«Es nezinu nevienu citu pārtikas produktu Latvijā, kam ir šāds statuss. Tas ir kā Francijai vīns, Šveicei – siers... Mums tās ir šprotes!» Latvijas Zivrūpnieku savienības (LZS) prezidents Didzis Šmits ir pārliecināts, ka šprotes nacionālo produktu klāstā ieņem līderpozīcijas, raksta Latvijas Avīze.
Laikraksts norāda, ka nesen Latvijas šprotu konservi saņēma augstāko apbalvojumu Grand Prix, kā arī kārtējo medaļu komplektu vienā no lielākajām pārtikas izstādēm Krievijā un Austrumeiropā Prodexpo 2012 Maskavā. Lielākā daļa Latvijas zivju produkcijas aizceļo uz NVS tirgu, visvairāk to iecienījuši Krievijas iedzīvotāji.
Augstāko novērtējumu Maskavas pārtikas izstādē saņēma SIA Gamma – A ražotās šprotes stikla burciņās, kas tika atzītas par labāko inovācijas produktu. Līdz šim šprotu ražotāji izmantoja tikai metāla kārbas, taču pirms pāris gadiem vienam no uzņēmuma Gamma – A saimniekiem Igoram Kušņerčukam izdevās pārliecināt līdzīpašniekus, ka pienācis laiks ieviest jaunu iepakojuma materiālu.
«Divas vērtīgas lietas – tu redzi, kas «lācītim vēderā», kā arī vari burciņu aiztaisīt un ielikt ledusskapī, ja neesi notiesājis visas šprotes. Es metāla kārbu bieži vien netaisu vaļā, ja neesmu pārliecināts, ka to visu izēdīšu,» stikla burciņu praktisko lietojumu atzinīgi novērtējis Latvijas Zivrūpnieku savienības prezidents D. Šmits.
Kā raksta Latvijas Avīze, jaunums trāpījis desmitniekā – gada laikā pieprasījums pēc šprotēm stikla fasējumā tā pieaudzis, ka uzņēmums nespēj izpildīt visus pasūtījumus. I. Pūciņš stāstījis, ka Gamma – A kopā ar holdinga partneri SIA Līcis 93 mēnesī saražo ap 700 tūkstošiem burciņu.
Otra Latvijas lielākā šprotu ražotāja – Salacgrīvas akciju sabiedrības Brīvais vilnis – valdes priekšsēdētājs Arnolds Babris sacījis, ka pieprasījums pēc šprotēm stikla burciņās būs limitēts. «Ja Brīvais vilnis izmantos tādu pašu iesaiņojumu, mēs tikai pārsātināsim tirgu un beigās abi cietīsim zaudējumus. Pašreiz strādājam pie plastikāta kārbu tehnoloģijas – tas būs vēl šerpāks lēciens uz priekšu produkcijas drošības ziņā, bet materiāla pašizmaksa būs mazāka. Ceru, ka jau šā gada beigās tirgū parādīsies mūsu produkcija plastikāta iepakojumā,» laikrakstam stāstījis A. Babris.
LZS lūkojot pēc jaunām tirdzniecības iespējām, tāpēc šprotu ražotāji piedalās arī Rietumeiropas nozīmīgākajās pārtikas ražotāju izstādēs World Private Label Amsterdamā un European Seafood Exposition Briselē.
D. Šmits norādījis: «Mums ir jāmāk produktu pareizi pozicionēt un reklamēt, pie tā arī jāstrādā.» Nākotnē iecerēts Rīgā veidot šprotu muzeju un izveidot dokumentālu filmu par šprotēm.