Tirdzniecība un pakalpojumi

Ražotāji neapmierināti ar lielveikalu diktātu, taču baidās protestēt

Jānis Rancāns,26.07.2011

Jaunākais izdevums

Lielveikali Latvijā gandrīz pilnībā ir iznīcinājuši mazos ģimenes veikaliņus un turpina nodarboties ar ražotāju diktātu. Viens no ražotājus iznīcinošiem faktoriem ir lielveikalu preču zīmju politika. Taču paši lielveikali noliedz savu vainu tirgus kropļošanā.

«Piemēram, jūs ražojat limonādi vai sulu ar savu preču zīmi un RIMI jums saka – jūsu sulu mēs ņemsim, bet jums viņa jāražo zem mūsu preču zīmes, bet pēc gada pasaka – man ir labāks, lētāks ražotājs Polijā un viņš tagad man ražos. Kā rezultātā tu esi ārā no veikala un pazaudējis savu preču zīmi,» sarunā ar Latvijas Radio 1 skaidro Latvijas pārtikas uzņēmēju federācijas padomes priekšsēdētājs Didzis Šmits.

Tā pat lielveikali nodarbojas ar dažādu papildus maksu iekasēšanu. «Par to kurā vietā veikalā [izvietota prece] - vai augšējā plauktā vai apakšējā plauktā, tuvāk vai tālāk, prasa papildus maksu. Jums var pieprasīt atlaidi attiecībā pret apgrozījumu. Ja jums ir labā prece un iet labāk – tad jums ir jāmaksā vairāk par to veikalam,» turpina D. Šmits.

Lai cīnītos ar lielveikalu patvaļu konkurences likumā noteikti dažādi ierobežojumi. Taču tirgotāji veikli atrodot jaunus veidus, kā panākt sev izdevīgus nosacījumus, bet ražotājiem nav tādas organizācijas, kas viņus varētu aizstāvēt.

«Kādreiz līgumos pieprasīja, lai tur būtu «plauktu naudas». Tad to ar likumu atcēla. Tagad to mēģina apiet un tāpat tur ir visādi varianti. Ir, piemēram, gadījumi, kad veikalu ķēde saka – jums jāved sava prece mūsu kastēs. Nereti sanāka, ka daļa no tām kastēm ir otreiz neizmantojamas un jums kā ražotājam par to jāsamaksā,» radio skaidro Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe.

Tomēr ražotāji atklāti par lielveikalu patvaļu baidās runāt, jo riskē ar to, ka tiks «izmesti» no lielveikalu ķēdes, norāda I. Gulbe. Ražotāji pret to var cīnīties tikai tad, ja pēc to produkcijas ir liels pieprasījums.

Lielā neapmierinātība ir tikai ar divām lielveikalu ķēdēm – RIMI un Maxima. I. Gulbe norāda, ka pārējās pret ražotājiem izturas korektāk, jo bieži pašas nonāk lūdzēju lomā.

I. Gulbe atgādina, ka lielveikalu ķēdes lepojas ar jaunradītajām darba vietām, taču noklusē, cik daudz mazu ģimenes veikaliņu ir bankrotējuši tādēļ, ka tuvumā parādījies ir lielveikals.

Kā risinājumu mazo tirgotāju aizstāvībai viņa rosina paraudzīties uz citām valstīm, kur lielveikaliem tiek ierobežots darba laiks, lai pārējā laikā peļņu varētu gūt sīktirgotāji. Tādā veidā likums regulē spēku samēru tirgū.

Tomēr abas lielveikalu ķēdes Rimi un Maxima savu vainu tirgus kropļošanā nesaskata. Visu nosaka pircējs, kurš izvēlas kur un par kādu cenu pirkt, bet veikals ir tikai starpnieks, Latvijas Radio norāda lielveikalu pārstāvji. Abu ķēžu darbībām ik dienu līdzi seko Konkurences padome, jo saistībā ar dominējošo stāvokli tirgū noteikta papildus uzraudzība.

RIMI un Maxima kategoriski noliedz, ka prasītu naudu par preces izvietošanu veikalu plauktos. Taču par preču atvešanu jeb loģistikas maksa gan tiekot ņemta un likums to neaizliedz.

Abi lielveikali arī nenoliedz, ka līgumi par privāto preču zīmju ražošanu tiek slēgti uz vienu gadu un pēc tam tiek izsludināts jauns konkurss. «Paši ražotāji labi zina, ka šis darījums ir tikai uz noteiktu laiku un, ja viss būs ļoti labi, tad tiks turpināts, bet, ja nē – mēs meklēsim citu cilvēku,» norāda Maxima Latvija preses pārstāvis Ivars Andiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Elksniņš atklātā vēstulē VID jautā - kā tiek kontrolēta pārtikas lielveikalu tīklu nodokļu nomaksa

Dienas Bizness,25.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas deputāts Andrejs Elksniņš ir nosūtījis atklātu vēstuli finanšu ministram un Valsts Ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektorei ar jautājumiem par īstenotiem pārtikas lielveikalu tīklu nodokļu nomaksas kontroles pasākumiem, to transferta cenu politiku, izmaksātiem bonusiem un pelņas novirzīšanu uz citām Eiropas Savienības dalībvalstīm.

Turpinājumā - atklātās vēstules pilns teksts:

Godātais finanšu ministr!

Godātā Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektore!

Saeima nupat ir pieņēmusi Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumu. Pēc vairāk nekā piecu gadu ilgām debatēm likumdevējs beidzot ir izlēmis sargāt ražotājus un piegādātājus no līdzšinējās negodīgās mazumtirdzniecības ķēžu - lielveikalu komercprakses.

