Tirgotāji Rimi un Maxima ir apņēmības pilni produktu, kas tiek pārdoti ar zīmoliem - attiecīgi Rimi un Optima līnija, skaitu savos plauktos arvien palielināt. Tirgotāji arī skaidro, kā šiem produktiem iespējams nodrošināt zemāku cenu.
«Rimi zīmola preces pēc preču vienību skaita Rimi veikalu sortimentā aizņem aptuveni 3% jeb šobrīd pircējiem ir pieejami aptuveni 1400 Rimi zīmola produkti dažādās preču grupās. Un šim skaitlim ir tendence pieaugt, jo mēs redzam, ka arvien vairāk pircēju uzticas mūsu zīmolam,» biznesa portālam db.lv stāstīja SIA Rimi Latvia vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere. «Mēs turpinām darbu arī pie jaunu produktu izveides - tas nav ātrs process, piemēram, pavisam nesen veikalos ienāca Rimi sviests, jaunas garšas biezpiena sieriņi, piens 2L iepakojumā,» viņa stāstīja.
Arī Maxima pārstāvis Ivars Andiņš, vaicāts, vai tuvākajā laikā plānots sākt ražot vēl kādus produktus ar Optima līnija zīmolu, atbildēja apstiprinoši: «Jā, to klāsts nemitīgi paplašināsies.»
«Šā gada pirmajā pusē Optima līnija veidoja ap 4% no Maxima kopējā apgrozījuma; pērn tie bija ap 3%, tātad gada laikā kāpums par 1 procentpunktu jeb aptuveni 33%. Kāpums turpināsies, jo privātie zīmoli, salīdzinot ar Rietumeiropas valstīm, mums vēl maz izplatīti - piemēram, Lielbritānijas ķēdēs tie aizņem ap 45%,» skaidroja I. Andiņš.
Jābūt viszemakajai cenai
Jautāts, kādēļ Optima līnija zīmola produktiem ir iespējams nodrošināt zemāku cenu nekā citu ražotāju produkcijai, I. Andiņš atbildēja: «Tādēļ, ka tai praktiski nav mārketinga izdevumu; ir salīdzinoši vienkārši iepakojumi; ir ļoti lieli pasūtinājuma apjomi, kas ir izdevīgi ražotājam un ļauj pārdot lētāk; bet svarīgākais - mēs pasūtinot lielākoties norādām vajadzīgo apjomu, kas ļauj ražotājam plānot biznesu un samazina pašizmaksu. Tādējādi mēs uzņemamies visu atbildību par realizāciju arī nākotnē. Piedevām starptautiskam uzņēmumam kā Maxima bieži izdevīgi pasūtināt visām valstīm pie viena ražotāja, kā Optima līnija miltu gadījumā pie Rīgas Dzirnavnieka – lieki skaidrot, ka šādi lielie apjomi izdevīgi arī ražotājam un ļauj nodrošināt zemāku cenu.»
«Optima līnijai ar ārkārtīgi nedaudziem izņēmumiem jābūt viszemakajai cenai savā preču grupā – to nodrošinām ar augstākminētajiem tenderiem un labiem piegāžu nosacījumiem. Piemāram, jaunākais noslēgtais tenderis bija par Optima līnija majonēzi – tenderī atkārtoti vinnēja Latvijas Ilgezeem, kas to ražoja arī iepriekš,» norādīja I. Andiņš.
Vaicāts, cik procentuāli šiem produktiem cena ir zemāka nekā citiem produktiem, I. Andiņš sacīja - caurmērā ap 10%...20%.
Viena no vismazākajām atšķirībām patlaban esot pienam, kur Optima līnija ir lētāka par 6%.
Nekad nebūs paši lētākie
«Rimi privātās preču zīmes produkti nav lētāki par jebkuru produktu, jo arī ražotāju zīmoli ir ļoti atšķirīgi pēc sava pozicionējuma. Ir premium un ir ekonomiskā segmenta preces. Rimi zīmola produkti nekad nebūs paši lētākie, jo tās ir augstas kvalitātes preces, kuras mēs nodrošinām par labāko iespējamo cenu. Tomēr, salīdzinot līdzvērtīgus augstas kvalitātes produktus, gan mēs varam teikt, ka privātās preču zīmes produktiem cenšamies nodrošināt zemāku cenu,» skaidroja Rimi pārstāve D. Valnere.
