Vide

Ražotājs: Nepastāv ilgtspējīgs produkts neilgtspējīgā iepakojumā

Lelde Petrāne,13.02.2020

Jaunākais izdevums

Kompānija "Mars" (tostarp "Mars Latvia"), kas ražo produkciju ar tādiem zīmoliem kā "Snickers", "Twix", "Dove", "Royal Canin", "Whiskas", "Skittles" un citiem, sekojot tendencēm pasaulē, pārorientē savu darbību, lai tā kļūtu videi draudzīgāka.

"Mars" ražo un pārdod dažādus produktus gan cilvēkiem, gan mājdzīvniekiem. Lai nodrošinātu, ka produkti ir atbilstoši tirgus standartiem, iepakojumam ir liela nozīme. Tas aizsargā izejvielas, kuras tiek pārvietotas no saimniecībām uz rūpnīcām, kā arī gatavos produktus, kad tie tiek aizvesti uz veikalu plauktiem un visbeidzot nonāk pie patērētājiem, skaidro Skaiste Sruogaite, "Mars" Korporatīvās komunikācijas direktore Baltijas, Balkānu un Adrijas jūras valstīs. Iepakojums palīdz produktiem saglabāt svaigumu un sniedz noderīgu informāciju patērētājiem, piemēram, par uzturvērtību un norādījumus par porcijām. Tāpat tas nodrošina ērtības un palīdz izcelt zīmolus.

Lai gan iepakojums ir svarīgs patēriņa precēm, tas rada arī izaicinājumus, atzīst S. Sruogaite. Ne visi iepakojumi ir pārstrādājumi, un pat tie, kas ir, ne vienmēr tiek savākti vai pārstrādāti, kā rezultātā atkritumi nonāk uz sauszemes vai pasaules ūdeņos.

"Mars" attiecībā uz ilgtspējīgiem iepakojumiem izturas ļoti atbildīgi un nopietni, teic uzņēmuma pārstāve: "Plastmasai un citiem atkritumiem nav vietas ne uz sauszemes, ne okeānos. Mums visiem ir atbildība novērst šo problēmu, tāpēc mēs izmantotos iepakojums izvērtējam un pārdomājam jau šobrīd."

"Mars" ilgtspējas plāna "Sustainable in a Generation" mērķis ir samazināt vienreizlietojamās plastmasas izmantošanu par 25% un panākt, lai līdz 2025. gadam 100% no plastmasas iesaiņojumiem būtu atkārtoti izmantojami, pārstrādājami vai kompostējami.

"Mēs gribam panākt, ka mūsu plastmasas iepakojuma sastāvā tiek izmantoti vidēji 30% otrreiz pārstrādāti materiāli. Plānojam arī veikt izpēti plastmasas aizstāšanā ar videi draudzīgu papīra iepakojumu, lai nezaudētu pārtikas kvalitāti, uzglabāšanas laiku vai ražošanas ātrumu," viņa stāsta.

S. Sruogaite norāda, ka "Mars" apzinās nepieciešamību paātrināt uzņēmuma rīcību saistībā ar plastmasu un iepakojumu, tāpēc tam ir apņemšanās ir ieguldīt 1 miljardu dolāru "Sustainable in a Generation" plānā, lai pārveidotu savu pieeju iepakojuma ražošanā jau tuvākajos gados.

"Mars" ilgtermiņa pētījumi tiek virzīti, pateicoties "Mars Advanced Research Institute" (MARI), kurā tiek atklāti un pētīti jauni materiāli, lai pircējiem nodrošinātu pārtikas drošumu un funkcionalitāti, vienlaikus veicinot aprites ekonomiku.

"Kopumā mūsu pieeja iepakojumu ražošanā ir vērsta uz nevajadzīgā iepakojuma samazināšanu. Tas nozīmē, ka iepakojumi tiek izstrādāti tā, lai tie iekļautos apritē un lai tos izmanto atkārtoti. Mēs uzskatām, ka nepastāv ilgtspējīgs produkts neilgtspējīgā iepakojumā," akcentē S. Sruogaite.

Lai nepieļautu lieku iepakojumu, "Mars" samazina iepakojuma svaru un atsakās no nevajadzīgajām iepakojuma kārtām.