Kā zināms, pēdējās desmitgades norises ir veicinājušas pārtikas apgādes ķēžu strukturālas pārmaiņas visā Eiropas Savienībā un palielinājušas lielveikalu ķēžu koncentrāciju, sadalot šo tirgu starp atsevišķiem dalībniekiem.

Tāpat prakse liecina, ka būtiski ir ierobežotas ražotāju tiesības panākt sev izdevīgus nosacījumus, lai rastu vietu kāda mazumtirdzniecības veikala plauktos. Tādējādi lielveikalu tīkli nu jau var diktēt, kuriem ražotājiem Latvijā būt un kuriem - bankrotēt. Turklāt arī tādas likumdošanas iniciatīvas kā, piemēram, pievienotās vērtības nodokļa samazināšana pārtikai kļūst neefektīvas tieši lielveikalu tīklu uzcenojuma politikas dēļ.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bieži vien pārtikas cenas veikalu plauktos palielinās arī tad, kad vairumtirdzniecības cenu ražotāji ir jau samazinājuši, pauda aptaujātie pārtikas ražošanas pārstāvji.

AS "Dobeles dzirnavnieks" valdes priekšsēdētājs Kristaps Amsils stāstīja, ka "Dobeles dzirnavnieka" ražotajiem produktiem cenas nav celtas kopš 2022.gada vasaras sākuma.

"Tas ir bijis izaicinoši, jo vienlaikus ļoti daudzās pozīcijās pieauga izmaksas, taču esam spējuši efektivizēt un optimizēt procesus, lai amortizētu lielos izdevumus, neietekmējot produktu gala cenu - cenu, par kuru pārdodam preci mazumtirgotājiem," skaidroja Amsils.

Viņš uzsvēra, ka "Dobeles dzirnavnieka" ražotie produkti veido pārtikas preču patēriņa pamatu, tāpēc uzņēmums uzņemas atbildību, lai šie produkti būtu pieejami visiem patērētājiem. Vienlaikus Amsils norādīja, ka, tā kā "Dobeles dzirnavnieks" preci nepārdod tieši gala patērētājiem, uzņēmums nevar ietekmēt mazumtirgotāju uzcenojumus un nodrošināt cenas nemainību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pētījums: Iedzīvotāji visvairāk neapmierināti ar Pabrika, Kristovska un Dūklava darbu

Gunta Kursiša,08.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas ekonomiski aktīvie iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 55 gadiem ir neapmierināti ar pašreizējā aizsardzības ministra, ministru prezidenta biedra Arta Pabrika, ārlietu ministra Ģirta Valda Kristovska un zemkopības ministra Jāņa Dūklava darbu, liecina aģentūras TNS un telekompānijas LNT raidījuma 900 sekundes augustā veiktā pētījuma rezultāti.

Pašreizējā aizsardzības ministra A. Pabrika darbu Latvijas ekonomiski aktīvie iedzīvotāji novērtējuši vidēji ar 4,1 punktu 10 punktu skalā. Gandrīz trešdaļa (28%) aptaujāto norādījuši, ka ir ļoti neapmierināti ar A. Pabrika darbu (1 līdz 2 punkti 10 punktu skalā), savukārt 17% norādījuši, ka ir neapmierināti ar pašreizējā aizsardzības ministra darbu, novērtējot to ar 3 līdz 4 punktiem 10 baļļu skalā. Kā vidēju (5 līdz 6 punkti) to vērtē ceturtā daļa (24%) aptaujāto, 12% iedzīvotāju ir apmierināti un 3% - ļoti apmierināti ar A. Pabrika darbu.

Savukārt vidējais vērtējums pašreizējā ārlietu ministra Ģ. V. Kristovska darbam ir 3,2 punkti 10 punktu skalā. Ļoti neapmierināti ar ārlietu minsitra darbu ir 41% iedzīvotāju, savukārt 1% - ļoti apmierināti ar viņa darbu. 1% aptaujāto ir norādījuši, ka nezina šādu ministru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielveikali svētdienās strādā, jo iedzīvotāji vēlas iepirkties, bet to slēgšana nedēļas pēdējā dienā radīs ievērojamas neērtības – garākas rindas pie kasēm darba dienu vakaros un sestdienās, uzskata lielveikalu pārstāvji.

Ar rosinājumu svētdienās noteikt lielveikalu darbības ierobežojumus, nācis klajā Saeimas deputāts Viktors Valainis. Sarunā ar Latvijas Radio viņš skaidroja, ka Latvijā par ģimenes vērtībām runā, taču nenodrošina iespējas tās vairot. Ļoti bieži ģimenes brīvo laiku pavada lielveikalos, tur tiek rīkoti pat koncerti. Neesot iespējamas arī ģimenes pasēdēšanas kopīgā gaisotnē, jo kādam no ģimenes locekļiem ir jāstrādā lielveikalā.

Maxima šādu ieceri vērtē krasi negatīvi, jo lielveikalu slēgšana svētdienās radītu ievērojamas neērtības iedzīvotājiem. «Varbūt kādam politiķim tas patiešām varētu būt pārsteigums, ka parastajiem cilvēkiem Latvijā darbadienās ir jāstrādā, turklāt cītīgi, tāpēc daudziem brīvdienas ir teju vienīgā iespēja nokļūt lielveikalā, lai nopirktu pārtiku un citu nepieciešamo,» Db.lv sacīja Maxima Latvija preses sekretārs Ivars Andiņš. Tāpēc, ja politiķi liegs iespēju svētdienās doties uz lielveikalu, iedzīvotājiem tas neizbēgami nozīmēšot garākas rindas pie kasēm darbadienu vakaros un sestdienās, norādīja Maxima pārstāvis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Rīgas dzirnavnieks: daudzi ražotāji dzīvo ilūzijās par sadarbību ar lielveikalu ķēdēm

BNS,20.09.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daudzi Latvijas pārtikas ražotāji dzīvo ilūzijās par sadarbību ar lielveikalu ķēdēm, norāda graudu pārstrādes uzņēmuma Rīgas dzirnavnieks ģenerāldirektors Sandis Jansons.

