Pasaules piena tirgū piena ir vairāk, nekā pircēju – lielie ražotāji meklē jaunus noieta tirgus
A/s Rīgas piena kombināts (RPK), izpētot pasaules tirgus tendences, secina, ka pasaules piena tirgū šobrīd novērojama pārprodukcija un piena piedāvājums pēdējo trīs mēnešu laikā pārsniedz speciālistu prognozes. Tā, piemēram, saskaņā ar DairyCo Datum datiem Eiropas Savienībā (ES) piena piedāvājums kopumā ir audzis par 1.4% pēdējo trīs mēnešu laikā salīdzinājumā ar iepriekšējā gada līdzīgu periodu, bet ASV tas ir audzis par 2.3%, Jaunzēlandē par 9.2%, Argentīnā par 11.3% un Austrālijā par 4.4%. Jāņem vērā, ka ES piena izlaides pieaugums ir panākts, pat neskatoties uz nesenu auksto laiku daudzviet Eiropā. RPK apkopotā informācija liecina, ka ES ietvaros 2011. gada decembrī pienotavām tika nodoti 11.2 miljoni t piena, kas saskaņā ar DairyCo Datum ir par 3.2% vairāk nekā gadu iepriekš. Lielāko ražošanas pieaugumu uzrāda lielie ES ražotāji – Francija, Vācija un Polija.
ES vidējā svērtā piena produktu cena sākusi kristies un laikā no 2011. gada novembra līdz decembrim tā saruka par 1.2%, lai arī joprojām ir par aptuveni 4.4% augstāka kā gadu iepriekš. ES faktiski visas produktu grupas uzrāda vairumtirdzniecības cenu kritumu šī gada februārī, piemēram, dažādi sviesta produkti kritušies cenā par aptuveni 13 – 18% gada laikā, bet piena pulveri kritušies cenā par aptuveni 14 – 25% atkarībā no produkta kategorijas. Faktiski vienīgi siera cenas turas stabili.Jāņem vērā, ka vairums lielo piena ražotāju valstu šobrīd aktīvi meklē eksporta tirgus, jo piena pieprasījums neaug tik strauji kā ražošanas apjomi. Piemēram, ASV krities vietējais pieprasījums un augusi ražošana, kas daudziem ASV ražotājiem liek meklēt iespējas savus piena produktus pārdot eksportā, kas savukārt izdara spiedienu uz Jaunzēlandes piena produktu eksporta cenām. Ļoti lielu eksporta kāpumu uzrāda Argentīna, kas audzējusi eksportu par 32% pagājušā gada laikā.
RPK valdes priekšsēdētājs Raimonds Misa norāda, ka situācija globālajā piena tirgū nopietni jāņem vērā Latvijas ražotājiem. «Mēs redzam, ka konkurētspējas priekšrocības izmanto lielie ražotāji, kuri spēj panākt ražošanas efektivitāti uz apjomu rēķina. Tāpat redzam, ka notiek asa cīņa par eksportu lielajiem tirgiem, piemēram Krieviju, kurā ir attīstīta piena lietošanas kultūra, un Ķīnu, kurā piena kultūra vēl tikai veidojas. Attiecībā uz Krieviju Latvijas ražotājiem joprojām ir priekšrocības – mums ir labāki piegādes termiņi un mazākas piegādes izmaksas. Trūkums ir sadrumstalots vietējais tirgus un salīdzinoši vājāk attīstīti produktu zīmoli,» skaidro R. Misa. RPK stratēģija eksporta jomā, ņemot vērā pasaules tendences, joprojām būs risku sadalīšana. Pašreizējie eksporta rādītāji salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu ir bez īpašām izmaiņām un galvenās eksporta valstis ir Azerbaidžāna, Krievija, Vācija, Itālija.