«Privātās preču zīmes produkti ir līdz 20% lētāki par līdzvērtīgām citu produktu alternatīvām. Rimi produktu ražošanā mēs sadarbojamies ar veiksmīgiem zīmolu produktu ražotājiem (ir arī tādi ražotāji, kas pamatā specializējas uz privātās preču zīmes produktu ražošanu), kuriem ir atbilstošas kvalitātes sertifikāti, ražošanas iekārtas un attiecīga pieredze to produktu izgatavošanā, ko esam iecerējuši izveidot ar Rimi zīmola vārdu. Produkta izmaksas, kas attiecas uz izejvielu iegādi, ražošanas iekārtu ekspluatāciju, darbaspēku, ir tādas pašas kā ražotāju produkcijai. Galvenā atšķirība ir tā, ka ražotājam ir jādomā par loģistiku, produktu virzīšanu tirgū, kas ietver regulāras mārketinga un tirdzniecības veicināšanas aktivitātes, un tas maksā naudu. Rimi kā mazumtirgotājam ir jau gatava «infrastruktūra». Būtiski, ka mums nav jāiegulda lieli līdzekļi jaunu produktu mārketingā un reklāmā, jo Rimi zīmols jau ir atpazīstams tirgū, un tiek saistīts ar mūsu uzņēmuma vērtībām,» stāstīja D. Valnere.
Ja iespējams, ražo Latvijā
Privātās preču zīmes produkti tiekot ražoti dažādās valstīs. «Daudzi produkti tiek ražoti arī Latvijā. Piemēram, ātrās aprites pārtikas produktu ražošanai prioritāri izvēlamies vietējos ražotājus. Liela daļa piena produktu, maizes izstrādājumu, kūku un citu preču tiek ražotas Latvijā. Daudzas preces tiek ražotas ārzemēs arī tādēļ, ka Latvijā attiecīgie produkti netiek audzēti un ražoti, piemēram, olīvas un olīveļļa, konservēti persiki un tamlīdzīgi vai arī izejvielu kvalitāte nav pietiekami laba, tāpēc meklējam sadarbības partnerus, kas tos var izgatavot tādā kvalitātē, kas patīk mūsu pircējiem,» sacīja Rimi pārstāve.
«Ražotāji tiek izvēlēti tenderos, lielākoties starptautiskos, kuros parasti aicinam piedalīties nopietnākos vietējos ražotājus, ja vien tādi attiecīgajā jomā vispār ir (piemēram, augu eļļu mums vajadzīgajos lielos apjomos Latvijā vispār neražo), kā arī ārzemju uzņēmumus. Parasti kopskaitā 3...7. tad izvēlamies optimālo piedāvājumu,» sacīja I. Andiņš.
«Sava zīmola produkti ir viens no labākajiem veidiem, kā mazumtirgotājs var sevi izcelt starp konkurentiem, būt atšķirīgs. Turklāt šie zīmoli ir piemēroti daudzveidīga klientu loka vēlmēm un vajadzībām - sākot no produktiem par izdevīgām cenām līdz godīgas tirdzniecības (Fairtrade) un bioprecēm,» norādīja D. Valnere.
Pārdotākie Optima līnija zīmola produkti:
1.Cukurs Optima līnija (ražotājs - Nordic Sugar pēc saviem ieskatiem, lielākoties Lietuvā);
2.Alus Optima līnija 2 litru Pet pudele (pašlaik tiek ražots Igaunijā, iepriekš bija arī Latvijā);
3. Baltmaize Optima līnija (tiek ražota Latvijā, Daugavpilī, Latvijas maiznieks);
4. Piens Optima līnija (tiek ražots Latvijā, Tukuma piens);
5. Augu eļļa (tiek ražota Igaunijā).
Pieprasītākās Rimi zīmola preces:
1. M un L izmēra vistu olas,
2. Piens (1L, 2%),
3. Tualetes papīrs (8 ruļļu iepakojums, 3-kārtīgs papīrs),
4. Kefīrs 1L, 2, 5%.