«Ekonomiskā krīze piespieda lielveikalus nopietni domāt, kā noturēt pircējus, tāpēc tie samazināja savus izcenojumus un padarīja efektīvāku savu darbību. Pēdējā laikā aktīvi darbojusies arī Konkurences padome, tādējādi lielveikalu ķēdes zināmos rāmjos ielikušas arī valsts institūcijas. Es pašlaik nevēlos kādam mest acīs mēslus. Katram uzņēmumam tomēr ir savs bizness, un katrs uzņēmums rīkojas, kā uzskata par vajadzīgu. Labi, tas, piemēram, uzliek 30% uzcenojumu, bet, ja patērētājs šo produktu pērk, šāds uzcenojums var arī palikt,» pastāstīja Jansons.

Pēc viņa teiktā, daudziem piegādātājiem bieži vien lielākās problēmas rada kļūdas pieņēmumos un aprēķinos. «Daudzi joprojām dzīvo dīvainās ilūzijās – ja es šogad piegādāšu veikaliem preci, ciešot zaudējumus, es iekarošu tirgu, un veikalu ķēde tirgos tikai manu produkciju, jo būs pret mani lojāla. Tā nav. Ja vienu mēnesi veikals iepirks preci, kuru ražotājs pārdod zem pašizmaksas, tas lielveikalam nebūt netraucē nākamajā mēnesī atrast citu piegādātāju, kurš preci gatavs tirgot zem pašizmaksas. Tāpēc abām pusēm jāseko līdzi, lai sadarbība būtu abpusēji izdevīga,» norādīja uzņēmuma vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valmieras piena pārdošana Krievijas investoram raisa bažas zemniekos par iespējamo monopola veidošanos un cenu diktātu.

Trešdien oficiāli apstiprināta iepriekš izskanējusī neoficiālā informācija, ka viens no lielākajiem Latvijas piena pārstrādes uzņēmumiem, ekspremjera Andra Šķēles ģimenei pastarpināti piederošais a/s Valmieras piens pārdots Krievijas uzņēmējam. Kā informē uzņēmuma pārstāvis Juris Pētersons, Krievijas uzņēmējs Jevgeņijs Varovs iegādājies 91.89% a/s Valmieras piens akciju no ieguldījumu pārvaldīšanas sabiedrības SIA Privāto aktīvu pārvalde. Darījuma summa netiek atklāta.

Jevgeņijs Varovs līdz šim esot ieguldījis naudas līdzekļus nekustamā īpašuma un pārtikas pārstrādes uzņēmumos. Jaunāko vidū kā nozīmīgākie tiek minēti aptuveni 200 000 m2 lielais daudzfunkcionālais biroju komplekss pie Maskavas RigaLand, kā arī piena ražošanas komplekss Vozrožģeņije Voroņežas apgabalā. Zīmīgi, ka jaunajā un modernajā biroju kompleksā RigaLand, kas atrodas 7 km no Maskavas, par vienu no pirmajiem telpu nomniekiem kļuva viens no Krievijas lielākajiem piena pārstrādes uzņēmumiem Unimilk, kas īrē ofisa telpas 4000m2 platībā, liecina interneta resursi. Kompāniju Unimilk vadīja a/s Rīgas Piena kombināts šopavasar piesaistītais finanšu investors, par miljardieri dēvētais Andrejs Bezhmeļņickis, kas pēc Unimilk apvienošanās ar franču piena produktu ražotājgigantu Danone kļuva arī par apvienotā uzņēmuma direktoru padomes priekšsēdētāju. Iepriekš medijos izskanējušo informāciju, ka A. Bezhmeļņickis iegādājies arī Valmieras pienu, noliedza RPK pārstāvji. Jāatgādina, ka RPK pamatkapitāls jau palielināts par 11 miljoniem latu, un investīciju rezultātā veiktais jaudu palielinājums būšot jūtams jau nākamgad.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī ir saņemti patenti un atvērts ASV tirgus, tomēr lielie mārketinga maksājumi, kā arī valsts atbalsta trūkums liedz izmantot iespējas

Gada laikā ir izdevies ieinteresēt lielveikalu tīklus ne tikai ASV un Eiropā, bet pat Ķīnā un Krievijā, taču pieprasījums pārsniedz iespējas, intervijā DB stāsta ogu bioloģisko izstrādājumu ražotājas SIA Edvark valdes loceklis Eduards Kravecs.

Pirms gada bija ziņa, ka vienojāties par produkcijas piegādēm ASV lielveikalu tīklam. Kādi ir rezultāti?