Tāpat arī notiek pāreja uz inovatīviem atkārtotās izmantošanas modeļiem, paredzot, ka līdz 2025. gadam tirgos būs pieejamas 10 programmas atkārtotā iepakojuma izmantošanā.

"Lai ievērotu aprites principu, mēs aizstājam grūti pārstrādājamos iepakojumus un atsakāmies no tādiem materiāliem kā, piemēram, polivinilhlorīda, pazīstams arī kā PVC. Savukārt, lai mazinātu plastmasa ietekmi, mēs pārejam uz papīra materiāliem un pētām bioloģiski noārdāmo un kompostējamo iepakojumu iespējas," paskaidro S. Sruogaite.

"Noslēdzot iepakojuma aprites procesu, mēs arī investējam un iestājamies par atbilstošu patērētāju uzvedību, šķirošanas sistēmām un infrastruktūru atkritumu pārstrādē. Turpināsim iesaistīt patērētājus, sniedzot ar šķirošanu saistītus ieteikumus, visos tirgos, kuros mūsu produkti tiks pārstāvēti līdz 2025. gadam," viņa norāda.

"Mars" ir arī labdarības organizācijas "Ellen MacArthur Foundation" iniciatīvas "New Plastic Economy" vadošais partneris. Parakstot globālo apņemšanos novērst plastmasas atkritumu izplatību, "Mars" un labdarības fonda vīzija ir atbalstīt aprites ekonomiku, kurā iepakojums nekad nekļūst par atkritumiem.

Iniciatīvas "#PledgeForPlanet" ietvaros "Mars" aicina paātrināt darbības, kas vērstas pret klimata pārmaiņām, ne tikai uzņēmējdarbības ietvaros, bet arī mobilizējot savus darbiniekus, piegādātājus un iedzīvotājus visā pasaulē apņemties aizsargāt planētu un pievērsties klimata pārmaiņu cēloņu novēršanai.

Šobrīd "Mars" vairāk nekā pusi elektroenerģijas iegūst, izmantojot atjaunojamos resursus, bet tādās valstīs kā ASV, Lielbritānija, Meksika un drīz arī Austrālija, atjaunojamā elektroenerģija uzņēmuma procesos tiek izmantota jau 100%. "Mars" plāns ietver arī centienus samazināt kopējo siltumnīcas efekta gāzu emisiju apjomu visā uzņēmuma procesu ķēdē par 27% līdz 2025. gadam un par 67% - līdz 2050. gadam.

Kopš 1993. gada Lietuvā, Gargždai darbojas "Mars" mājdzīvnieku barības rūpnīca, kas ir viena no lielākajām uzņēmuma ražotnēm Eiropā. Lai kompānija sasniegtu ilgtspējīgas darbības mērķus, kopš 2012. gada rūpnīcas darbībā 100% apmērā tiek izmantota "zaļā" enerģija. Tāpat, salīdzinot ar 2008. gadu, enerģijas un ūdens patēriņš, lai saražotu 1 tonnu produkcijas, ir samazinājies attiecīgi par 21% un 50%.

"Mars" ir ģimenes uzņēmums, kam ir vairāk nekā gadsimtu ilga vēsture, ražojot dažādus produktus un piedāvājot pakalpojumus cilvēkiem un viņu mājdzīvniekiem. Kompānija ir globāla mēroga tirgus spēlētājs, kas ražo produkciju ar vairākiem pasaulē zināmiem zīmoliem: "M&M's", "Snickers", "Twix", "Milky Way", "Dove", "Pedigree", "Royal Canin", "Whiskas", "Orbit", "Skittles", "Uncle Ben's" un citiem. "Mars" darbojas vairāk nekā 80 valstīs un tā galvenā mītne atrodas Maklīnā (McLean), Virdžīnijas štatā (ASV).

PAR ŠO TĒMU LASI ARĪ:

Klimata pārmaiņu panika pārkāpusi visas iespējamās robežas 

Aiz skaļiem paziņojumiem par ārkārtas situāciju klimata jomā sekos konkrēti pasākumi, kuri ietekmēs...

