2012.gadā bijuši vairāk nekā divas reizes zemāki nekā valstī vidēji, tiesa gan, jau pērn to pārsvars samazinājies. Lursoft aprēķini parāda, ka 2011.gadā jauniešu uzņēmumi strādājuši ar vidēji 34 EUR zaudējumiem, savukārt pērn tie sarukuši līdz 16 EUR uz vienu uzņēmumu.
Pēdējos gados aizvien populārāki kļūst dažādi jauno uzņēmēju konkursi, kuros iespējams gūt gan profesionāļu ieteikumus un palīdzību biznesa plānošanā, gan arī finansiālu atbalstu idejas realizācijai. Viens no šādu konkursu rīkotājiem jau vairākus gadus ir Lauku konsultāciju un izglītības centrs (LLKC), kas jauniešiem piedāvā izmēģināt spēkus konkursā Laukiem būt!. Pēc konkursa rīkotāja rīcībā esošās informācijas, apmēram 15 -20 jaunieši jeb trešā daļa no dalībniekiem ik gadu pēc dalības konkursā uzsāk savu uzņēmējdarbību.
Kā skaidro LLKC sabiedrisko attiecību vadītāja Iveta Tomsone, jauniešu motivācija piedalīties konkursā ir dažāda, taču visbiežāk minētie iemesli ir jaunas pieredzes gūšana, finansējuma trūkums uzņēmuma attīstībai, vēlme pašapliecināties, kā arī vēlme uzsākt savu uzņēmējdarbību, kuras pirmajiem soļiem pietrūkst starta kapitāla.
Jauniešu uzņēmējdarbības veicināšanas pasākumu Valsts lauku tīkla pasākuma «Atbalsts lauku jauniešiem uzņēmējdarbības veicinašanai» ietvaros LLKC īsteno jau ceturto gadu, un šajā laikā uzņēmējdarbības pamatus apguvuši jau vairāk nekā 500 lauku jauniešu. «Daļa no viņiem savas biznesa idejas veiksmīgi īstenojuši dzīvē, tādējādi apliecinot plašās iespējas strādāt un pelnīt laukos,» norāda LLKC pārstāve.
Lursoft veiktajā pētījumā par jauniešiem tiek uzskatītas personas vecumā līdz 25 gadiem.