Rezultāti ir lieliski, jo uzņēmuma produkcija spēja ieinteresēt ne tikai viena lielveikalu tīkla iepircējus. Tikko ir nosūtīta pirmā produkcijas partija uz Franciju un pat Āfriku, gaidām pasūtījumus no Itālijas un Lielbritānijas. Savukārt ASV pašlaik strādājam jau ar divām lielveikalu ķēdēm, turklāt nākamā gada aprīlī jāuzsāk piegādes trešajai. Pašlaik uzņēmums ir reģistrējis patentu (ASV, Ķīnā un ES, gaida reģistrācijas apstiprinājumu no Japānas un Krievijas) ne tikai gala produktam un tā izgatavošanas receptūrai, bet arī ražošanas tehnoloģijai, tādējādi nodrošinoties pret iespējamiem produkcijas kopētājiem – konkurentiem. Tomēr, neraugoties uz patentiem un spēju atvērt noieta tirgus un ieinteresēt lielveikalu ķēdes, uzņēmums nespēs saražot tik lielus bioloģiskās ogu produkcijas apjomus, cik varētu vēlēties lielveikalu tīklu ķēdes pat ASV. Uzņēmuma rīcībā nav ne tik lielu apgrozāmo līdzekļu, lai varētu iegādāties (ar priekšapmaksu) ražošanai nepieciešamo ogu daudzumu, ne arī nodrošinājuma (saldētavu), lai varētu tās uzglabāt. Uzņēmuma apgrozījums aug, tomēr tas nav tāds, lai bankas aizdotu apgrozāmajiem līdzekļiem simtus tūkstošu. Faktiski bankām esam pārāk mazs uzņēmums, turklāt lielveikali nebūt neraksta garantijas vēstules, ka iepirks konkrētu daudzumu produkcijas un veiks samaksu, bet gan tikai to, ka ir noslēgts piegādes līgums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Ekonomikas un Sociālo lietu komiteja prasa, lai Eiropas Komisija atzītu, ka starp lielveikalu ķēdēm un pārtikas preču piegādātājiem nepastāv līgumslēgšanas brīvība.

To apliecina fakts, ka lielveikalu ķēdes pārtikas preču piegādātājiem uzspiež negodīgu un konkurences noteikumiem neatbilstošu praksi, kas kaitē ne tikai piegādātājiem, bet arī patērētājiem, informē Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejas EESK loceklis, Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes (LOSP) valdes loceklis Armands Krauze.

Lielveikalu ķēžu un piegādātāju tirdzniecības attiecības raisa arvien lielāku interesi un bažas, skaidro A. Krauze. EESK ir konstatējusi, ka lielveikalu tīklu uzņēmumi visās valstīs veido oligopolu. Statistikas dati liecina, ka lielāko tirgus daļu visur pārvalda neliels mazumtirgotāju skaits, kas cenu un peļņas daļu veido ļoti nepārredzami. Tā kā tirdzniecības ķēdes pieprasa atmaksāt izdevumus par dažādiem pakalpojumiem, piegādātājiem izmaksātā summa par pirkumu neatspoguļo viņu reālos, ar piegādātajiem produktiem saistītos ienākumus. EESK uzskata, ka šis oligopola stāvoklis, tajā iesaistītajiem uzņēmumiem, nodrošina ārkārtīgi lielu ietekmi uz piegādātājiem un līdz ar to tie var noteikt piegādātājiem nesamērīgus tirdzniecības noteikumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Ražots Latvijā – elektronikas un būvmateriālu ražotāju sasniegumi

Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Rutkovska,25.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Savulaik kolēģis Igors Kasjanovs uzrakstīja lasītāju iemīļotu rakstu «Latvijā rūpniecība IR!» par to, ka rūpniecība Latvijā ir dzīva. Tā ir dzīva joprojām, lai gan pārmaiņu vēji dažu augstāko priedi ir lauzuši un dažam jaunam asnam ļāvuši augt spēcīgākam un zaļākam.

Tomēr šoreiz nerunāsim par visām nozarēm, aplūkosim, kā pēdējos gados mirdzējušas uz eksportu orientētās elektronikas un elektrotehnikas nozares zvaigznes, kuru ražotā produkcija ir pieprasīta visā pasaulē, un kā pašu mājās un eksporta tirgos attīstījušies būvmateriālu ražotāji. Komentārs izmantots arī «Dienas Biznesa» (DB) izdevuma «TOP500» gatavošanā, kur interesenti var atrast arī citu nozaru apskatus.

Augsto tehnoloģiju ražotāji – eksporta zvaigznes

Elektronika un elektrotehnika ierasti tiek skatītas kopā kā radniecīgas augsto tehnoloģiju nozares, kas galvenokārt orientējas uz eksportu – eksports veido vairāk nekā 90% no kopējā realizācijas apjoma. Tomēr šo nozaru attīstības tendences ir samērā atšķirīgas un ir vērts tās aplūkot atsevišķi. Eksporta novērtējumam un tālākai analīzei tiks izmantoti Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati, ja nav norādīts cits avots.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Tikai 18% iedzīvotāju par atlaidēm lielveikalos neinteresējas

Dienas Bizness,30.09.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pircēji par atlaidēm visbiežāk uzzina, ieraugot tās veikalā (31%) un pētot lielveikalu atlaižu avīzes (30%). Tikai 18% aptaujāto atzīst, ka par atlaidēm lielveikalos neinteresējas, secināts portāla Gudriem.lv sadarbībā ar Draugiem.lv veiktajā aptaujā, kurā 53 909 cilvēki.

Trešais populārākais informācijas avots par atlaidēm veikalos ir TV reklāma, šo atbildi izvēlējušies 15% respondentu. Tikai neliela daļa iedzīvotāju veikalu atlaides apskata internetā: 4% regulāri pēta lielveikalu tīklu mājas lapas, bet 2% aptaujāto izmanto portāla Gudriem.lv lielveikalu atlaižu sadaļu.

Pēc aptaujas datiem, visvairāk par lielveikalu atlaidēm interesējas sievietes – tikai 13% dāmu norādījušas, ka lielveikalu atlaides viņām neinteresē. Vīriešu vidū šāda atbilde bija 27% respondentu. Sievietes dod priekšroku atlaižu novērtēšanai jau pirms veikala apmeklējuma – 50% no viņām šķirsta atlaižu avīzes vai skatās TV reklāmu, bet veikalos atlaidēm uzmanību pievērš vairāk vīriešu nekā sieviešu (attiecīgi 32 un 31%).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan ierosinājums lielveikaliem svētdienās nestrādāt izraisījis plašas diskusijas sabiedrībā, tomēr pārliecinātu atbalstītāju šim priekšlikumam nav daudz. Veikali svētdienās gūst vērā ņemamu apgrozījumu, bet iedzīvotāji, kuri darbdienās daudzas stundas velta darbam vai mācībām, uzskata, ka tikai svētdienās var mierīgi ziedot laiku tam, lai iegādātos ikdienā nepieciešamās preces un veiktu vērienīgākus pirkumus, vēsta laikraksts Diena.