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Būtiskais cenu kāpums ievērojami mainījis pircēju paradumus, mudinot arvien vairāk atteikties no impulsīviem pirkumiem un meklēt lētākas alternatīvas, norāda Mindaugs Gutausks, Mars Latvia vadītājs.

Līdzīgas tirgus tendences, visticamāk, būs novērojamas arī nākamajā gadā, spriež M.Gutausks, piebilstot, ka taupīgāko klientu lojalitāte 2023. gadā varētu samazināties. Tajā pašā laikā paredzams, ka gada otrajā pusgadā patērētāju noskaņojums un tirgus dinamika kļūs nedaudz pozitīvāka - cilvēki būs pielāgojušies jaunajai realitātei un iemācījušies dzīvot, daudz labāk kontrolējot tēriņus, prognozē Mars Latvia vadītājs.

Pēdējie gadi uzņēmējiem visā pasaulē ir bijuši gana izaicinoši. Kā Mars darbību ietekmēja Covid-19 pandēmija?

Jāsaka, ka pandēmija ietekmēja ne tikai mūsu uzņēmējdarbību, bet arī pasaules ekonomiku kopumā, jo mēs visi saskārāmies ar izaicinājumiem, ko iepriekš nekad nebijām piedzīvojuši. Šajā laikā mēs ne tikai pārdomājām mūsu biznesa stratēģiju, bet arī centāmies pievērst pastiprinātu uzmanību mūsu darbinieku veselībai un drošībai, kas vienmēr ir bijušas Mars prioritātes. Attālināts darbs mums nebija nekas svešs arī pirms pandēmijas, tāpēc pielāgoties jaunajai realitātei mums bija vieglāk. Tajā pašā laikā mēs skaidri apzinājāmies, ka pastāvīgs darbs no mājām palielina mentālās un fiziskās veselības riskus, tāpēc rūpīgi sekojām līdzi mūsu darbinieku labklājībai. Komandas mudinājām tikties virtuālajos semināros, lai apgūtu jaunas prasmes attālinātajam darbam. Vienlaikus, lai izvairītos no izdegšanas, sākām izmantot Mars patentēto rīku - Meet Smarter, kas saīsina tikšanās laikus, lai nodrošinātu piecu līdz desmit minūšu pārtraukumu katru stundu. Tāpat savus darbiniekus darba laikā aicinājām doties pastaigās, piemēram, izvedot ārā suni vai vienkārši paelpojot svaigu gaisu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kā uzņēmumi var palīdzēt lauzt stereotipus, izmantojot reklāmas?

Olga Ekšteine, “Mars” produktu sortimenta vadītāja Baltijas valstīs,14.12.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cilvēks vienā dienā patērē tiešsaistes saturu aptuveni 90 metru garumā, saskaroties ar dažādām reklāmām. Tāpat reklāmas redzam arī TV, radio un drukātajos medijos. Tā kā reklāmas veido sabiedrības uzskatus un attieksmi, tās ir iespējams izmantot kā platformu ne vien produktu un pakalpojumu prezentēšanai, bet arī svarīgu vēstījumu izplatīšanai, kas var palīdzēt lauzt stereotipus.

Lai gan pēdējā desmitgadē uzņēmumi ir panākuši ievērojamu progresu reklāmas jomā, šajā ziņā vēl ir, kur aug. Arī “Mars” kā globāls uzņēmums un viens no lielākajiem reklāmdevējiem laika gaitā ir guvis dažādas atziņas.

Jau vairākus gadus uzņēmumiem un reklāmas industrijai sagādā grūtības reklāmās proporcionāli un reālistiski attēlot kā sievietes, tā vīriešus. Mēs joprojām redzam, ka sievietes un vīrieši reklāmās tiek attēloti vecmodīgos un pat nepieņemamos veidos, nemaz nerunājot par grūtībām atspoguļot etnisko daudzveidību, LGBTQIA+ kopienu un vēl daudzus citus dažādības aspektus.