Apmeklējot vairākus Rīgas tirdzniecības centrus, pagājušajā svētdienā Diena secinājusi, ka pircēju tajos netrūkst. Daudzviet pie veikalu kasēm bijušas manāmas rindas, pārtikas, apģērbu, apavu, kā arī interjera un dažādu citu rūpniecības preču veikalos - liels dažāda vecuma apmeklētāju skaits, to vidū ģimenes ar bērniem, jaunieši, arī pusmūža cilvēki.

«Darbdienu vakaros man nav ne laika, ne enerģijas doties iepirkties uz apģērbu, kurpju vai saimniecības preču veikaliem, tāpēc šādus pirkumus veicu svētdienās, bet citās nedēļas dienās nopērku tikai pārtiku,» teikusi tirdzniecības centrā Origo sastaptā Aelita un piebildusi, ka bez racionāla iemesla pa veikaliem nestaigā, tāpēc nedomā, ka veikalu apmeklējums svētdien atņem laiku, ko vajadzētu veltīt tuviniekiem, kultūras pasākumiem un sportam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Danusēvičs: KP aizliegums atvērt Rimi centrā Domina Shopping ir labs signāls tirgū

LETA,25.01.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padomes (KP) lēmums aizliegt Rimi veikala atvēršanu tirdzniecības centrā Domina Shopping ir vērtējams kā labs signāls pārtikas mazumtirdzniecības tirgū, atzina Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) prezidents Henriks Danusēvičs.

Viņš sacīja, ka līdz ar to šāds KP lēmums ir vērtējams pozitīvi.

«Asociācijā jau sen esam runājuši par to, ka ir jāierobežo lielo tirgus spēlētāju tirgus daļa. Tādējādi aizliegumu atvērt Rimi jaunu lielveikalu vērtējam kā pozitīvu signālu,» atzīmēja Danusēvičs.

Viņš arī norādīja, ka Latvijā ir pietiekoši daudz mazumtirgotāju, kas varētu aizpildīt Domina Shopping esošo platību. Turklāt, pēc Danusēviča domām, tam nav obligāti jābūt pārtikas tirgotājam.

«Latvijā ir pietiekoši daudz mazumtirgotāji, kuri varētu labi aizpildīt centrā Domina Shopping pieejamo platību. Tā kā uz Dominu pircēji brauc vairāk iegādāties nepārtikas preces un izklaidēties, tad ir pamats uzskatīt, ka Dominā varētu būt arī kāds cits tirgotājs, kas nav saistīts tieši ar pārtikas mazumtirdzniecību,» skaidroja Danusēvičs.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Mazumtirdzniecības ķēdēm Svētā Pētera sindroms

Raivis Bahšteins, žurnālists,17.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ražotājiem ir maz līdzekļu, kā tikt cauri mūrim, kas sakrauts no lielveikalu augstprātības diktētajiem nosacījumiem

Saeimas deputāti pagājušajā nedēļā otrajā lasījumā atbalstīja ieceri ierobežot mazumtirgotāju varu pret ražotājiem un piegādātājiem. Konceptuālām izmaiņām topošajā negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumā vairs nevajadzētu parādīties. Apelējot pie deputātu saprāta, pārtikas industrijas nozīmīgākie spēlētāji – ražotāji – beidzot sagaida iespēju spert pa bumbu, kas līdz šim, veikalu tīklu vadīta, biežāk lidojusi tikai vienos vārtos. Likumprojekts mazumtirgotāju ķēdes kairina taukākajās vietās. Tādās, kuras ilgu laiku gozējušās saulītē, bet nu tās apžmiegs likumā paredzētie aizliegumi 12 darbībām pārtikas un piecām darbībām nepārtikas mazumtirdzniecībā. Esam noguruši no varas nespējas nonākt līdz rezultātam, par lēni topošo likumu saka DB aptaujātie ražotāji.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Redakcijas komentārs: Populisma diskrētais šarms

Rūta Kesnere - DB komentāru nodaļas redaktore,13.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viens no aktuālākajiem politiskajiem jēdzieniem pasaulē, tostarp arī Latvijā, ir «populisms».Tas vērojams, tiesa, dažādās intensitātes pakāpēs, gan ASV, gan Lielbritānijā, gan Itālijā, tas skāris pat atturīgās Skandināvijas valstīs.

Populistus vaino gan pie Donalda Trampa kļūšanas par prezidentu, gan pie Brexit, par populistiskām dēvē valdošās Polijas un Ungārijas partijas, tāpat Itālijas Piecu zvaigžņu kustību un Ziemeļu Līgu. Vidusmēra cilvēkam ir skaidrs, ka populisms nav kaut kas ļoti labs, taču nereti tam ir grūtības saprast, kas tieši zem šī jēdziena slēpjas. Turklāt neviens sevi labprātīgi par populistu neatzīst. Lielais jautājums ir – kādēļ populisti un populistu partijas ir tik populāras un gūst tik labus panākumus viscaur Eiropas Savienībā, nemaz nerunājot par ASV?

Nīderlandē dzimušais politikas zinātnieks un viens no prominentākajiem populisma pētniekiem Kass Mude, raksturojot populismu, teic, ka tā galvenā iezīme ir antielites noskaņojums un uzstādījums, ka valdošā elite ir viscaur korumpēta un sevi diskreditējusi. Proti, populisma spēks un pievilcība slēpjas pretnostatījumā – vienkāršā godīgā tauta pret negodīgo varu un valdošo eliti, kam vēl jāpiepluso populisma ideoloģija, ka «mēs paši esam saimnieki savā zemē». Tas nostrādāja arī Brexit kampaņas laikā, kur, kā to lieliski atklāj filma Brexit : Nepilsoņu karš, aizgājēju nometne uzvarēja ar pārliecinošu un vienkāršu saukli – pārņemt kontroli atkal savās rokas. Turklāt, kā raksta K. Mude, populisti uzdod visnotaļ pareizus jautājumus, no kuriem tiešām bieži ir slēpušās valdošās aprindas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kā audzēt Latvijas zāļu ražotāju “muskuļus”?

Juris Bundulis, AS “Olpha” valdes priekšsēdētājs,22.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo mēnešu laikā ekonomisti un apskatnieki lauž šķēpus un viedokļus par Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādāto Latvijas ekonomikas izaugsmes stratēģiju. Tā paredz desmit gadu laikā dubultot Latvijas IKP apjomu.

Apsveicami, ka EM pie šādas stratēģijas strādā un to virza, uzsverot, ka, lai to izdarītu, Latvijas uzņēmumiem jāspēj vēl veiksmīgāk sevi pierādīt eksporta tirgos. Farmācija un medikamentu ražošana jau izsenis ir bijusi viena no galvenajām Latvijas eksporta nozarēm, kas turklāt ražo augstas pievienotās vērtības produktus. Vienlaikus skaidrs ir arī tas, ka nozare nevar gulēt uz veciem lauriem un tai ir “jāaudzē muskuļi” globālā līmenī, piedāvājot arī jaunus produktus un atrodot savu nišu, kur varam būt vēl efektīvāki, ātrāki, produktīvāki un konkurētspējīgāki.

Kā to izdarīt? Katrai kompānijai sava attīstības stratēģija, bet manā ieskatā ir vismaz trīs vienojošās aktivitātes, kas Latvijas farmācijas nozarei palīdzētu straujāk kļūt par starptautiski atpazīstamu spēlētāju visā pasaulē, nevis tikai Baltijas reģionā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Nerodot risinājumu veselības aprūpes sistēmas problēmām, nozare varētu prasīt atlaist Saeimu

LETA,18.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gadījumā, ja netiks rasti risinājumi veselības aprūpes sistēmas problēmām, nozare varētu rosināt prasīt Saeimas atlaišanu.

Kā šodien žurnālistiem sacīja Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrības vadītājs Valdis Keris, patlaban vēl nav zināmas konkrētas protesta formas, lai panāktu sistēmas stāvokļa uzlabošanos. Tomēr jau patlaban ir skaidrs, - ja visi citi soļi nenesīs rezultātu, tiks rosināts jautājums prasīt Saeimas atlaišanu.

Lai gan nozare par konkrētākiem plāniem varētu vienoties tikai rīt, 19.aprīlī, paredzēts, ka plānotās protesta akcijas varētu būt tādā formā, lai tajās var piedalīties ikviens Latvijas iedzīvotājs. Līdz ar to šajā gadījumā streiks netiktu organizēts, jo tajā nav tiesību piedalīties ikvienam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sabiedrība

Dombrovskis: reitingi un popularitāte nevar kavēt svarīgu lēmumu pieņemšanu

LETA,14.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Reitingi un popularitāte ir būtiski aspekti politikā, taču tie nevar kavēt valstij svarīgu lēmumu pieņemšanu, norāda premjerministrs Valdis Dombrovskis (V), komentējot jaunākos DNB Latvijas barometra datus par sabiedrības vērtējumu valdības darbam.

Premjers atgādina, ka 2009.gadā, stājoties pie valdības vadītāja pienākumu pildīšanas, sabiedrības uzticība valdībai bija kritiski zema - zem 8%, informēja premjera preses sekretārs Mārtiņš Panke.

«Panākot valsts finanšu situācijas stabilitāti un atjaunojot izaugsmi, pakāpeniski izdevies palielināt arī sabiedrības uzticību valdībai, taču šis darbs ir jāturpina, lai aizvien vairāk iedzīvotāju sajustu, ka krīzes sekas ir pārvarētas,» uzsver valdības vadītājs.

Viņš arī norāda, ka arī šīs valdības darba kārtībā ir bijuši nepopulāri, taču nepieciešami lēmumi.

Saskaņā ar DNB Latvijas barometra jaunākajiem datiem 76% iedzīvotāju aprīlī kritiski vērtēja valdības darbu. Ar valdības darbu aprīlī apmierināti bija 18% iedzīvotāju, 48% bija drīzāk neapmierināti, bet 28% - pilnībā neapmierināti, rāda barometra dati. 6% aptaujāto bija grūti formulēt viedokli par valdības darbu. Martā ar valdības darbu apmierināti bija 20%, bet neapmierināti - 73% pētījumā aptaujāto.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Tikai 15% iedzīvotāju apmierināti ar Latvijā sasniegto

Lelde Petrāne,23.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Augustā Latvija atzīmē 20.gadadienu pēc Latvijas neatkarības de facto atjaunošanas. Tomēr tikai 15% Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 55 gadiem atzinuši, ka ir apmierināti ar Latvijā sasniegto pēdējo 20 gadu laikā.

1% ekonomiski aktīvo iedzīvotāju noteikti ir apmierināti, savukārt 14% drīzāk ir apmierināti ar valstī sasniegto pēdējo 20 gadu laikā.

To atklāj tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūras TNS Latvia sadarbībā ar telekompāniju LNT, raidījumu 900 sekundes, 2011.gada augustā veiktais pētījums.