Manuprāt, tā ir uzņēmumu atbildība nodrošināt, ka reklāmai ir pozitīva, nevis negatīva ietekme, tā pārstāvētu un veicinātu vienlīdzību un normalizētu dažādību sabiedrībā. Reklāmām var būt ļoti spēcīga ietekme, ne vien radot negatīvu ietekmi uz sabiedrību, tās empātiju un iekļaujošu vidi, bet arī radot negatīvu ietekmi uz zīmola reputāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas dzīvnieku pārtikas ražotājs "Mars Lietuva", kuru netieši kontrolē starptautiskā pārtikas grupa "Mars", sācis apmēram 11 miljonus eiro vērtu primārā iepakojuma ceha izbūvi līdzās galvenajai ražotnei Gargždos Lietuvas rietumos.

Kompānija nesniedz informāciju, cik jaunu darbavietu tiks radīts.

"Mars Pet Nutrition Europe" korporatīvo lietu vadītājs Mindaugs Rupšis sacīja, ka būvdarbi sākti jūlija beigās pēc būvatļaujas saņemšanas.

Jaunajā cehā saražotais iepakojums tiks piegādāts citām "Mars" ražotnēm, viņš sacīja, paskaidrojot, ka "Mars Lietuva" ir nozīmīgs primārā iepakojuma ražotājs "Mars Corporation" ražotnēm, tādēļ ir jābūvē atsevišķa iepakojuma ražošanas ēka.

Projektā plānots investēt vairāk nekā 11 miljonus eiro. Būvdarbus pabeigt plānots nākamā gada otrajā ceturksnī. Būvniecībai tuvojoties noslēgumam, būs skaidrs, cik jaunu darbavietu tiks radīts.

Lietuvas valsts sociālās apdrošināšanas fonda "Sodra" dati liecina, ka "Mars Lietuva" pašlaik strādā vairāk nekā 800 cilvēku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot ar 2022. gada maiju par globālā mājdzīvnieku barības, saldumu un citu pārtikas produktu ražotāja “Mars” vadītāju Baltijas valstīs ir kļuvis Mindaugs Gutauskas.

Ješima Ozēra, kura līdz šim bija “Mars” vadītāja Baltijas valstīs, ir kļuvusi par uzņēmuma tirgus vadītāju Dienvideiropā. Sākot ar maiju, par jauno “Mars” vadītāju Baltijā ir kļuvis Mindaugs Gutauskas, kurš iepriekš ieņēma galvenā klientu pārdošanas vadītāja Baltijā amatu. Pēc 12 aizvadītiem gadiem dažādās pārdošanas lomās uzņēmumā “Coca Cola HBC”, Mindaugs Gutauskas “Mars” komandā darbojas jau 5 gadus.

Kopš pievienošanās “Mars” viņš ir izmantojis savas plašās zināšanas par Ziemeļeiropas un Austrumeiropas tirgiem, plašo biznesa kontaktu tīklu, kā arī spēcīgo ikdienas procesu un cilvēku vadības pieredzi.

Pēc pievienošanās “Mars” viņam ir bijusi nozīmīga loma Baltijas biznesa izaugsmē, kā arī uzņēmuma partnerībā ar galvenajiem Baltijas mazumtirgotājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

ASV pretrasisma kustības ietekmē Uncle Ben's tiks pārdēvēts par Ben's Original

LETA--CNN,23.09.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pretrasisma kustības ietekmē ASV pārtikas kompānija "Mars Inc." mainīs produktu "Uncle Ben's" ("Tēvocis Bens") nosaukumu pret "Ben's Original" ("Bena oriģinālais") un atteiksies no logo, kurā redzama melnādaina personāža seja.

Ātrvārāmie rīsi, mērces un citi produkti ar jauno nosaukumu "Ben's Original" veikalu plauktos nonāks nākamgad.

"Dažiem tas [līdzšinējais zīmols] nepārprotami norāda uz verdzību, un tādu zīmolu mēs nevēlamies pārstāvēt," uzsver "Mars".

Uzņēmums piebilst, ka lēmis par šādām izmaiņām pēc patērētāju un darbinieku izteiktām vēlmēm.