Savukārt absolūti lielākā daļa Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju ir neapmierināti ar valstī sasniegto pēc neatkarības atjaunošanas – 34% ekonomiski aktīvo iedzīvotāju ir drīzāk neapmierināti, tomēr 45% ekonomiski aktīvo iedzīvotāju ir noteikti neapmierināti ar pēdējo divdesmit gadu laikā sasniegto Latvijā.

6% aptaujāto nav konkrēta viedokļa šajā jautājumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Gulbe: cilvēki aizdomīgāk skatīsies uz dažādiem gaļas produktiem

Dienas Bizness,28.02.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zirga gaļas skandāla ietekme uz tirgu gan Eiropas Savienībā, gan arī Latvijā būs – pircēji aizdomīgi skatīsies uz dažādiem gaļas produktiem, kā arī samazināsies ticība tam, cik daudz var ticēt pārtikas preču marķējumam, sacīja Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra (LTVC) vadītāja Ingūna Gulbe.

Sarunā ar Latvijas Radio viņa arī norādīja, ka šis gadījums parāda arī to, cik ļoti cilvēkus kā patērētājus iespaido tirdzniecības ķēžu spiediens. «Sākums jau tam visam bija, ka tirdzniecības ķēde prasa, lai produkts būtu pēc iespējas lētāks un ar ilgu derīguma termiņu. Ražotājs ir spiests kalkulēt, no kādiem produktiem prece tiks izgatavota – cik desā būs tādas gaļas, cik sierā būs īsta piena, cik aizstājējproduktu. Pēdējos gados tam pievienojies arī iedzīvotāju pirktspējas trūkums,» skaidroja I. Gulbe.

LTVC vadītāja norādīja, ka šādas attiecības starp lielveikalu tīklu ķēdēm un ražotājiem pasaulē ir salīdzinoši jauna problēma. Pamatā tā ir radusies tāpēc, ka lielveikalu ķēdes ir lielas, multinacionālas kompānijas, kas strādā daudzās pasaules valstīs. Šāda nevienādā konkurence ir sekas globalizācijas procesam – ražotāju ir ļoti daudz, bet lielveikalu ķēžu ir ļoti maz. Tā nav tikai Latvijas problēma – piemēram, Austrijā četri lielveikali «paņem» 80% tirgus, skaidroja I. Gulbe.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

30 kilometri drošības risinājumu pasaulē

Miks Stūrītis, SIA Citrus Solutions valdes priekšsēdētājs,20.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izstāde Security Essen, kurai šogad tika atzīmēta 40. gadadiena, notika no 23. līdz 26. septembrim Vācijas pilsētā Esenē. Tā ir viena no lielākajām pasaules mēroga drošības izstādēm, kurā savu sniegumu apskatei izliek visi nozīmīgākie nozares spēlētāji. Ik gadu izstāde apvieno ap 1000 dalībnieku no visas pasaules un vairāk kā 35 000 apmeklētāju no 115 valstīm. Izstāde ir vieta, kur gūt drošības nozares jaunumu un tehnoloģisko atklājumu esenci. Tā apvieno gan pasaulē plaši atpazīstamus ražotājus, kā, piemēram, Bosch, Honeywell, Siemens un citus, gan arī mazāk atpazīstamus ražotājus no Āzijas. Arī mums ar kolēģi bija iespēja apmeklēt šo izstādi, lai mēs būtu informēti par aktuālākajiem drošības nozares sasniegumiem. Mūsu sarakstā bija vismaz 150 ražotāji, kurus, mūsuprāt, būtu vērts apmeklēt, līdz ar to izstādes dienās no viena paviljona uz citu nostaigājām vismaz 30 km. Daudz kilometru noieti. Daudz atziņu gūts.

Premium ražotāji aizņem milzu teritorijas atsevišķos paviljonos, bet mazāk atpazīstami un bieži vien arī zemākas kvalitātes ražotāji pulcējas citos, mazākos, paviljonos. Vairāki ražotāji no Āzijas valstīm varēja lepoties ar stendiem tajos paviljonos, kuros bija atzītie pasaules zīmoli. Atrašanās blakus zināmiem ražotājiem nebija nejaušība, jo savas produkcijas kvalitāti un funkcionalitāti viņi cenšas tuvināt attīstības virziena noteicējiem šajā nozarē. Tomēr kopumā ir vērojama viena konceptuāla lieta, kas atšķir Āzijas ražotāju produkciju no lielo zīmolu produkcijas. Āzijas ražotāji fokusējas uz gala iekārtām – kamerām, detektoriem, sensoriem un citiem dzelžiem, tādējādi cenšoties līdzināties rietumu analogiem, bet par būtiski zemāku cenu. Dažiem vislielākajiem tas arī sāk izdoties. Savukārt lielo zīmolu ražotājiem dzelžu kvalitāte un funkcionalitāte ir kā standarts, bet fokuss ir uz informācijas analīzi, pārvaldību, integrācijas iespējām, lietošanas ērtumu – kā ērtāk visu šo informāciju sistematizēt, apstrādāt un izvilkt maksimālu labumu lietotājam. Tāpat ļoti svarīgs ir tehniskais atbalsts, kas Āzijas ražotājiem vai nu nav, vai ir ļoti lēns un neelastīgs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Top Food: Tiešu konkurentu šajā tirgus nišā mums joprojām nav

Armanda Vilcāne,02.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās ražotāju lielākais izaicinājums ir panākt, lai viņu radītais produkts kļūst atpazīstams un nonāk lielveikalu plauktos.

To DB norāda siera uzkodu ražošanas uzņēmuma Top Food vadītājs Sandijs Urtāns. SIA Top Food apgrozījums pēdējos gados teju četrkāršojies, pērn sasniedzot 1,7 miljonus eiro, kas nodrošinājis uzņēmumam vietu laikraksta Dienas Bizness un Lursoft veidotajā strauji augošo kompāniju jeb Gazeļu sarakstā. Apgrozījuma kāpumu SIA Top Food plāno arī šogad.

Smags darbs

Savu darbību uzņēmums sāka 2014. gada maijā, šogad tas svin piecu gadu jubileju. S. Urtāns atzīmē, ka straujo attīstību veicināja ne tikai īstā produkta izvēle, bet arī vēlme tirgū ienest kaut ko jaunu. «Ne Latvijā, ne Eiropā tolaik nebija un arī joprojām nav līdzīgu uzņēmumu, kas piedāvā šāda veida produktus. Tas ir smags darbs, jo visu dara cilvēki, tāpēc tiešu konkurentu šajā tirgus nišā mums joprojām nav. Lielajiem uzņēmējiem šāds bizness neinteresē, jo viņi ražošanas procesu vēlas arvien vairāk automatizēt, savukārt mazie komersanti šādu modeli vienkārši nespēj finansiāli «pavilkt». Mēs tam visam esam kaut kur pa vidu – līdzekļu pietiek un no roku darba mēs nebaidāmies,» skaidro uzņēmuma vadītājs, nenoliedzot, ka ikdienā nākas sastapties arī ar vairākiem faktoriem, kas bremzē attīstību, piemēram, profesionāļu trūkumu un cilvēku neizglītotību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Lauksaimniecība

Kooperatīvi aicina uz dialogu lielveikalus

Sandra Dieziņa,29.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai risinātu samilzušo problēmsituāciju saistībā ar cenu veidošanos pārtikas precēm un lielveikalu uzcenojumu, Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas (LLKA) valde aicina pie viena sarunu galda sēsties gan pārtikas ražotājus, gan lielveikalu pārtikas ķēžu pārstāvjus.

Kā norāda LLKA valdes priekšsēdētājs Indulis Jansons, atšķirība, par kādu cenu gala produkts tiek realizēts patērētājam un cik no tā kopumā iegūst pārtikas galvenais piegādātājs – zemnieks, pastāv ne tikai piena nozarē. LLKA biedru vidū šis jautājums ticis aktualizēts daudzkārt, taču tieši šobrīd situācija samilzusi tiktāl, ka akūti prasa risinājumu. I.Jansons: «Tā vietā, lai apmainītos ar dažādām asām frāzēm masu medijos, mēs aicinām ražotājus un lielveikalu pārstāvjus uz dialogu, jo tikai sarunu ceļā ir iespējams panākt situācijas uzlabojumu, lai zemnieki nejustu milzīgo spiedienu no lielveikaliem.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tuvojoties negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojekta finišam, lielveikalu ķēdes prognozēto cenu celšanu pārtikai nekomentē , trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojektu trešdien Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē gatavos trešajam lasījumam. Saeimas deputāti šo «karsto kartupeli» varētu vērtēt jau kārtējā sēdē nākamnedēļ.

Topošais likums pašreizējā situācijā varētu kalpot vēl kādam mērķim, ne tikai ražotāju aizsardzībai no lielveikalu ķēžu kundzības, nosakot negodīgu darbību aizliegumu, norēķinu termiņus par piegādātajām precēm, atbildību par izdarītajiem pārkāpumiem, kā arī stiprinot Konkurences padomes lomu likumā noteikto prasību uzraudzības pasākumu īstenošanā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mazumtirgotājs Rimi Latvia šogad veikalu attīstībā ieguldījis vairāk nekā desmit miljonus latu, pastāstīja Rimi Latvia valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais.

Aģentūrai BNS V. Turlais norādīja, ka uzņēmums šogad aktīvi strādājis, atverot jaunus veikalus. «Jaunu veikalu ziņā gads bijis auglīgs – atvērām tirdzniecības centru Damme ar Rimi hipermārketu tajā, pirmo Rimi lielveikalu Valmierā, pārveidojām Bauskas lielveikalu par hipermārketu, atvērām jaunu Rimi lielveikalu Ķengaragā, Prūšu ielā,» klāstīja V. Turlais.

Tāpat uzņēmums šogad rekonstruējis jau esošos veikalus – četri Rimi lielveikali Rīgā – Iļģuciemā, Anniņmuižā, Mežciemā un Juglā – rekonstruēti atbilstoši jaunajam lielveikalu konceptam, bet Rimi lielveikals Bauskā rekonstruēts, paplašināts un pārveidots par hipermārketu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Konkurences padome aizliegusi tirdzniecības centrā Domina Shopping atvērt Rimi lielveikalu

LETA,25.01.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) aizliegusi Rīgas tirdzniecības centrā Domina Shopping atvērt Rimi lielveikalu, šorīt intervijā Latvijas Radio teica KP priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama.

Viņa norādīja, ka konkurences uzraugi rūpīgi vērtēja ieceri tirdzniecības centrā atvērt Rimi Latvia lielveikalu. Rimi Latvia vēlējās atvērt lielveikalu vietā, kur iepriekš atradās mazumtirgotāja Prisma lielveikals. Tas tika slēgts pagājušā gada maijā.

Ābrama skaidroja, ka aizliegums pieņemts, jo tas būtiski palielinātu Rimi Latvia dominanci mazumtirdzniecības tirgū. «No Rīgā esošajiem desmit multifunkcionālajiem tirdzniecības centriem astoņos jau ir Rimi lielveikali,» piebilda KP vadītāja.

Viņa atzīmēja, ka Rimi arī tika doti četri mēneši, lai uzņēmums iesniegtu papildus priekšlikumus, piemēram, atsakoties no līdzvērtīgiem aktīviem, lai varētu atvērt veikalu Domina Shopping. Rimi šo iespēju neizmantoja.

Komentāri

Pievienot komentāru