Zīmols "Uncle Ben's" tika radīts pagājušā gada četrdesmitajos gados. Atbilstoši "Mars" popularizētajam stāstam tēvocis Bens bijis Teksasas fermeris, kas bijis slavens ar to, ka audzējis ļoti kvalitatīvus rīsus. Tomēr kompānija atzinusi, ka nav zināms, vai šāds cilvēks patiešām eksistējis. Savukārt prototips uz iepakojuma redzamajai melnādainā vīrieša sejai bijis kāda Čikāgas restorāna viesmīlis Frenks Brauns.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV pārtikas kompānija "Mars Inc." trešdien paziņoja, ka iegādāsies konkurentu "Kellanova", kas ražo tādus populārus produktus kā čipsus "Pringles".

Darījuma summa, ietverot parādsaistības, veidos 35,9 miljardus dolāru.

Šo darījumu paredzēts pabeigt 2025.gada pirmajā pusē, taču tas vēl jāapstripina "Kellanova" akcionāriem un regulatoriem.

"Kellanova" tirdziecības apjoms pērn veidoja aptuveni 13 miljardus dolāru, un uzņēmumam ar aptuveni 23 000 darbinieku klātbūtne ir 180 tirgos.

"Kellanova" tika radīts pērn, kad ASV kompānija "Kellogg Co." sadalīja biznesu trīs atsevišķos uzņēmumos.

Savukārt "Mars" nodarbina aptuveni 150 000 cilvēku, bet uzņēmuma gada tirdzniecības apjoms pārsniedz 50 miljardus dolāru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Optisko lēcu ražošanas uzņēmums SIA "ISP Optics Latvia" vienojies ar "Swedbank" par aizdevumu jaunu ražošanas iekārtu iegādei vairāk nekā 438 00 eiro vērtībā, informē bankas pārstāvji.

Jaunās iekārtas ļaus uzņēmumam paplašināt darbību optisko lēcu ražošanā, nodrošinot uzlabotas pārklājumu tehnoloģijas, kā arī mazinās ražošanas negatīvo ietekmi uz vidi.

Uzņēmums "ISP Optics Latvia" ražo pēc klienta individuāliem pasūtījumiem izgatavotu infrasarkanās optikas klāstu rūpniecības, aizsardzības, telekomunikāciju, testēšanas un mērīšanas, medicīnas, kā arī kosmosa nozarēs.

Latvijā top optiskās komponentes kosmosa tehnoloģijām, tostarp satelītu ražošanai, kas izmantotas Marsa roveru ("Curiosity Mars Rovers") vajadzībām, kā arī citās kosmosa misijās.

Līdz ar jauno pārklājumu iekārtu iegādi būs iespējams ne tikai palielināt ražošanas jaudas, bet arī nodrošināt daudzveidīgāku pārklājumu produkcijas klāstu, kas nozīmē nesūtīt produkciju pēcapstrādei uz ASV vai Ķīnu, bet visu paveikt tepat Latvijā, informē "Swedbank" pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Kādreizējā velotreka vietā būvēs Valsts drošības dienesta jauno ēku

Zane Atlāce - Bistere,22.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bijušā velotreka "Mars" vietā Brīvības gatvē 207 atbilstoši 2017. gadā pieņemtam valdības lēmumam plānota Valsts drošības dienesta (VDD) ēkas būvniecība, kas tiks sākta jau šogad, informē VDD.

VDD līdz šim nebija tiesīgs publiskot informāciju par ēkas būvniecību, lai nepārkāptu likuma "Par valsts noslēpumu" normas. Ņemot vērā sabiedrības interesi, tika pieņemts lēmums deklasificēt daļu informācijas par plānoto VDD attīstības projektu.

Pašlaik VDD ir izvietots vairākās ēkās, un dienesta rīcībā esošās telpas ir nolietojušās. Ņemot vērā tehnoloģiju attīstību un aizvien pieaugošos drošības izaicinājumus, VDD pašreizējās telpas tuvākajā nākotnē kļūs neatbilstošas VDD kā NATO un ES dalībvalsts specdienesta vajadzībām un vairs nespēj pilnvērtīgi nodrošināt dienesta attīstību.

VDD jaunās ēkas būvniecības darbus plānots uzsākt jau šogad, lai novērstu risku, ka pārredzamā nākotnē VDD rīcībā esošās telpas kļūst neatbilstošas valsts noslēpuma, kā arī ES un NATO klasificētās informācijas aizsardzības prasībām.

Komentāri

Pievienot komentāru